Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Droid86 gillar detta.
  2. Mizc

    Mizc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9
    Telefon 2:
    LG G6
    Ok! Vad valde du för inställningar? Samt kunde du öka maxhastigheten via enbart cfw?
    Jag provade först med att flasha custom firmwire igår men den maxade fortfarande ut på 22km/h.
    Efter lite läsande hittade jag dock ett knep där man kan ändra det interna serienumret så att den går som en "ES2" och provade detta. Genom att bara ändra ett (U) i mitt serienummer till ett (T) och sedan flasha ofw igen maxar min ES2L nu 28km/h. Har dessvärre inte hunnit testa styrkan i uppförsbackar efter ändringen ännu.
    Blir att testa lite mer och "maxa" maskinen för att sedan gå tillbaka till grundinställningar för min del tror jag dock, men man måste ju veta vad den går för :-)
     
    Last edited: 11 jun 2020
  3. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Gänglåsning krävs på alla skruvar längst ned på styrstången samt de i fästet till bottenplattan. Du ser de när du fäller ihop den. ES-modellerna har verkligen världens sämsta skruvar. G30 är verkligen en stridsvagn i jämförelse.
     
    Optimus_82 gillar detta.
  4. martineden

    martineden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej, jag vet inte om det är fler. Men med en ny uppgradering av Segway-Ninebot appen blev plötsligt originalappen oanvändbar och hänvisar med ett osläckbart felmeddelande till en uppdatering som inte fungerar om du inte använder kinesiska AppStore. Vi ska tydligen använda Segway-Ninebot Global appen numera. Den å sin sida vill inte knytas till en Ninebot om den inte resettas. Ger felmmedelande "Wrong Parameters" eller motsvarande. Jag lyckades resetta min ES2 med att hålla inne både broms och gas samtidigt som jag startade om den via knappen. Då fick jag sedan ta bort den gamla appen, installera den nya och knyta en ES2 till kontot. Ändå bra att kunna logga all färd.

    Nu gäller det bara att man fortfarande får upp sin "våren 2018" ES2:a som aldrig gått sönder och verkar vara riktigt bra hantverk till 33-34km/h igen (i nedförsbacke, men ofta 28-29km/h även annars)..
     
    Last edited: 17 jun 2020
  5. mikerrer80

    mikerrer80 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Någon som har köpt en snabbladdare till sin ES2/ES4?
    Isåfall, vart kan man hitta en sådan?
     
  6. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag säljer laddare med 2.0a som är snabbare än orginal 1.7a
     
  7. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Köpte en Ninebot ES2 förra veckan, första intrycken är att den är välbyggd och håller hög kvalité. Det stod en Xiaomi jämte den, och Xiaomin kändes som en leksak i jämförelse, påminde om barnens sparkcyklar.

    Själva appen är lätt att använda och var enkelt att konfigurera och ställa in. Gillar att man kan ställa in 3 olika körlägen samt att begränsa hastighet.
    Att köra så känns den stabil som tar dig från A till B. Elektriska bromsen tog ett tag att vänja sig vid, eftersom det krävs lite för att den ska greppa bra.
    Batteriet tar en stund att ladda fullt men ser inte det som ett problem då jag laddar den på kvällen.
    Bra med belysningen fram samt bak och sedan under plattan.
    Allt känns genomtänkt och känns relativt lätt att underhålla också med smörjning samt dra åt skruvar.
    Systemet att fälla ihop är enkel att använda.
     
    Mizc och Tjotte gillar detta.
  8. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Slog till på en ES2 + extra batteri (som kommer vilken dag som helst), så det blir väl en ES4 med andra ord när jag väl skruvat på det extra batteriet. Riktigt kul att åka på den, även om stötdämparna inte gjorde så mycket skillnad kan jag tycka...

    När jag skulle ladda den efter en 8 km åktur, så vägrade den. Laddaren lyste grönt hela tiden, och när jag stoppade i sladden i scootern så startade den bara, alltså slogs på med laddade inte. Försökte några gånger, men kunde inte få den att ladda. Inget som satt löst. Laddaren matade ut rätt styrka när jag kontrollmätte. Rullade in i skuggan och började googla. När jag sedan skulle prova igen funkade den igen och började ladda. Testat fem gånger till efteråt och nu funkar laddningen som den ska. Bör jag ana oråd för det intermittenta felet och reklamera? Eller vad det något skydd för att scootern var för varm i dagens extrema hetta och solgass?
     
  9. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Och, något tips på högljudd ringklocka jag kan montera på den? Verkar vara riktigt tjock handlebar, så inte så många som funkar kanske?
     
  10. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Oxygenic och bernard gillar detta.
  11. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22 Ultra
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    @Ironfist@Ironfist Bra tips, tyvärr är den slut överallt... Får kolla i någon fysisk cykelbutik antar jag. Vill ju ha en nu, inte om en vecka. :P
     
  12. fipil555

    fipil555 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7
    Är det värt 3300kr för en ES1, från Komplett? Ser att det är flera som köpt ES2 för liknande priser. Finns det några återförsäljare där den säljs för det priset?

    Jag behöver köpa en el-scooter men jag vet inte vilken som jag kommer ha minst strul med. Det verkar vara många som har problem med dessa modeller. Jag behöver något som kör i minst 20 km/h och kan åka minst 25km på en laddning (gärna snabbladdning)
     
    Edvio gillar detta.
  13. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Funderar på samma
     
  14. fipil555

    fipil555 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7
    Lagret sjönk relativt fort. När jag tittade tidigare idag fanns det, om jag minns rätt, 60+ i lager, nu är det fjorton kvar. Så jag beställde en och i värsta fall får jag lämna tillbaka den. Men det känns inte så jätteprisvärt när man vet att M365 Pro gått för 5k i vissa kampanjer. För 1700kr mer så verkar man få mycket mer valuta för pengarna, men jag vet inte, jag är inte så insatt inom detta. Finns det kunniga som kan inflika? :)
     
  15. Edvio

    Edvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2020
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    27
    Tog samma chans också när jag såg lagret gå ner.
     
  16. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Haft min ES4 sedan 2018 och drabbades igår för första gången av exakt detta problem. Hade varit ute en längre tur med två pers i ett skogsområde (!) så den var rätt varm när vi kom hem. Först efter uppåt en halvtimme ville laddningen "bita". Dessförinnan var beteendet precis samma som för dig.

    Åkte senare under dagen en till runda och då var det precis samma grej. Misstänker (hoppas på...) värmeslag och att inget är på väg att säga upp sig. Är förvisso förvånad att den hållit ihop ~1500km men det vore ändå trist att förlora en kamrat och sedan hamna i samma moment 22 som @bernard@bernard där det är smått omöjligt att adressera en värdig efterträdare.
     
    Oxygenic gillar detta.
  17. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Kanske inte hiskeligt högljudd men folk verkar höra när jag kommer iaf, om de inte har lurar i öronen. Men denna köpt jag just pga det tjocka styret.

    https://www.cykloteket.se/butiker/artikel/oxc-ringklocka-quick/

    Edit: Jag har monterat min så den pekar snett nedåt på höger sida så jag gasar med tummen och plingar med pekfingret :)
     
  18. Remove

    Remove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12
    Kan bli så där när den är varm. Låt laddaren bara sitta i o vänts 10 min o se om den börjar. Hade så på min förra scooter. Tog en bra stund innan den ladda.

     
  19. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    3300kr för Es1 är nog inte prisvärt, sålde min ES2 i fint skick, fick 2000kr. Men behövde pengarna till en nyare och ville inte ha 2st.
     
  20. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ni som köp es2/es4 vart har du köpt ifrån?