Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Även här får du gå till dig själv och din egna kalkyl.
    Hur stora utgifter har du per år? Har du "möjlighet" till stora utlägg i tjänsten mm. Uppskatta lite själv och gör en kalkyl.

    Jag hade också Norwegian tidigare. Tyvärr halverade de sin återbäring för några år sedan och jag tycker att sas är ett bättre alternativ... Men bor du på hotell på hemmaplan så kika in Nordic choice mastercard. De har dessutom kampanj just nu där du får kortet gratis första året och dessutom blir guldmedlem.
    Klickade hem ett sånt kort också faktiskt!
     
    bernard, SirHejsan, Hajken och 1 annan gillar detta.
  2. Droid_268

    Droid_268 Guest

    SEB har lanserat ett nytt kort med 1% cashback upp till 6000 kr per år ser det ut som!

    Kortet SEB Invited | SEB

    Kostar en del men det låter på namnet som att det är något man kan bjudas in till eller erbjudas på något sätt. Man får även LoungeKey access (men inga gratis besök) - samt Mastercard concierge och några dugliga försäkringar ser det ut som.
     
    Last edited by a moderator: 22 jun 2020
    bernard gillar detta.
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Lät bra tills jag läste att det kostade 150:-..........i MÅNADEN. Tror det blir flopp där med det kortet
     
    bernard, KTM, svenix och 1 annan gillar detta.
  4. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Tycker inte kostnaden för SEB Invited var så särskilt hemsk, som mitt SAS Mastercard Premium.
    Gillade att man har 90 dagars prisskydd, däremot hittade jag inga bestämmelser kring det.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Ja, 90 dagars prisskydd lät i och för sig inte helt dumt, men utan villkor kan man ju inte värdera tjänsten. Hittar varken något i villkoren eller någon närmare beskrivning på hemsidan. Märkligt.
     
  6. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Lite underligt, det verkar gömma sig under ”Reseförsäkring”. Där hittade jag en länk till villkoren och verkar vara Moderna som har alla delar av försäkringen inkl. köpskyddet .

    https://www.modernaforsakringar.se/siteassets/documents/seb-kort/villkor/sise.pdf

     
    bernard gillar detta.
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Varför skulle 90 dagars prisskydd vara värt att betala 150kr/mån för?

    Jag brukar söka runt på prisjakt och spana in prishistorisk och sånt. Om prisskydd bara förenklar det, dvs de gör jobbet åt en, så känns inte tjänsten riktigt värt att punga ut 150kr för.
     
  8. Droid_268

    Droid_268 Guest

    De erbjuder både köpskydd 90 dagar, alltså en drulle eller vad man ska säga - samt ett prisskydd med utjämning ifall priset sjunker inom 90 dagar upp till 14 000 kr per köp. Rätt bra, ifall priset går ner och butiken inte erbjuder prisgaranti eller liknande. Med det sagt - man får bevaka det själv. Bara prisskydd/köpskydd för 150 kr är inte värt det, finns andra tjänster/försäkringar som hjälper till med sånt. Tror även man får något liknande på SEB:s vanliga kreditkort.

    Som jag ser det är fördelarna
    - Cashback 1% upp till 6000 kr per år.
    - Försäkringspaketet som verkar rätt okej i förhållande till andra kort.
    - LoungeKey access.
    - Mastercards concierge (har inte provat den, men andra concierge-service jag testat har inte riktigt vart toppen).
    - Funkar med Samsung Pay om man kör det, för annat får man köra Curve gissar jag :)

    Är man SEB kund får man sannolikt också kortet direkt i appen med cashback och alla inställningar, och kan hantera allt där så man slipper en till app eller webbinloggning, vilket jag personligen gillar att slippa.
     
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Lounge Key kostar 30USD var det väl? Vad behöver man en concierger till för? Jag brukar göra planering innan ;)

    Nä, det låter fortfarande som ett dyrt kort. Har det bra växlingskurs som Revolut? För SEB kortet låter lite grann som det är till för att resa.
     
    bernard och utor gillar detta.
  10. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Ja, 30 USD per besök i Lounge, inte toppen och har svårt speciellt svårt att motivera det på utbudet på ex. Arlanda när inte SAS Lounge ingår utan bara Menzies. På andra ställen kan det vara bra price to performance dock.

    Concierge är inget jag använder ofta, någon gång när man ska fixa gruppbokningar/födelsedagsbokningar på restauranger eller så kan de vara bra på att ta fram förslag och kolla tillgänglighet. För semestrar gillar jag också att pyssla själv, halva nöjet ;)

    Växlingskurs tror jag ligger som andra bankkort, Mastercardkurs plus 2% - där skulle jag köra Curve eller Revolut men nu har ju Revolut sänkt gränsen för månatlig växling utan avgift.

    Totalt sett är det en ganska kostsam historia, men för rätt preferens/kundgrupp tror jag det kan vara ett väldigt bra kort.
     
    bernard gillar detta.
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vad gällande cashback så är kortet dyrt. Om man är ute efter kort att ha med till resan då är nog rimligen Revolut eller Curve bättre. De flesta utav tjänsterna finns dessutom inkl. I Revolut Metall och därtill. Men okej, det kanske finns en kundgrupp som kortet kanske kan locka till sig :)
     
    bernard gillar detta.
  12. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Annars är Amex Blue Cashback också ett bättre alternativ, 1.25% cashback och billigare månadsavgift.
     
    Droid_268 gillar detta.
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Ja, dessutom 3 månader gratis plus 525 kr i signup-bonus just nu iom deras erbjudande som gäller till 15e juli.
     
    jerry84 och Droid_268 gillar detta.
  14. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Låter väldigt bra, har haft blandade erfarenheter av Amex men med den dealen låter det trevligt. Vart hittar man 525 kr i signup-bonus? :D
     
    bernard gillar detta.
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Genom att använda en värvningslänk. Kolla signaturerna så ser du dessa :)
     
    bernard gillar detta.
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Ja, exempelvis min signatur :). Klicka dig vidare till Amex Cashback lite längre ned på sidan.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör på PM om användare efterfrågar tipslänkar, så blir det lite renare i trådarna :)
     
    Buzz, fraxion och garpen0 gillar detta.
  18. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Funderar lite på SAS Amex Classic. Man ska tydligen kunna växla poäng mellan Coop och Amex. I sin tur kan man växla till "pengar" hos Coop man kan använda i deras butiker.
    Borde blir ganska bra cashback på detta sätt? Även om man endast kan använda det i Coop butiker.
     
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har inte räknat på Cashbacken, men minns jag rätt så finns det en annan person på forumet som gör samma sak.

    Nu är det ju ett ypperligt tillfälle att testa då man får 25% extra poäng via värvningslänk. Kortet är gratis så det skadar ju inte att prova!
     
    thexps gillar detta.
  20. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Bra tips.
    Vet vi om topupp fungerar från Amex till Revolut?