OnePlus bestämmer över dina inställningar och anpassningar

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av pest46, 16 maj 2020.

  1. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Jag har historiskt haft ett antal telefoner från OnePlus och nu senast en OnePlus 8 sedan några veckor. Jag kan notera att OnePlus, tyvärr, väljer att gå i samma riktning som en del andra tillverkare när det gäller att begränsa användarens möjligheter för anpassningar och inställningar i telefonerna. Det har alltså blivit mer av nordkoreanskt stuk på mjukvaran även hos Oneplus som tidigare haft som adelsmärke att användarna ska kunna anpassa sina enheter så gott som fritt efter eget val.

    Enkla och grundläggande inställningar som t ex för ringvolym förfogar inte användaren över fullt ut längre. OnePlus har egenmäktigt bestämt och satt en lägsta nivå som inte går att minska ytterligare om man trots allt anser den är för hög. När det gäller medievolym så går det fortfarande att justera fritt - så varför i h-vete kan inte även ringvolym få följa det upplägget !? När det gäller aviseringar och telefonappen så är även den låst till de inställningar som OnePlus har bestämt att användaren ska ha. Där handlar det om hur appen ska avisera i olika situationer (Aviseringskategorier), t ex vid inkommande samtal, missade samtal, pågående samtal (de inställningar som är appspecifika). Inställningsmöjligheterna för respektive situation är inte längre åtkomliga utan har gjorts grå.

    Det här är en tråkig utveckling hos OnePlus, att man som användare, som förtroendefullt valt att köpa just deras produkt framför någon annan tillverkares, inte fritt kan få göra de inställningar och anpassningar som man själv vill. Jag hoppas att det är en tillfällig dikeskörning som OnePlus gjort och att de framåt håller sig på vägen i gemenskap med sina trogna användare.
     
    Last edited: 24 maj 2020
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Håller med dig i om att det är svårt att känna igen OnePlus numera. Att inte låta användarna ställa in systemet lika fritt som förr är något vi ser överlag hos de flesta tillverkare på senare tid.

    Det handlar väl främst om att ha kontroll och kunna kvalitetssäkra på ett annat sätt än förr skulle jag gissa. Färre valmöjligheter, färre grejer som kan gå fel. Kortare utvecklingstid dessutom?
     
    bernard och pest46 gillar detta.
  3. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Det kan säkert vara en orsak. Samtidigt är det vi som användare som väljer att köpa deras produkter och som genom det förtroendet rimligen också ska bestämma över anpassningar och inställningar som ska göras. För något år sedan köpte jag, naivt nog, en Huawei P30 Pro och den var än mer nedlåst, enligt Huaweis principer. Jag var mäkta irriterad över deras tilltag med att påtvinga mig både inställningar och funktioner som jag inte kunde anpassa eller stänga av. Jag sålde P30 efter någon månad.
     
  4. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Det känns som OnePlus lever på gamla meriter!
    Att de tog bort "hyllan" tycker jag var synd då det var en utmärkt samlingsplats för widgets!
    Google nyheter finns ju ändå ett knapptryck bort! ( Istället för ett svep)
    De är inte längre innovativa som förr!
     
    pest46 och edvinnn gillar detta.