Är S10 exynos ett bättre köp än S20 exynos idag?

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av bonehead, 27 maj 2020.

  1. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har länge hovrat över köp-knappen gällande en S20 hos Comviq då man kan komma riktigt billigt undan där, men samtidigt läser jag hur mycket negativt som helst om just exynos-modellen av S20. Lite för mycket, vad det verkar, så jag vågar inte riktigt slå till. Särskilt inte då något fix ännu inte verkar finnas för överhettning och dylikt.

    Så frågan är egentligen hur ni som äger en S10 exynos upplever den telefonen idag? Lider den också av överhettning och märkbart sämre prestanda än Snapdragon-motparten? Eller rullar den på lika fint som fisken?

    För 295 kr/månad lockar ju S10:an ganska mycket, men då S20 bara är 50-lappen dyrare så tvekar jag lite, även om den tampas med sina exynos 990-sjukdomar.
     
  2. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har S10e Exy och tycker att prestanda samt batteriförbrukning blivit bättre med senaste uppdateringarna jämfört med hur det var i höstas. Inga problem med överhettning.

    Det är en behaglig mobil, enda som stör är att Google News kraschar ofta. SD varianten är att föredra utan tvekan.
     
  3. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det är samma med s10 exynos vs s10 snappdragon.
    exynos 990 chip är bättre i allt över s10 exynos 9820.

    Skulle tagit s20 utan att tveka, kör den i 60hz (som s10) så lär du få ut rätt ok batteri tid också.

    Personen ovan skriver hur dennes s10 inte överhettar, min Note 10 plus överhettar (i spel) och s10 som inte har någon vapor chamber lär ju inte prestera bättre.
    När vi pratar överhettning menar jag att mobilen trottlar i tex spel, detta kan du se om du mäter fps under en längre period.
     
    Last edited: 27 maj 2020
    Gorgeous gillar detta.
  4. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ja, det är throttling jag pratar om också. Så klart att S20 överlag verkar vara det bättre och klokare valet, men minns inte att jag läste så mycket skit om S10 inledningsvis. Men så kanske det var?

    Kan ju även få en Xperia 5 till samma pris som S20, då får jag åtminstone SD855 istället. Svårt det här, för jag gillar verkligen formfaktorn på S20, samt dess högtalare som imponerade stort på mig.
     
  5. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag har S10 Exynos och upplever inga problem. Nu har jag inte haft SD och jämfört sida vid sida, men jag vet att det var mycket problem med Exynos inledningsvis som Samsung sedan fixade till. Jag hade tagit S20 och litat på att Samsung hade fixat de Exynos-relaterade problemen med uppdateringar så småningom.
     
  6. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Kan jag inte direkt svara varför men det är så.
    Mitt chip som är en uppgradering från exynos 9820 (9825)
    får ändå pisk i allt (batteri, stabil fps, lägre temp osv) vs snappdragon 855 som sitter i s10.

    Beror på vad du är ute efter, hade en p30 pro innan som jag i efterhand måste säga var mycket bra på nästan allt, dock är jag en display nörd och p30 pro's display var för låg pixeltäthet.

    Jag tror du blir nöjd med s20, dock lite för liten skärm för min smak.