Vad skall / bör man tänka på när man byter mobilnummer?

Diskussion i 'Allmänt' startad av SwedishBadger, 12 mar 2020.

  1. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Sökte bland trådarna och Googlade men jag hittade inget bra informativt om just detta ämne.
    Vad bör man tänka på? En guide / checklista hade varit bra om de fanns helt enkelt.

    Kan alltid underlätta för någon annan i framtiden om man vill byta eller om operatören råkar fippla bort numret.

    Detta är inget Android specifikt men detta forumet känns som rätt plats för ämnet även om man inte byter nummer flera gånger under en livstid.

    Banken/erna, där är bra att rätt nummer stämmer så man kan få igång mobilt bank-id, Swish samt göra kortköp som kräver SMS verifiering.

    Google / Gmail, arbetsgivare, skolor för eventuella barn, försäkringskassan och såklart nära, kära och kollegor.

    Det är det som dyker upp i mitt huvud men det är det något mer som man absolut inte bör glömma?
     
  2. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Framförallt glöm inte att du bytt nr när du befinner dig på kroken, lite rund om fötterna och ger ut ditt nr till drömtjejen.
     
    pest46 och N6290 gillar detta.
  3. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Varför byter man nummer nuförtiden? Förr i tiden var det väl så att tex telia hade vissa nummer och comviq andra? Riktnumret dvs eller vad man ska kalla det.

    Men idag kan man väl flytta sitt nummer till vilken operatör som helst?
     
    andreas.karlsson gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Sunemangs: Vissa kanske är så dumma att de använder sitt jobbnummer som enda nummer, och förlorar numret vid byte av arbetsplats. Nummerportering (om man äger numret själv vill säga) har annars varit en rättighet i princip sedan mobiltelefonernas början, såvitt jag vet. Sen om man byter land, flyttar utomlands, så är nummerbyte svårt att undvika. Jag hade antagligen behållit mitt svenska nummer även om flytten utomlands vore permanent.

    Jag läste om en snubbe som råkade ut för att operatören hade lovat bort en viss nummerserie till en stor företagskund, men missat att hans nummer fanns i den nummerserien (minns inte detaljerna så väl). Tror operatören eller företaget betalade honom en summa för att ge upp sitt nummer. Så i vissa fall kanske man kan "tvingas"/utsättas för påtryckningar att byta nummer, men måste vara rejält ovanligt.

    Bra initiativ, TS. Jag har faktiskt kladdat lite löst i ett dokument, och gjort upp listor för ställen att bocka av när man flyttar (adress) och när man byter betalkort (kortnummer). Just byta mobilnummer kommer jag förhoppningsvis aldrig tvingas till, men även där är en lista en god idé.

    Litet utdrag från min lista gällande adressbyte (vill inte ta med exakt allting pga personlig integritet):
    Skatteverket, adresslåset svensk adressändring, google-konto (inkl autofill chrome), köpsajter, arbetsgivare, midnattsloppet, listning vårdcentral och tandläkare, biblioteket, störningsinfo energibolaget, störningsinfo vattenverket, mitt cv, ev prenumeration av tidning.

    Lägg till nytt kortnummer: kollektivtrafikapp, google, netflix m.m., hemköp, willys, parkeringsapp, bioapp, storytel.

    Försökte mig på en lista även för byte av telefonnummer:
    swish, bank, google inklusive autofill chrome, facebook, snapchat, ifttt, andra sajter med 2-step verification, bibliotek, köpsajter (sms-avisering), ebay, paypal, vårdcentral, "mina vårdkontakter"/1177, tandläkare, störningsinfo energibolag och vattenverket, kivra/digital brevlåda, arbetsgivare, kommunal bostadsförmedling, gymmet, jobbsökningssajter såsom visma.

    Ändra epostadress, den listan får någon annan försöka sig på ;-) Hoppas den dagen aldrig kommer!
     
  6. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    @sunemangs@sunemangs I mitt fall fick jag helt enkelt ett riktigt bra nummerförslag. Såpass mycket bättre än mitt nuvarande att det nya sitter i ungarnas huvud efter första gången de hörde det.

    Jag har dock all möjlighet att portera över det senare om jag inte skulle orka genomföra bytet, det ligger kvar hos annan operatör och lever vidare.

    @N6290@N6290 Tack! Det var lite fler punkter du hade fått in! :D
     
  7. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Råkar man ha en telefon över och har kvar sitt gamla nummer som kontantkort eller liknande så var PhoneLeash en alldeles utmärkt app för att få SMS och MMS inklusive avsändarnummer till sitta nya nummer. :)
     
  8. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Aha, det var en aspekt jag inte hade tänkt på. :)
    Förut kom man ju ihåg många nummer, nuförtiden kan man knappt komma ihåg sitt eget. :)
     
  9. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    När jag bytte nummer tänkte jag på. Att inte nästan ingen skulle tro att jag har ett diamant nummer. Telefon försäljare? Nej vanlig privatperson.det har gått bra de ingående samtalen har gått ner med 80 procent ;-) att inte många svarar på första försöket är ju för att numret är så sjukt 00000 slutar det på ;-)
     
    Last edited: 11 apr 2020
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Coolt.
    Förstår att du inte vill dela ditt nummer här... Men är de fem första siffrorna någon smidig kombination också?
     
  11. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Ja ;-)
     
  12. N1xzt

    N1xzt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Allting i telefonerna idag finns ju kvar iaf när man byter nummer, så spara kontakter osv behöver man ju inte tänka på vilket är riktigt skönt.
     
  13. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Före det att du bestämmer dig för ett nytt nummer
    • Googla på numret och kolla om det ger många svenska sökträffar (kan vara ett slasknummer som något marketingföretag tidigare haft = du kan få många oönskade påringningar)
    • Sök på 180.se och kolla sökstatistik och eventuella rapporter
    Efter det att du bestämt dig för ett nytt nummer
    • Ska det verkligen vara sökbart hos katalogföretag (eniro.se, hitta.se etc) eller ska du själv välja vilka som ska kunna nå dig ? Det finns de företag som säljer kataloguppgifter vidare för reklamutskick via sms eller att du blir uppringd av försäljare, vilket du kanske inte vill...
    • Uppdatera tjänster, appar och funktioner som behöver verifiera med numret
    • Uppdatera inloggningar som använder 2-faktor autentisering (tvåstegs-verifiering), där sms eller uppringning är det ena alternativet
    • Uppdatera utrustningar som behöver kunna se ditt nummer (A-nummer) som en del av verifieringen att du är en behörig användare (vissa hemlarm, fjärrstyrningsutrustningar och portlås)
     
    Last edited: 13 apr 2020
    mr_tompe och N1xzt gillar detta.
  14. N1xzt

    N1xzt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra summering, nogrann och detaljerad, så som det skall vara.