Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Bytte region igår till US på en androidplatta som tjejen hade liggande. Vilken skillnad och så smidigt !! Kom upp i de utlovade 30 km/h . D mode gick i runt 23 för mig. Väger 87 kg typ. Nog nöjd så här , får se sen om ett tag om man flashar om till Daddynord eller vad den nu hette. Den färdiga cfm som fanns att välja på, ska ju förbättra elektroniska bromsen mm. Någon som gjort får gärna dela med sig :-)
     
    bernard gillar detta.
  2. Nirrwig

    Nirrwig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag har testat att byta till usa region. Men gick tillbaka till standard. Då jag tycker den konsekvent håller en jämnare hastighet. Usa regionen förlorar de där 30kmh i timmarna rätt snabbt i takt med att batteriet dras.
     
  3. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ok ska testa lite och se sen , inte kört någon lång sträcka än . Så du bytte till WorldWide 25km/h ? . Jag har G30D så var satt på DE20km/h.
     
  4. mattias andersson

    mattias andersson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max
    Inbillar jag mig det här eller är max g30 något kvickare efter senaste uppdateringen? Tidigare låg jag alltid på runt 23, medans jag ständigt ligger på 25 nu även med mindre batteri.
     
  5. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    det låter ju positivt. Jag uppdaterade precis min. Får kolla om det är någon skillnad imorgon. Jag har ju G30D så min brukar ju bara köra i 18-19..
     
    bernard gillar detta.
  6. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Med drygt 50-procentigt batteri så klarade den 20 km/h. 19-20 låg den i och det vill jag nog säga är en förbättring. Jag uppdaterade även sambons ES2L men jag har inte frågat om det var någon skillnad för henne. Den gör ju 22-23 ändå.
     
    mattias andersson gillar detta.
  7. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ska dra in uppdateringen också och kolla. Har min på US region så 30 km/h i typ en mil sen går den ner till 27-28 då Gen 1 motor. Men tycker perfekt ändå , riktigt grym bike :-)
     
    mattias andersson och bernard gillar detta.
  8. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag åkte idag till Inet för lite provkörning (de hade en m365 man kunde testa) så blev jag direkt såld och kände att min tidigare tanke om att vänta på Speedway Leger åkte rakt ut genom fönstret och istället kom jag ut med en Ninebot Max.

    "Dessvärre" plockade han i butiken ut G30D versionen och inte den "vanliga" och jag märkte det inte förrän jag redan var hemma och de hade stängt.
    Tålamodet till att vänta tills imorgon för att åka och byta den fanns inte på kartan så jag plockade upp den, laddade den och sen bar det iväg!

    Den åkte lätt och snabbt upp i 20 kmh och i min rätt så branta backe jag har hemma höll den 17 kmh hela vägen upp vilket var över min förväntan. :cool:
    Upplevde att m365an jag prövade hade något starkare acceleration än nineboten men jag känner mig mer säker och kontrollerad med denna robusta jätte.

    De enda två frågetecknen jag står med just nu är om det ändå kan vara värt att byta till 25kmh versionen då jag är lite småskeptisk till att flasha firmware och hålla på då man ju ändå vill ha kvar garantin.
    Samt om jag kommer börja störa mig lite på att inte ha någon dämpning. Visst, de stora hjulen dämpar ju lite men man märker lätt om underlaget är lite småguppigt kan man ju lugnt säga.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  9. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Skulle nog vilja påstå att byta till "US" firmware genom android är 100 % smidigare än att byta den du nu köpte till den andra versionen. :)
    Det tar princip 1 minut att byta till och från. Går tom att ta ner till tysk version så de inte går att köra fortare än 20km/h om man känner sig paranoid om att bli stoppad. Liksom de går att byta så fort som möjligt.
    Dessutom den du har nu lär dra åt sig mindre uppmärksamhet då den har reflexer och lampor på korrekta platser.
     
    bernard gillar detta.
  10. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tackar dig för din input! :)

    Blev till slut att åka och byta ändå (Gjordes dock innan ditt inlägg).
    Då jag inte känner mig jättebekväm med att eventuellt sumpa en garanti för högre fart, i alla fall inte såhär i början så kände att då tar jag hellre något som kan gå högre redan från början. Även om mina ögon absolut kommer sakna den blå färgen samt att den elektriska bromsen på D versionen verkade vara guld jämfört med denna, men men jag är ändå nöjd efter kvällens teståkning! :D
     
    jabbeboy gillar detta.
  11. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Vad är det för skillnad på vanliga g30 och g30d?
     
  12. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Elektriskt broms? Är det inte det på vanliga?
    Du menar när du släpper gasen så bromsar motorn?
     
  13. Zeronie

    Zeronie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är så jag har tolkat det, ja. Själva manuella elektriska bromsen som finns på D versionen fanns inte på denna så antar att den är automatisk på den här och isåfall är det stor skillnad på tryck i den mellan de båda kan man ju säga så man får vara med i matchen när man åker.
    Det ska man ju dock vara oavsett superbroms eller inte dock såklart! :D
     
  14. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Ahaa.
    Jag har den globala versionen och är väldigt säker på att jag har elektrisk motorbroms.
     
  15. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Både G30 och G30D motorbromsar automatiskt när man släpper på gasen och använder energin för att ladda batterierna. Kan ställas in till low/medium/high i appen.

    G30D däremot har två bromsar då det är ett krav i Tyskland. Samma handbroms som G30 men sen även en extra broms som ser ut precis som gasen fast sitter på vänster sida och motorbromsar mycket hårdare precis som ES2/ES4.
     
    Last edited: 14 jun 2020
    jabbeboy, Metalboy666, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Yes gillar också den blå med "US" firmware . Supersmidigt byte genom app med android enhet. Bara ställa tillbaka sen ifall du ska lämna in på service mm :-)
    Gen 1 motor dock på G30D men stör mig inget (Börjar på 6 istället för 9). Efter ca 10 km så tappar den fart och går i 27-28 istället för 30 km. Dock bättre ax i backar mm vilket är viktigare för mig. Har ändå bara 8 km till jobb så fullt blås dit :-) Så nöjd med allt , riktigt robust och stadig .
     
    jabbeboy och Mindir gillar detta.
  17. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag ändrade till US versionen idag. Märkte av att den gick lite snabbare. Kom upp till 28km/h, men tjejen kom upp till 30. Men hon väger hälften så mycket som mig oxo.

    Men skulle nästan vilja att elektroniska bromsen skulle ta lite mer i nerförsbackar. Dannynord så ska den elektroniska bromsen bli lite bättre. Någon som testat den?

    Kan bara säga att jag skulle gärna vilja ha en liten liten aning starkare motor än att den ska gå snabbare. Och bakhjuls driften är ju mycket skönare o ha, och säkrare när man kör i lite mer grusigt underlag om man jämför med min första jag hade som hade framhjuls drift.
     
  18. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Kul med denna scooter! Kanske blir ett nästa köp på denna. Vad betalade ni? Jag kör just nu en Ninebot ES2 med extra batteri som gått drygt 300 mil :)
     
  19. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Är det nån som lyckats fått punka än?
    Upp till 60km men hur långt kommer man egentligen 40km?
    Är plattan där man står längre änn på ES2?
    Hur funkar det utan dämpare, skakigt?
    Funderar på denna elr minimotors alternativ.
     
  20. mikerrer80

    mikerrer80 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har kört 1230 km med min G30 och däcken ser nästan nya ut. Tycker det verkar vara väldigt lågt slitage på dom.
    Plattan är längre än på en ES2, med hur mycket kan jag inte säga. Den är dessutom ganska mycket bredare vilket är skönt.
    Jämför jag med en ES4 som vi har hemma så är komforten extremt mycket bättre på G30. Det känns som man glider runt i en komfortabel jänkare, mot ES4an som kan jämföras med en rysk lada i komfort. Supernöjd med hojen, allt är verkligen så mycket stabilare än på en ES4a.
    Nackdelen är storlek och vikt om man ska ta med den på buss / bil etc.
     
    Zoneher gillar detta.