E-TWOW Booster S/V/GT - elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Madskillz, 4 sept 2019.

  1. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Wow! Riktigt bra bra då ju. Tack för din post. Måste rusa så fick bli en kort kommentar hehe.
     
    milky81 gillar detta.
  2. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Nu har jag läst på under hela helgen efter att jag fick en Ninebot ES2 i födelsdagspresent. Provkörde en E-twow i somras och efter att kört denna blev jag helt fast.
    Nu fick jag en ES2 i present, men hade inte samma körglädje.

    Jag funderar starkt på att byta till en E-twow, men vill inte lägga ut för mycket pengar.

    Vad säger ni, fungerar en Booster V i stort sätt lika bra som en Booster GT 2020? Det är rätt stor skillnad i pris och jag vill göra det mest optimala valet.

    Tacksam för svar :)
     
  3. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Om inte portabiliteten är väldigt viktig för dig så hade jag nog rekommenderat ett extra batteri till din ES2 istället som mest "bang for the buck". Batteriet gör natt och dag skillnad.

    Jag hade själv en ES4 innan jag bytte till min Booster S/V.
     
    bernard gillar detta.
  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Svårt att säga. ES2 har väl 300W motor, Booster V har 500W så det ger ju lite mer. Men GT har 700W så riktigt lika kraftfull motor har ju inte Booster V. Vilken E-TWOW var det du provkörde i somras då?

    Jag har bara kört hyrscooter tidigare som jag tror var på 250W och sen nu den här GT så jag har inte så bra koll hur stor skillnad det är mellan de olika varianterna IRL så att säga.
     
    bernard gillar detta.
  5. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Har inte så bra koll vilken jag körde i somras då jag hyrde en el-scooter en dag i Nice för att upptäcka staden. Nu i efterhand märkte jag att det var en E-TWOW och minns inte om det var GT eller Booster V.
    Däremot minns jag att det fanns vanlig "handbroms", vilket kanske tyder på en GT?

    Jag tror ändå att Booster V kommer duga för mig, då jag inte är ute efter en värstingmodell, men vill ändå ha hyfsat bra tryck och lätt kunna plocka med mig den (bra portabilitet).
     
  6. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Men såklart.... vill inte vara dumsnål ifall det gör en stor skillnad för en mindre peng.
     
  7. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Oj, missade din kommentar! Jag förstår...portabiliteten kommer vara rätt viktig för mig därav väljer jag en enkel, lätt och smidig elscooter.

    Men på denna spanska officiella ÅF hemsida, så verkar det finns en GT för 810 EUR nu. Är detta 2019 modellen eller senaste? Den här modellen är ju inte så värst mycket dyrare än Booster V, är denna att föredra i sådana fall?

    Stort tack för all inputs :)
     
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag köpte min här
    Scooters

    Det står i beskrivningen "2020" om det är den, annars står det bara GT och den är lite billigare. Det är bara 2020 versionen som har trumbroms bak och stödben.

    Jag har sett att priset kan hoppa lite mellan gångerna man besöker hemsidan, så passa på när priser är lägre.
     
  9. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, priserna verkar verkligen förändras.. nu är det endast 2500 kr som skiljer Booster V och GT2020 åt.
    Känns som jag ska köra på GT2020 trots allt.

    Låter säkrare med handbromsen och kanske i helhet en bättre produkt som håller längre.

    Är det någon som vet hur säkra dessa är att åka på under lite vinter väglag? Kan man ta sig framåt på cykelvägarna när det är lite snö möjligtvis? :)
     
    milky81 gillar detta.
  10. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Jag ska försöka ge ett utförligare svar eftersom jag varit i ungefär samma situation. Min första scooter var en Ninebot ES4 och jag sålde den till förmån för en Booster Plus S+ (Samma plattform som Booster V fast klenare batteri; 8.7Ah istället för 10.5ah).

    När jag först fick min Ninebot provade jag den ett par repor utan att montera extra batteriet (ES2), och som du själv säger var den inget vidare körglad. Jag skulle tom säga att den kändes mer som en leksak än ett dugligt transportalternativ, eftersom den var hopplöst trött så fort det gick lite uppför.

    Med extrabatteriet monterat blev det en jäkla skillnad! Om jag inte minns fel går effekten upp till 800W och toppfarten ökar från 25 till 30km/h. Plötsligt klarade den tidigare nämnda backar som ingenting och toppfarten kändes perfekt.

    Så varför bytte jag till en E-Twow? Eftersom jag pendlar testade jag att ta ES4:an på tåget några gånger och upplevde den alldeles för klumpig för ändamålet. Tung, otymplig och styret stack ut i mittgången på tåget när man hade den under sätena. Jämfört med Booster S/V är ES4 ca 10-15cm längre, väger 3kg mer och har inget hopfällbart styre. Tro mig, skillnaden i vikt och mått gör en enorm skillnad när man ska bära scootern, ta med den på tåget, packa in den i bilen, eller bara stuva undan den. Boostern känns bara så mycket mer hanterbar.

    Andra fördelar är att byggkvalitet och driftsäkerheten är bättre (Googlar du Ninebot är läsningen inte rolig gällande hållbarhet och driftsäkerhet). Stötdämpningen är också bättre. Du kan köra på/över mindre kanter utan större problem medan det kändes som hela skiten skulle gå sönder om du försökte motsvarande manöver med ES4:an.

    Så till GT:n. Med tanke på vad som fick mig att byta i första taget hade jag nog valt en Booster V framför GT:n idag också. 2020 GT:n är typ lika lång som ES4:an och väger 13kg, två avgörande faktorer som fick mig att byta till att börja med. Men prestandan då? Ännu högre toppfart är inget jag värdesätter eftersom det ändå är olagligt (och riskabelt) att köra så fort. Min Booster Plus S+ toppar redan +30km/h vilket är mer än tillräckligt och även räckvidden räcker gott och väl för mina behov. Dock hade det varit trevligt med en starkare motor eftersom 500w motorn svettas lite när det går mycket uppför (Jag väger 78kg). I detta avseende kan jag ibland sakna ES4:ans 800w motor.

    Handbromsen då? Kollade en YouTube-video (länk nedan) härom dagen där dom testade bromsfunktionerna på 2020 GT:n. Var för sig gav motorbroms och handbroms i princip samma bromssträcka. Panikbromsade man med båda samtidigt blev dock bromssträckan avsevärt kortare, vilket ur en säkerhetsaspekt är super. Men, efter några inbromsningar från full fart nöttes backdäcket ner så pass att det inte längre var runt. Icke runda hjul... det låter definitivt inget vidare för åkkomforten, men förmodligen en smäll man gärna tar i en paniksituation.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=JXmGFg9Pn80


    Hoppas att detta har gjort dig lite klokare. :-)
     
    Last edited: 13 maj 2020
    ostguden, svenix och milky81 gillar detta.
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    @ostguden@ostguden är din hoppfällningsmekanism lite tung att använda? Jag måste ta i en del och det funkar inte riktigt med handen utan måste använde foten. Är det nåt visst knep, t.ex. att dra styrstången lite mot sig eller nåt?
     
  12. goalkeepaah

    goalkeepaah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Stort tack för denna gedigna genomgång!

    Låter verkligen som det är Booster V jag ska ha. Extra fart är jag inte heller speciellt förtjust av...och om handbromsen ändå inte fungerar överdrivet bra så kan jag ändå spara tusenlappar på att köpa Booster V framför GT2020.

    Blir att köpa en Booster V tillsist då :)
    Spännande!!
     
    Madskillz gillar detta.
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    ostguden och Gargo gillar detta.
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Citerar och svarar mig själv - man trycker styrstången lite framåt medans man trycker ner fäll-knappen. Det blir mycket lättare så :)
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Såg att spanska sidan nu erbjöd 100 EURO i rabatt. Gäller alla modellerna.
    Har lagt en Blå Monster Sport i varukorgen för totalt 664 EURO. Känns prisvärt tycker jag.

    MONSTER SPORT Color Black

    Kul också med 800W motor men en mekaniskt broms hade ju varit trevligt också som sagt då denna kommer upp i ganska hög hastighet

    Vill som sagt ha cruise controll så blir nog denna före GT för min del + några 1000 billigare också.

    Blir nog utmärkt till jobbet och 36V 10,5A batteriet räcker med god marginal om jag sedan laddar på jobbet. Liten och smidig så lätt att ha liggandes under skrivbordet som jag har haft tidigare med Kugoo S1 och S1 Pro.

    Får fundera någon dag till på det hela.

    Vet att jag inte kommer att använda den särskilt ofta så känns som en bra kompromiss mellan prestanda,kvalité, storlek och pris.

    Kränger jag mina två Kugoos ( S1 Pro och Kirin S1 ) är det ju inte så mycket jag behöver hosta upp själv heller som sagt.

    Ingen som äger eller har testat Monster Sport modellen eller ?
    Verkar ju skilja sig lite mot Booster V modellen.

    EDIT: Beställd nu. :-)
     
    Last edited: 28 maj 2020
    Metalboy666 och milky81 gillar detta.
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Anlände idag. :-)
    Ser trevligt ut.
    60km/h med hjulet i luften.
    Blir intressant att se vad jag kommer upp i sedan.
     

    Bifogade filer:

    Madskillz, Gargo och milky81 gillar detta.
  17. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nu varit ute på en första tur.

    Mätaren visade som mest 45km/h åt ena hållet och runt 40km/h åt andra hållet.
    Körde på rak cykelbana med hyfsad sidovind.
    I hyfsad uppförsbacke låg jag på 32-33 enligt mätaren där Kuggos kämpat upp i runt 15-18km/h tidigare.

    Vet någon vad setting P3 - Real speed (on/off) har för påverkan på mätaren?
    Har min på On.
    Googlade lite men hittade ingen bra beskrivning.
    Cruise kontroll på. Speciellt i de här hastigheterna är det trevligt att hålla båda händerna stadigt på styret och slippa hålle nere tumgasen.

    Köpte också med en bärrem.
    Mycket smidigt när man bär den.
    80% kvar av batteriet efter 7,9km :-)

    Skall bli spännande att köra till jobbet i veckan.
     

    Bifogade filer:

    Madskillz, Gargo och svenix gillar detta.
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jäklar vad nice!
    Vill ha här säger jag bara :)
    80% efter nästan 8km får man ju också säga är helt okej.
     
    Mindir gillar detta.
  19. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Tog Monster Sport till jobbet idag för första gången.
    Fint väder ute men ganska kraftig motvind som det brukar vara på raksträckan mellan Dalby-Lund.

    Mätaren visade mellan 45-40 största delen av resan.
    Uppförsbackarna låg jag i runt 29-33 beroende på lutning.
    Tog mig 28:21min . Här låg jag tidigare med Kugoos på runt 31-35min beroende på väder förhållande.
    Använde mig av Ride with GPS för att tracka resan.
    12,7km sade den att resan var och max speeden 37km/h och average speed 27,3km/h.

    Använda aldrig foten någon gång för att hjälpsparka. :-)

    Batteriet visade 50% kvar när jag var framme så kändes pigg hela vägen och märkte aldrig av att den började falla ner i maxfart allt för mycket. Trevligt!

    Dock visar nog hastighetsmätaren lite väl mycket då appen sade maxfarten var 37/k/h.
    Skall testa stänga av P03 settingen och se vad som händer.

    Även sträckan som appen visade till 12,7km verkar scootern tyckt varit 15.3km ( 23,2-7,9).
    Har också lärt mig att nollställa Trip med att hålla inne settingsknappen i 3s. .-)

    Kugoos och google maps har tidigare indikerat runt 13,1km eller liknande så verkar som om scootern loggar lite väl lång sträcka också mot verkligheten.
    Vet inte om det går att göra något åt den saken.
    Finns ju ingen hjulinställning att leka med här för att påverka sträcka och hastighet etc

    Dämpningen ( fram och bak) kändes bättre än Kugoo och även däcken skönare.
    Dock som sagt solida däck så känns ju lite på mer ojämnt underlag.
    Men helt klart en förbättring även på den punkten.

    Tycker även handtagen är skönare än Kugoo då de är lite större och bredare och kände inte stötarna i handledarna alls lika mycket som det gjorde med Kugoos när man körde på lite ojämnt underlag.

    Dock tycker jag plattan är i minsta laget.
    Knappt något utrymme alls att ändra fotställning.
    Så en lite längre och bredare bottenplatta hade varit att föredra ( GT2020 har ju det)

    Behöver knappast tillägga att Cruise kontroll ON var trevligt på den långa raksträckan. :-)

    Elektriska bromsen tycker jag också tar bra.
    Även i höga hastigheter bromsar den jämt och fint och inte så hårt och ryckigt som på Kugoo. Kände mig aldrig osäker och använde mig aldrig av den bakre nödbromsen.
    Såg i manualen att när man trampar på den bakre bromsen stängs också motorn av vilket är en bra feature när man vill kunna stanna så fort som möjligt.

    Har ju tränat med bromsarna på Kugoo tidigare så var van med den här typen av broms.
    Dock en skivbroms hade varit trevligt att ha på plats men ser inget jätte behov av det personligen.
    Dock kör man mycket inne i stan där bilar och andra fordon kan dyka upp helt oväntat är det ju trevligt att ha på plats.

    Något som jag kan sakna från Kugoo S1 och S1 Pro är de tre olika hastighetslägena.
    Kan vara bra att kunna växla mellan fasta hastighetslägen som man ställt in i förväg.
    Nu har jag den på max och får istället modifiera broms och gas och i kombination med cruise kontroll ON blir det inte helt optimalt.
    Hade varit bra att kunna ha något annat L läge inställt när man närmar sig mer tätbebyggt område tex.
    Dock en liten sak att klaga på och spelar ingen större roll egentligen.
    Dock bra att ha om Farbror Blå skulle komma förbi.
    På Kugoo S1 och S1 Pro hade jag en inställning som gav max 20Km/h.
    Skall träna lite på att snabbt ställa om L lägen vid behov sedan. :-)

    Så E-TWOW Monster Sport tycker jag levde upp till förväntningarna som jag hade på den för att kunna ta mig till jobbet.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 12 jun 2020
    milky81, Madskillz och Gargo gillar detta.
  20. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Bra writeup! Har lekt med tanken att uppgradera min Booster S till Moster Sport. Tydligen är det bara kontrollenheten som skiljer och man kan köpa den separat för drygt €200 (Dyrt, jag vet). Det hade varit trevligt med den extra motorstyrkan.
     
    Mindir gillar detta.