Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Om någon behöver reservdelar eller reperation i sthlm så har jag en verkstad för ninebot es modellerna. Håller även på lär upp en xiaomi kille i ninebot i Gbg. Jag får hem delar på 1- max2v och gör ca 2-3 beställningar i månaden. Mer info kan ges via meddelande. Jag försöker ge lite billigare priser än om ni beställer själva samt en väldigt snabb leverans. Kan även skicka vidare grejer i Sverige. Har för de mesta viktigaste delarna hemma. Även lite accessoarer samt egen 3d printat stänkskärm. :)
     
    Last edited: 14 maj 2020
    Davidoff, Gargo och Lelle81 gillar detta.
  2. Orebro

    Orebro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nån som vet om det är nån åldersgräns på Segway Ninebot ES2 är den laglig
     
  3. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Vart finns ni i Gbg? Antar att ni även jobbar med M365 pro också då? Punkteringar också?
     
  4. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Yes ha en mekaniker i Gbg ockdå som meckar mest med Xiaomi men får handledning i Ninebot via mig. Byta däck görs :)
    Annars finns jag i Stockholm.
     
    Gargo gillar detta.
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Vanliga ES2 har en max-hastighet på 25 km/h vilket innebär att den inte får framföras som cykel på allmän väg. Elcyklar som trampas fram får hjälpa till med en elmotor i upp till 25 km/h men sparkcyklar som går helt på el får bara gå i 20 km/h och ha en motor på maximalt 250 W för att räknas som cykel.

    Det finns en variant som heter ES2L som bör klara svenska lagkraven för cykel.

    Sen finns det lite mer saker att tänka på även om man hittar en elsparkcykel som inte går att köra fortare än 20 km/h och har en motor på maximalt 250W:

    För att få framföras på allmän väg måste en cykel ha broms (inget problem) och ringklocka (måste oftast kompletteras på en segway/ninebot)

    För att få framföras i mörker måste den ha lyse fram (inget problem) lyse bak (måste kompletteras), röd reflex bak (inget problem) samt orange reflexer åt sidan och vit reflex fram (måste kompletteras).

    m v h Henrik
     
    milky81 gillar detta.
  6. AndyPanda

    AndyPanda Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena,

    Tänkte kolla om någon stött på samma problem som jag gjort med min ES4a.


    Har haft min scooter i lite mer än en månad nu och kört ca 20 mil och nu har den börjat att ”hacka” / göra stötiga inbromsnigar när jag släpper gasen eller kör på mindre gupp. Gissningsvis är det problem med ”energyrecovery” inbromsningen. Det sker alltså inte vid inbromsning med handbromsen. Har testat att ändra till high, medium och low setting men det gör ingen skillnad. Ska tilläggas att det inte uppstår hela varje gång jag gör en inbromsning. Undvikt uppförs/nedförs och regn.

    Någon som har en någon klok ide? Tack på förhand.
     
  7. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Kolla i fall kablarna mellan motor o moderkort är smällta. Om du har garanti ska du gå tillbaka med cykeln.
     
  8. Raste

    Raste Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Var kan jag få tag i stänkskydd fram till en es2? Tar ju månader att få hem från china. :(
     
  9. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Kolla fb "Verkstad för Ninebot ES1 ES2 ES4" kan få hem på ca2v från Kina
     
    Raste och bernard gillar detta.
  10. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Nån med 3D-skrivare kan printa en till dig som du i alla fall kan använda tillfälligt tills du får tag på en riktig. Mina 3D-skrivare är ut funktion för tillfället tyvärr...
     
    Raste gillar detta.
  11. Davidoff

    Davidoff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Det enda man behöver komplettera en ES2L med för att göra den fullt laglig är vit reflex fram och ringklocka. Den har bak-/bromsljus.
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Kan baklyset lysa konstant eller lyser det bara när man bromsar?

    De röda reflexerna åt sidan tror jag inte är förbjudna, men de uppfyller nog inte heller kravet på orangea eller möjligen vita reflexer åt sidorna.

    Läser man på riktigt noga i bestämmelserna skall reflexer som monteras efter 1985 dessutom vara typgodkända: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2009_31k.pdf

    m v h Henrik
     
  13. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Baklyset lyser normalt sett konstant om man har framlyset på, men man kan ställa in i appen så att baklyset är på oavsett.
     
  14. Davidoff

    Davidoff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Baklyset kan du ställa in som du vill i appen. ES2L har orangea reflexer på sidorna (till skillnad från ES2/ES4), jag behövde bara sätt på vit cykelreflex fram. Ser inte varför ngn polis skulle ifrågasätta då det är samma typ av reflexer som på många cyklar, så länge man har rätt färg på rätt ställe dvs.
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Perfekt! Hade jag köpt en elspark idag så hade det blivit en ES2L så hade jag kunnat köra i mörker också.

    m v h Henrik
     
  16. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Efter att ha tappat samma skruv två gånger (de två på brickan bakom klistermärket, på stången strax ovanför ihopfällningsmekanismen) blev min lösning att sätta svart silvertejp på dem. Har funkat suveränt. Så ett tips till er som fortfarande måste spänns dessa två skruvar regelbundet.
     
  17. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Testa med gänglåsning, känns som en bättre löning är tejp och framförallt snyggare då det ej syns.
     
  18. Mizc

    Mizc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9
    Telefon 2:
    LG G6
    Precis köpt mig en ES2L då jag tyckte det var viktigt att den är laglig att framföra på väg och är så långt väldigt nöjd (har dock bara provkört den nån mil).
    Men djupdykare som man är började man ju genast leta efter "trim" osv, trots att detta förmodligen inte är någonting jag kommer göra inom en snar framtid.
    Så jag måste fråga, har någon provat att göra som i klippet:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=Kba7yK9NV6c


    Och renderat egen custom firmwire via: ScooterHacking.org :: ES/SNSC CFW Builder

    Med sin ES2L med framgång härinne? Isåfall, hur var resultatet? Om man slänger in cfw, går det på ett enkelt sätt att få tillbaka den till ofw igen?

    Tack på förhand för svar.
     
  19. Droid86

    Droid86 Guest

    Raste och bernard gillar detta.
  20. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag har trimmat min. Den största vinsten med att trimma den är att få den o bli starkare i uppförsbackar.