E-TWOW Booster S/V/GT - elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Madskillz, 4 sept 2019.

  1. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    UPS verkar ha fuckat upp min leverans som jag bytte datum på till idag.... Ska komma på måndag istället enligt deras support.
     

    Bifogade filer:

    Gargo och bernard gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Neeej, sjukt tråkigt när du sett fram mot att ha den i helgen... :'(

    Min blir skickad idag så jag gissar på att jag får den på onsdag eller torsdag nästa vecka, längtar :)
     
    ostguden gillar detta.
  3. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Jag vet inte riktigt vad som hände med UPS, men jag fick den levererad iaf :D skitkul!! Så nu laddas den för fullt innan jag åker ut på en tur!
     

    Bifogade filer:

    Gargo, milky81 och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nice. Återkom med en åkrapport sedan :)

    Hur känns bygget, verkar det gediget? Största bristen är ofta styrstången, där det kan uppstå glapp.

    Hur fungerar förresten fjädringen? Testa gärna kullersten om du har möjlighet.

    Däcken ser ut att vara rätt smala. Kan du mäta bredden på dem?
     
    Gargo gillar detta.
  5. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Alltså WOW vad kul det var att köra!!! Såklart en fantastisk uppdatering från min Xiaomi M365, 700 W jämfört med 250 W säger en del... Den starka motorn gjorde sig riktigt bra. Jag är ju en stor grabb på 108 kg, men scootern var ändå väldigt pigg. Kom upp i 39,5 km/h på raksträcka (enl. displayen), väldigt bra måste jag säga! När displayen sa 35 om/h sa Google Maps att jag körde i 32-33, så lite glädjemätare är det såklart. Med det sagt så kändes scootern väldigt stabil i den höga hastigheten!

    Jag ville såklart testa hur långt man kunde komma på en laddning så jag körde runt i Stockholm ett bra tag. Var inte direkt återhållsam med gasen, och jag kom 23 km utan att tömma batteriet fullständigt. Fullt godkänt vid dagens 8 grader, så i sommar kommer jag garanterat över 25 iaf.

    Som jag nämnde så kändes scootern väldigt pigg. I backar som M365 inte klarade alls cruisade jag upp i 25 km/h, sjukt härligt. Detta kombinerat med vikten på 12,5 kg gör den väldigt unik i scootervärlden. För den är verkligen portabel! Ingen jobbig vikt, och ihopvikningen är smidigt gjord med foten. Man kan även fälla in handtagen, även om jag glömde ta bild på det denna gång.

    Bromsandet funkade över förväntan. Iom en stark motor så är även den elektriska bromsen mycket starkare än andra scootrar. Jag skulle säga att den är riktigt bra, och tillräcklig 95/100 inbromsningar. Den extra handbromsen till bakhjulet är dock en härlig säkerhet att ha, man vet att man kan stanna snabbare om det behövs. Där kan dock hjulet låsa sig och man slirar iväg om man är för aggresiv, men mycket bättre än att inte ha broms alls.

    Bernard frågade lite om bygget, och jag tycker att den känns rejäl. Styrstången hade inget glapp, men det hade iof knappt min M365 i början heller. Det är en bra start, men får återkomma efter några mil helt enkelt. Men det märks att det är en prisklass upp.

    De solida däcken i kombination med fjädringen är den perfekta kompromissen enligt mig. Fjädringen är riktigt bra, man kan hoppa lite med scootern och den ger ett skönt gung vid gropar i vägen och liknande. Men när jag testade kullersten så inser man att det är just solida däck. Där var det ingen komfort att tala om. Det funkade en kort sträcka, men om kullersten är en stor del av ens rutt så bör man gå på luftfyllda däck. Fördelen med solida är såklart att man aldrig behöver bry sig om punka.

    Överlag är jag väldigt glad över nytillskottet och vill ut och köra mer :D Jag glömde dock att mäta bredden på däcken, kollar det imorgon. De är dock smala som du sa! Jag ska ge en ny detaljerad uppföljning när den varit med om några mil. Några kortfattade första intryck:

    - Nu går det snabbt och jag måste definitivt lösa att kunna förvara min hjälm.
    - Scootern låter jäkligt högt när man trycker på knapparna, vilket är rätt irriterande. Det vore skönt om man kunde stänga av detta, men har inte hittat något.
    - Det verkar inte heller finnas cruise control på denna version! Här blir jag gärna motbevisad, men kanske ingen stor deal heller.
    - Handbromsen sitter på samma sida som gasen vilket känns lite skumt. Kan dock vara nåt man vänjer sig vid snabbt.
    - Nu åker jag förbi alla cyklar och Foodora-mopeder, jäkligt kul!
     

    Bifogade filer:

    Mindir, bernard, milky81 och 4 andra gillar detta.
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Snygg recension, kul att du är nöjd! :) Nu är jag ännu mer pepp på att köra.

    Vad kör du med för hjälm?
     
    ostguden gillar detta.
  7. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Låter ju sjukt bra, nu blir man ju ännu mer sugen. Har du provat att låsa fast den? Går det på nåt säkert sätt?
     
    ostguden gillar detta.
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Låter trevligt!

    Vet du hur man kommer åt settings menyn?
    Vilka options fanns där i såfall?

    Synd om inte cruise controll finns som option att slå på där om man vill där.

    Har själv nästan 10 km raksträcka på cykelväg och vill gärna ha cruise controll på.

    Den som du fick var då inte låst till max 25km/h eller gjorde du något för att höja den till max hastigheten?

    Börjar bli hög tid att sälja mina två Kuggos och denna som troligen blir min nästa scooter i så fall.
     
    ostguden och bernard gillar detta.
  9. ostguden

    ostguden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    33
    Jättekul! Jag kör med en vanlig cykelhjälm.

    Jag har inte gjort det ännu, men återkommer när jag testat lite!

    Jag har hittat två olika settings-menyer. En där man kommer till p1 vilket (om jag förstår det rätt) är om man ska behöva kickstarta scootern för att kunna börja använda den. Sedan fanns det inga fler grejer i den menyn. Den andra var lägen L1-L5 där man väljer en av dem. Detta är vilken fart den ska vara begränsad till. När jag fick den var den obegränsad, så behövde inte göra något. Men de olika lägena begränsade till 6,12,20,25 & 45 km/h.

    Jag tycker också att det är lite tråkigt att den saknar cruise control, men har inte sån lång raksträcka som du har. Motiveringen har varit att den går för snabbt för att det ska vara säkert med farthållare, vilket jag antar finns en poäng i men vore ju bra om man kunde välja själv.

    Men rekommenderar absolut denna om du är sugen på något rejälare :)
     
    Mindir, Gargo och milky81 gillar detta.
  10. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vad jag förstått är ändringar på 2020
    - Stödben
    - Riktig broms baktill, inte bara elektrisk motorbroms
    - Gummimatta på ståplattan
    - Lite längre ståplatta som ska ge bättre stabilitet
    - Ingen farthållare längre

    Så nja, inte så stor skillnad. Många reviews gnällde på just enbart elektrisk motorbroms att den inte var tillräcklig.

    Läst reviews som säger att solitt däck har sämre grepp på vått underlag och att det blir skumpigare men att på grund av bra fjädring så funkar det bra och är bekvämt att köra ändå.
     
  12. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Aah det är egentligen det enda jag är lite skeptisk till , hur mkt man kommer känna att däcken är solida
    Köra i blött kommer jag typ aldrig göra så det är lugnt
    Enbart när det e nice väder osv
     
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja det är lite så jag tänker med :) just det , det är solida däck på båda modellerna bara så du vet.

    Jag ser det som en så pass stor fördel att slippa få punka och byta däck att jag är glad att det är solida däck.
     
  14. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jo men frågan är ju hur mycket hårdare det är jämfört med luft , förmodligen som natt och dag, men visst....skönt slippa tänka på punka
    Men vill inte heller offra det om körkvaliten försämras avsevärt
     
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    @TigerDejan@TigerDejan här kommer lite info, vet du var lite nyfiken :)

    Hämtade ut min scooter igår och efter laddning så vart det ut och köra en sväng. Den var väl packad i extern kartong utanför originalkartongen, frigolit inuti. Man får klippa upp nåt buntband och sedan tighta till handbromsens fäste på stången då de lossat på den för att kunna göra den lite mer kompakt i kartongen. Det ingick en manual, laddare och i mitt fall en bär-rem.

    Paketet fraktades först av Zeleris i Spanien och sedan tog DHL över från Spanien -> Belgien -> Danmark -> Sverige och slutdestination. Leveransbekräftelse 24e april, DHL-tracking 28e april och kunde hämta ut den igår 4e maj. Men det var helg så egentligen började väl frakten den 27e. Sen var den i Sverige den 1a maj men då hade vi helgdag. Skulle annars troligtvis bara tagit 5 arbetsdagar skulle jag tro. Jag har haft en del kommunikation med butiken via Whatsapp och de har varit väldigt trevliga och hjälpsamma. Köpt här:
    Electric Scooters E-TWOW Official Distributors in Spain

    Mina tankar så här långt, det blir lite repetition av vad @ostguden@ostguden hade att säga :) Över lag måste jag säga att jag är nöjd! Ska bli kul att ha detta som extra fordon för pendling och annat under våren, sommaren och hösten.

    - Jag som är MC-förare kan tycka att det känns lite vingligt med så pass små däck och litet fordon i dessa hastigheter. Jag vande mig vid det efter ett tag dock.
    - På vanlig asfalt är det inga problem med hårda däck, gupp och sånt går bra med fjädringen. Men på kullersten är det inget kul. Körde ett par 100 m på kullersten igår och allting skakar och skallrar. Grus och gräs gick bra kortare sträckor men det kan vara lite halt.
    - Den har en ganska aggresiv gas, det är svårt att gasa lite lagom. Men det är nog en vanesak, jag har ju inte kört så mycket ännu.
    - Bromsarna känns bra, bakbromsen är klart mer effektiv men motorbromsen funkar helt ok. Använder man bägge samtidigt går det bromsa rätt snabbt.
    - Hel ok lyse fram, kanske inte för att lysa upp i mörker så mycket utan mer för att bli synlig i trafiken, man syns väldigt väl. Bakljuset är inte lika tydligt men bättre än inget.
    - I och med att den går i 30-35 så känns det helt ok att köra på bilväg istället för cykelbanor kortare sträckor i stan utan att man är allt för mycket i vägen och långsam.
    - I nerförsbacke maxade den 40 men på plan mark gissar jag på 35. Kollade detta i appen Ride with GPS som jag hade igång i mobilen. Har ingen hållare för mobilen så fick kolla i efterhand där jag bara ser snitthastighet och maxhastighet.
    - Jag körde 17 km på högsta hastighetsläge och hade 20 procent kvar. Men vet inte hur mycket det går att lita på, när den stod stilla en stund gick batteriet upp 10-20 procent. Det är inte så långt som andra recensioner nämnt men jag väger 83 kg och det var bara 5-6 grader på kvällen när jag körde.
    - Det är ett störande högljutt pip när man trycker på knapparna.
    - Väldigt robust och bra kvalitétsbygge, det känns inte som att den kommer gå sönder på länge.
    - Haken som fäster stången vid stänkskärmen vid nedfällt läge går att använda som krok att hänga påse på, men inte för tunga grejer. Det borde inte vara nån fara då den är i metall men vore tråkigt om den går sönder.
    - Laddaren låter en del den har fläkt som är igång när den laddar.
    - Det var inga problem att bära upp den för mina 3 våningar till lägenheten, den är verkligen imponerande lätt för de specifikationer den har.

    Jag har kollat runt på nätet och i manualer efter inställningar och på just GT2020 verkar de ha begränsat inställngarna under P-menyn. Det finns bara P1 man kan ändra på medans på andra modeller finns P2 för farthållare och P3 för obegränsad fart tror jag det var. L1-L5 är för att ställa maxhastigheten.

    För att nå P-menyn - slå på scootern, tryck ner bromsen, tryck på powerknappen. Tryck på lysknappen för att stega runt i menyn och sedan S-knappen för att välja något. Håll ner bromsen under hela tiden du ändrar saker, släpp den när du är klar.
    För att nå L-menyn - stäng av scootern, tryck ner bromsen, starta scootern med powerknappen. Här verkar det inte gå att byta till annat än P1. Ändra till on eller off med S-knappen. Håll ner bromsen under hela tiden du ändrar saker, släpp den när du är klar. Denna inställning är som sagt för att kunna gasa iväg utan att först ta sparka igång med benet.


    IMG_20200504_134259.jpg IMG_20200504_134409.jpg IMG_20200504_135924.jpg IMG_20200504_140016.jpg IMG_20200504_140028.jpg IMG_20200504_141206.jpg IMG_20200504_192747.jpg IMG_20200504_192807.jpg IMG_20200504_192842.jpg IMG_20200504_192859.jpg IMG_20200504_192912.jpg IMG_20200504_192922.jpg IMG_20200504_193438.jpg IMG_20200504_220123.jpg
     
    Last edited: 5 maj 2020
    Pettzon1, ostguden, bernard och 4 andra gillar detta.
  16. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jävla kung e du ! Tack för review, det gillar vi, real life experience
    Då är det väl som jag misstänkte, den är bra på alla sätt och vis så länge underlaget tillåter osv, men räckvidden man vara och är nog något jag förmodligen inte kommer klara mig på, fasiken också
    Känns som en bra scooter annars trots solida hjul men tack vare dämpningen då , smidigt slippa tänka på punka osv

    Gött att du e nöjd iaf!
    Kostar ju trots allt lite kosing
     
    milky81 gillar detta.
  17. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nu har jag kört ett par vändor till, bland annat 13 km igår. Då gick batteriet bara ner till 50 procent. Jag tänkte på att bara använda den elektroniska bromsen som återanvänder energin, istället för som förra gången då jag använde den mekaniska bromsen nästan uteslutande. Tror att det gjorde en del skillnad faktiskt. Skulle spontant gissa på 25 km total räckvidd nånting för min vikt.
     
    Gargo gillar detta.
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Var det sparsam körning eller gasade du på?
    Känns ju spontant som att du har samma räckvidd som jag har på min 365 pro. Det är ju väldigt bra med tanke på att du har mycket bättre effekt.
     
    milky81 gillar detta.
  19. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag gasade på :) det var en stadsrunda i Växjö runt om med blandad körning cykelbanor, vägar, ned och uppförsbackar. Lägger in en bild nedan på turen. Som du ser så var snitthastigheten 26.6 km/h och maxhastigheten nästan 40. Detta är dock i lite nerförsbacke, skulle tro max annars är runt 35.

    Screenshot_20200506_214513_com.ridewithgps.mobile_1.jpg
     
    bernard och Gargo gillar detta.
  20. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Då har man köpt sig ett ordentligt lås också så nu kan man åka och handla och sådant och våga lämna den utanför affären. Blir att låsa fast den mot rejäla stolpar.

    Köpte det som @bernard@bernard tipsade om vid något tillfälle för 499 på Stadium. Kryptonite Evolution

    KRYPTONITE EVOLUTION STD SSF på stadium.se

    IMG_20200508_173922.jpg IMG_20200508_173850.jpg
     
    bernard gillar detta.