Huawei mate xs nu köpt

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Virtual, 13 maj 2020.

  1. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej på er!
    Jo tänkte höra om någon här äger eller har testat Huawei mate xs?
    Kan få köpa en till ett "ok" pris, dessa telefoner är svindyra som vi alla vet.
    Men innan jag bestämmer mig, så ville jag höra om någon här har någon erfarenhet av denna mobil? Har kolla lite recensioner, och dem verkar överlag tycka att mobilen är grym men inte för det priset. Får 2 års garanti på den, så den är helt ny. Dock något som alla testat den nämner är skärmskyddet. Det verkar bli lite bubbligt och repigt lätt, man kan byta ut det men bara hos en auktoriserad verkstäd. Har ju inte lust att lämna in den flera gånger pga att man vill byta skärmskydd. Så vad tror ni, är det något att ha eller är det bara en gimmick/skräp? Vill tillägga att det går att få in Google appar, så det är ett problem mindre.

    Update: Köpte den idag, inte hunnit testa den så mycket. Väldigt trevlig mobil dock och fått in Google play services, netflix och nova launcher. Ska testa lite mer appar imorgon :) Det enda jag inte gillar är skärmskyddet, det blir ett väck i väldigt lätt just där den fälls ihop.

    //Virtual
     
    Last edited: 18 maj 2020
    kissidor och Ramboline gillar detta.
  2. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Berätta gärna om du installerar Nordeas eller Swedbanks appar. Lyckas du få Chromecast att fungera?
     
  3. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag kör bankid, sparbanken app och swish utan några problem :). Har köpt en chromecast som jag väntar på, så ska jag testa om det fungerar ;).
    För mig fungerar allt på xs:en , precis som en mobil som har Google services från början :).
    Så jag är nöjd, kör även med detta fodral fungerar jättebra! :cool:Commander Milano Läderfodral - XXL - Svart

    //Virtual
     
    knutars och kissidor gillar detta.
  4. Shqipi

    Shqipi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har också en Mate xs sedan några veckor tillbaka. Den fungerar bra i vardagen trots avsaknaden av Google. Många som ser den undrar vad det är för mobil varpå jag ofta svarar ett det är "kinaskräp" med lite ironi i tonen.

    Har försökt forska lite i det men hittar inte svaret på om det förinstallerade skärmskyddet som följer med telefonen är tänkt att sitta på permanent eller om man kan byta det efter hand? Börjar bli lite smårepigt på min.
     
  5. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Du kan byta själv, har själv funderat på att göra det. Tror ett kostar runt 50 lappen från aliexpress. Men köp flera ifall du skulle testa, för det verkar gå åt några innan man får dit det rätt :P. Hör med stället där den är köpt med, så det inte påverkar garantin något om man gör det själv. Kolla i denna tråd Huawei Mate Xs factory screen film layer is unglued due to the bending of the screens Annars borde butiken där du köpt den kunna göra det. Men lär nog ta sin tid, då dem säkerligen skickar iväg den till en verkstad för att byta skyddet.

    //Virtual
     
    Shqipi gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Var köper ni den?
     
  7. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Den jag köpte, är köpt på elgiganten. Dock är den som sagt svindyr 25 990:-.

    //Virtual
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Oj,ja minst sagt svindyr:)
     
  9. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Vilket jävla pris
     
  10. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Aa fast jag köpte den i andra hand, glömde nämna det. Men priset var högt ändå, men ville testa den och det är grym nalle:P.

    //Virtual
     
    Ramboline gillar detta.
  11. Shqipi

    Shqipi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag köpte min genom mitt företag.

    Jag frågade Huaweis support på chatten om man kunde byta skärmskyddet och de svarade nej. Misstänkte att de inte har koll på en sådan udda modell.
     
  12. indigo

    indigo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som vet vart man kan köpa själva caset till telefonen? Mitt har gått sönder vid gånggärnet.
     
  13. indigo

    indigo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grattis till grym telefon!
    Jag upplevde de mindre buggig när jag struntade i att fulhacka den.
    Installerade APKpures appbutik och där funkar nästan alla appar, och BankID kan anropas man får dock ett felmeddelande, men det funkar.

    Jag köpte dyra skärmskydd som jag har lagt på ytterligare.
    Köpte på ebay. Hydrogel Film Screen Protector heter den.
     
    Virtual och knutars gillar detta.
  14. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Ha klart man måste kunna byta själv, annars skulle det verkligen vara rent skräp dem säljer till ett skyhögt pris! :P

    Du menar det tunna skyddet som man sätter dit runt telefonen? Hittade det, men det var dyrt dock Huawei Mate Xs Folding Protective Case

    Det är verkligen en grym mobil! ;)
    Jag har inte haft några problem faktiskt, eller jo, Youtube fungerade inte förut men väntade lite så fungerade det igen :)
    Var det lätt att få dit det nya skyddet, blev det bra eller fick du bubblor eller liknade? Bankid körde jag från play store utan några problem:cool:.

    //Virtual
     
    RuffyMan gillar detta.
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    @Virtual@Virtual

    Skulle vara kul om du kunde skriva en kort recension och kanske inkludera några bilder, 25k är alldeles för dyrt för mig men jag älskar ny teknik och alltid kul att läsa ju :)
     
  16. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Hos Tre (privat) kostar Mate Xs 700 kr x 24 mån = 16.800 kr; alltså 9.200 kr mindre än hos Elgiganten. Rätt bra rabatt imo. Kostnad för abonnemang tillkommer ju men det gör det ju även för den som köper i butik.

    Finns även för företag för 900 kr/mån plus moms; då med fria samtal/sms/mms, obegränsad surf och 10 tim internationella samtal/månad. Det blir 27.000 ink moms, vilket är endast 1.000 kr mer än hos Elgiganten men då ingår alltså samtal och surf.

    Jag ser inte hur någon kan välja att köpa i butik så länge butikspriset är så mycket högre än vid abonnemang.
     
    RuffyMan gillar detta.
  17. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag beställde precis en Mate Xs från 3. Det ska bli intressant att se hur appen hwcallrecorder fungerar på denna eftersom den fungerar helt olika på mina övriga Huawei, eller inte alls. Appen spelar alltså in samtal, vilket är ovärderligt för någon som har lika dåligt korttidsminne som jag har [emoji22]
     
    Last edited: 22 jun 2020
    RuffyMan gillar detta.
  18. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Ni som köpt Mate xs, är ni nöjda med mobilen?
     
  19. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Haha ja kanske det, fast låter gärna någon annan ta den biten ifall dem/den känner sig bekväm med det ;). Men jag är nöjd, telefonen är ett bra bygge. Mycket tunn och smidig för att vara vikbar, det bästa är att man får en stor fin skärm även i folded läge.
    Inte som Samsung fold, där den yttre skärmen är liten och ser bara konstigt ut. Sen att man får mixtra lite för att få igång Google tjänster gör mig ingenting, bara det fungerar till sist :cool:
    Kameran gör sitt jobb och tar fina bilder. Enda jobbiga appen är väl snapchat ibland. När man startar appen vill den använda den bakre skärmen direkt, för att den går över till selfie läge direkt :P
    Vill man ha riktigt schysst fold mobil, så är nog denna den mest intressanta av dem som finns ute nu, Huawei har gjort ett fint jobb med den.
    Jag går i tankarna att sälja, jag älskar att testa nytt. Men jag är samtidigt lite återhållsam då jag verkligen gillar den, finns ju inget ute just nu som kan stå sig mot denna best.

    +Stor singel skärm
    +stor 8 tums skärm i unfolded läge
    +Kirin 990
    +bra kameror
    +bra byggkvalitet
    +512 gb minne
    +55 watts supersnabb laddning, då menar jag snabb!

    -Dyr
    -Skärmskyddet, kan man dock byta själv
    -Om man vill expandera minnet så fungerar bara Huawei's egna minneskort
    -Finns inte speciellt mycket tillbehör

    //Virtual
     
    Shqipi och RuffyMan gillar detta.
  20. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag köpte en i present till damen men nu vill jag nog själv ha en, även om min Mate 20 X är smått oslagbar.

    Positiva egenskaper:
    Den är ju beroendeframkallande härlig att konsumera film och bilder på. Skönt att slippa urtag för kameror i skärmen och kunna njuta av en stor, obruten bild.

    Negativa egenskaper:
    Den är tyngre än vanliga telefoner och kräver någon form av påse för att skydda skärmen mot repor. Endast monoljud.

    För tidigt att säga:
    Innan jag skaffar en egen Xs så ska jag säkerställa att det går att installera Google Play Services, så att alla bankappar mm fungerar normalt.

    Kameran har jag inte testat men den är med största sannolikhet väldigt bra.