OnePlus är fega

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Ara, 27 apr 2020.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är otroligt besviken på OnePlus. Man har blivit en halvtaskig kopia på Samsung med bättre uppdateringar av mjukvaran. Det är allt man är idag.

    OnePlus vågar inget annat än att kopiera marknadsledande Samsung och ge en liten rabatt, det är det man klarar av idag.

    Behöver världen en Samsungkopia till? Jag tycker inte det. Världen behöver en tillverkare som vågar ta en egen väg och det är inte OnePlus idag.

    Det OnePlus borde göra enligt min uppfattning är att satsa på det som gjorde OnePlus stort, maximal prestanda för låg kostnad.

    Vägen dit?

    * Platt skärm, betydligt billigare än kurvad och betydligt bättre!
    * Aluminium eller ännu hellre komposit istället för glas på baksidan
    * Ingen trådlös laddning, det behövs inte
    * Ingen IP klassning, det behövs inte. De allra flesta simmar inte med sina mobiler
    * Hörlursuttag
    * Fortsätt med pop-up kamera, det är excellent och det är relativt unikt
    * Satsa på form och funktion framför design
    * Ta lärdom av er egna historia, vad gjorde er stora? Det var inte att kopiera Samsung..
    * Utbytbart batteri skulle ge er något unikt och det skulle många uppskatta
     
    Last edited: 27 apr 2020
    Tusuki gillar detta.
  2. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Får väl skriva ett ordentligt svar.

    Oneplus mål är att sälja många telefoner, så många som möjligt. Det är något som samsung är bra på. Därför kikar de dit. För att växa som företag kan man tyvärr inte göra telefoner åt en väldigt smal krets, utan man måste slå på varuhusen till gemene man.

    Säger inte att jag gillar det, men jag förstår.
     
    RuffyMan och Mobik gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men ingen slår originalet, ingen. Det är därför man måste sätta en ny standard om man vill bli framgångsrik.

    Rapport: OnePlus minskar sin europeiska personal med upp till 80 procent - Swedroid

    OnePlus har förlorat en mycket stor del av sina tidigare fans på grund av en ny inriktning. Det är ett stort misstag. OnePlus kommer aldrig att slå Samsung på deras egna hemmaplan. OnePlus måste skaffa sig en egen hemmaplan att spela på och det har man gjort tidigare.

    Jag har svårt att förstå varför man övergett en linje som gett otroligt stor framgång och nu gör något helt annat. OnePlus har fått hybris, man tror att man är Samsung 2.0. Det är man inte!
     
    johans6 gillar detta.
  4. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag håller med om att Oneplus tappat mycket av sin identitet genom att gå från att släppa "flagship killers" till att försöka göra rena "flagships". Visst, Oneplus 8 Pro är ett flaggskepp och en riktigt bra telefon, men som du säger så är det framför allt en telefon tänkt att konkurrera ut Samsungs motsvarighet S20/S20+. Dessutom är deras flaggskeppsdödare Oneplus 8 ganska tråkig och har ett relativt högt pris för något som i princip förra årets Oneplus-telefoner redan erbjöd.

    I dagsläget är väl Oneplus sista suck och hyllning till forna dagar, samt deras absolut bästa telefonerbjudande, den prisnedsatta Oneplus 7 Pro (går att hitta för 6000 kr nu).

    Tyvärr förstår jag deras taktik, precis som @marr@marr, men jag gillar inte heller den. Samtidigt så är det en väg många telefontillverkare gör nuförtiden. Lockar till sig kunder med billiga "bang for the buck"-lurar för att sedan generation efter generation krypa upp i pris. Xiaomi håller på med något liknande också.
     
    Ara gillar detta.
  5. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vad för originalitet har Oneplus någonsin haft i sin hårdvara? Deras telefoner har aldrig sett speciell unika ut. De har snarare liknat HTC, iPhones och nu Samsung.

    Egentligen beror ju detta också på att hårdvaran alltid kommer från Oppo.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det unika är mjukvaran, hur snabbt det uppdateras, hur länge det uppdateras och hur snabb mobilen fungerar.

    Vad gäller hårdvaran så har man unikt snabb laddare och först med 90 hz skärm på OLED 2K.

    Om vi pratar om senaste teknik så har Oneplus den absolut snabbaste trådlösa laddningen på marknaden.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Inte för att vara dryg på något vis så är OnePlus allt annat än bra på uppdateringar. De ger ut i bästa fall säkerhetsuppdateringar varannan månad, varannan! Inte varje som de andra stora märkena gör, Samsung är helt klart ett betydligt bättre alternativ förutom Google om just säkerheten är viktig om vi talar om android.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Samsung släpper dessutom ofta säkerhetsuppdateringar snabbare än vad Google gör.
    Men denna tråd (som flera andra dubletter) handlar väl om den perfekt enheten för en person, andra nöjer sig säkert med vad som erbjuds på marknaden.

    Annars finns ju alltid Kickstarter/Indiegogo, för att skapa den "ultimata" telefonen som majoriteten efterfrågar. Hur svårt kan det vara?
     
    htiawe gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 3 fick ny Androidversion tre år efter att den kom ut. Det har ingen Samsung fått.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Varför nöja sig med mindre än det bästa?
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Min uppfattning av Oneplus mjukvara är att samtidigt som de åtgärdar buggar, så lanseras det nya. Samsung är mycket stabilare när det kommer till fungerande mjukvara i mitt tycke och min erfarenhet av OPO, OP3 och OP6.
     
    dannejanne gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns inga buggar på OnePlus 3 eller 6 i nuvarande version.
     
  13. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Om du inte tar fram något bevis på det så är dina ord ingenting. Att säga att det inte finns några buggar tror jag inte på.

    Självklart pratar jag om tidigare skede när mobilerna var relativt nya. 6T buggar mycket enligt en bekant.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du får tro vad du vill. Jag har inte förnekat att OnePlus 3 och OnePlus 6 haft buggar. Det har de inte nu om man uppdaterat.
     
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det är bara så att du inte känner till dessa eller stött på.
    Fråga vilken utvecklare som helst, man lägger inte alla pengar på att skapa något som är 100% buggfritt. Vissa buggar får man leva med...
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är så buggfritt det kommer att bli. Har du annan information? Något exempel på bugg? Eller fiskar du bara?
     
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Varför köpte du en ny telefon? Din OP6:a har du ju berömt hur mycket som helst samtidigt som du varit tydlig i flera trådar att alla andra telefoner/tillverkare/mjukvara "inte är din kopp te". 6:an bör väl stå sig ett par år till utan problem väl?

    Uppgraderade själv från 6:an till 7pro och jag är supernöjd, upplever inte alls de du beskriver och tycker inte att 6K är billigt för prestandan. Trist att du är missnöjd, det är väl bara att lämna tillbaka luren i så fall. Räkna med att du aldrig kommer hitta något du är helt nöjd med, så är det iaf för mig, det är alltid något man saknar och man får helt enkelt bestämma sig för om man kan leva utan det eller ej.

    Du ska inte kolla på lite custom roms ifall du är oroad över att du inte kommer få uppdateringar efter 3 år?
     
    Maqqan gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har förklarat varför jag köpte OnePlus 7 Pro. Kameran, skärmen och batteritiden.

    OnePlus 6 har dock fördelar som inte OnePlus 7 Pro har.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Varför praktiserar du inte konsumentmakt och undviker att göda det företag som du är ”otroligt besviken på”?
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det gör jag. Jag kommer inte att köpa OnePlus 8 Pro. Tyvärr är det dock extremt tunt med alternativ.

    Jag kommer ihåg en tid då det fanns massor av alternativ. Det finns inte idag.