Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Känns som det enklaste är att byta kondensor och torkfilter själv och sedan lämna för vakuumsugning/fyllning. Tror jag betalade 1700 kr för det senare sist. Svårt att komma billigare undan med tanke på hur mycket gasen i sig kostar.

    Byte av kondensor ville de ha 7000 kr för! Känns väl i överkant när en kondensor finns för 1000 kr på autodoc.

    Blir torkfiltret förstört om det går några dagar mellan montering och vakuumsugning/fyllning?
     
  2. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Man brukar säga att om du öppnar skyddslocken på torkfiltret så försvinner vakuumet, då tar det runt 15min innan torkfiltret är helt mättat.

    Man bör inte vänta mer än 24tim innan du monterat det tills har en tid.

    Tipset är att torkfiltret är det absolut sista du monterar, och öppnar ej upp systemet igen å vakuumsuger fortast möjliga.
    Det är en rekommendationen.

    Fukt i systemet pajar system långsiktigt, rostar inneifrån å ut. Funktionen faller ej bort bara pga detta men blir sämre.

    Men gör så att byt allt själv, ha en bokad ac påfyllning, Berätta att mekaniker i familjen bytt men behöver hjälp å vakuumsuga, fylla.


    Edit - lite korrigering i texten [emoji23]
     
    Last edited: 10 apr 2020
    Kate gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Detta är lömskt. Har fått konstaterat att kondensorn är trasig. Kanalerna hänger som bananer i mitten, vilket gjort att svetsarna släpper i ändarna.

    Dock såg jag något konstigt. Kondensorn börjar kanske 1 dem upp från kylarens botten. Det gör att den inte får något stöd i mitten.

    Om man söker på kondensorer på autodoc så finns två olika höjder, varav en är 8 cm högre än den jag har. Det är precis vad som fattas i botten!

    Då jag köpte bilen begagnad så var kondensorn trasig och byttes på garanti. Jag misstänker att de satt dit fel kondensor!

    Finns väl ingen rationell anledning till att man skulle vilja ha 8 cm luft under?


    7BA86508-172F-49E0-B275-97E662003F02.jpeg
     
  4. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ta endast orginal, jag kan bidra med korrekt nummer, behöver bara regnr i PM [emoji106]
     
    chraist och Kate gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tack skulle vara kanon. Reg-nr skickat i PM.
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @djaxxo@djaxxo

    Så här såg min gamla kondensor ut. Den är monterad i maj 2018! Nog för att jag kört 7000 mil E4 under tiden, men detta måste väl ändå vara extremt kort livslängd?

    Edit: Notera även att den är formad som en köttbulle. Mitten har svällt både uppåt och nedåt. Vad kan detta bero på? Överhettning?

    5C29EFAE-88CA-4F28-BF9F-CCAE8B86657B.jpeg
     
  7. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Aluminium i 7000mil, kallt/varmt/kallt/varmt/stenskott/salter/andra kemikalier vid eventuella tvättar/kallt/varmt/kallt osv

    Ja du fattar. Bara vårt klimat i norden sliter fruktansvärt mycket. Inte samma issue så fort du åker söder ut i EUROPA, mindre problem blir det generellt på bilarna i varmare klimat där det inte är kallare än 10plus, snö, salter osv.

    Vissa fordon har även annan konstruktion på stötfångare som ger en bieffekt å hjälper till att skydda mot slitage, vissa fordon har gardin(eljusterande blad) över hela kylarenpaketen och skyddar också till viss del.

    Överhettning är inga problem för kondensorn, kondensor är byggde och utformad för att klara högre temperaturer än 100grader men vanliga temperaturen ligger mellan 70-80 grader inlopp och utlopp 20-30, ibland mer, ibland mindre. Beror på andra parametrar. Överhettning för kompressorn är icke bra, den går sönder av värme. Detta är dock ganska självklart.
     
    Last edited: 24 apr 2020
    Kate gillar detta.
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Går dessa skador på garanti? Borde bli groteskt dyrt för tillverkarna i så fall. Tänk t.ex. Kia som har 7 års garanti. Det kan bli 2-3 kondensorbyten under den tiden..
     
  9. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Nope, kodnensor går under vagnskada, en del av yttre skalet på fordon. Slitagedetalj hamnar den under också.

    Alla andra detaljer i A/C ligger under motorskada eller elektronik men just Kondensor/torkfilter går under vagnskada.

    Så inga garantier gäller på kondensor, eller ja det är en gråzon. Läcker det i en svetsfog/packning på kondensorn och bilen gått 500mil från fabrik så kan inte ens verkstaden neka garantiåtagandet :-p
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Aha, så jag hade kunnat åberopa vagnskadegaranti och fått den utbytt?
     
  11. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Vagnskada hos försäkringbolag=självrisk, men om man har en dyr självrisk är det kanske billigare å byta själv.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    6000 kr självrisk har jag. Hade jag kunnat få hela reparationen med läcksökning, byte och återfyllning på försäkringen? Eller gäller det endast kondensorbytet? De andra är ju nödvändiga kringaktiviteter menar jag..
     
  13. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Japp, det ingår i det hela. Men man bör kontrollera med sitt försäkringsbolag, några få har ibland udda villkor. Så innan man gör något ringer man sitt bolag, eller så tar man det via en verkstad som samarbetar mot det f-bolag man har via så kallat CABAS-system(skadeprogram mellan f-bolag å verkstäder).
     
    Kate gillar detta.
  14. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Någon med erfarenhet av en Audi A6 ultra 2.0 tdi?Års2015-17
    Kända fel,hyfsat driftsäker? Hur är service och försäkring Kostnader
     
  15. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    *Hyfsat driftsäkra motorer å växellådor. VAG har fortfarande issue med separerande svänghjul så det klonkar, vibrerar å har sig. Men absolut inte samma utsträckning som tidigare. Blivit bättre.

    *A6orna kör ju med aluminium hjulspindlar... Kan bli dyrt när hjullager går sönder. Kostar 4-5000kr hos audi bara material. Hade en kund med en a6 där 4st hjullager(samtliga alltså) behövde bytas samt bromsskivor+belägg då bromsar slitit snett=vibrationer, orsak var oxidation mellan hjullager å spindlar = ger så pass mycket skevhet i skiva att vibrationer uppstod. Blev riktigt jäkla dyrt för den kunden, ca 8000mil körda :-p

    Så se till att hjullager är schyssta, extremt lite eller inga vibrationer i ratt eller pedal(pulsering) när du bromsar lätt i 120-140(om du har möjlighet att testa detta) och inget överdrivet dånande om hjulen givetvis. Ö

    *Automatarna skall fortfarande ha oljebyte var 6000milen,så vartannat oljebyte för motor (som är 3000mil/2år för motor) blir dyrt. Inspektionsservice(innehåller ej oljebyte) med större kontrollerna 3000mil/1år
    Tror det ligger runt 4000kr på liten olja+Inspektionsservice utan tillägg på min fridtående verkstad och tillägg som automatlåda, olika filter osv så kan det lätt hamna på 8-9000kr om än lite till. Man får helt enkelt kika pp vad en 6000/9000/12000mil service ligger på, på sin lokala verkstad.

    *Bytt flertal kablage i framvagn för bortfall av ABS-givare(hjulsensor), Bromsslitage-givare vänster fram funkar inte/glappar. Detta pga fruktansvärt dåliga kablage från Audi. Kabelbrott, dålig isolation, oxidering av kopparkabel i kablaget som går från hjul till innerskärm.(spelar ingen roll vilken mätarställning, sett dom flesta med likande fel. Dock alla utanför sin garantitid... [emoji23])

    *glödstift är vanligt fortfarande på vag, dessa byts var 7-8000milen eller ja så ofta blir dom kassa snarare. Så om man har OBD läsare och gör en avläsning, ser felkoder på glödstift så borde man kunna pruta eller får det fixat innan köp.

    *generellt tips, om hjullås finns kvar, montera bort/släng.

    Försäkringar.. Ingen aning!
     
    Last edited: 26 apr 2020
    Sweden2, Kalasbiff och pobin gillar detta.
  16. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Det är väl denna gen som har problem med bakljus och strålkastare som separerar också? Bakljus spricker efter tvätt – så ser biltillverkarnas ansvar ut - DN.SE

    Kan vara värt att ha i åtanke :)
     
    osterlindh gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur svårt är det igentligen att importera en bil från Tyskland någon som har bra koll ?

    Problemet är att svenska markanden för sportbilar är begränsad.. bilen jag vill köpa Nissan 370Z Nismo (2016-2018) i SVART, kommmer sannolikt inte dyka upp nu under sommaren, det har varit gott att välja på under vintersäsongen men nu på sommaren vill ingen sälja sina sommarsportbilar..

    Min Deadline är slutet på maj då får jag min semesterlön och lönen kommer täcka kontantinsatsen för ett billån på runt 250k.
    (bilen får kosta runt 300k)

    Om det inte dyker upp något på Blocket innan slutet på maj så får jag ta till drastiska åtgärder...
    Att på något sätt importera från tyskland... Om jag ej köper denna bilen denna sommaren så är denna sommaren förstörd..det är det enda jag har att se fram emot, jag har inte tagit ut någon semsester, jag har ingen ledighet och kommer jobba, men kommer ju givetvis ha lite sammanhängande ledighet med atf så kommer ju vara vissa luckor för roadtrips med bilen.

    Finns väl två alternativ importera via firma eller göra det själv.
    Problemet just nu är ju att gränserna är stängda så går ju ej åka ner själv och hämta den...
    vet inte vad eventuell frakt avgift till sverige kan kosta.. Någon med erfarenhet ???
    Tänkte börja sätta mig in i detta mer och mer då deadline börjar närma sig..
     
  18. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tänker anlita dessa nästa år, när jag ska köpa en bättre begegnad bil, dem sköter tydligen allt, papper, pengar, frakt etc.
    Kostar bara 25k
    Importera bil från Tyskland till lägre pris än i Sverige
     
    Oceanic gillar detta.
  19. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mobile.de är en bra sida att leta bilar i Tyskland, flesta säljare kan nog ordna det mesta med papper och export skyltar.
    Transport är jag osäker på.

    https://m.mobile.de/auto/search.html?s=Car&vc=Car&dam=0&fe!=EXPORT&ms=18700;26;;&mk=18700&md=26
     
    Oceanic gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag använder den appen.. har knappt börjat leta ännu dock då jag helst vill köpa via sverige men nu är det bara 2 veckor klar så börjar närma sig nu... så bäst att börja kolla på detta på riktigt nu är ledig till och med nästa måndag så kommer lägga ner tid på detta projekt nu.

    Gränserna till tyskland är ju fortfarande stängda så kan ju inte åka och hämta den själv...
    hur mkt det kostar att frakta den vet jag inte..och med tanke på hur stora pengar det rör sig om så vill man nog att det ska gå via nån form av bilhandlare... är möjligt att dom kan hjälpa lite med det, men då blir det ju kommunikation på engelska vilket blir geneast mkt svårare...