Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Det funkar tyvärr inte, hade det funkat hade nog inte amex haft kvar sin business :P
     
  2. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Attans.. :/
     
  3. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Jag har inte heller räknat på cashbacken, men det går åtminstone att växla poängen åt båda hållen så att säga. Finns en omvandlingstabell här:
    Coop Sverige | SAS
     
    thexps och bernard gillar detta.
  4. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Återigen. Tänk vad du vill ha ut med ditt kort?
    Är det mycket poäng hos Coop är deras egna kreditkort ett bättre alternativ.
    Vill du i slutändan ha ut poäng hos SAS är såklart sas-kortet bättre alternativ och genom att handla hos Coop kan du växla till eurobonus... Men skaffa sas-kort för att konventera till poäng hos Coop är ingen bra växlingskurs.
     
    thexps gillar detta.
  5. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Jo, jag får instämma i att införskaffa ett SAS Amex Classic för att främst samla Coop-poäng kommer inte ge så bra cashback. Gör man ett enkelt räkneexempel på att man handlar för 10000 kr på kortet, så skulle Amex-kortet ge 1000 EuroBonus-poäng som i sin tur går att växla till 2500 Coop-poäng.
    På Coop-kortet får man minst 0,5 poäng per krona, vilket innebär att 10000 kr skulle ge 5000 poäng. Spenderar man dessutom en del av detta på Coop, blir det ännu fler poäng.
    Så även om Coop-kortet kostar 295:- per år (första året fritt), så lönar det sig nog ändå. Förutsatt att det alltså är Coop-poäng man i första hand vill åt.
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Sen bör man också räkna på om de extrapoäng man får är mer värd än årsavgiften.
     
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Det får man absolut göra. Sen är det kanske inte helt lätt då det beror helt på vilket köpmönster man har och var man spenderar mest med kortet. Jag är dock ganska övertygad om att om man har Coop som sin primära matvarubutik, så kommer man snabbt räkna hem årsavgiften på de extra poängen man tjänar där. Enkelt räknat så kan man väl annars räkna på att man måste få ihop minst 30000 mer Coop-poäng för att spara in årsavgiften, då det motsvarar 300 kr i värdecheckar på Coop.
    Sen finns det ju många andra parametrar som kan påverka. Exempelvis så har ju både Coop och Eurobonus utvalda partnerbutiker där man kan tjäna extra poäng. Och sen kan jag tycka att man även måste ta hänsyn till att Amex-kortet har en nackdel i att det just är ett Amex-kort, vilket jag av erfarenhet märkt tyvärr inte har riktigt lika bred acceptans som Mastercard.
     
    gneken gillar detta.
  8. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt vad jag tänkte med.. Såklart borde det vara bättre och köra direkt med Coop kreditkortet så fall. Är endast ute efter att maximera cashback. Sen om det går till mat gör ingenting, det är pengar som sparas in oavsett. Är inte intresserad av samla flygpoäng.
    Tack! :)
     
    chhans gillar detta.
  9. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Någon som har koll på vilka alternativ som har 0:- även för ett extrakort?
    I en drömvärld hade jag önskat: 0kr årsavg. för 2 kort, minst 0.5% cashback, efaktura och apple pay. Dessvärre krockar många på antingen efaktura eller apple pay, där Komplett har apple pay men endast trött pappersfaktura som jag förstått vilket går helt bort.
    Någon som har koll på om något kort faktiskt uppfyller ovan önskemål? Verkar inte som det :(
     
    utor gillar detta.
  10. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Förstår dina önskemål. Måste ändå rekommendera Komplet, har tyvärr inte efaktura, dock emailad faktura som standard(kombinerat med sms). Ej heller 2 kort (men ändå bättre med varsitt pga ökad bonus gräns).
    Annars är nog nåt av bensinkorten smidiga, Preem, Shell. Efaktura, 0,5% bonus, och extrakort utan avgift, om de funkar med Apple pay hittar jag dock inte.
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jag det är ruskigt tradigt på komplettkortet, dock faller det helt på extrakortet. Syftet med detta kort är till 90% för att betala framtida drivmedel med, så det får nog bli OKQ8 ändå verkar det som då de uppfyller alla krav utom apple pay. Av de olika bensinkortet verkar det ändå vettigast, sin återbäringsminskning vs. för några år sedan till trots? Sen anmäler man bara kortet till alla andra drivmedelsklubbar för rabatten hos dem osv.
     
    utor gillar detta.
  12. ssspacman

    ssspacman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Med Curve kan du ha hur många av dina gamla/nya kort du vill bakom ett kort. Det blåa kortet är utan gratis och utan månadsavgifter. Dessutom så fungerar Curve med Google pay, Apple pay och Samsung pay.

    5£ ref-kod i signaturen.

    Curve - All Your Visa and Mastercard Credit and Debit Cards In One

    Top-up free Debit Card | Curve - All Your Visa and Mastercard Credit and Debit Cards In One
     
    Last edited: 2 jul 2020
  13. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Ja nåt bensinkort verkar vettigt då. Har själv Preem och okq8, nöjd med båda. Men okq8 har väl lite lägre bonus så jag använder oftast Preem och har även där det extrakort till anhörig, som fungerar helt friktionsfritt.
    Som nedan skrev är ju Curve ett alternativ för att samla ihop fördelar från flera kort, och bara använda ett kort istället för flera. Men om det bara är tankning till 90% är frågan om det är värt ev strul som ett fintech kort kan innebära.
     
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Mjo kikat på Curve också, men jag måste ha 110% tillförlitlighet för att slippa stök och irriterad sambo vilket Curve inte alltid verkar kunna upprätthålla, men god tanke!

    Verkar inte Preem och OKQ8 ge samma bonus på 0.5%? Å andra sidan kommer vi ju endast betala drivmedel med korten, och inget bensinkort verkar ju ge bonus på drivmedel köpt hos konkurrent (fullt logiskt) så bonusen är nog egentligen ointressant för oss. Det är ju främst drivmedelrabatten man vill åt. En del bolag (typ Circle K och något mer) verkar man ju kunna ansluta vilket betalkort till som helst och därmed erhålla samma drivmedelsrabatt som om man hade deras kort, det antar jag du gjort med båda dina kort då? Och att du därför har 2 kort iom att ingen av dessa verkar ha möjligheten att ansluta andra bankkort till deras "klubb" för att erhålla rabatten? :)
     
    bernard och utor gillar detta.
  15. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    OkQ8 Visa ger 0,3%. När jag skaffade kreditkorten så höll jag mig ofta till en tankstation (Närmast hemma typ) och använde kortet och klubben där. Men i nuläget kör jag så lite fordon att ev bensinrabatt är marginell. Så optimering av liter-rabatter är jag inte rätt person för. Behållt preem/okq8 som säkra kreditkort att använda. Men optimerar numer med Komplett/Curve + annat för generell konsumtion.

    Precis som du redan tänker tror jag det säkraste och enklaste för partner, är att bara registrera det i diverse kundklubbar :)
     
    bernard och Kimball gillar detta.
  16. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Vid närmare efterforskning verkar ju alla bensinklubbar ha möjligheten att registrera andra kontokort för rabatten! Däremot verkar väldigt få tillåta att välja egen kod? Duktigt frustrerande att såna småsaker 2020 ska vara ett problem. Så den aspekten kommer troligen avgöra vilket bensinkort det nu blir, sen kanske jag själv skaffar curve bara för apple-paymöjligheten. Tack för input :)
     
    ssspacman och utor gillar detta.
  17. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Jag handlar för ca.140tusen/år med OKQ8 kortet
    av det är ca.20tusen bensin från obemannad OKQ8

    finns det kort att tjäna mer på?

    edit
    Komplett skulle vara bra
    men tydligen får man inget extra kort ?
    eller kan jag ha kortet digitalt i mobilen och tanten själva kortet?
     
    Last edited: 2 jul 2020
    bernard gillar detta.
  18. Blyberg

    Blyberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    43
    Agrolkortet ger rabatt på flera bensinkedjor.
    Årsavgift dock, och för att få den bästa rabatten ska man vara medlem i LRF.
     
  19. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Varsitt Komplett är bäst ur cashback perspektiv. Alternativt endast ett, och att andra parten kör digitalt med Apple pay/Google som du föreslog eller kopplar det till sitt Curve kort.

    Nackdelen just nu är frånvaro av efaktura. Man får fakturan i email och sms och måste lägga in manuellt. Accepterar man detta merarbete är Komplett det bästa valet just nu.
     
  20. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Dock är rabatterna om man ej är medlem i LRF riktigt dåliga. 0-10öre (0 på automat).Jmf med t.ex Komplett som ger motsvarande 15öre på automat I form av sin 1% cashback.
     
    svenix gillar detta.