Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Samma här! Undrar vad dom sysslar med egentligen! Blir ju bara irriterad!
     
    johans6 gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sett en del internationella kommentarer som menar att Sony avsiktligt vill släppa flaggskeppen i sena maj eller juni för att inte ”kollidera” med Samsung Galaxy S20 serien ungefär.

    Håller inte alls med. Idealet vore tvärtom. Att komma ut med Xperia 1 Mark II i princip samtidigt som Samsung eller så kort som möjligt efteråt vore en mer hållbar strategi.
    1: Samsung och Sony borde ligga prismässigt ungefär likvärdigt då.
    Samsung börjar inte med rabatter förrän senare.

    2: De som är insatta vet att Sony har Qualcomm och Samsung Exynos i EU området. Så enbart därför skulle nog Sony få lite kunder. Särskilt en del tech entusiaster.

    En juni lansering är därför dålig, Samsung har börjat med kampanjer/rabatter vid det laget. Så en Sony Xperia 1 Mark II kommer framstå som ”överprisad” i jämförelse vid en snabb överblick.

    Samsung hade sålt bättre oavsett pga sina reklamkampanjer etc..
    Men jag tror ändå Sony hade fått en och annan köpare.
     
  3. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    S20 är på kampanj.
    När Samsung släpper tidigare så är det nog många som är sugna på en ny mobil som köper och sedan kommer Sony och då har många redan köpt.

    Att släppa pecis innan semestrarna kanske inte heller är någon bra tid, folk ska ju ha pengar till semester och har kanske också annat att tänka på än en ny mobil? (kanske inte gäller lika mycket nu i Coronatider?).
    Dom borde ligga lika i pris och släppas samtidigt annars blir det ju som att släppa iväg en häst i travet och nästa när den första hunnit halvvägs!
     
    johans6 gillar detta.
  4. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Om det där är sant och det är Sonys tankesätt så är det extremt mycket hål i huvudet och även en person med noll bakgrund inom marknadsföring förstår det.

    Det som händer är ju bara att de som behöver en ny mobil köper en konkurrent till Sony, eftersom deras modell inte går att köpa. Som du säger så är det inte bra att släppa under/strax före semestrarna heller, då försäljningen är lägre då.

    Dessutom så har ju Samsung dragits med en hel del problem, så hade Sony släppt i mars hade de till och med kunna ta lite kunder från Samsung istället för att förlora mängder av kunder som de har gjort under de här månaderna.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag förstår inte hur de resonerar. Ok, de kan ha haft problem med mjukvaran eller annat. Men det var samma visa förra året med Xperia 1 som kom sent. Så det blir en nedåtgående spiral.

    Visserligen har jag lämnat Sony stallet för den här gången. Men jag vill gärna se andra märken än Samsung, iPhone och Huawei i Telia hyllan. Vi verkar gå åt det hållet när de mindre märkena inte kan ta sig samman. Lite tragiskt ändå när Sony ligger så långt framme i sensor tekniken:
    Sony's AI image sensor may be in future iPhones and Google Pixel cameras
     
  6. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    Jag kommer själv inte köpa en sony igen när dom övergav Compact-serien.

    Och ingen annan tillverkare gör toppspecade telefoner i litet format idag.

    Så min Xperia z3 Compact får kämpa vidare tills jag hittar en värdig ersättare. : )
     
    Last edited: 26 aug 2020
    Lååttaaah gillar detta.
  7. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Kommer inte Xperia 1 II innan min display har lossnat helt så får det bli Xperia 5.

    Den enda telefon efter Sony, för min del är Samsung, men jag lägger inga 11000 på en Samsung. Köper nog hellre Xperia 10 II i så fall.
     
  8. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    Men: man ska aldrig säga aldrig

    kan hända att jag införskaffar mig en xperia 1 II i höst.
    Det beror mycket på om kameran är bättre än tidigare.
     
    Lååttaaah gillar detta.
  9. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag tänkte ungefär likadant, dock skulle jag inte köpa en iPhone. Sitter nu med en XZ1 Compact och sneglar på 10 II, om den behagar komma ut till försäljning nångång. Det är den enda luren som ligger bäst till enligt mina krav, fast den är några cm för lång. Synd att Sony lade ner Compact...
     
    Snöstorm gillar detta.
  10. Spexz

    Spexz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony XZ1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony XZ1 compact
    Sitter också på XZ1 Compact, funkar ok men vill ha en bättre kamera men helst i samma mått. Tyvärr verkar det en omöjlig ekvation.
    Kanske måste testa en stor mobil.
    Läste nått rykte om att Xperia 5 mark II ska komma i höst med samma kamera som 1 mark II. Kanske vänta på den i värsta fall för att få ned storleken lite.
     
    Lååttaaah och Snöstorm gillar detta.
  11. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jag har en XZ och det blir samma bredd på 1 II som jag har nu men två cm högre... 5:an är en cm högre men smalare än vad jag har idag. Blir ju svårare att skriva med en smalare... Börjar bli gammal, ser ju ingenting längre! Himla hallå med läsglasögon!
    Köpte en sådan där klocka, men jag måste ju ta fram glasögonen för att se vad klockan är.
    Så mindre telefon är ju inte aktuellt för mig... Skulle egentligen behöva ha en 10 tums platta och bära omkring med!
     
    Spexz och Lååttaaah gillar detta.
  12. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag har läst detsamma nånstans, men känns som den blir ganska dyr - om ryktet stämmer att en sådan modell kommer... Xperia 5 gick loss på 8 blad när den kom, 10 II kommer inte att ligga så högt, men den är IP-klassad och har hörlursuttag. Det är väl snapdragon 8-nånting som gör skillnaden och priset så högt...
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  14. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Jag har sett det på ett annat ställe också.
    Det är ju bra med tanke på att det brukar vara svårt att hitta fodral.

    Den här gången ska jag inte ha fodral, det blir så stort att få ner i väskan. Har inte använt fodral sedan mitt gick sönder för två år sedan och det finns bara några pyttesmå repor på baksidan (någon sorts metall).
     
    Johnh3 gillar detta.
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag skäms inte för min telefon, därför behöver jag inte gömma den i ett fodral. Den skulle dessutom se fulare ut och bli större och otympligare med ett fodral, den är (lagom) stor som den är. Jag anser dessutom att den bör tåla normal användning med en nypa aktsamhet tillagd. Har aldrig tappat en telefon så att den gått sönder och har aldrig haft några allvarliga skador på de telefoner jag haft. Och skulle det bli nån liten repa, "battle scar", vilket det ändå kan bli, så kan det vara en bra förevändning för att köpa nåt nytt efter ett par år. Enda gången jag har haft sönder en telefon var när en gammal Ericsson-telefon av misstag fick följa med i tvättmaskinen. Och i ett sånt läge hade nog varken skal, fodral eller displayskydd hjälpt.

    Angående en annan sak som nämnts i tråden: Sony kan möjligen vilja vänta med lanseringen för att inte krocka med Samsungs lansering för att de faktiskt köper vitala komponenter av Samsung och vill inte riskera att dessa plötsligt "tar slut" ifall de konkurrerar för mycket med dem.
     
  16. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Tvättmaskinen!
    Jag har heller aldrig lyckats ha sönder en telefon, man får vara lite försiktig.

    Om det är som du säger om varför Sony väntar så är det nog verkligen adjö för Sony snart.

    Hmm... Väldigt bra deal på Samsung S20 hos Comviq nu... Undrar om Xperia 1 II är värd priset? Den är egentligen alldeles för dyr för mig... *suck*
     
    johans6 gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Själv använder jag alltid ett plånboksfodral, alternativt ett case av nåt slag tycker glastelefoner är för hala särskilt om man har torra händer. Och visst har jag tappat telefonen nån gång av misstag så det är en billig försäkring.:)

    Sen om priset, visst blir den dyr. Men med den sena lanseringen hamnar de alltid i ett underläge gentemot Samsung som har börjat med sina kampanjer tyvärr.

    Tänk om Sony skulle överraska nån gång med en förbokning vid lanseringen och sen skulle man få mobilen efter två veckor.
    Det tror jag hade gjort skillnad på försäljningen. Men det lär väl dessvärre aldrig hända.o_O

    Om det så att de avsiktligt väntar för ev, Samsung komponenter så är det ett utdraget självmord om de är rädda för att konkurrera. Själv tror jag det är en blandning av inkompetens i Sony ledningen och en för slimmad organisation (med alla nedskärningar under åren) som gör det svårt att vara en seriös mobilspelare i längden.
     
    Last edited: 17 maj 2020
    johans6 gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2020-5-18_10-49-51.png

    Sony Xperia 1 II (Mobiltelefoner)

    Verkar som inte särskilt många lagt bevakning på telefonen på Prisjakt.


    Står fortfarande enbart "Kommer snart" på hemsidan: Sony Xperia 1 II -6.5" 21:9 CinemaWide 4K HDR OLED-skärm | Kamera med tre linser


    ...vilket är lustigt, för i fredags fick jag följande på mailen. Hur många gånger skall de lansera telefonen innan den är tillgänglig för förbeställning i alla fall?

    Rätt märkligt PR-drag att skicka ut ett sådant mail utan någon info om tillgänglighet? Deras PR-strategi börjar likna Googles på så vis att det är mycket svårt att förstå den :)

    upload_2020-5-18_10-52-40.png
     
    Last edited: 18 maj 2020
  19. johans6

    johans6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    54
    Hahaha det där mailet de skickade ut är så obegripligt! Man undrar verkligen hur det gick till när de skickade ut det :)
     
    bernard gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 18 maj 2020
    1newbie, Spexz och bernard gillar detta.