Problem: Myrornas krig i rosa vid QHD+?

Diskussion i 'Oneplus 8 Pro' startad av droidsmurf, 20 apr 2020.

  1. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Märkte att telefonens skärm beter sig fel när jag slog på QHD+.
    Blir myrornas krig i rosa. Första gången det hände kom jag inte ur detta läge och kunde därför inte byta tillbaka till FHD+. Gjorde en factory reset och började om igen. Denna gången när jag bytte till QHD+ fladdrar skärmen till i samma rosaaktiga myrornas krig men om man låser skärmen och öppnar den igen är den som den skall. Men jag får detta fladder och har märkt att det framförallt går att provocera fram det när jag är i kameraappen och byter mellan kameralägen - oftast just när jag kommer till slow motion. Samma här, låsa skärmen och låsa upp så är den normal igen. Men problemet är där och lurar i bakgrunden hela tiden och vid användande så återkommer det titt som tätt. Så skall det naturligtvis inte vara.

    Jag började en tråd med Oneplus supporten där jag förklarar mitt problem och frågar om jag skall skicka in telefonen igen. Jag förklarar att jag har återställt telefonen och att det inte avhjälpt problemet. Efter några dagars mejlande fram och tillbaka kommer Oneplus tillbaka och ber mig att testa slå på DC Dimming som man hittar under Verktyg och experimentella funktioner. Jag skall slå DC dimming och stänga av igen när jag har QHD+ aktiverat. Jag testar och kan snabbt provocera fram problemet igen men ovan nämnda byten av läge i kameraappen.

    Jag testar istället att slå på DC dimming med QHD+ aktiverat, och jag låter DC Dimming vara på. Nu går det inte att provocera fram detta problem alls. Jag har berättat det för Oneplus och väntar på deras feedback.

    Är det någon annan här som kan tänka sig att testa QHD+ och DC dimming ?

    Jag vill såklart utesluta hårdvarufel och det hade varit bra om vi kunde ringa in var problemet uppstår. Så om någon här har fler "test" att göra för att göra det vore det grymt.

    Jag uppdaterar tråden så snart jag har fler iaktagelser att dela med mig av för den som är intresserad.

    Här är en bild på hur det problemet med skärmen ser ut.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  2. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    För att försöka återskapa problemet med skärmen.
    Du har telefonen inställd på FHD+, 120hz. DC Dimming av.

    1) Ändra till QHD+ (Inställningar, Skärm, Avancerat)
    2) Öppna kameraappen och byt kameraläge i snabb följd, scrolla åt höger och vänster fram och tillbaka. För mig uppstår problemet oftast vid första gången jag hamnar på slow motion.
    3) Ändra under Inställningar, Verktyg, DC dimming PÅ.
    4) Repetera 1-2.

    Skulle telefonen få det skärmproblem som jag får, brukar som sagt att låsa telefonen med powerknappen rätta till det.

    disclaimer:
    Dock första gången det hände var jag tvungen att hålla inne power och volym ner tills jag kom till de underliggande menyerna för att kunna göra en wipe och factory reset eftersom inget annat hjälpte. Dvs vanlig cache wipe och reboot hjälpte in den gången. Detta var fortfarande på den OOS version som telefonen hade när jag packade upp den. Nu har det kommit två uppdateringar sedan dess (10.5.4 IN11BA) och jag kan alltid rätta till med vanligt skärmlås / upplås.

    Jag tar såklart inget ansvar för om du råkar provocera fram något som du inte kommer ur sen. :)
     
    bernard gillar detta.
  3. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Märkte att även om jag trodde att problemet var avhjälpt så när jag gick ur ett samtal så fladdrade skärmen till i rosa myrornas krig. Testade att stänga av DC dimming och då blev den lika skakig som jag upplevt den tidigare och det gick nu att provocera problemet igen. Stängt av QHD+ och gått tillbaka till FHD+ med 120hz, mailat Oneplus och inväntar deras uppföljning.

    Känns som att det är hårdvaran ändå kanske.
     
    bernard gillar detta.
  4. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    625
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Jag har fjopplat lite, vill inte göra för mycket ifall ifall, men jag kan inte provocera fram nåt iallafall.
     
    droidsmurf och bernard gillar detta.
  5. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Oneplus meddelar att det tror det är en bugg relaterat till DC dimming och att det tekniska teamet är meddelat så att de kan ha med en fix i nästa uppdatering.
     
    bernard gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Märkligt, då skulle det väl vara mer vanligt förekommande.

    Jag hade annars gissat på trasigt GPU-minne.
     
  7. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    visst är det märkligt - jag tror som sagt att det är hårdvara, men oavsett, när jag ändrat DC dimming så förändras beteendet och förekomsten av problemet.

    I övrigt fungerar telefonen klockrent. Så länge jag kör den i FHD+ "bara".
     
    bernard gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag hade nog, om jag var i dina skor, skickat tillbaka denna på distansköplagen om du har den möjligheten och sen köpt en ny.

    Oavsett vad Oneplus säger...
     
    R3b0rn, Droid104, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hear, hear. Risken är annars att du blir sittandes med en telefon du behöver skicka in på reparation, och det kan nog ta lång tid med tanke på läget.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Klokt råd. Luktar hårdvaruknas.
     
    bernard gillar detta.
  11. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Liten uppdatering för den som är intresserad.

    Har inlett en RMA med Oneplus. Har fått labels och skickar nu in min telefon till deras verkstad i Polen. Där kommer de att kolla den och så får vi se om det blir en ny enhet.

    Som lök på laxen kan jag tillägga att jag såklart råkade tappa den när jag böjde mig fram och hal som en tvål som den är for den i backen och bakpanelen sprack.

    Klantigt värre. Borde ha skickat in den när jag fått labels. Borde ha haft skal. Men jag har haft så fruktansvärt mycket på agendan att det inte blev av och jag ville ha den naken som jag brukar. Jag har aldrig någonsin spräckt en telefon tidigare. Så nån gång skall väl vara den första. Har det börjat gå troll i något ja, då kan det lika gärna fortsätta.

    Enligt Oneplus är det inget problem, hittar de inget fel på enheten och skickar tillbaka den kommer reparationen gå på ca 65 EUR tror de för bakpanelen.

    Gissar att den skickas med UPS ikväll och borde väl få någon form av uppdatering under veckan som kommer.
     
    MathiasM gillar detta.
  12. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Fan va surt att tappa den och det precis innan den ska skickas in för service för ett helt annat problem. Hoppas att dom är bra att ha med att göra och man inte börjar bråka och påstå att ditt ursprungliga problem orsakades av att du tappade den nu. Man vet aldrig, hoppas det löser sig lätt och smidigt!
     
  13. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    det är det man är rädd för ja

    har även lagt in en bug report på deras community och haft lite kontakt med deras bug hunters, men det har inte gett något konkret. Hade hoppats att mina felloggar jag skickade skulle kunna bekräfta hårdvarufel eller inte.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    65 euro för att byta glaset var ju väldigt förmånligt i alla fall. Det hade kunnat kosta närmare fyra gånger mer hos andra tillverkare.
     
    Wiiz gillar detta.
  15. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    sista är inte sagt ännu så jag hoppas såklart att det är nånstans det hamnar. Men man kan kanske anta att om det är fel på hårdvaran att man byter telefonen rakt av bara ?

    Vi får väl se.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja. Hade jag varit du hade jag också hänvisat till tråden i forumet, men det känns som ett solklart goodwill-ärende i ditt fall, givet hur samarbetsvillig du varit och hjälpt till med felsökningen etc. :)
     
  17. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    tycker nog att jag varit samarbetsvillig och hittills har jag egentligen inget att klaga på förutom att jag troligtvis fått en defekt enhet. Men förstår att sånt kan hända, oavsett prisklass även om kraven höjs med prislappen. Men så många telefoner som jag köpt genom åren så var det ju ändå dags kan man nästan tycka. Det är när det strular som företag har chansen att skilja sig från mängden och visa var skåpet skall stå när det gäller kundnöjdhet.

    Jag har gett dem all info de bett mig om, jag har reggat en fellog på communityn förutom själva felanmälan och har gjort mig tillgänglig och frågat om de behöver något mer. Har inte skällt eller gnällt så nog är jag en bra kund alltid. :))

    Och tålamod har jag. Även om även det har sina gränser. Hoppas slippa behöva gå över i det här fallet.
     
    BigF och bernard gillar detta.
  18. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag kan inte minnas flera som nämnt denna bugg. Så det lutar ju trots allt åt hårdvara...
    Men jag ska försöka trixa å greja när jag får telefonen. Verkar ju nu som troligt att jag hinner få trådlösa laddaren innan telefonen. Så jag får väl stirra på en laddare jag inte kan använda ett tag [emoji39]
    Telenor i Kalmar har ju sagt att telefonen kommer i slutet av veckan
     
    bernard gillar detta.
  19. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Samma här, har inte sett någon annan rapportera just detta problemet så för mig är det högst troligt att det är hårdvara. Telefonen är inskickad och Oneplus i Polen har nu haft den sedan i Måndags. Har inte hört något ännu, men stöter på hos den svenska supporten som jag har haft kontakt med hela tiden.

    För mig var det väldigt enkelt att "provocera" fram glitchen så tror därför att om några här har testat så borde fler ha upplevt det. Och jag fick problemet utan att anstränga mig ens, det kom rent spontant = fler borde ha haft problemet om det var mjukvarurelaterat.

    Hoppas du får din lur snart. Själv sitter man och väntar på sin - igen... :D
     
    bernard gillar detta.
  20. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    OK

    Nu är RMA't färdigt och jag fick en ny lur skickad, hämtade precis ut den. Fick ett nytt popup bundle, precis som min första beställning.

    Jag är nöjd med hur det har hanterats från OnePlus sida. Från det att jag lämnade in den hos UPS för exakt en vecka sedan har jag en ny lur i handen. Extra hörlurar och laddare samt skal blir som ett litet plåster på såren.

    Jag är även lättad att de inte utnyttjade situationen med min lilla olycka där jag tappat och spräckt baksidan, vilket de hade kunnat ha gjort.

    Det är när det strular på ett eller annat sätt som ett företag kan skilja sig från mängden, och det gör OnePlus även här. Stor tumme upp på det [emoji106]
     
    kissidor, R3b0rn, Egil och 6 andra gillar detta.