Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    verkar kosta 19.9k nu ?
    Jo denna sida var den första som kom upp när jag googlade på importera bil från tyskland...
    Det är helt klart en betydande summa... men dom verkar proffisiga... känns ju lite extra tryggt att det går via en svensk firma... så just nu lutar det att anlita dom.

    Det finns säkert billigare sätt om man är lite mer duktig på det här med affärer och lagar och regler osv...
    jag kanske kan spara 10 000 eller något att göra det själv.

    Det roligaste vore ju så klart att hämta bilen själv men det kostar pengar det med... så vettifan..
    Det var isånnafall om man skulle tagit två flugor i en smäll och ha lite semester där med en polare men då är det mkt som ska stämma osv osv...

    Ska iallafall börja att se imorgon vad det finns på den tyska marknaden nu...
     
  2. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Den tyska marknaden är gigantisk. Tänk på att Tyskland har en befolkning på dryga 80 miljoner och att bilägandet definitivt ligger i procentuell proportion till Sverige. Det positiva är att utbudet av modeller som över huvud taget aldrig tagits in i Sverige av de svenska generalagenterna/importörerna är oerhört mycket större i Tyskland än i Sverige. Nackdelen är språket. Det finns faktiskt fortfarande idag handlare som har väldigt begränsade kunskaper i engelska. Men behärskar man tyska bra och dessutom är hyfsat kunnig på bilar så är Tyskland ett superland att handla bil i. Har själv gjort det ett drygt dussin gånger. :)
     
  3. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nu laggt in en förfrågan hos dom väntar på svar. Skrev att de vore nice att ha bilen i juni.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tror ni det är huvudlöst att köpa en splitterny bensin-/dieselbil i dagens läge? Tänkte med tanke på eventuell övergång till elbilar och framtida andrahandsvärde.

    Vi är snart fem i familjen, så det börjar bli trångt.

    Närmast till hands ligger i så fall:
    - Peugeot 5008 SUV
    - Citroën C4 SpaceTourer
    - Nissan X-trail

    Alla dessa får man för ca 250k nya om man snålar med utrustning.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Basic fråga om jag nu köper en bil via importbil.se från Tyskland kommer de tillkomma någon skatt efteråt? Import skatt?
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Står i deras FAQ att bilen levereras nyckelfärdig. Dvs endast vägskatt och försäkring tillkommer om jag förstått deras sida rätt.
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bra tanken slog mig bara har fått väldigt bra bemötande hittils verkar super seriöst.
     
    chraist gillar detta.
  9. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Bensin- och dieselbilar tror jag definitivt har en bra framtid. Sedan vet ju iof sig inte hur politikerna kommer att punktskattbelägga bränslet, men det är ju en annan fråga.

    Är däremot extremt kritisk till elbilar. Personligen tror jag inte på elbilar eller i vart fall den batterikapaciteten batterierna har idag.

    Vad är det som gjort att du just fastnat på just de tre modellerna du listat?
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I första hand för att det är de billigaste sjusitsiga bilar som finns. Det är rätt ont om sjusitsiga bilar överlag.

    XC90, Tiguan etc. Finns ju också. Men då pratar vi om ungefär dubbla priset..

    EDIT: 3 ggr priset i fallet XC90..
     
  11. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi

    Jag har importerat ett par bilar från Tyskland + min nuvarande husbil utan problem men tiderna är ju annorlunda just nu .
    De flesta större handlarna pratar engelska
    Vad man kanske ska tänka på är att försäkringen inte alltid gäller på samma sätt om bilen inte är svensksåld framförallt om det gäller maskinskadeförsäkringen noga att kolla upp .

    Nu när svenska kronan är låg gentemot € så är det en del tyska firmor som köoer upp bilar i Sverige

    Vet inte om du har kollat på Renault Koleos det finns ett bra utval på Bilweb de har 5 års garanti och köper man en i Sverige utan Bonus Malus ligger skatten på ca 3000 kr.. och Koleosen har en bra utrusting finns bara med 5 sittplatser . Bilen är byggd på samma platta som Nissan Xtrail har 177 hk 4 hjulsdrift och är automatväxlad. Mycket bil för pengarna och billigare i Sverige begagnade än i Tyskland

    Lycka till
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo har kikat på Koleos. Men 7 sittplatser skulle vara fint. Ofta man har kompisar eller mor/farföräldrar med.

    Kia Sorento finns ju också. Men den känns som ett stort, dyrt och törstigt as mot bilarna jag nämnt. Märks att den är gjord för USA..
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Du borde kika på en riktig minibuss om du vill ha fler än fem användbara sittplatser. Åkkomforten i de bakre sätena på SUV-arna du nämn är att betrakta som riktiga nödsäten, alternativt för mindre barn (som växer ur sätena fort)

    Ett exempel som dyker upp direkt är Ford S-Max. Inte den där busskänslan att köra och i mitt tycke god komfort och välutrustad med allehanda bekvämligheter. Bra lastutrymme med de bakersta sätena nedfällda, sämre med alla säten uppe (givetvis)

    Men du kanske är ute efter en SUV och inte tänkt använda 7 säten så ofta eller så långt? Då skulle min röst ligga på 5008 SUV av de tre du listade.
     
    Kate gillar detta.
  14. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Aha, det är enbart för att den är 7-sitsiga. Jag förstår.

    Men i så fall, skulle du kunna tänka dig ex en tre år gammal XC90 med säg 5K mil på vägmätaren till samma pris som någon av dina nya tre listade märken/modeller?

    Är själv lite "misstänksam" mot både Peugeot och Citroën och ännu mer vad beträffar Nissan när det gäller rosten. Därmed inte sagt att XC90 får 5 stjärnor i alla rosttester.
     
    Last edited: 19 maj 2020
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fiat Freemont kanske med kan vara ett alternativ, osäker om den säljs ny numera :-\
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Bra synpunkt! Egentligen är det väl mest för att kunna ta med extra passagerare kortare sträckor. Svårt att få med bagaget för 7 personer i en sådan bil..

    Finns det några nya MPV:er kvar förutom C4 SpaceTourer? S-Max och Freemont har väl slutat säljas?
    XC90 är så groteskt dyr om man inte köper gamla modellen. Men en snabbt 20 år gammal modell känns inte aktuellt..

    Men det är sant. Billigare bilar rostar generellt mer..

    EDIT: Inte enbart för att få 7 platser, primärt behövs lastutrymmet. Men känns dumt att avstå 7 platser när behovet finns och det finns sådana bilar :)
    Verkar inte som den säljs ny.. Nästan alla MPV:er är ju borta idag :(
     
  17. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Billigare bilar behöver definitivt INTE ha sämre rostskydd än de lite mer exklusivare. Vem minns inte den "stora rostskandalen" med Mercedes för drygt 10 år sedan (eller var det ca 15 år sedan).
    Peugeot har väl haft, enl tidningarna som testat rostskydd, rostskydd av toppkvalitet. Förvånande i sig för mig som alltid har varit lite skeptisk till franska bilar. Åtminstone på vissa modeller. Tidningen Vi Bilägare rosttestar alla bilar så deras tester är helt ok.
    Audi å andra sidan som ofta anses som "premium", A4 i synnerhet, har visat sig ha kraftiga rostskador på bara fyra år gamla bilar har det visat sig. De har sågat upp "balkarna" på en fyra år gammal A4 och det har visat sig gravrost inne i balkarna!!!
    Nya Volvo S90/V90 fick väl knappt godkänt (nästan underkänt) på rostskyddet.
    MEN - asiatiska bilar i allmänhet får tyvärr nästan alltid underkänt.
    Bilarna får vara hur driftsäkra som helst och fixa bilprovningen med glans, men när det kommer till rostskyddet så blir det ett klart - NEJ!

    Tyvärr är det nog så idag att biltillverkarna "smörar" för bilköparen men en massa elektronik men mörkar rostskyddet.
     
  18. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Ja vill man ha plats för 7 passagerare och packning får vi titta på bilar i storleksklassen VW Multivan, Renault Traffic och motsvarande, alltså renodlade minibussar. Finns inom din budget, men åkkomfort och bränsleekonomi är väl inte lysande :) Multivan är förvisso rätt bekväm att åka långt i, men en nyare modell med lite komfortabel utrustning springer iväg i pris.

    Men det är ju inte aktuellt i ditt fall, eftersom du endast vill använda de extra sätena lite då och då.

    Seat Alhambra/VW Touran är väl dugliga bilar annars och finns nya/nästan nya inom din budget. Misstänker att andrahandsvärdet på dessa är lite bättre än motsvarande Peugeot/Citroën.

    Ska du inte äga bilen i bortåt 15-20 år så är rost ingenting att oroa sig för, så länge du tar hand om bilen och tvättar den regelbundet. Visst finns det undantag och dåliga exemplar, men generellt håller dagens bilar bra kvalité på rostbeständigheten. Framförallt om man jämför med 20-30 år sedan.

    Privatleasing är inget alternativ för er?
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har kikat på Sharan/Alhambra också. Men de kostar ändå 100 - 150k mer. Det är nog svårt att få igen det i andrahandsvärde räknat i kronor. Något säger mig också att SUVar håller värdet bättre än MPVer. Den senare är ju totalt ute som biltyp..

    Kör för mycket för att privatleasing ska funka. Ca 3000 mil/år..
     
  20. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3

    De flesta biltillverkare erbjuder mer än 1500mil/år. Peugeot bland annat, vad jag minns var kostnadsökningen inte sådär skrämmande stor. Var i tagen att leasa en Peugeot år 2017 med just 3000mil per år. Har för mig att offerten landade på ca 3900 för en i princip fullutrustad 308 med 3000mil/år.

    Volkswagen Touran TSI 115hk iQ.Drive säljes i Karlstad - Blocket
    En Touran inom ditt prisspann :) Men bensinare kanske inte är förstavalet..