Få Google Maps att rekommendera annan väg

Diskussion i 'Applikationer' startad av Amedi21, 29 jun 2020.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag bor sedan ett par år i Vega söder om Stockholm, ett nytt bostadsområde som begåvats med många nya vägar och dessutom en ny avfart från motorvägen.

    Av naturliga skäl, med tanke på att allt är nytt, har det varit lite problem med Google Maps. Vänner, budbilar och taxibilar hade ursprungligen lite svårt att hitta hit med hjälp av Google (olika bilmärkens inbyggda kartsystem har fungerat ännu sämre). Google trodde att vårt hus låg 100 meter längre upp på gatan, men det gick ju att åtgärda genom att rapportera in felet.

    Nu har dock ett annat problem dykt upp. Även om vi har haft en ny avfart ett tag har Google inte föreslagit den vägen eftersom att en anslutande lokal väg inte varit färdigställd, varför det hela tiden har lönat sig att välja en äldre avfart, med en längre körsträcka som följd. Denna anslutande lokala väg från den nya avfarten färdigställdes delvis i höstas (endast för fotgängare och cyklister, ej för bilister). Detta var inget problem fram tills för någon vecka sedan, då Google plötsligt börjat föreslå att man ska åka på denna lokala väg som alltså är avstängd. På en vecka har tre kompisar och ett leveransbud blivit vilseledda då de plötsligt mötts av en avstängd väg, och Google föreslår heller inga alternativa rutter.

    Min fråga: Kan man lära Google att som standard rekommendera en annan väg, som i konflikt med Googles algoritmer förefaller sämre men som i själva verket, åtminstone i dagsläget, är den snabbaste och dessutom enda framkomliga?
     
  2. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Google Maps lär sig inte av beteenden, men Waze (som sedan länge ägs av Google) är användargenererad och lär sig av beteenden.
    Google Maps är bra och praktisk, men (enligt mig) inte tillräckligt bra för att användas som vägvisare.
     
    Amedi21 gillar detta.
  3. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t

    Har inte Google köpt upp waze?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, och funktioner från Waze har gradvis flyttats till Maps, som tex möjligheten att rapportera händelser på vägen, men det går ju rätt långsamt.

    Waze utvecklas dock fortfarande. Jag tror att det fungerar lite som testbädd för Googles del, så de kan utvärdera nya funktioner de sedan eventuellt migrerar till Google Maps.
     
    Amedi21 gillar detta.
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Kan du inte rapportera in vägen som avstängd? Eller eventuellt "report other problems with road info"?

    Screenshot_20200629_135013_com.google.android.apps.maps.jpg
     
    bernard och Amedi21 gillar detta.
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack, missade faktiskt att det går att göra så innan jag skapade tråden. Har för mig att jag tidigare inte kunde rapportera det. Har hur som helst gjort det du föreslår, och sen hoppas jag att Google "lånar" mer av Waze än vad som nu är fallet :)
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Titta gärna hur vägarna ser ut i openstreetmap.org också. Jag vet att en del företag använder den som underlag (bland andra).
     
  8. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Den möjligheten har jag också missat.
    Google Maps har upplevts lika oanvändbar som en iPhone (min högst personliga känsla) så jag använder den bara när jag behöver navigera till fots i en ny stad.
    Men den har oerhört stor potential och det glädjer mig att se att en del av den här.
    Tack för tipset. Det ökar pålitligheten en hel del. I mina nya trakter är det nämligen inte så många som använder Waze och styrkan hos Waze är just att läsa beteenden och få användarnas input.
     
    Dadde gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Trådstartaren får gärna uppdatera tråden om tipset du skickade in gav effekt, och om Google Maps börjat föreslå rätt väg.

    Jag suckade själv djupt nyligen när jag skulle fram till ett ställe, men vägen Google Maps föreslog inte längre fanns pga staket och byggområde. När jag till slut bestämt mig för att gå 1 km promenad från bilen för att komma fram visade det sig att fordon kunde köra fram till slutpunkten på något sätt - men jag vet än idag inte hur de körde då. Google Maps fungerar ofta väldigt bra tycker jag, men det finns utrymme för förbättring det fåtal gånger såna här situationer uppstår.
     
    bernard och Amedi21 gillar detta.