jajo testar P40 Pro [Testpilot]

Diskussion i 'P40-serien' startad av Droid96, 13 apr 2020.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Test av Huawei P40 Pro

    Det har knappast undgått någon teknikintresserad att det stormat kring den kinesiska elektroniktillverkaren Huawei den senaste tiden. Från att ha varit en mycket väletablerad mobiltelefontillverkare med starka försäljningssiffror även utanför Kina är de nu plötsligt i ett läge där många ställt sig frågan om telefonerna ens kommer ha någon marknad utanför hemlandet. Allt började när amerikanska regeringen placerade Huawei på sin “Entity List”, en förteckning över svartlistade bolag som inte får fri tillgång till amerikansk teknik. Bakgrunden till det beslutet är inget jag tänker gå in på här, då det är underlag för en hel doktorsavhandling. Den konkreta effekten är dock att Google inte längre får tillhandahålla sina tjänster till telefoner tillverkade av Huawei. I klartext: ingen tillgång till Play Store, världens största butik för appar.

    Att bygga upp ett helt nytt ekosystem och en app-plattform från ruta noll är ingen lätt uppgift. Andra stora företag har försökt tidigare. Vem kommer inte ihåg Microsofts satsning med Windows Mobile som floppade rejält? Huawei har dock ett ess i rockärmen. Tack vare att Android-systemet är open source behöver de inte riktigt börja om från början. De kan fortsätta köra samma operativsystem som tidigare vilket i sin tur är kompatibelt med de Androidappar som laddas ner via Googles Play Store. Det som behövs är några justeringar i apparna som gör att de inte förlitar sig på Googles APIer och ramverk längre. Det är inte busenkelt, men väldigt mycket enklare än att börja om från början.

    Huaweis alternativ till Play Store heter AppGallery och den anses nu vara tillräckligt klart för att möta oss slutanvändare i nya P40-serien. Det är absolut inte en färdigslipad lösning men jag är ändå imponerad över det arbete som lagts ner på relativt kort tid. Huawei ska ha en eloge för att de hittar lösningar och fortsätter producera telefoner trots de politiska motsättningarna som råder. De är nämligen riktigt grymma på just det - att bygga telefoner och det skulle vara en stor förlust för marknaden om de inte kunde fortsätta göra det.

    Unboxing

    Telefonen levereras i en vit låda som påminner om tidigare modeller i P-serien. Det är helt klart en unboxingupplevelse värdig ett flaggskepp. I lådan ligger, förutom telefonen, även en snabbladdare på hela 40W, ett par hörlurar med USB-C-anslutning då telefonen saknar 3.5mm-uttag samt en vit USB-A till USB-C-kabel.

    IMG_4308.jpeg
    P40 Pro levereras i en prydlig vit ask på sedvanligt Huawei-manér.

    Design och konstruktion

    Det första som slår mig när jag tar upp telefonen i handen är att den har en påtaglig vikt men att viktfördelningen känns bra. Snabb vägning visar 209 gram vilket är ganska mycket mer än andra telefoner i samma storleksklass t.ex. S20+ (175g). Tjockleken är också något jag reagerar över, men P40 Pro är ett perfekt exempel på att specifikationer är något helt annat än faktisk användarupplevelse. Telefonen är nämligen helt fantastisk att hålla i, den känns som gjord för min hand och jag skulle absolut inte vilja ha en smalare telefon.

    Samtliga kanter på såväl fram- som baksida är mjukt avrundade vilket både känns lyxigt och ergonomiskt. Det är också en viktig del i designen av P40 Pro där skärmen täcker hela 91.6% av telefonens framsida. Att den är avrundad även upp- och nedtill gynnar användandet av svepgester för navigation.

    Baksidan är av glas och mitt testexemplar har färgen “Ice White” som liknar “Breathing Crystal” från förra årets P30 Pro. Färgen skiftar svagt i regnbågens alla färger beroende på hur ljuset träffar bakstycket. Mycket läckert. Föredrar man en mer diskret färg finns den även i klassiskt svart (blank yta) samt silver (frostad/matt yta, perfekt om du vill att fingeravtryck ska synas så lite som möjligt).

    IMG_4257.jpeg
    Färgen "Ice White" sticker verkligen ut i mängden och skiftar i regnbågens alla färger.

    Något jag ofta retar mig på beträffande byggkvaliten är när ramen och glaspartierna skevar och lämnar en glipa där smuts och damm kan fastna. Glädjande nog ser jag inget sånt på P40 Pro. Det är en byggkvalitet och design i absolut toppklass.

    Bildskärm

    P40 Pro har en skärm av AMOLED-typ som mäter 6.58”. Färgerna är korrekta, betraktningsvinklarna breda och vitbalansen är neutral (vitt ser krispigt vitt ut). Svärtan är avgrundsdjup och skärpan är god. Vid direkt jämförelse med min skärmfavorit, iPhone 11 Pro Max, så saknar jag lite “liv” och “lyster” i färgerna för att det ska bli absolut högsta betyg men det handlar helt klart om en skärm i toppsegmentet. Maximal uppdateringsfrekvens är 90hz vilket ger mjuka animationer och minimalt med rörelseoskärpa när du scrollar på skärmen. Skillnaden mot 60hz (som t.ex. iPhone använder) är påtaglig. Jag märker ingen enorm skillnad mot S20 Ultra som har 120hz uppdateringsfrekvens så 90 är nog en bra kompromiss som inte slår för hårt mot batteritiden.

    Ljusstyrkan på skärmen har mätts upp av olika testare till runt 520 nits i autoläge. Det är inte riktigt lika ljust som P30 Pro förra året. I praktiken är dock telefonen fullt användbar i starkt solljus till skillnad från t.ex. Pixel 4 där man hela tiden måste skymma solen med händerna för att se något. Jämfört med iPhone 11 Pro Max så är P40 Pro tydligt ljussvagare, men som sagt, fullt användbar.

    IMG_20200403_165258.jpg
    P40 Pro har en bildskärm som är lätt att se även i starkt solljus.

    I jakten på den heltäckande skärmen behöver tillverkarna lösa problemet med placering av selfiekameran. Apple var tidiga att anamma den så kallade notchen/sensorpannan. Trenden bland Android-tillverkare har den senaste tiden varit en lösning som kallas holepunch/hålstans - ett hål i skärmpanelen för kameror/sensorer. Huawei har hoppat på den senare lösningen detta år, ett val som jag personligen inte är så nöjd med. Hålstansdisplayen fungerar som bäst när hålet är relativt litet, som på Samsungs S20-serie. Det enorma hålet på P40 Pro är distraherande i jämförelse och gör att man förlorar en hel del skärmyta då apparna bara kan använda utrymmet direkt under sensorhålet. Man vänjer sig, men det är inte en perfekt lösning.

    IMG_4301.jpeg
    Skillnaden mellan designen på hålstansdisplayen i P40 Pro (vänster) och S20 Ultra (höger).

    Allmänt om kamerasystemet

    Huawei har sedan några år tillbaka ett samarbete med den anrika kamera/optik-tillverkaren Leica. Resultatet är ett antal kameramobiler som verkligen har gjort ett avtryck på mig för superbt dynamiskt omfång, mörkerprestanda, zoomteknik och versatilitet.

    Årets P40 Pro är en fortsättning på detta samarbete och jämfört med föregående års P30 Pro är konstruktionen förfinad på flera områden.

    Om vi börjar med ultravidvinkeln så är sensorn både större (1/1.54” mot 1/2.7”) och har högre upplösning (40MP mot 20MP) jämfört med P30 Pro. Däremot är brännviden något längre på 18mm jämfört med 16mm förra året vilket ger lite mindre vidvinkeleffekt och det är såklart ett minus eftersom du får med mindre innehåll i bilden.

    Huvudkameran har den största sensorn av alla flaggskepp som går att köpa just nu och är hela 1/1.28”. En större sensor innebär mer ljuskänslighet och snyggare bakgrundsoskärpa (bokeh) i bilderna. Det ställer dock högre krav på optiken eftersom en större sensoryta behöver belysas med ljus, vilket märks på kantskärpan som är ett litet steg ner från P30 Pro.

    Slutligen har vi periskop-zoomen som har en brännvidd motsvarande 5x förstoring (125mm). Sensorn har fått lite högre upplösning på 12MP jämfört med 8MP i P30 Pro men i övrigt är designen snarlik.

    Jag har tyvärr inte kvar min P30 Pro och kan därför inte jämföra direkt mot den. Jag har istället valt att jämföra den med den närmaste rivalen - Samsungs flaggskepp S20 Ultra (SD865-varianten) som har många likheter med den kamerakonfiguration som sitter i P40 Pro.

    IMG_4261.jpeg
    Två mobilkameragiganter möts - P40 Pro (vänster) och S20 Ultra (höger).

    Ultravidvinkeln

    En snabb titt i Google Photos visar att nästan 65% av alla foton jag tagit senaste månaden är med just ultravidvinkeln. Den har snabbt blivit den viktigaste kameran för mig eftersom den fångar så mycket som möjligt i en bild. Kvaliteten är därför helt avgörande då man ibland behöver komponera bilden i efterhand med croppingverktyget.

    Glädjande nog är ultravidvinkeln i P40 Pro av mycket hög kvalitet. Skärpan, färgåtergivningen (förutom i vissa scenarion), dynamiska omfånget och mörkerprestandan får alla tummen upp av mig. En synpunkt är att jag hade önskat att brännvidden var kortare så att man fick med ännu mer i bilden. Skillnaden mot S20 Ultra är hela 5mm (13mm vs 18mm) vilket ni kommer se tydligt på testbilderna.

    P40 Pro till vänster och S20 Ultra till höger.

    IMG_20200403_185906.jpg IMG_20200403_185924.jpg
    P40 Pro har tydligt längre brännvidd i sin ultravidvinkel vilket gör att man inte ser lika mycket i bild som med S20 Ultras version. Färgerna är i det här exemplet mer korrekta på S20 Ultra som fångar solnedgången på ett realistiskt sätt. P40 Pro har en tendens att ta kallare bilder. Detaljer och skärpa är bra med båda kamerorna.


    IMG_20200402_195307.jpg IMG_20200402_200322.jpg
    Inomhus tar vidvinkeln i P40 Pro skarpa bilder med korrekta färger och mindre distorsion än S20 Ultra tack vare den något längre brännvidden. Detaljåtergivningen i bildens mörkare delar är också bättre på P40 Pro. Dock fångar ju S20 Ultra mer av rummet.

    IMG_20200407_002220.jpg IMG_20200407_002119.jpg

    Här ser ni tydligare skillnaden i brännvidd (bilden är tagen på exakt samma plats) samt den lite kallare färgtonen hos P40 Pro. Skärpan är mycket god på båda bilderna. P40 Pro har det bästa dynamiska omfånget med mindre utbrända områden.


    Vidvinkeln

    Eller "huvudkameran" som man ofta säger. Tekniskt sett den mest påkostade och bästa i båda telefonerna. P40 Pro har knappt hälften så många megapixlar som Samsung men istället den största sensorn. Här finns det mycket potential, helt klart, även om jag känner att det är saker i kalibreringen som inte är helt hundra.

    P40 Pro till vänster och S20 Ultra till höger.

    IMG_20200402_231227.jpg IMG_20200402_231030-2.jpg
    Bilder från P40 Pro får ofta ett rödaktigt stick som gör att färgkorrektheten inte alls blir bra. S20 Ultra till höger fångar den bruna väggen perfekt. P40 Pro fångar dock detaljerna bättre (kandelabern och skinnsoffans struktur). Dynamiskt omfång är jämförbart.

    IMG_20200410_164725.jpg 20200410_164648.jpg
    Screenshot 2020-04-13 at 18.05.04.png Screenshot 2020-04-13 at 18.05.56.png
    P40 Pro tar den skarpaste bilden men färgerna drar för mycket åt rött/lila och är mer korrekta på S20 Ultras bild. Båda telefonerna klarar av det dynamiska omfånget mycket bra men även här är Samsung snäppet bättre med mer detaljer i bildens mörka delar. Samsung överskärper mer vilket lämnar en del fula "halos" runt kontrastrika områden.

    IMG_20200402_213107.jpg 20200402_213156.jpg
    (Night mode) I mörkare förhållanden så ser vi åter igen det röda sticket i P40 Pro-bilden. Himmelen har också en mindre tilltalande brusmatta över sig. Detaljerna i P40 Pros bild är dock bättre i de mörka delarna, t.ex. toppen av det högra kyrktornet.


    Zoomen

    P40 Pro och S20 Ultra delar samma tekniska lösning för zoomen. Objektivet är monterat i sidled inuti telefonen och ljuset leds in via ett periskop. Det möjliggör en längre brännvidd utan utstickande objektiv. Periskoplösningen är smart men bildkvaliteten blir sämre än ett traditionellt objektiv. Framförallt kan man se en hel del artefakter i motljus (bilstrålkastare, gatubelysning får ett eller flera skarpa streck rakt över ljuskällan). Det ska dock inte underskattas vilka kreativa kompositioner man kan ta med så mycket zoom. Du kan stå långt bort från det subjekt du fotograferar och skapa en härlig djupkänsla mot bakgrunden. P40 Pro har tydligt bättre skärpa och detaljer än förra årets P30 Pro. Mina två enda klagomål är att den överexponerar lite för ofta (bilderna blir för ljusa) och att zoomen inte går att använda i mörka miljöer (den slår då över till digital zoom från vidvinkeln istället).

    P40 Pro till vänster och S20 Ultra till höger.

    IMG_20200403_170607.jpg 20200403_170343.jpg

    Screenshot 2020-04-13 at 18.23.30.png Screenshot 2020-04-13 at 18.23.25.png
    10x zoom. P40 Pro och S20 Ultra har väldigt snarlik kalibrering i sin periskopzoom och man måste zooma in i 100% för att se de minimala skillnaderna. P40 Pro är lite mindre överskärpt men har färre detaljer i kyrkans fasad än S20 Ultra, särskilt den skuggiga sidan.

    IMG_20200410_163948.jpg 20200410_163925.jpg
    P40 Pro överexponerar vilket ger en mindre tilltalande bild färgmässigt. Detaljerna är dock snäppet bättre på P40 Pro, dock krävs det att man verkligen synar pixlarna för att märka skillnad.

    IMG_20200403_213240.jpg 20200403_213155.jpg
    I mörker däremot drar S20 Ultra ifrån tack vare att zoomen kan användas med nattläget även när det är väldigt mörkt. P40-bilden är tagen med PRO-läget eftersom den annars forcerar digital zoom i dåligt ljus.

    Sammanfattning, kamera

    Först och främst måste jag klargöra att det testexemplar av P40 Pro jag har inte nödvändigtvis har samma mjukvara som de telefoner som sen kommer levereras till slutkund. De synpunkter jag haft på kamerans kalibrering är sånt som vanligtvis förbättras med mjukvaruuppgraderingar.

    P40 Pro har en fenomenal kamerahårdvara med mycket bra optisk skärpa i alla tre objektiv, snygg bokeh (bakgrundsoskärpa), bra dynamiskt omfång och överlag bra kalibrering. Ultravidvinkeln hade gärna fått haft lite kortare brännvidd så att mer information kommer med i bilden (likt S20 och iPhone 11 Pro Max). Vidvinkeln lider av ett röd/lila-stick som jag tror kommer åtgärdas i framtida mjukvaror. Under tiden kan man redigera bilden och kompensera med lite grön tint så blir färgerna mer korrekta. Zoomen är riktigt bra, men jag hade gärna sett att den gick att använda tillsammans med nattläget i svagare ljus.

    Det bör också poängteras att bilderna från P40 Pro är ganska hårt efterbehandlade av kameramjukvaran. Det handlar alltså om en klassisk point-and-shoot-kamera där bilderna i princip är redo att delas på t.ex. sociala media utan att du behöver göra lika mycket egen redigering. Det kan dock vara en nackdel om du föredrar att själv skruva på bildernas egenskaper. Jag upplever att P40 Pros HDR-funktion är mer aggressiv i år än på P30 Pro förra året och tydligt mer aggressiv än S20 Ultra. Ofta blir det läckert, men ibland lite för mycket för min smak. Enda alternativet är då att använda PRO-läget som helt saknar efterbehandling och därför kräver väldigt mycket manuell handpåläggning. Ett mellanläge, i stil med Googlekamerans "HDR+ kontra HDR+ Enhanced" hade varit ett trevligt tilllskott.

    Mjukvara, EMUI/AppGallery

    P40 Pro kör Huaweis eget skin över Android som kallas EMUI. Det är en ganska kraftig modifikation av "stock Android" på gott och ont. Det goda är att du har betydligt fler funktioner och finesser än på t.ex. Pixel-telefonerna:
    • Ett mycket bra enhandsläge
    • Always On Display som kan göras mer personlig med olika teman
    • Smarta gester för att t.ex. ta skärmdump och starta kameran
    • Kraftfull multitasking där du med en enkel gest kan starta valfritt program i ett flyttbart fönster
    Det mindre positiva är att det blir lite rörigare. Telefonen levereras fullproppad med Huawei-appar som sällan är lika bra och logiskt designade som standardapparna från Google. Jag personligen börjar hellre med färre funktioner och appar och aktiverar det jag behöver vid behov.

    Designen i EMUI är givetvis ett högst subjektivt ämne. Det är lite mer lekfullt än stock Android och påminner mer om iOS. Det är dock inte lika finslipat som iOS så känslan blir ibland att det är som en billigare kopia. Som exempel innehåller interfacet mycket element med oskärpa, t.ex. när du drar ner notifikationsmenyn. Den blurrade bakgrunden är dock inte dynamisk utan endast en skärmdump av innehållet bakom med pålagd blur, vilket ger en betydligt mindre "levande" känsla än när bakgrunden är dynamiskt blurrad. Petitesser kan tyckas, men ofta är de små detaljerna viktiga för helhetskänslan.

    Det är också många avtal som måste signeras i nästan varje app vid första uppstart, något som ger ett tjatigt intryck.

    Gillade du mjukvaran i P30 Pro eller andra Huawei-telefoner kommer du inte ha några problem med detta, men om du är en person som ofta föredrar "stock Android" kan det blir en väldigt stor omställning.

    Och så det viktigaste av allt kanske: AppGallery. Jag har under mina två veckor med telefonen försökt få den att fungera så som jag vill att den ska fungera. Ganska snabbt insåg jag att de appar jag ville installera inte fanns i AppGallery, exempelvis Instagram, Wordfeud, Facebook Messenger, Snapseed, Philips Hue, Slack, Chess24, Quinyx, Youtube, Google Play Music, Soundcloud, Gmail. Med undantag för Youtube, Gmail och Google Play Music har jag dock lyckats installera alla appar via tredjepartsbutiken Aurora som använder Google Plays API för att hämta appar. Med handen på hjärtat så vet jag inte om det här är tillåtet enligt Googles användarvillkor, men jag kan intyga att det fungerar bra. Aurora har också stöd för automatiska uppdateringar.

    IMG_4277.jpeg
    AppGallery är Huaweis egna appbutik som ersätter Google Play Store.

    Jag skulle dock ljuga om jag sa att P40 Pro fungerar som vilken Android-telefon som helst. Det gör den inte. Det är faktiskt slående hur stor del av dagens finslipade användarupplevelse som ligger i just ekosystemet. Lättheten att synka data, logga in och hålla alla appar uppdaterade. Allt sånt blir besvärligare på P40 Pro och kräver mer administration. Känslan av fragmentering är påtaglig. Har jag senaste versionen av den här appen som jag drog hem som APK? Hur får jag in mina bilder i Google Photos? Varför kraschar vissa appar ibland? Vad gör jag med appar som kräver Googles framework? Det är frågor som poppar upp dagligen.

    Men det fungerar. Stundtals riktigt bra. Och jag är säker på att mycket kommer hända den närmaste tiden för att upplevelsen ska bli så mycket bättre. Men för att jag ska känna mig helt nöjd med upplevelsen så krävs det nog mer tid och utveckling.

    Högtalare/ljud

    P40 Pro har bara en högtalare på telefonens nederkant som dock låter bra och spelar högt. Jag hade gärna önskat stereohögtalare, särskilt när man håller telefonen i horisontellt läge.

    Upplåsning

    Telefonen är utrustad med en optisk fingeravtryckläsare som är den snabbaste jag testat i någon telefon hittills. Den är dock inte lika säker som t.ex. Samsungs ultraljudsläsare. Face ID använder en kamera och en IR-sensor för att förbättra möjligheten att låsa upp i dåligt ljus. Även denna upplåsningsmetod är blixtsnabb, men jag har ibland märkt att den inte fungerar när jag har solglasögon på mig eller i riktigt dåligt ljus. Den är inte heller lika säker som den 3D-scannande Face ID i Pixel 4 eller Apples iPhones, så det är osannolikt att man kommer kunna använda den upplåsningsmetoden för t.ex. Bank ID i framtiden.

    IMG_4272.jpeg
    Inläsning av ansikte och fingeravtryck är väldigt smidigt och inloggningen fungerar för det mesta blixtsnabbt.

    Prestanda

    Kirin 990 5G är Huaweis egenutvecklade chipp som består av en åttakärning processor och Mali G76 grafikkrets. Prestandan har under mitt användande varit mycket god med fin framerate i spel och i princip inga stutter i animationer/operativsystem. Jag har inte märkt av att telefonen blivit särskilt varm ens vid hård belastning.

    Benchmarks mot S20 Ultra gav följande resultat:

    Geekbench, single core: 754 (P40 Pro) vs 890 (S20 Ultra SD865)
    Geekbench, multi core: 2974 (P40 Pro) vs 3199 (S20 Ultra SD865)
    3D Mark Slingshot Extreme OpenGL: 5710 (P40 Pro) vs 7158 (S20 Ultra SD865)

    Batteri

    Ett område där P40 Pro verkligen imponerar är batteritid. Det är en sån telefon som man nästan struntar i att ladda, för den tar aldrig slut.

    P40 Pro batteridrain 02:00-09:00, 4G: 2%
    S20 Ultra batteridrain 02:00-09:00, 4G: 9%

    P40 Pro batteridrain 02:00-09:00, wifi: 0% (!)
    S20 Ultra batteridrain 02:00-09:00, wifi: 8%

    P40 Pro screen on time, fulladdad: 10h14m
    S20 Ultra screen on time, fulladdad: 5h40m

    Värt att nämna är också att den laddar snabbare än någon telefon jag testat med den medföljande väggadaptern på 40W. Från helt tom till 100% på 49 minuter.

    Sammanfattning

    P40 Pro kan vara den mest välbyggda Android-telefon jag testat. Hårdvaran håller verkligen absolut toppklass med de få undantagen att jag hade velat ha stereohögtalare och ett mindre hål i displayen för selfiekameran. Kameran har vissa brister som jag med erfarenhet vet att Huawei brukar vara duktig på att åtgärda med mjukvara - det var likadant med P30 Pro.

    Övergången till AppGallery från Google Play är en god bit på väg men känns i allra högsta grad som ett byggprojekt fortfarande. Köper man telefonen idag gör man en investering i något som ingen egentligen vet hur det kommer bli i slutändan. I bästa fall får vi en finslipad och stark konkurrent till Google och då var investeringen välplacerad. I värsta fall lyckas inte Huawei få över den kritiska massan av utvecklare och appar till AppGallery och investeringen i telefonen är mindre bra.

    I vilket fall som helst är det fullt möjligt för en måttligt kunnig person som gillar att hacka och trixa att få P40 Pro att fungera som (nästan) vilken annan Android-telefon som helst. Men man måste tycka att sånt är kul och vilja lägga tiden som krävs.
     
    niclasc, vandahl9, Wiiz och 32 andra gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Fantastisk läsning!
    Låter som en relativt trevlig telefon.

    Men man kommer verkligen inte undan att telefonen är bortkopplad från google... Kan inte tänka mig att behöva leta ersättare för en massa program som man tar för givet som används dagligen.

    Känns som att man får göra enorma uppoffringar för en telefon som tekniskt sett inte ger något som inte en Samsung gör eller vilken annan Google stödd Android telefon gör... Så då handlar det helt plötsligt om att man gillar eller alltid har använt Huawei telefoner, eller tar det till någon politisk ståndpunkt.
     
    Rasseman, katho, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  3. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hoppas dom fixar den rödatonen, så den ger mer korrekt rödfärg tills jag får min telefon :)
     
  4. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    I dina kameratester så verkade det vara tämligen jämt mellan P40 Pro och S20 Ultra. Men om du vore tvungen att kora en vinnare, vilken är det?

    Testade du video något?
     
  5. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag ser absolut inga enroma uppoffringar att köra utan google. Allt nödvändigt är redan check för mig.
     
    R3b0rn gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag filmar aldrig med mobiler och tar inga selfies heller så vi får hoppas att nån annan i testgruppen täcker detta i sin recension.

    För att vara mer relevant på den svenska marknaden så är alla S20 Ultra-bilder i detta test tagen med stock-kameran. Jag har ju SD865 och kan köra GCam och då är S20 Ultra solklar vinnare i mina ögon. Mer naturliga färger och mildare HDR-effekt.

    Med Stock-kameran på S20 Ultra är det jämnare men jag föredrar den ändå eftersom kalibreringen är bättre. Huawei behöver fintrimma P40 Pro-kameran ytterligare.
     
    pmugghc gillar detta.
  7. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ja precis. Det passar dig :) Det är lite tyvärr där jag tycker denna telefonen har satt sig. Det är inte en telefon som kommer passa massorna. Eller Gun-Britt som ger bort sin telefon till Lasse som är så duktig på telefoner för att installera något som borde varit självklart enklare...
    Det blir en nisch produkt, vilket dom flesta online affärer nu visar tydligt med stora feta flaggor
    "DEN HÄR TELEFONEN HAR INTE GOOGLE PLAY!"

    Jag hade hellre tagit p40 pro än en S20 Ultra...
     
    Corran_Horn och Nicole gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är synd på den enorma kameraön i displayen, den förstör rätt mycket, annars så ser den fin ut.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, det är verkligen den enda skamfläcken vad design/bygge anbelangar. Hade föredragit en mindre pinhole eller till och med notch (notch är kanske fulare men mer praktiskt då den ligger högre på skärmen och därmed ger apparna mer utrymme).
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag förordar antingen att man gör en tunn ram ovantill för kamerorna eller så en pop-up. Öar/notch är ett intrång i displayen och det gillar jag inte alls. En display ska vara ren.