Fråga: Synkronisera Samsungs kalender till Google kalender

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av cym00n, 24 jun 2020.

  1. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Damen min kör samsung och använder samsungs egna kalender för att lägga in händelser, schema etc.
    Eftersom vi sitter nästan 20 mil mellan oss så kan jag inte pilla på hennes telefon och jag äger ingen samsung eller android för den delen.

    Går det på något vis att synkronisera händelser etc från samsungs egna kalender app till hennes google kalender?
    Så hon kan dela med sig av hennes schema så jag ser det i min google kalender när man får en inbjudan från motparten.
     
    Last edited: 24 jun 2020
  2. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Om du svepar åt höger för att få fram sid panelen. Ser du om hon har google konto där? Isåfall ska det då synkas med hennes google kalender.
     
  3. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Du menar när hon är inne i samsungs kalender-app? Kan tyvärr inte kolla det som sagt då vi sitter 20 mil från varandra just nu. Hon är på jobbet men kan absolut fråga när hon slutat.

    Om hon inte har sitt google konto där, finns det något sätt för henne att lägga till hennes egna google-konto där? Om ja, hur går man till väga steg för steg att lägga till google konto och slå på så att de synkas med varandra?

    Stort tack i förskott för all hjälp <3
     
  4. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Det ska läggas till automatiskt så länge hon har angett sitt google konto när hon ställde in telefonen i början.
     
  5. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Google kontot finns isf. För hon kommer åt alla Google-saker och kan ladda ner saker från playstore. Verkar som att synkningen mellan samsungs egna kalender och Google kalender inte funkar. Varför har jag ingen aning om.
     
  6. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Kan möjligen vara att den är avstängt. För på min är det på och synkar utan några problem.

    När jag skapar en händelse i kalendern så låter den mig välja vilken kalender jag vill lägga händelsen på, så som samsung account, google account osv.
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Föreslår att du fjärrstyr hennes Samsung, AnyDesk stödjer detta i gratisversionen till skillnad mot Teamviewer. Klockrent för att fjärra hennes telefon antingen från din iPhone eller från Windows/Mac/Linux, med tanke på era 20mil emellan. Jag använder själv denna både privat och i tjänst för att fjärrassistera allt möjligt.

    www.anydesk.com

    Men vad gäller Samsung S Calendar så kan jag tänka mig att denna visar alla kalendrar för de konton som är upplagda på telefonen men att hon kan välja vilken kalender händelser ska läggas till per default.
     
    bernard gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det du beskriver är väl främsta anledningen till att man inte bör använda Samsungs egna kalenderapp. Den enklaste lösningen vore om du fick henne att ladda ner Google Calendar istället. Då är problemet fixat med en handvändning, trots att du är på distans. Är det en möjlighet för henne? Googles app är bättre på många sätt, anser jag (iaf jämfört med när jag testade S Calendar för några år sedan).

    (De händelser som idag finns i hennes Samsung-kalender får hon försöka flytta över på något sätt, men det kanske kan ordnas senare).


    Det enklaste för att dela händelser med varandra är om ni skapar en ny kalender som båda era konton är inbjudna till, döp den "Familjekalender" eller liknande. Sen kan hon spara händelser i den som hon vill att du ska kunna se, och vice versa. Det går också att hon delar sin "huvudkalender" med dig, dvs den "default"-kalender som skapas för varje Google-konto. Då ser du alla hennes händelser i den i din kalender. Ett tredje sätt är att hon bjuder in dig manuellt till enstaka händelser hon skapar, men det är bökigare och du får i normalfallet en mailinbjudan som du måste tacka ja till varje gång.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Man kan fjärrstyra med Teamviewer också, gjort det många gånger mot en familjemedlems enhet (senast för 4 dagar sedan).

    Tror det är endast är företag som betalar, för privatpersoner kostar det inget.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Precis, det är nog två saker OPs respektive missat.

    1. Lägga till Google kalendern så att den syns i Samsungs kalendern.

    2. Sätta så att när hon skapar en ny händelse/möte att den sparas i Google kalendern som default.

    Om nu tanken är att OP vill se kalendern också så är nog det bästa alternativet det som du föreslår om att skapa en familjekalender. Vi kör på samma upplägg här hemma (dock har jag aktiverat så att man får ett mejl varje gång något ändras i den gemensam kalendern, på så sätt ser alla om något ändrats/lagts till).
     
  11. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips! Enklaste pga distansen är nog att fjärrstyra hennes telefon så får jag fixa till det. Svårt att lösa problemet när man inte ser enhetens applikationer och alternativ. Och försöka få till så att händelser från samsungs kalender synkroniseras (nuvarande & framtida händelser) för google-länken till hennes kalender har jag ju redan fått inbjudan på.

    Gällande att få min respektive att gå över till Google Kalender blir lite som att mata ett barn. Ibland går en matbit in (i detta fall ett ord) och ibland spottas en matbit ut (i detta fall ord som inte fastnar) och ibland så kommer det en kastspya (i detta fall att hon kan alla svenska svordomar som finns och inte vill byta).

    Jag ger ett stort tack till alla förslag som kommit in här!
    Jag tar verkligen in alla förslag.

    STORT tack för hjälpen och önskar er alla en trevlig och varm sommar <3
     
    N6290 gillar detta.
  12. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Nej enklaste är att hon gör rätt när hon lägger in en händelse i kalendern ;)
    När man lägger in en händelse kan man välja om den skall in i Samsungs kalender eller om den skall in i google kalendern, har man sen bara visning av båda kalendrarna så syns allt som vanligt i telefonens kalender.
    Inställningen görs i nedre rutan när man lägger in en händelse, raden under plats, där väljer man sitt google konto så synkas det utan problem.

    Visning av kalendern ställer man in i vänstermenyn (klicka på de 3 strecken) scrolla ner till kalendrar och tryck pil ner på google kontot och sätt en bock för ditt google konto.

    Beskrivet sätt lägger alltså in allt i google kalendern men visas som vanligt i Samsungs kalender app i telefonen.
    Samma sak gäller tvärt om, loggar du in på google kalendern via en dator och lägger in något så kommer det dyka upp i telefonen.

    Hoppas jag inte missförstått något och att hon måste använda just Samsungs kalender, jag tolkar det som hon vill använda appen "Samsung Calendar" och att det skall vara synligt i googles kalender för dig på distans.

    Edit: Hmm, missade att det redan var beskrivet lite längre upp, så går det om man inte läser så noga :o
     
    Last edited: 10 jul 2020
    N6290 gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ytterligare ett skäl att välja Pixel-enheter. Man slipper kassa tredjepartsappar som bara ställer till problem, såsom Samsung Calendar.
     
  14. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Problem?
    Ser inget problem i detta och det är precis så de flesta (om inte alla) kalender appar fungerar, ren visuellt så är Samsung Kalender betydligt bättre än Google Kalender (har kört båda) enligt min uppfattning.
     
    corb06 och jogge gillar detta.