Så här fungerar svenska mobilnät och androidmobiler

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Husknuten, 3 aug 2010.

  1. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Har sett i flera diskussioner här på forumet att det förekommer många frågetecken till svenska mobilnät och androidernas sätt att kommunicera med dem. Då jag sitter på väldigt mycket kunskap i detta ämne hade jag tänkt skriva en tråd och förklara de saker som jag sett att det råder mest förvirring kring.

    Denna tråd får gärna klistras då jag tror att många kommer att ha glädje av den.

    I Sverige finns 4 mobiloperatörer med egna nät (3, Telenor, Tele2 och Telia). Tänkte här ge en kort sammanfattning av respektive.

    3: Har inget eget GSM-nät men hyr på vissa platser där 3G-täckningen är sämre in sig i Telenors, så att kunderna kan ringa och skicka sms. Det går ej att surfa utan 3G-täckning med 3

    Utöver detta har man ett eget 3G-nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Utanför dessa orter bygger man ett 3G-nät gemensamt med Telenor varför täckningen då är identisk. Det skall dock poängteras att enbart radioutrusningen är gemensam. Under jorden går trafiken olika vägar varför hastighet och tillgänglighet kan skilja.

    Telenor: Har ett eget 3G-nät i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. På övriga platser bygger man som tidigare nämnt ett 3G-nät gemensamt med 3. Operatören har även ett eget GSM-nät där man till skillnad från med 3 kan surfa(även om det går långsamt). Enligt min erfarenhet så är Telenors GSM-nät Sveriges sämsta.

    Tele2: Bygger ett 3G-nät gemesamt med Telia i hela landet. Täckningen är därmed identisk men precis som i 3/Telenors delade nät så tar trafiken olika vägar under jord varför hastighet och tillgänglighet kan variera. Man har även ett eget GSM-nät där man som kund får använda alla tjänster.

    Telia: Bygger som tidigare nämnt ett gemensamt 3G-nät med Tele2. Har även ett eget GSM-nät som till skillnad från de övriga operatöreras är uppgraderat med EDGE. Detta gör att dataöverföringshastigheten blir upp till 4 gånger högre än med övriga operatörers GSM-nät. Telias nät är också det överlägset mest utbyggda.



    Nu till vad androidmobilerna visar och vad det betyder;

    Om man är uppkopplad till internet via mobilnätet visas en symbol med två pilar till vänster om täckningsmätaren. På denna kan det stå olika saker.

    G = GPRS - En teknik för att överföra data i GSM-nätet. Om du har Telenor eller Tele2 så kommer du att få denna symbol.

    E= EDGE - En teknik för att överföra data i GSM-nät. Kan ses som en uppgradering till GPRS och ger upp till 4 gånger högre hastighet. I Sverige är det bara Telia som har EDGE i sitt nät varför enbart deras kunder kommer att få denna symbol.

    3G - Du är ansluten till ett 3G-nät.

    H = HSDPA - Även känt som turbo-3g. Denna symbol är lite lurig. På vissa telefoner visas den aldrig trots att man är ansluten till ett nät med turbo-3g.

    Ibland visar mobilen 3G i vila sett men övergår till H när man skickar/tar emot data.

    I andra fall visar mobilen konstant H.

    Erfarenheten säger mig att man får konstant H om man är vart som helst i Telenors 3G-nät och i 3s nät om man befinner sig i den med Telenor gemensamma delen d.v.s. utanför stockholm, göteborg, malmö och karlskrona.

    Med Telia/Tele2 tycks alla telefoner övergå till 3G vid vilande dataanslutning.

    Om du inte ser någon symbol med pilar och någon av ovanstående förkortningar så är du inte uppkopplad via mobilnätet. Du är dock fortfarande registrerad på ett GSM- eller 3G-nät och kan ringa, samt skicka sms.

    Om telefonen inte kopplar upp och du inte medvetet stängt av detta så saknar du med all sannolikhet fungerande apn-inställningar för din operatör ( se denna tråd: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=28 )

    Alla androidmobiler är (så vitt jag vet) som standard inställda på att inte koppla upp en mobil dataanslutning då man roamar d.v.s befinner sig i ett annat nät än sitt hemmanät(eftersom detta ofta är extremt dyrt). Det kommer symbolen med pilarna inte att komma upp alls. Om man trots kostnaderna vill surfa utomlands kan man kryssa i "data roaming" under inställningar.

    Då man roamar syns ett R ovanför staplarna som visar täckningen. Detta har ingenting med dataanslutning eller typ av nät(3G/GSM) att göra.



    Det var nog en bra sammanfattning tror jag. Ni får gärna fråga om det är något jag glömt att ta upp
     
    Last edited: 6 aug 2010
  2. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Ett bra inlägg.

    Man kan ändra denna inställning om man vill, men från start så är den oftast urbockad.
     
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tackar :)

    Redigerade detta i inlägget
     
  4. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jo kom på en sak, många tar ju data symbolen och säger att när inte den syns så är man inte uppkopplad till 3G, men det är ju inte sant. kanske föra in något om det i texten?
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Fixat :)
     
  6. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Husknuten. 3 har ingenting med Telenors 2G nät att göra längre.. avtalet är upphävt.
    annars var det mycket bra sammanfattat.
     
  7. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Källa på det tack
     
  8. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Där står det också att man kommer att ha kvar gsm i norrland inom överskådlig tid vilket fortfarande gäller
     
  10. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Visst, men artikeln är snart 2 år gammal och jag har för mig att jag läst att de har avslutat all roaming, även i norrland, men jag är som sagt osäker så det är fullt möjligt att du har rätt.
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    E visas mellanåt för Tele2 också på min ena Android. Lustigt då de inte har Edge ;)

    Kanske lånar de lite E-kraft av Telia? :P

    // A
     
  12. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    För ett halvår sedan fanns det i varje fall GSM-roaming norr om gävle(vet jag efter att ha provat).
     
  13. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Kan vara så att du är utom Tele2:s täckning och att nallen då anslutit till Telias nät i händelse av att du skulle vilja ringa nödsamtal.
     
  14. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Dåså, då borde det ju vara utrett och du har rätt. ;)
     
  15. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag får E när jag åker till jobbet. När tåget är i Solna-trakten brukar det växla från G till E.

    Kan det inte vara en teststation?
     
  16. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jo det är fullt möjligt. Känns bara som Tele2 borde varit måna om att berätta att de tänker införa edge i så fall. Men det kanske kommer.
     
  17. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ja om de ska införa det.

    [Vilda spekulationer]
    Det kan vara en del av en gammal utvärdering där de beslutat sig för att det inte är värt kostnaden att införa Edge. Att den sen fortfarande är igång beror väl på att det inte finns nån anledning att byta ut en fullt fungerande basstation.
    [/Vilda spekulationer]
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Vet inte om de bör tilläggas men nya skåp för RUL/DUL etc på firman jag jobbar på
    kan ta LTE, UMTS, GSM etc kort. Tidigare var de bara en typ som gick att ha i.

    Vet inte om dessa skåp har inköpts av Tele2 och på sätt har de ett par edgekort de satt i.
     
  19. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Vad jag vet så har inte Tele2 köpt de nya skåpen från den tillverkaren eftersom de har valt en annan tillverkare för sitt LTE-nät (4G). Det är inga problem att kasta in Edge i de gamla skåpen heller, Tele2 har troligen valt att inte uppgradera eftersom man inte ser någon vinst med att erbjuda Edge i gsm-nätet när man har ett 3G-nät med betydligt högre hastigheter.
     
    Last edited: 25 sept 2010
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det du säger låter absolut mest sunt. Jag spekulerar mest bara.