Diskussion: Träningsklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av gallsbojonas, 21 jul 2019.

  1. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Den har nog varken Spotify, betalning eller ANT+ är jag rädd. Det är funktioner som jag inte använder själv.

    Suunto 7 har blivit rätt så dissad av både DC Rainmaker och Desfit så den skulle inte jag köpa. Om jag minns rätt så var båda dom testarna kritiska över hur illa Googles programvara integrerade med Suuntos eget system.
     
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag dissade suunto 7 när jag såg batteritiden, då svalnade intresset betydligt. Är inne på Fenix 5x eller forerunner 945 själv men sneglat lite på suunto 9 så när du sa att den hade allt Fenix hade blev jag nyfiken. Men då hade den ju inte det :)
     
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Väcker tråden igen så slipper jag skapa en ny. Jag har börjat cykla runt om i Stockholm, till olika naturreservat. Parkera cykeln där för att löpa runt. Med det skulle det vara perfekt med en träningsklocka tänkte jag. Så när det gäller aktivteter så är det löpning, vandring och cykling som gäller. Är rätt ny annars när det gäller träningsklockor. Men jag vill inte behöva ladda den varje dag heller så kansek att den håller minst 1 vecka? Utöver det vill jag ha bra batteritid med GPS :)

    Dock kommer jag att behöva ta med telefonen oavsett men de som jag har tittat på är följande

    Vivoactive 4
    Venu
    Suunto 9
    Fenix 5
    Garmin 645 Music
    Budgeten skulle jag säga max 3,5k och kan sträcka mig till 4k givet att det finns motiveringar som rättfärdigar det priset :)

    Vad skulle ni idag köra?
     
  4. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kan kommentera snabbt på de klockor jag har erfarenhet av.

    Kanonklocka! Mycket klocka för pengarna! Gillar inte deras programvara men störde mig inte då jag ändå bara kör allt vidare till strava. Inget stöd för musik.

    Stort plus för att den är snygg. Resten negativt.
    Den är ju lite äldre nu och du får ärligt talat inte så mycket klocka för pengarna.

    Köpte 245:an music till min fru och kan relatera till den.
    I forerunner går ju funktion före design. Fenix har ju alltid haft gps-strul genom tiderna pga deras metallchassi samtidigt som FR med sitt dito i plast alltid levererat. Negativt är ju att det inte är samma känsla i plast som metall.
    Denna röstar jag på om det är träna du vill göra!
    Du har grym batteritid och kan utan problem harva dig runt en vätternrunda på 15h utan att känna ångest att batteriet inte håller. Du kan även dra ner några Spotifylistor i klockan, synka blåtandslurar och ge dig iväg och springer med musik och lämna mobilen hemma.
    Springer oftast utan musik men vid intervaller vill jag verkligen inte höra min egen andning.
     
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Tack för svar verkligen! Men Strava, är det en annan mjukvara?
    Utifrån detta låter det som att Garmin 645 Music är den man ska köra på! :)
     
  6. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    645:an är absolut en kompetent klocka, inga tvivel om det! Men det är utifrån mina preferenser.

    Om du exempelvis vet redan nu att du aldrig kommer köra exempelvis vasaloppet, vätternrundan, cykelvasan eller andra träningsformer som ställer krav på batteriet kanske du kan nöja dig med billigare vivo?

    Gillar du inte springa med musik eller alltid ha med musik så kanske det är onödigt att betala extra för music? Då får du mycket mer klocka för pengarna hos familjen suunto och kanske rentav kan gå ner till 7an eller 5an?

    Men har du samma krav som jag har så är 645 music det bästa alternativet!
     
  7. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Och ja, finns miljoner av olika plattformar att logga sin träning på... Runkeeper, endomondo, Garmin connect, suunto movescount, strava mm...

    Den som är bäst är som vanligt, den där dina vänner är. Det är kul att träna och inspirera och inspireras av sina vänner och peppa varandra till en bättre hälsa. Jag rekommenderar att inte använda klockans egna endast utan synka över till minst en tjänst till. Det gör att du inte blir låst till ett ekosystem utan du kan fritt välja mellan alla olika märken på klockor.

    Just Strava är tveklöst störst på cykel, används av cyklister över hela världen men har börjat smyga över sig till alltfler löpare.. Men hör runt med lite kompisar och kolla av vilken tjänst de använder!
     
  8. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Med Musik, menar du att man kan ha spellista i klockan? Jag kommer nog att köra musik från mobilen då jag måste bära med mig den. Däremot har jag nog högre krav på batteriet då jag brukar vara ute i 10-12h och bara cykla och vandra :) och skulle vara najs med GPS
    Skulle en Vivo funka då?
     
  9. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ja, precis. Mig veterligen är det bara Garmin som hittills byggt in stöd för Spotify... Vid vandring/cykling har du ju alltid med dig mobilen utan det är mer vid löpning som en mobil är jobbig att släpa med sig!

    Jag har ärligt talat ingen koll på vivo4:an men kikade på Garmins hemsida och den har ju fått sig ett rejält snäpp uppåt med både stöd för musik och bra batteritid. Du klarar dig utmärkt att vara ute den tiden med både 645 och vivo4. Ska du dessutom vandra behöver du inte sekunduppdatering. Då ändrar du att klockan uppdaterar var 3e eller 5e sekund så kan du nog vara ute och vandra minst ett dygn eller två innan den ger upp!

    Kika recensioner och jämför! (dc rainmaker är en bra sida att kolla in)
     
    Dashio gillar detta.
  10. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Har du kikat på Garmin 935? Den har ju bättre batteritid än 645 om du inte har behov av musiken.

    Vivoactiveserien kan jag inte rekommendera om man vill ta längre turer. När jag åkte Vasaloppet i vintras fick min Vivoactive 3 ligga kvar hemma och trotjänaren 910xt fick göra jobbet. Vandring brukar ju kunna vara några timmar det med.

    Fenixserien har ju något ultratracläge för gpsen så att den bara registrerar några punkter per minut för att klara längre tid. Vet faktiskt inte om några andra Garminklockor har det, vivoactive har det inte iaf. Möjligen att 9-serien kan ha det. Vivoactive kan bara välja mellan "varje sekund" eller "smart" där smart innebär att den känner av riktningsändringar och tar en punkt där.

    Jag skulle nog välja en Fenix 5 av de du först listade och utifrån vad du skrivit. Som tidigare nämnt så har vissa upplevt lite problem med exaktheten på gpsen pga boetten men beror ju på hur mycket man värderar det mot batteritiden.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huawei Watch GT2? Fungerar med notiser, ta samtal på/har högtalare och har bra batteritid med GPS. Får ut en vecka själv, brukar använda GPS:en en timme om dagen.
     
  12. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha jag löper till och med min mobil, har ett sådant armband men kan förstå de seriösa som tycker att sådant är extra tyngd. Vad innebär sekunduppdatering i detta fallet?

    Jaha! 935 ska jag definitivt hålla ett öga för. Men jag har inte riktigt för stått skillnaden mellan deras serier. Jag försökte kolla på deras hemsida vad de olika serierna kategoriseras som man hittar ingenting. Har någon av er koll? Dvs skillnaden mellan Venu, Vivoactive, Fenix, Forerunner etc. Blir lätt ett stort träsk för någon obevandrad som ska försöka doppa tårna haha.

    Finns det någon som har bra GPS OCH batteritid?

    Jag har funderat på denna också faktiskt! Dock har jag inte så stor nytta av notiser, ta samtal etc men det är mer nice-to-have. Men denna finns garanterat på listan! :)
     
  13. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Lite utläggning om Garmins utbud då.

    Forerunner är väl de renaste träningsklockorna.
    - 3-serien de enklaste för vardagsmotionären, främst för löpning.
    - 6-serien lite mer avancerad.
    - 7 finns väl också men är typ som 6 men lite mer för multisport.
    - 9-serien är för multisportaren. Bäst i Forerunnerserien.

    Vivoactive är väl Garmins försök att röra sig mer in på smartwatchmarknaden med sin touchscreen och ganska vardagliga utseende. Venu är en nyare variant men har inte riktigt koll på vad som skiljer dem åt förutom att Venu har bättre skärm.

    Fenix är Garmins lyxigare multisportklocka för den som vill ha allt, finns ju även golfvarianter. Lite lyxigare utseende och kraftigare batteritid samt fullmatad med funktioner.

    Sen finns det ytterligare ett steg jag har lite dålig koll på. Tactical Bravo eller vad de heter. Ännu häftigare än Fenix för de som känner sig riktigt extrema men de har inte så vardagligt utseende.

    Jag har en vivoactive 3 music själv idag. Har övervägt att byta till en Fenix 5X plus men jag tror inte boetten går så väl ihop med min nickelallergi. Har som sagt läst att en del upplever problem med gpsen pga boettmatrialet men detta gäller inte alla, de allra flesta märker säkert inte av några problem alls annars hade ju inte klockan varit så populär.

    Men pga min nickelallergi har jag börjat överväga 945 istället som är en Fenix 5x plus i forerunner utförande i princip men den är ju lite dyrare också. För mig är musik i klockan ett krav då jag helst lämnar telefonen hemma på löpturen. Har man inte det kravet skulle jag kunna tänka mig generationen före, 935.
     
    Dashio och bernard gillar detta.
  14. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det där är bland det första du ska testa med din nya klocka! Lägga mobilen hemma och känna att det faktiskt är ganska skönt att ge sig ut och rensa huvudet och vara helt mobilfri.
    Sekunduppdatering är redan avhandlat. GPS:en uppdaterar sig varje sekund för att få en noggrann mätning på din runda. Om du vandrar i 4km/h behöver den ju kanske inte uppdatera varje sekund...

    Oj, det tog jag för givet. Har alltid haft det hos suunto så tog för givet att Garmin också hade det... Dock inget jag behövt använda ännu.

    Jag har den idag. 5X plus safir. Allt strul med GPS har varit mjukvarustrul.. Där har Garmin gjort ett skitjobb rent ut sagt. Ny uppdatering, nytt strul.(iinte med GPS, det var bara första halvåret, sen mest synk och notifications).
    Men det har blivit bättre och bättre och sen de släppte 6an har det inte varit några problem alls. Jag tror att Fenix 6 blev deras nya försökskanin...
     
    bernard och Dashio gillar detta.
  15. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Suunto har väl lite annan strategi än Garmin där alla (eller de flesta) av Suuntos klockor har alla funktioner. Garmin har ju valt att dela upp det på olika serier. Men Garmin har (enligt mig) mycket bättre utvecklade mjukvaror och tillbehör istället.
     
    Dashio gillar detta.
  16. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Efter att ha legat sömnlösa nätter och kollat på videos och läst o lässt så måste jag plocka bort Fenix serien för att jag också är nickelallergiker. Så det som finns kvar på listan är 935/945 eller Suunto 9. Detta var lite synd för att jag gillade designen på Fenix klockorna.

    Är det någon som annars har någon erfarenhet av Forerunner 735XT?


    Ja haha detta leder till att man blir så brutalt förvirrad. Dock läste jag att Suunto alltid verkat ha laggig UI?
     
  17. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Ja det är tråkigt Garmin konstant vägrar uppge vilket material de har i sina metallboetter. Men misstänker att avsaknaden av info tyder på att de innehåller nickel, annars hade de nog gärna skyltat med motsatsen. Har testat lite att bära kollegans Fenix 3 under en arbetsdag och känslan var absolut att det inte skulle fungera i längden.
     
    bernard och Dashio gillar detta.
  18. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ja verkligen, gick förbi XXL för att testa och tyckte om Fenix 6 Sapphire. Den var sjukt snygg dessutom!
    Suunto som jag trodde att jag gillade mest var GGAAAAALET stor! Nästan för stor haha såg ut som modellen 51 mm haha
     
  19. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min erfarenhet och uppfattning är helt tvärtom. Intressant hur man kan ha så diametralt olika uppfattningar. Jag håller Suunto högre i just dom aspekterna. Jag köpte första och tredje modellen av Fenix och jag var riktigt nöjd med båda. Men min uppfattning är att Garmins UI är föråldrat och icke-intuitivt. Och "stöd-programmen" (PC/MAC) är ännu värre. Basecamp är hopplöst jobbigt!

    Nu har jag en Suunto 9 och den tycker jag känns mer genomtänkt. På alla plan.

    Sammanfattningsvis tycker jag att både Garmin och Suunto ganska likvärdiga var gäller funktion och kvalité. Det man kan komma ihåg är att ingen av dom är "smart" på något vis (som t ex en Apple Watch).
     
    Dashio gillar detta.
  20. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    +1
    Gick ju från suunto till Garmin och håller helt och hållet med dig! Suunto låg betydligt längre fram!
    Dock har Garmin under de 1,5 år jag haft min Fenix 5a utvecklats väldigt mycket bättre i rätt riktning och nu går det att bygga egna intervallprogram mm ganska smidigt.