Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Var det bara att använda gamla OCR-numret om man behövde fylla på sitt kort innan räkningen kommer? Har slut på kredit:)
     
  2. andreas.karlsson

    andreas.karlsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja :)
     
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Måste man vänta tills vardagen innan det går att höja sin kredit på kortet? Om man för över från sitt komplett sparkonto går det på direkten eller det tar också någon dag eller så? Slut på kredit och det jag överfört från min bank har inte kommit fram:). Skulle behöva handla lite i helgen. Känns dumt att gå miste om bonus när jag ska köpa något för 2000:-
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Med all sannolikhet måste du vänta till måndag att höja krediten eftersom du måste prata med kundtjänsten.

    Det finns inget enkelt sätt att föra över pengar från sparkontot till kreditkortet. Uttag från sparkontot kan bara göras till traditionella bankkontonummer och utförs troligen via bankgirot. Det tar någon eller ett par bankdagar (vardagar).
     
    FRS05 gillar detta.
  5. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Japp, jag får helt enkelt vänta tills på måndag. Men tror inte jag höjer kreditgränsen ändå. Måste bara bli bättre att betala in tidigare när krediten börjar sina. Kan vara en säkerhet att bara ha 10000 om något skulle hända med kortet.
     
  6. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Sist jag kontaktade dem för några månader sen så fanns det ingen möjlighet att höja sin kredit.

    Att betala in under månaden går däremot bra men tar 1-2 bankdagar innan det registrerats de gånger jag gjort det.
     
  7. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Känns ju VÄLDIGT konstigt att det inte går att höja sin kredit. Kanske därav man får 50000 automatiskt i början och inte kan ansöka om rätt nivå utan måste ta ner den sen. Men, ja, verkar väldigt konstigt varför det då inte går att höja. Borde ligga i deras intresse med kan jag tycka. Fast egentligen så är det bäst att bara betala in extra under månaden.
     
  8. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig. Men jag fick svar att de för tillfället inte hade någon möjlighet att höja krediten för någon. Däremot att sänka skulle gå bra. Mycket skumt.
     
    FRS05 gillar detta.
  9. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Tror inte det var tillfälligt fel hos komplett, har hänt innan också men tre gånger på en dag var tillräckligt för en post om det, och ett mail till komplett, och när butiken uttryckligen talar om för mig att kortet "står" på en annan address än betalarens så blir man mer än lite fundersam. Tom allas vår favorit Revolut påpekar ju att kortet har NOK på sig, även om dom sen inte stoppar något.

    Edit: Skam den som ger sig (med att få tag på en skärmdump).

    upload_2020-6-2_22-31-22.png

    Edit: FYI Ytterligare två säljare som nekat köp. Kontaktade båda två och svaret var "Vi kan inte verifiera att detta är ditt kort". Pratat med Komplett som trots efterfrågade skärmdumpar inte kan sluta klia sig i huvudet alternativt skylla ifrån sig. Handlar mest på Inet ändå, detta känns inte värt det...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 4 jun 2020
    utor gillar detta.
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hur kommer det bli med fakturan då jag betalt in extra under månaden? De gör väl en sammanställning den sista i månaden och skickar ut fakturan baserat på det. Problemet är att jag den 1:e juni skickade in 6500:- och nu idag 4000:- till. Så jag har nästan fullt på kontot men räkningen lär ju inte ta hänsyn till det. Vid månadsskiftet så låg jag typ 9000 back. Skickar de då in en faktura på att jag ska betala 9000:- så blir det ju för mycket pengar på mitt konto. Hur gör de här och hur gör jag för att inte få betala några kreditkostnader?
     
  11. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Alla inbetalningar som görs under en månad räknas som del-betalningar mot den månadens faktura. I ditt fall har du redan betalat hela juni-fakturan med råge.
    Inbetalningar de sista dagarna i en månad (efter fakturans förfallodag) blir kanske lite annorlunda, men de borde komma som avdrag med nästa månads faktura. Jag har inte testat själv.
     
    FRS05 gillar detta.
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tror att du ska tänka att du ska summera ihop varje kalendermånad för sig. Räkna av fakturan som du betalar i slutet på juni mot inköp på kortet under maj för det är maj som fakturan gäller. Så om du handlar för minst 10500:- nu under juni så blir det inget problem utan det som händer är att du får en liten faktura att betala i slutet på juli.
     
    FRS05 gillar detta.
  13. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Så egentligen kan jag skita i fakturan så länge jag betalt in mer än fakturan är på från den 1:e till 27:e i månaden efter? Eftersom den 27:e brukar vara förfallodatum för fakturan.
     
  14. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Ja, fast ordvalet inte är det bästa. Du har ju betalat fakturan, förvisso i delar och långt innan förfallodatumet, men det spelar ingen roll. Att Komplett inte skickat ut fakturan än är inte heller relevant. Det väsentliga är att inbetalningarna inte är bokförda på fakturan, och det kommer de inte att vara i det här fallet.
     
  15. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Men det kommer inte drabba mig på något sätt att det blir såhär den här/förra månaden?
     
  16. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Nej, det blir ingen avgift eller ränta, även om du inte betalar in något mer i juni.
    Köpen i maj är redan betalda genom inbetalningarna du gjort. Köpen i juni är räntefria till slutet av juli, så de kan du vänta med att betala till nästa månads faktura utan att blir någon ränta.
     
    FRS05 gillar detta.
  17. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Gjorde ett köp på lite köksgrejer på 20 000 kr förra veckan i maj. Hade redan maxat bonusen i maj så tog det via Curve tillfälligt på mitt Norwegian kort. I tisdags var det 2/6 så gjorde jag en Go back in time till Komplett-kortet. Min bonus blev istället för 400 kr så fick jag bara 241 kr. Mailade in till deras kundtjänst som svarade att jag var 1 dag för snabb med transaktionen. Förra året hade jag maxat min bonus i juni exakt samma dag. Hade jag väntat 1 dag till nu i veckan så hade jag fått ut full bonus från mitt köp på 400....
    Svarade tillbaka och bad de göra ett undantag. En dag lixom? Fick svar att de inte gör några undantag lol.

    Fyrkantig support.

    Testade också göra en Curve Send till min sambo på 100 kr för att se om detta genererar poäng på komplett. Tog bara 100 kr men det gav inga poäng. Så både Revolut och Curve Send ger inga poäng alls hos Komplett FYI.
     
    Last edited: 5 jun 2020
    chraist gillar detta.
  18. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    De har en jättekonstig kampanj nu där man får 3% bonus på övernattningar:

    Kod:
    Villkor för intjäning
    
    Användarplatserna som är inkluderade i kampanjen måste vara registrerade hos Mastercard med följande MCC kod (användarplatskod)
    
    3501-3999 Individuella hotellkedjor
    
    7011 - Hotell, Motell och Resorts
    
    7033 - Campingplatser
    
    Övernattningen måste betalas och debiteras Komplett Bank Mastercard före den 31 augusti 2020. 
    Hur vet man vad hotels.com och trivago har för MCC liksom?
     
  19. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag vill bara förtydliga att jag menar att Komplett inte har rätt att ta ut någon avgift. Men jag kan inte garantera att Kompletts system hanterar så tidiga inbetalningar korrekt, jag har inte testat det själv.
    Om du är orolig för att det ska bli något strul, så kan du betala in "Minimum att betala" på fakturan i slutet av juni. Då kan du vara helt säker på att fakturan blir registrerad som betald.
    Du kan förstås också fråga kundtjänst.
     
  20. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Har du betalt in hela summan efter fakturan är gjord så har du gjort rätt för dig oavsett om det är i delar eller inte.