Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Tänkte på cykeln överlag. Den lär ju egentligen inte ha mer problem med minusgrader än någon annan.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har rätt enkla komponenter, tex Shimanos Tourney-gruppset som är deras allra billigaste. Aldrig testat det dock, så vet inte riktigt hur mjuk växling man kan vänta sig (är rätt nytt), men förmodligen blir det inte silkesmjukt.

    26 kg gör att den väger som en extra-allt-utrustad fullstor elcykel, så lite klumpig på den punkten.

    Mekaniska bromsar är kanske lite vådligt på en cykel som gör 40+ med hög effekt/acceleration? Kan vara svårt att få tillräcklig bromsverkan. Är väl kanske den största bristen.

    Annars får man väl se till testerna vad gäller byggkvalitet, åkkomfort och prestanda :)

    Är det kinesiska eller japanska celler i batteriet? Kinesiska brukar ha lite sämre livslängd och vara mindre pålitliga, och kapaciteten brukar inte vara lika bra heller, men de flesta verkar ju få ut vad som anges i alla fall av recensionerna på sidan att döma (runt ~40 km). Batteriet är specat till 720Wh (48*15), och med den kapaciteten borde man egentligen få ut lite bättre räckvidd, så jag tror det är kinesiska celler?
     
    Last edited: 8 jul 2020
    percoolio gillar detta.
  3. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Hmm.. det lät ju inte jättebra. 15000kr är ju ändå lite pengar.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Optimalt är om man kan provcykla först. Alltid knepigt när man bara har specarna att utgå från.
     
  5. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag beställde en cykel iaf, får väl återkomma med omdöme sen om någon är intresserad. Leverans om två veckor.
     
    bernard gillar detta.
  6. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Alla dessa kickstartar cyklar känns lite sådääär va, kanske på pappret låter de bra?

    Men ponera detta, du har köpt en cykel för 15 000 online från en tillverkare utan omdömme med fabrik i kina.. vad händer när något går snett?

    Folk som cyklar mycket vet att slitage är inte bara vanligt, det är standard. cyklar har många rörliga delar.
    Lägg därtill vårt väder i Sverige, hur smart är det att köpa grisen i säcken så att säga?

    Ska inte sitta här o säga att jag vet men, vem kommer serva din gofundme elcykel ?

    Sen kan vi snacka batteri, jag kan inte mycket om batterier, jag har bara mina erfarenheter, men de försämras dagligen, används eller ej så sugs kapaciteten ur, köp en "ny"(oanvänd) mobiltelefon tillverkad 2018 så begriper ni, den har typ halva batterikapaciteten mot vad den hade 2018.

    Vad händer när batteriet börjar bli sunk? jag har kikat runt lite och på de "påtlitliga" aktörerna verkar det som ett nytt batteri kostar dig i runda slängar 8 000 ..... drygt halva priset av en ny elcykel.

    Slå ihop allt detta så för jag inte det till en bra förslag ekonomiskt, elcyklar verkar för mig inte vara ekonomiskt pålitliga, rätta mig folk, jag vill ha fel för jag gillar att cykla
     
    Kimball gillar detta.
  7. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Många cyklar är ett ihop-plock av delar från kända tillverkare. Åtminstone många slitagedelar.

    Edit: Åtminstone de jag tittat på. Är dock ingen expert
     
  8. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Är inne på att köpa en elcykel nu för att jag inte orkar cykla med vanlig varje dag (Nishiki Ultra) fram och tillbaka till jobbet, har 4 mil tur och retur.
    Har funderat en del på vad jag ska ha men tror att jag vill ha en eMTB då jag är väldigt sugen att köra på annan väg än asfalt utöver min pendling.
    Är det någon som har testat eller kan uttala sig om Ghost Hybride Teru PT B3.9 AL 29
    Jag kan inte mycket om elcyklar men vill ha en 29'' och har läst mig till att Bosch motorn är väldigt bra och får frekventa uppdateringar (fw).
    Batteriet är på 500W och det skall räcka.
    Hur är det att köra asfalt med en MTB en sådan sträcka? Funkar det bra?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det bör inte vara några problem med fyra mil på 500Wh-batteriet @maww@maww

    De bredare däcken medför inget större problem, kanske kan man hålla lite högre tryck de dagar man pendlar långt på asfalt, men vad berör räckvidd gör det ingen enorm skillnad.

    Du kan också låsa fjädringen om underlaget är bra, finns ett reglage för detta.
     
    percoolio och maww gillar detta.
  10. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Tack så mycket!
     
  11. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Jag vill koppla vidare på det här. Vad säger egentligen de svenska reglerna om cyklar som har olika lägen, dvs. både pedalassisterat läge och ett helelektriskt läge?

    Jag kollade lite på Wikipedia och Himo enligt min snabba genomläsning skulle kunna klassas som pedelecs. Så länge spec inte överskrider 25km/h och 250W motoreffekt, så skulle den vara legal enligt EU-reglerna. Mao. legal även i Sverige som en vanlig cykel.

    "Pedelecs: have pedal-assist only, motor assists only up to a decent but not excessive speed (usually 25 km/h), motor power up to 250 watts, often legally classed as bicycles."
     
    Last edited: 18 jul 2020
    ffodil gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är Bosch och Shimano dom bästa motorerna för elcycklar idag
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Även Yamaha och Brose är tekniskt sett bra. Brose använder remdrift (kolfiberrem), så ger en mycket tyst gång. De senare modellerna har ett rätt fint drivmoment med.

    Fördelen med Bosch är att många cykelhandlare kan fixa dem och ordna fram delar etc. Shimano är väl rätt enkelt ett få ordnat också, medan det är lite sämre med Yamaha och särskilt Brose (beror på var man bor också).

    Vad gäller felfrekvens och så är det nog rätt jämförbart. De är samtliga väldigt hållbara, men Bosch tror jag har bäst garantivillkor (10 år på motorn om jag inte missminner mig).
     
    Last edited: 21 jul 2020
    milky81 gillar detta.
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Svårt att byta kedja själv på elcyckel och justera växlarna?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kedja är mycket lätt att byta, du behöver bara ha rätt verktyg för ändamålet (kedjebrytare). Här är en instruktion: HappyMTB:s Mekskola #8: Bryta och montera kedja – Happyride.se. Jag har biltemas kedjebrytare som är helt okej (fast om man nu regelbundet byter kedja på hushållet samtliga cyklar är det bättre att köpa en parktool eller något mer ordentligt :) ).

    TIPS: Håll koll på kedjeriktning när du monterar den nya kedjan sedan (kolla var texten sitter på den gamla innan du tar av den, och sätt den nya på samma vis) och om det är kedjtenit eller kedjelås.

    Justera växlarna är däremot lite knepigare i jämförelse, så är det inget man gör ofta skulle jag ändå låta cykelhandlaren fixa det. Annars finns en bra guide för detta här.

    Du behöver ha ett ställ av något slag, så att cykeln inte lutar det minsta. Försöker du justera växlarna medan cykeln lutar blir det helt tokigt.
     
    Last edited: 22 jul 2020
    RuffyMan och kallt_kaffe gillar detta.
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vill man ha en guide på svenska så tyckte jag denna fungerade bra när jag till slut insåg att det var dags att jag lärde mig vad alla de där konstiga skruvarna på bakväxeln hade för funktion.
    Ställ in växlarna

    Mekställ är som sagt att rekommendera.
     
    Ducceman, RuffyMan och bernard gillar detta.
  17. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har idag en ecoride och funderar på om det är möjligt att bara byta framhjul med navmotor som är starkare, och behålla allt annat original, så som batteri och allt?

    Den som sitter på original är 250 watt 25 km/h men har sätt att det finns starkare.
     
  18. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    30-32Nm på Biltemas Elcykel E-comfort Plus är inget vidare för lite brantare backar eller hur? Har möjlighet att köpa en 1mån gammal cykel för 8500kr istället för 10k men tvekar kring om köpet faktiskt fyller sitt ändamål. Blev bestulen på min standard dam-monark nyligen och funderar på om elcykel alls är värt det eller ej, det enda jag inte är helt förtjust i är en ~5min "lång" och seg backe jag ofta behöver ta mig upp för, i övrigt klarar jag mig egentligen bra utan elmotor alls men just i detta läge hade elassistans ev. varit trevligt.
    Blir inte heller riktigt klok på hur elassistansen beter sig generellt i de lägen man rullar ner för en backe i 30-40km/h, är det olika så vissa bromsar och vissa helt enkelt bara slår av elassistansen tillfälligt? Gäller ju främst de billigare modellerna med navmotorer för min del.
     
    bernard gillar detta.
  19. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Hur är Ortlers sortiment tycker ni? Någon som kör med t.ex Ortler Bozen?
     
    KTM gillar detta.
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Misstänker att vridmomentet är ganska normalt för en cykel med navmotor men det kanske någon annan har bättre koll på?

    Mittmotor är så klart trevligare i långa branta backar eftersom den kan utnyttja cykelns utväxling. Läste någonstans (minns inte var) att en navmotor (en laglig 250W-motor) är som starkast runt 15-16 km/h eftersom den har sitt optimala varvtal där. Klarar man inte av att hålla det utan sjunker ned till lägre hastigheter så bildas mer värme samtidigt som luftkylningen blir sämre pga lägre hastighet. När jag cyklar med navmotor försöker jag hålla minst 15km/h i längre backar för att maximera assistans och samtidigt inte riskera att överhetta motorn. Är du idag van att cykla helt utan assistans så tror jag absolut att du kommer att uppleva att navmotor hjälper till en hel del även i de backar som du idag upplever som branta. Vad man upplever som brant backe tenderar att ändras lite när man börjar cykla elcykel.

    Jag upplever varken att elcyklar med navmotor eller mittmotor rullar sämre än en vanlig cykel och de bromsar inte i nedförsbackar eller när du kommer över 25km/h. Däremot slutar de assistera vid 25km/h (om de är lagliga) och det kan upplevas som att cykeln bromsar när assistansen slutar eftersom man vant sig vid den extra hjälpen. Det som på riktigt (och inte bara upplevs så) gör en elcykel tröttare utan assistans är den ökade vikten då de oftast väger 20-25kg och när det gäller cyklar med mittmotor så finns det en mer eller mindre tröghet i vevpartiet även när assistansen stängs av men den är ganska marginell och cykla utan assistans gör man ju ändå bara i nödfall.

    Sammanfattat så är både normalbranta backar och motvind inte ett problem med en elcykel oavsett motorvariant.
     
    Kimball gillar detta.