Elemental testar P40 Pro [Testpilot]

Diskussion i 'P40-serien' startad av Elemental, 14 apr 2020.

  1. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Så har det blivit min tur att recensera Huawei P40 Pro!


    Unboxing, första intryck, hårdvara

    Telefonen anländer i en diskret vit förpackning. Det som medföljer i lådan är (ganska sedvanligt) telefon, usb-c-hörlurar, pigg för simkortslucka, usb-c-sladd samt strömadapter. Telefonen ligger skyddad i en plastfilm som täcker både framsidan och baksidan, men det sitter inget skärmskydd på.

    IMG_20200414_151249.jpg IMG_20200402_125554.jpg IMG_20200402_125906.jpg

    Mitt första intryck av telefonen var att tyngdpunkten ligger ganska högt upp, vilket var lite ovant för mig som kommer från en Google Pixel 3 XL (som endast har en väldigt liten kameralins). Att P40 Pro har en högre tyngdpunkt är ju inte alls särskilt konstigt då den trots allt innehåller fyra linser med högpresterande optik, som såklart måste kunna få plats i kameramodulen. Precis som jag anade så är detta dock endast en vanesak, och redan efter några timmar med telefonen så var det ingenting jag tänkte på överhuvudtaget. Jag hade även förväntat mig att P40 Pro skulle vara större än Pixel 3 XL, till följd av den ganska betydande större skärmstorleken (6.58" jämfört med 6.3"), men tack vare de minimala dödytorna är P40 Pro nästintill precis lika hög som Pixel 3 XL, och dessutom markant smalare.

    20200402_134616-01-01.jpeg
    P40 Pro till vänster, Pixel 3 XL till höger

    20200402_135141-01.jpeg
    P40 Pro till vänster, Pixel 3 XL till höger

    Kameramodulen sticker som väntat ut en del, vilket såklart är nödvändigt för att kunna hålla resten av telefonen så tunn och slimmad som möjligt. Tack vare att kameramodulen är så pass stor så ligger telefonen förhållandevis stadigt på bordet, i alla fall när man sveper eller skriver på den nedre delen av skärmen. Det är riktigt läckert hur kanterna är rundade både på baksidan och framsidan, och detta gör bland annat att den ligger riktigt bra i handen, samt att det blir väldigt behagligt att svepa ut mot sidorna. Silverramen som går längs alla sidor är även den riktigt snygg. Det är nog även den mest välbyggda telefonen jag någonsin testat, den känns oerhört gedigen och välgenomtänkt, och allt som allt ger det intrycket av att telefonen är en riktig lyxprodukt – vilket den trots allt är.

    IMG_20200402_130308.jpg IMG_20200402_130323.jpg


    Skärmen

    De döda ytorna runt skärmen är som sagt minimala, och skärmen blir verkligen omslutande tack vare den kurvade skärmen. Just den kurvade skärmen var jag lite skeptisk mot på förhand, då jag allmänt inte är något fan av dessa. Har en Samsung Galaxy S9 som jobbtelefon och jag gillar verkligen inte hur kurvad den skärmen är, men till min stora glädje är skärmen på P40 Pro betydligt mindre kurvad, vilket i alla fall i min bok är ett stort plus.

    Detta är min första erfarenhet av högre skärmfrekvens än 60 Hz. Övergången från 60 Hz till 90 Hz märks väldigt väl, och det är verkligen en fröjd att känna hur väl det flyter av att bara svepa och skrolla runt i gränssnittet och på hemsidor. Efter att ha gått tillbaka till min Pixel saknar jag verkligen den högre frekvensen, vilken kommer att vara ett absolut måste på nästa telefon jag köper.

    I övrigt är skärmen av hög kvalitet, med livliga färger och härlig svärta (vilket är förväntat av en AMOLED-skärm). Jag undrade på förhand om den lägre upplösningen kombinerat med den större skärmen skulle göra att jag började se och störa mig på pixlarna, men så är inte alls fallet. Upplösningen är, i alla fall för mig personligen, mer än tillräcklig, och jag hade inte offrat sämre batteritid för en högre upplösning. Därutöver är skärmen väldigt ljusstark, vilket gör att det utan problem går att surfa på den en solig dag.

    Jag är en av dem som inte är överförtjusta i varken notchar eller kameraöar, så till min stora förtjusning har Huawei implementerat möjligheten att göra hela notifikationsfältet svart, vilket helt döljer kameraön. Jag skulle gissa på att de flesta föredrar att köra standardläget med en synlig kameraö, men jag är i alla fall glad att denna inställning finns för oss som föredrar ett svart notifikationsfält.

    IMG_20200402_145243-01.jpeg IMG_20200402_141629-01.jpeg IMG_20200414_145309-01.jpeg


    Mjukvaran


    Det kanske mest intressanta med denna telefon är hur väl det fungerar att köra den utan tillgång till Google Play och Googles egna appar. Huawei har utvecklat en funktion som heter PhoneClone, som ska göra det enkelt att föra över appar från din gamla telefon till den nya. Detta fungerade väldigt smidigt - jag laddade ner en särskild app på min Pixel 3 XL, anslöt till P40 Pro, och kunde därifrån välja vad jag ville föra över till den. Detta ska fungera för allt; kontakter, sms, samtalshistorik, musik, bilder, videoklipp, och inte minst appar. Jag fick därefter upp en lista på min Pixel med information om vilka appar som stöds av P40 Pro, och vilka appar som inte går att föra över.

    I princip alla appar som inte är Pixel- eller Google-specifika gick att föra över. Det fanns ett fåtal undantag, exempelvis Ebay. Sökningar på exempelvis YouTube och Gmail på AppGallery gör att de kommer upp i resultatlistan, men de går inte att ladda ner. Trycker man på dem så vidarebefordras man istället till deras respektive mobilversion i webbläsaren.

    Ett lite märkligt fenomen var att ett flertal appar som rapporterades som körbara på P40 Pro, kom upp i efterhand i en lista som meddelade att telefonen inte kunde importera vissa data. Dessa var bland annat Netflix, Pokémon Go och Snapchat. Snapchat kunde jag ladda ner som en native app från AppGallery, men inte de andra två. En annan märklig sak som skedde var att PhoneClone informerade mig om att SwiftKey av någon anledning inte gick att föra över, men när jag var klar med hela proceduren så visade det sig att SwiftKey trots allt hade blivit installerat, och dess tangentbord fungerade precis som det ska.

    Men de allra flesta appar förutom Googles egna fungerar galant att köra på P40 Pro. Huawei har även implementerat något de kallar QuickApps, en funktion som gör att man väldigt enkelt kan lägga till länken till en hemsida på startsidan. Gör jag detta med exempelvis YouTube så har jag alltså YouTube som en ”hybridapp” på min startsida – trycker jag på den så kommer jag till YouTube’s mobilversion i webbläsaren. Vill jag ändå ha YouTube som ”riktig” app, eller någon av de andra apparna som inte stöds, så går det självfallet att installera APK’er som på vilken annan Android-telefon som helst.

    Den skandinaviska delen av Huawei har satsat på att få in de 200 viktigaste / mest använda apparna i deras AppGallery. Swish blev tillgängligt för någon vecka sedan, men man väntar fortfarande på BankID vilket bör finnas uppe lagom till den svenska lanseringen. Huawei har även lagt till en ”wishlist” där man kan meddela vilka appar man önskar kunna få till AppGallery som inte redan finns där.

    Screenshot_20200414_153045_com.huawei.android.launcher.jpg Screenshot_20200414_152216_com.huawei.appmarket.jpg


    Kameran

    Huawei-telefoner är kanske mest kända för deras enastående kameror. Denna aspekt var nog även den jag personligen på förhand var mest nyfiken på att få testa. 50 MP huvudkamera, 12 MP telefotokamera med 5x optisk zoom, 40 MP ultravidvinkelkamera samt 3D-sensor för djupmätning, är på papperet en tämligen imponerande kamerauppsättning.

    Utan att bli alltför långrandig här, är kamerorna kort sagt lite av en blandad godispåse. Det går att få bilder med väldigt imponerande skärpa och klarhet, och den optiska zoomen möjliggör förlustfri 5x inzoomning. Jag är även extremt förtjust i ultravidvinkelkameran, som tar fantastiska vidvinkelfoton utan märkbar förvrängning. Även videokameran är ytterst kompetent, och det nya ultra slow motion-läget möjliggör tagningar i makalösa 7680 fps.

    Det märks dock att det är en tidig och opolerad kameramjukvara. Foton tagna i mörker får ibland ett lite märkligt brus över sig, och ibland händer det att mörka partier (även i foton tagna med bra ljus) blir lite för mörka. Jämför jag med ett liknande foto taget med Pixel 3 XL så är de mörka partierna i fotot från P40 Pro ofta betydligt mörkare (med förlust av detaljer som följd) än fotot från Pixel 3 XL. Lite efterforskning visar att kameratestet från Dxomark är baserat på en nyare mjukvara än den som just nu finns i min P40 Pro. Lite oklart varför.

    Men oavsett – kameramjukvara i telefoner är något som kontinuerligt förbättras och finjusteras, och oavsett vilken telefon man införskaffar så blir bilderna i nio fall av tio bättre med tiden. Jag har därför inga som helst tvivel på att Huawei inom några månader kommer finputsa P40 Pro så att kameramjukvaran kommer att kunna dra full nytta av hårdvaran.

    IMG_20200413_170426.jpg IMG_20200413_170438.jpg
    Huvudkameran till vänster, ultravidvinkelkameran till höger

    Jag tänkte inte gå in så mycket djupare än så här, utan hänvisar istället till min testpilotkollega jajos eminenta recension där han gör en djukdykning i kamerorna och mjukvaran: jajo testar P40 Pro


    Batteriet

    Batteriet på 4200 mAh är en helt klart godkänd storlek, men jag var på förhand lite orolig över att 90 Hz-skärmen skulle kräva en högre batteristorlek än så för att kunna ge en bra batteritid. Det visade sig att min oro var helt obefogad. Batteritiden i P40 Pro är kort sagt den bästa batteritid jag någonsin fått ut av en telefon, och vid vanligt användande (uteslutet spel då jag aldrig på min telefon längre) kan jag få ut 9-10 timmars skärmtid. Detta gör att det är tillräckligt för mig att ladda telefonen varannan natt, vilket jag aldrig kunna göra tidigare. Imponerande!


    Slutsats

    Det är svårt att inte bli imponerad av Huawei P40 Pro. Byggkvaliteten är av toppklass, telefonen är ytterst behaglig att hålla i, och både framsidan och baksidan ger ett väldigt lyxigt intryck. Skärmen täcker i princip hela framsidan, och sluttar ner längs sidorna med en mindre markant kurvning än många andra telefoner med kurvade skärmar. Skärmen, med dess 90 Hz uppdateringsfrekvens, är av toppklass, med alla de fördelar som AMOLED-skärmar medför. Batteritiden är inget annat än fenomenal, med tider på uppemot 10 timmars skärmtid beroende på användningsområden. Kameran ger ofta fantastiska bilder med en imponerande skärpa och klarhet, vare sig det är huvudkameran, ultravidvinkelkameran eller telefotolinsen som används. I vissa fall märks det att vi har en ung version av mjukvaran, då bilderna ibland kan förlora detaljer i mörka partier samt ge en lite för hög brusnivå i foton tagna i mörker. Detta är dock saker som med allra största sannolikhet kommer att förbättras och finjusteras i kommande mjukvaruuppdateringar.

    Något som är mer oklart är hur många av dina nuvarande Androidappar som kommer fungera lika bra på P40 Pro. Just nu finns exempelvis inte BankID (något som dock ska dyka upp väldigt snart), vilket gör det omöjligt att logga in på sin bank eller genomföra andra ärenden som kräver legitimering. Att leva utan Google Play Services är fullt görbart, men man ska ha i åtanke de begränsningar som detta medför. Inga av Googles appar finns alltså att ladda ner från Huaweis egna AppGallery, och det är inte säkert att alla andra appar du har på din nuvarande telefon kommer att följa med; ännu mindre troligt är det att alla kommer att finnas tillgängliga för nedladdning från AppGallery. Detta utbud kommer självfallet öka med tiden, och problemet går såklart även att komma runt genom att installera appar manuellt från APK-filer, men det är alltså omvägar som man behöver ta. Frågan är dock om detta är omvägar och kompromisser som den vanlige användaren är beredd att ta.


    Till sist: Ett stort tack till Huawei och Swedroid, som gav mig möjligheten att få testköra telefonen under denna period! :)
     
    Last edited: 14 apr 2020
    Oshotta2, Egil, Puttesson och 17 andra gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bra recension intressant att det går såpass bra utan google play ändå. Gäller att huawei inte tappar momentum vad det gäller appgallery och få till så många viktiga appar som möjligt.

    Själv väntar jag till mate 40 som enligt rykte ska lanseras tidigare än vanligt. Mate serien har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag haft tidigare både mate 7,mate 8 och mate 20 x.
     
    Elemental gillar detta.
  3. Elemental

    Elemental Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 3 XL
    Tack så mycket! :) Precis, skulle gissa att många av oss som hänger på detta forum inte representerar den stora massan så för oss som enkelt kan installera APKer osv så är det ju inte alls ett lika stort problem som det kanske kan vara för många andra. Jag hoppas bara att alla de som köper telefonen kommer vara medvetna om omvägarna, men är man det så är det ju som sagt en grym telefon med väldigt många positiva aspekter som man får.

    Spännande med Mate 40! Aldrig kört en telefon i Mate-serien heller så skulle vara kul att testa någon gång ;)
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  4. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag gillar när en recension inte hakar upp sig allt för mycket på brist av googles service, och ger det för stort utrymme. Jag förstår helt och hållet att det är en stor dealbreaker för den stora massan, men för min del så spelar det ingen roll om det är Apple eller Google, för jag är inte låst till nån av dom. Jag är enbart intresserad av hur telefonen är i övrigt. Nu gick jag för p40 pro för kameran och jag gillade formen på den.
     
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 423
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag "hängde upp mig" på Google Services för jag skrev till alla potentiella kunder, inte bara till oss som hänger på det här forumet.

    Om någon googlar på denna telefon och hamnar här så är det väldigt bra att man får den informationen, min åsikt såklart [emoji846]
     
    RuffyMan, katho, jnsson och 1 annan gillar detta.
  6. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag förstår att många kan hänga upp sig på det, inget emot det. Men jag är intresserad av enbart läsa om telefonen hur batteriet är, kameran och om det är bra flyt i den o.s.v. Därför jag mest har skummat igenom recensionerna, och läst det som intresserar mig. Jag vet att det är viktigt att få ut att inte google service inte funkar, men i mina ögon får det att bli väldigt negativt om en telefon som verkar kanon. Läskigt dock hur både Apple och Google kan låsa sina kunder så mycket och ha kontroll över dom :)
     
    Nicole gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tycker det är bra att det tas upp att Google tjänster och appar kan påverkas.
    Själv är jag lite av en tech entusiast, som tycker det är kul att pyssla med sånt här. Även med datorer med Linux etc..
    Men har familj/bekanta som bara vill att det ska funka rakt av och inte alls har nåt större intresse av det.

    Kort sagt tror jag Huawei riskerar att få returnera en hel del mobiler om det inte är nog tydligt.
     
    pmugghc, katho och Nicole gillar detta.
  8. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Klart det är bra att det tas upp och stora massan förstår att det inte kommer funka kanske med alla deras appar. Men man kan hoppas även att det ger en tanke ställare om att inte låsa sig allt för mycket.
     
    Nicole gillar detta.
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 423
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det är ju inte bara det, har man köpt en dyr app/licens så försvinner det - bara det är viktigt för mig att förmedla. Men jag förstår hur du menar [emoji846]
     
    atreyuswe och katho gillar detta.
  10. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja det där med app/licens är surt, man ser samma sak inom spelindustrin. Köper man en app/licens eller ett spel så bör det var ett inlogg för alla tänk bara plattformer. Som det är med prenumerationer, ett inlogg över alla olika enheter.
     
    Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 423
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Sekunderar [emoji846]
     
  12. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det är ju utvecklare som har låst sig isåfall. Jag struntar också i om det är Google eller Huawei eller Apple, men finns inte apparna man använder så fallerar ju hela telefonen..såvida det inte finns alternativ. Vad ska jag med en mobil till utan exempelvis BankID och Swish? Nu kommer det ju finnas, men det var ju inte givet från början.

    Sen kan jag nog också tycka att hela soppan är positiv. Det blir ju fler alternativ nu och det är ju aldrig fel :)
     
    Nicole gillar detta.
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 423
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det är ju det jag tycker är lite konstigt...

    Två utvecklare löste ju detta åt mig, efter att jag hade mailat dem och förklarade mitt problem. Jag kan använda licensen i Huawei utan Google services.

    Men flertalet utvecklare jag har mailat med kan (vill?) inte göra så att licensen fungerar.

    Min tanke är ju att det fungerar men att de inte vill... [emoji848]