[katshing] Tråden om Katshing

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av R3b0rn, 8 apr 2020.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så det är ett förhållandevis oflexibelt alternativ alltså? Jag tänker, nu under sommaren kanske man vill ha högre hastighet om man ska internetdela med familjen eller liknande. Men då är man alltså ”fast” där, tills man lämnar er?
     
    R3b0rn, bernard och jnsson gillar detta.
  2. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Det finns flera anledningar till att vi har valt att ej erbjuda alternativet att helt fritt kunna skifta mellan våra två abonnemangsformer. Kortfattat - skulle vi erbjuda möjligheten så skulle vi inte kunna hålla våra låga priser.
     
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Då måste man alltså avsluta abonnemanget för att sedan ev. återkomma. Låter onödigt osmidigt.
     
    Cupcakes gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men samtidigt så missar ni ju de kunder som vill uppgradera tillfälligt, men sen inte ha kvar abonnemanget med högre hastighet. Ni ökar också risken för att kunder lämnar er för gott, pga det oflexibla abonnemanget. Hade det varit bindningstid hade det varit en annan sak.

    Mig veterligen är ni unika med att inte tillåta att man byter mellan olika abonnemangsformer på obundna abonnemang - det är ju alltid något att vara stolt över! :)
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja helt galet larvigt. Iom man kan säga upp det så försvinner ju argumentet att det är just därför de är så billiga.


    @teamkatshing@teamkatshing
    Gör som andra operatörer, att sänka hastigheten sker först vid månadsskiftet - då blir det samma intäkt som ni har nu men kunder kommer känns sig säkrare.

    Ni kanske vill ta en titt på er hemsida med en telefon (eller fejka det i Chrome) och korrigera text eller textstorleken.
    ZomboDroid 03072020100747.jpg
     
    bernard gillar detta.
  6. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Ja, i det fall man önskar att gå ner i hastighet så behöver man göra det.
    Men vi ser det behovet som i stort sett obefintligt.

    Det är möjligt att vi tappar en mikroskopisk andel kunder men vår bedömning är att vi vinner mer på att kunna pressa priset, framförallt i kundnöjdhet.

    Vi har förenklat uppbyggnaden av ett mobilabonnemang oerhört mycket, vi har 2st abonnemangsformer. Andra operatörer har minst det dubbla. Det enda som skiljer dessa två åt är hastighet och EU surf. Vi är hellre unika på det sättet och det är vi väldigt stolta över.

    Det är en ganska stor skillnad på att flytta ett nummer t/r för att kunna nedgradera jämfört med att klicka på en knapp. Och som vi skrev tidigare så hänger detta ihop med vår låga prissättning.

    Det är i första hand inte bytet till en lägre hastighet som är problemet utan det är bytescykeln som påverkar säkerheten i vår affärsmodell, dvs låg --> hög --> låg.

    Tack för feedback på vår mobilsida - vad är det för modell på din mobiltelefon?
     
    pki gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Blev väldigt nyfiken på resonemanget!

    Kan du förklara hur kundnöjdheten ökar när det inte är möjligt för kund att välja abonnemang fritt, när det passar kunden? Hur kan ett abonnemang där man får byta till ett dyrare, men sen inte tillbaka leda till nöjdare kunder?

    Fello, som exempel, har nöjda kunder, men de nekar ju inte kunder att byta. Får de nöjdare kunder om de börjar neka abonnemangsformsbyte?
     
    induktion och jnsson gillar detta.
  8. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Det jag menar är att vi får nöjdare kunder om vi kan erbjuda fri surf till ett avsevärt lägre pris med konsekvensen att man inte kan byta fritt mellan våra två abonnemangsformer.

    Om vi vänder på resonemanget och tillåter byten fritt, med konsekvensen av att vi får höja våra abonnemang med 100kr/mån, får vi nöjdare kunder då?

    Genom att tillåta byten fritt enligt den cykel som jag skrev tidigare så öppnar vi nämligen en dörr som påverkar hela vår affär, och det kan vi i dagsläget inte göra. Kanske längre fram, vem vet.

    Ingen kund kommer att vilja byta ner till "surfa" för att dom tycker att deras uppkoppling är för snabb utan det bakomliggande behovet av att byta till ett billigare abonnemang är just pris, och då erbjuder vi en annan lösning i form utav katshing friends där man kan sänka sin månadskostnad med upp till 50kr.

    Jämförelsen med Fello haltar då dom inte erbjuder fri surf, utan surfpotter. Då ökar också behovet av att kunna byta storlek på pott. Att sälja surfpotter är dessutom en helt annan affärsmodell.
     
    CABBAN05, Zooklubba, pki och 2 andra gillar detta.
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är noll kronors skillnad för en kund att göra det versus att en knapp kan göra det för kunden. Fine om ni har en utvecklingskostnad för att lägga till en sådan funktion, men ni får in precis lika många kronor oavsett? Eller är det någon engångskostnad för simkort där ni tjänar storkovan?

    För kund är det ju nice att kunna byta ned sig med.

    Det är en pixel 4 jag har.
     
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Så kunder som byter en från er - annan operatör fram och tillbaka 12 ggr per år, varje månad om det är så, ni tjänar ändå på det än å ha alternativet att byta via knapp? :) tänker, det blir väl 12 sim-kort/år + välkomstbrev som ska skickas ut till den kunden.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag förutsätter självklart att ni har räknat på detta. Men samtidigt, finns det inte risk då att ni förlorar intäkt där någon som har det mindre abonnemanget inte byter upp sig under en period - just för att det inte går att byta tillbaka? De som antagligen väljer det större abonnemanget kommer ju inte heller byta ner sig, för de valde väl det abonnemanget från början av en anledning.. Det är ju fortfarande billigt. De som är prisskänsliga brukar ju inte heller dra sig för att byta operatörer för att få bättre erbjudanden och att byta operatör är ju inte speciellt jobbigt idag. Tar väl knappt två veckor från det att man säger upp abonnemanget hos er tills man kan vara tillbaka igen - och mobilen fungerar ju hela tiden ändå. :)

    Jämförelsen med Fello haltar inte riktigt - de säljer begränsad surf, precis som ni gör. Surfen är bara begränsad på olika sätt - men jag förstår absolut att du inte vill hålla med och hur du resonerar kring detta. Oavsett, så blir det i slutändan samma sak där - ingen kund kommer att byta ner sig för att deras surf inte tar slut. Det handlar ju återigen om kostnaden. Det hade inte lett till nöjdare kunder om de tog bort möjligheten att byta ner sig.

    Tidigare menade du att abonnemanget med hastighetsbegränsning fungerar bra. Men 1Mbps är inte mycket och det ger inte en bra upplevelse med all media som finns idag, för vanligt surfande kan det absolut fungera, men gör man något som kräver att mer data hämtas så blir upplevelsen sämre. 1Mb/s är ju 0,125MB/s vilket gör att en vanlig hemsida på några MB tar 10-20 sekunder att hämta bara vad gäller faktiskt innehåll. Er hemsida verkar vara drygt 12MB stor, så det lär inte gå snabbt att ladda den...

    Men oavsett - spännande att höra hur ni har tänkt! För mig känns det ganska annorlunda, för att inte säga konstigt.
     
    Last edited: 4 jul 2020
    induktion och Zooklubba gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Min gissning är att Tele2 troligen haft med det som ett krav just för att folk inte ska kunna betala en hundring extra under sommaren och använda det som rent mobilt bredband för att sedan nedgradera när man kommer hem igen. Man ska då betala den "straffavgiften" resten av året också för att det ska gå runt för dem.

    Nåja, oavsett vilket så tycker jag Katshing ändå har marknadens bästa erbjudanden just nu. Vi får hoppas att det håller i sig bara.
     
    Projekt gillar detta.
  13. Projekt

    Projekt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Jag har nu mobilabonnemang från Universal för 89 kr/månad och då går det att internetdela, men extremt lite.

    Jag har inte läst alla inlägg här, men tycker i nuläget att Katshing verkar ha ett bra erbjudande på mobilabonnemang. Jag undrar hur de olika abonnemangen fungerar om man vill ha ett mobilabonnemang som man vill internetdela med 1-2 datorer? Och använda internet flitigt på dessa datorer? Vilka begränsningar gäller? Och går det att göra med Katshing?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du ska internetdela, behöver du nog det som heter Surfa+ för att det ska fungera bra. Det andra abonnemanget har en begränsning på 1Mbit/s vilket är ganska lite. Den hastigheten äts snabbt upp.

    Katshing har ingen begränsning egentligen - men de har rätt att begränsa dig om de anser att ditt användande avviker från genomsnittet. Det är ganska luddigt, för de skriver också att man bör undvika att skapa hotspots, välja lägre videoupplösning och undvika att ladda ner stora filer - om man inte har WiFi. Jag trodde dock att lite grejen med fri surf var att man skulle slippa tänka på just det. Det finns ingen exakt gräns för när man har använt för mycket - men de ska kontakta kunderna via mail först.

    Jag tycker att det är väldigt speciellt skrivet med tanke på att det är ett abonnemang med fri surf, det är mer eller mindre så att Katshing kan när som helst välja att begränsa dig för att de anser att du använt för mycket - utan att egentligen behöva ha någon bra anledning till det. Men det återstår att se hur de faktiskt hanterar detta.

    Men som svar på din fråga: Ja, du kan använda katshing till det du vill. Men var beredd på att du kan bli kontaktad och att du då behöver förändra ditt användande.
     
    jnsson och Projekt gillar detta.
  15. Projekt

    Projekt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Läste nu i Fair Usage Policy.. "Undvik att skapa Hotspots och använd alltid Wi-Fi anslutning när det är möjligt."

    Hotspots är väl internetdelning antar jag, just det som jag vill ha använda mitt mobilabonnemang till.
     
    frassedylan gillar detta.
  16. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

  17. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Hela poängen att skaffa ett abonnemang med fri surf är väl att man har behov att använda mycket data? Att det då står i villkoren "försök att inte använda data" känns inte helt lugnt.
     
    fryguy, Cupcakes och DroidJunkie gillar detta.
  18. teamkatshing

    teamkatshing Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    44
    Du missförstår. Det handlar om att vi inte vill uppmuntra bytescykeln låg-hög-låg. Eftersom det är mycket krångligare att byta operatör jämfört med att trycka på en knapp, och tar längre tid, så innebär det att vi minimerar denna cykel, antagligen till noll.

    Vi tjänar ingenting på SIM-kort, tvärtom så är det en kostnad för oss.

    Tack för info om din mobilmodell!

    Det är ingen kund som har det beteendet. Se mitt svar ovan gällande anledningen till att vi inte tillåter byten nedåt.

    Vi tjänar ingenting på att en kund uppgraderar en kort period. Hade vi gjort det så hade vi givetvis tillåtit nedgradering.

    Gällande Fello så är det en enorm skillnad på att sälja surfpotter jämfört med fri surf, på flera sätt.
    Men vi kan dessvärre inte gå in i detalj på exakt hur.

    Vi vidhåller att abonnemanget surfa funkar alldeles utmärkt till de flesta behov. Det mesta av ditt www innehåll är cachat så det löser mycket, streaming funkar bra på samtliga större plattformar. Det finns ju användare på forumet som testat IRL och som vittnar om samma sak.

    Detta kan vi dementera till 100%.

    Vänd dig till vår chatt för att få snabba svar på dina frågor.

    Vi har tagit fram en text som förtydligar vår funktionalitet, ni hittar den här:
    https://www.katshing.com/fri-surf

    Vi är inte ett alternativ till en internetkoppling utan snarare ett komplement.

    I det fall en kund får sin hastighet sänkt så är det vår skyldighet att upplysa denne om vad det är i beteendemönstret som kan vara bidragande/utlösande. Då kan det exempelvis vara överdriven internetdelning, där det kanske inte ens behövs, som kan vara förklaringen. Om du exempelvis har internetdelat till en annan mobil någon gång så kan denne vara inställd på att automatiskt koppla upp sig till din internetdelning. Mao kan en person som besöker dig helt plötsligt surfa på ditt abonnemang, utan att man noterar detta, och utan det behövs.

    Det är en ganska märklig tolkning av våra villkor. Det är långt ifrån alla som har behovet av fri surf som använder mycket data. Den största fördelen med fri surf i mobilen är att du alltid är uppkopplad, oavsett uppkopplingshastighet, och därför kan uträtta 99% av dina digitala behov 100% av tiden. Du slipper dessutom dyr top-up data.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så det ni säljer är ett begränsat abonnemang alltså? Men där surfen aldrig tar stopp helt? Abonnemanget anser ni inte heller passa någon som vill använda mobilen fritt, utan någon som fortfarande ska hålla koll på hur man använder telefonen för att inte förbruka ”för mycket”?

    Återigen tycker jag inte att jämförelsen med Fello är konstig. Ni verkar ju också sälja en surfpott, som varierar från kund till kund - utan att kund får veta hur stor denna surfpott är - med skillnaden att när surfen är slut hos er kan man fortsätta surfa i en begränsad hastighet.

    Streaming fungerar absolut - sen är det väl upp till var och en att avgöra om det fungerar bra. Jag tror många skulle säga att det inte fungerar bra att streama i 1Mbit/s. Google säger att 1,1Mbit/s behövs för 480p-kvalitet på YouTube och 0,7Mbit/s för 360p. Enkelt test är ju att man ställer in en YouTube-video på 480p för att se upplevelsen (även fast det troligtvis kommer bli 360p, om hastighetsgränsen är 1Mbit/s för att slippa buffring). Netflix å andra sidan skriver att 0,5Mbit/s är lägsta hastigheten som krävs, men de rekommenderar 1,5Mbit/s för lägsta kvaliten. För SD-kvalitet rekommenderar de 3Mbit/s.

    Ett annat exempel: bild på Instagram. Räknar man snällt så verkar de ligga på ca 300KB. Det skulle alltså ta ca två sekunder för att ladda en sån bild. Vissa bilder är större - men det värsta? Det finns videor också!

    Jag säger inte att det är fel att sälja ett abonnemang med 1Mbit/s - men det krävs att man har bra koll på hur man använder telefonen. Mycket vanligt användande kräver att man har högre hastigheter för att man ska få en bra upplevelse. Men absolut, för begränsat användande är det ett bra alternativ. Speciellt om man vet vad det innebär med 1Mbit/s.

    ”Uträtta 99% av dina digitala behov 100% av tiden” - blev nyfiken. Vad har ni fått dessa siffror från? 100% av tiden är även ett väldigt starkt påstående, eftersom man kan hamna utanför täckningsområdet, nätet kan ligga ner osv osv.

    Förlåt om jag verkar otroligt kritisk - men mycket av det ni har skrivit här i tråden och vad som finns i era villkor är väldigt speciellt. Abonnemangspriserna ni har är bra och jag ser inget fel med vad ni gör - men villkoren är på ett sätt luddigt skrivna och ger er otroligt mycket frihet att när ni vill begränsa kunder som kanske inte ens använt mycket data.
     
    iterva och frassedylan gillar detta.
  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Kan ni inte göra en kompromiss och tillåta att man nedgraderar efter en viss tidsperiod då? Jag förstår att ni inte vill att man uppgraderar enbart när man behöver, men det finns ju även genuina fall där folk känner att de inte behöver full hastighet och således vill nedgradera. T.ex. skulle ni kunna göra så man bara kan byta max en gång var 6:e månad.