Diskussion: Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 2 jun 2020.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tänkte att vi kunde ha en tråd för erfarenheter av olika sparkonton. Det finns ju redan trådar för t.ex. Komplettbank Sparkonto och Rebilla Sparkonto men det blir oöverskådligt om vi ska starta nya trådar för varje nytt sparinstitut som dyker upp.

    Som alla vet som har försökt spara pengar till bästa räntan så skiftar det ganska snabbt vilket sparinstitut som ger bästa räntan vid en viss tidpunkt. Placerar man pengar där räntan är bäst ena året är det ganska säkert att nästa år så har din ränta sjunkit och något annat sparinstitut erbjuder klart bättre ränta. Information om bästa sparränta är alltså färskvara och man bör se över och jämföra sina sparräntor någon gång per år.

    Syftet med tråden är att tipsa om sparinstitut som ger bra ränta samt dela erfarenheter om dessa. Tråden skall enbart handla om sparinstitut som erbjuder bra ränta på insatta pengar.

    För att hitta sparinstitut med bra ränta kan man bl.a. titta på denna tabell:
    Ränteöversikt sparkonto - Översikt av alla räntor | Compricer
    Om länken krånglar så är det denna URL:
    Kod:
    https://www.compricer.se/sparanderantor/
    Vår medlem @Cashback@Cashback har också gjort en bra sammanställning i detta inlägg:
    Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

    Tråden är inte avsedd för diskussioner om vad som är bästa sättet att placera ett visst kapital. Sådana diskussioner hänvisas vänligen till andra trådar.
     
    Last edited: 20 jan 2021
    chicosmango, Sunbringer, Buzz och 1 annan gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag bidrar med mina färska erfarenheter av Komplettbank, Avida och Sevenday som alla ger bland de högsta sparräntorna idag. De har alla insättningsgaranti.

    Komplettbank ger 0,92% effektiv ränta som betalas ut månadsvis. Det generella intrycket av Komplettbank är att de är ganska sega och långsamma att ha att göra med. Inbetalningar syns på kontot först dagen efter insättning. Ett mail till kundtjänst med en fråga besvarades efter elva(!) dagar. Deras websida är ganska spartansk och det finns begränsat med information. Det går bara att ha ett konto vad jag vet. Komplettbank kräver minst 50.000 som första insättning. Uttag kan göras till valfritt bankkontonummer.

    Avida Finans är min personliga favorit bland sparkonton. De är snabba, inbetalningar syns på kontot vid tre-tiden samma dag. Ett mail till kundtjänst besvarades på 2-3 timmar. Det finns möjlighet att ha flera konton och att namnge dem. Websidan är ganska enkel men innehåller det man behöver och det finns ganska gott om information. Tyvärr sänker Avida räntan från 0,95% effektiv ränta till 0,85% effektiv ränta från den 12/6, annars hade Avida varit mitt toppval. Uttag kan endast göras till föranmält uttagskonto som anges när man öppnar sparkontot.

    Sevenday Bank ger fortfarande 0,95% effektiv ränta och har inte annonserat någon sänkning i dagsläget. Jag har inte provat hur snabbt kundtjänsten svarar men de är långsamma på att visa insättningar. Inbetalningar syns inte på kontot förrän dagen efter insättning. Det finns möjlighet att ha flera konton och att namnge dem. Det finns också möjlighet att låsa pengar under viss tid och få högre ränta. Websidan är snygg och omfattande med mycket information som delvis känns irrelevant. Uttag kan endast göras till föranmält uttagskonto som måste anges på en pappersblankett via post, det känns ganska stenålders i dag.
     
    Sunbringer, Travolta och bernard gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ett annat sparinstitut som ger bra ränta är PRA Spar https://praspar.se/
    De ger 0,95% effektiv ränta för närvarande.

    Jag har inte provat dem själv, någon annan som har erfarenhet av PRA Spar?
     
    bernard gillar detta.
  4. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Här kommer mina erfarenheter av de nämnda kontona. Jag har konton på alla banker (förutom MedMera Bank) som erbjuder minst 0,75 % i sparränta. Informationen nedan är av egna erfarenheter Jag vet att insättning/uttag kan skilja från fall till fall, men detta är de generella erfarenheterna jag har.

    Komplettbank:
    Inbetalning bokas samma dag som insättning gjorts.
    Utbetalning samma dag som uttaget görs.
    Månadsvis kapitalisering av räntan
    Du kan inte se upplupen ränta

    Avida Finans:
    Inbetalning bokas två dagar efter att insättning gjorts.
    Utbetalning dagen efter att uttaget gjorts.
    Årsvis kapitalisering av räntan
    Du kan se upplupen ränta

    Sevenday Bank:
    Inbetalning bokas en dag efter att insättning gjorts.
    Utbetalning samma dag som uttaget görs.
    Månadsvis kapitalisering av räntan
    Du kan inte se upplupen ränta

    PRA Spar:
    Inbetalning bokas två dagar efter att insättning gjorts.
    Utbetalning två dagar efter att uttaget gjorts.
    Årsvis kapitalisering av räntan
    Du kan se upplupen ränta
     
    svenix och bernard gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Förutom tidigare nämnda så finns andra varianter som inte har insättningsgaranti, som t.ex. 4spar. Men ger mer ränta, åtminstone tills de går i konkurs.
    Just 4spar verkar ha gått över till Trustly vilket ska ge snabba insättningar och uttag. Men jag är lite skeptisk. Är Trustly egentligen pålitliga eller ägnar de sig åt saker som att spara kundernas kontoinfo?
     
    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    När du skriver "inbetalning bokas" menar du då från vilken dag räntan beräknas?
     
    bernard gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns många varianter som INTE har insättningsgaranti. Jag tycker det är helt OK att diskutera dem i denna tråden också.

    Personligen har jag dock ingen erfarenhet av dessa. De brukar ha begränsningar på maxbelopp som man kan sätta in för att få den angivna räntan. Sedan är nog inte alla sådana konton pålitliga heller.
     
  8. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Nej jag menar den dag pengarna syns på kontot. Det är väldigt svårt att kontrollera när räntan börjar räknas om man inte kan se den upplupna räntan, vilket är fallet för Sevenday och Komplett.

    Generellt räknas räntan från dagen efter att pengarna syns på kontot. Och generellt räknas räntan till dagen innan ett uttag görs. Detta är dock lite olika från bank till bank, tex ger Rebilla, Instabank och Qliro ränta under tiden som uttaget processas.
     
    svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I så fall har vi olika erfarenheter. Jag har under de senaste dagarna gjort flera insättningar till Komplett, Avida och Sevenday som jag beskrev i inlägg 2 i denna tråd. Och mina erfarenheter stämmer inte alls med dina vad gäller tiden när en insättning syns på kontot. T.ex. Avida ser jag insättningen på kontot vid tre-tiden på eftermiddagen samma dag som överföringen görs. Provat detta typ fem gånger. Medan din erfarenhet av Avida är att det tar två dagar.

    Jag säger inte att du har fel. Det är bara lite märkligt att vi har så olika erfarenheter.

    Och tar vi Komplett Bank som exempel så har jag alltid fått vänta till nästa dag innan pengarna syns på kontot medan du skriver samma dag?
     
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag har bara en mätpunkt per bank när det gäller Komplett och Avida, dvs jag har bara gjort en insättning. Så det är mycket möjligt att dina erfarenheter är mer precisa då du har fler datapunkter.

    Kan lägga till att jag alltid gör insättningar innan kl9 på vardagar så de går med bankgirots körning kl 10.00 samma dag.
     
    Last edited: 2 jun 2020
    svenix gillar detta.
  11. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Troligen använder ni olika banker som källa för era transaktioner.
     
    svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, tydligen kan man få olika resultat. Jag har gjort alla mina överföringar från Skandiabanken och jag har lagt in dem kvällen innan för betalning nästa dag. Så de bör ha gått med på den dagens första körning i Bankgirot.
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Bestämde mig för att testa PRA Spar. https://praspar.se/
    Hittills är intrycket gott. Gränssnittet är enkelt men innehåller det man behöver. Det finns möjlighet att ha flera konton och att namnge dem. Insättningar syns redan samma dag vid 16-tiden. Räntan är f.n. 0,95%. Det finns ingen gräns för minimi-insättning och det är fria uttag.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Såg du att Komplett bumpat räntan till 1%?
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag såg det och jag har även konto hos dem så jag fick mail.

    Det har redan omnämnts i två andra Komplett-trådar så jag visste inte om jag skulle ta upp det här? Komplett har ju egna trådar som sagt. Men å andra sidan borde man kanske försöka samla ihop alla sparkonto-relaterade nyheter i denna tråden?
     
    bernard gillar detta.
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Jag hade nog uppskattat sådan information i den här tråden, var bara ren tur att jag råkade se det i en annan tråd. Är på väg att flytta mitt sparande från Avanza där jag hade ett sparkonto med 0,55% till Komplett Bank med 1%. Egentligen skulle jag vilja ha allting samlat hos Avanza, men vad gör man inte för lite bättre ränta.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  17. dirk

    dirk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har använt Nordax i nåt år. Tror första insättningen måste vara på 10k.
    0,85% i ränta.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I fortsättningen ska jag försöka få med all ränte information i denna tråden. Om jag inte själv ser ev. förändringar får andra gärna bidra med information om förändrade sparräntor.

    Som jag skrev i första inlägget så är det nog tyvärr så att vill man ha så bra sparränta som möjligt så tvingas man flytta runt sina pengar någon gång om året.
     
    bernard gillar detta.
  19. RichardRen

    RichardRen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    10
    Rebilla Reserv Rörligt sparkonto är uselt, Gjorde ett uttag genom Tink vilken de erbjuder att göra uttaget med, men de skickade ändå sms och konstaterade att jag måste ringa dem för uttaget och när jag väl ringde kom de upp hundratal konstiga frågor som måste svaras, såsom: varför tar du ut pengar? Vad ska du använda pengar till? DET ÄR MINA EGNA SPARANDE, jag gör vad jag vill! Enligt support kommer det att ta en vecka för att få pengar insatt på kontot och exakt datum är osäkert, Undvik om möjligt!
     
    bernard, svenix och KTM gillar detta.
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har också dåliga erfarenheter av Rebilla sparkonto som jag redogjort för i Rebilla-tråden. I korthet verkar Rebilla väldigt röriga och amatörmässiga samt att deras uttagsprocedurer är mycket märkliga. Jag avråder också från Rebilla.
     
    bernard och RichardRen gillar detta.