Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ingen punka än , har slime för tubeless (clas olsson) redo men inte orkat trycka i än...
    Skulle gissa man kommer mellan 4 och 4,5 mil på en laddning om du väger runt 90 kg. Kört max 1,5 mil och hade då typ 3 mil kvar.
    Yes nackdel om du ska bära mm , 19kg lite väl tungt . Har som tur var bara en trappa på jobb och ingen hemma så funkar fint för mig.
     
  2. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!
    Är max vikten 100kg, har en ES2 och kör då med 105 kg inga problem med det. Max ser ju stabilare ut så borde palla mer?
     
  3. MrKugoo

    MrKugoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Är lite inne på att köpa G30 Max, finns på GeekBuying, billigare än i svenska butiker, 6,9k, skeppar från EU om 24 dagar. Då får man 30km/h-versionen.

    Ninebot KickScooter MAX G30 G30P Portable Folding Electric Scooter 350W Motor Max Speed 30km/h 15.3Ah Battery - Black

    Men har även varit inne på Kugoo M4 Kirin, som kostar 5,6k och gör 45km/h enligt specs, men skulle räkna med 40-43km/h som mer realistiskt, vilket ändå känns trevligt m.t.p. på priset.

    KUGOO KIRIN M4 Folding Electric Offroad Scooter 10" Pneumatic Tires 500W Brushless Motor 3 Speed Modes Dual Disc Brake Max Speed 45KM/h LED Display 45KM Long Range - Black

    Nackdelen där är räckvidden, som enligt specs är 40km men jag har läst ska vara betydligt mindre, i synnerhet på maxfart (täcker dock ändå mina
    behov).

    Fördelen med G30 Max verkar ju vara byggkvaliteten samt köregenskaperna.

    Någon som har några tankar kring detta, eventuellt erfarenhet av Kugoo M4 Kirin?

    Är det stor skillnad mellan G30P (som jag länkade till) och G30D som säljs till exempel på Elgiganten, förutom den förinställda maxhastigheten?
     
    Last edited: 20 jun 2020
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @MrKugoo@MrKugoo - Kirin M4 har de bättre specarna på pappret, men sedan får man ju se till konstruktion och byggkvalitet också.

    Kirin M4
    upload_2020-6-20_12-32-43.png

    G30
    upload_2020-6-20_12-34-35.png

    45 km/h är rätt kvickt. Vet inte om jag litat fullt ut på att den där leden fortfarande håller efter ett antal månaders åkning - ser allt annat än övertygande ut. Att ramla i den hastigheten är inget roligt, särskilt när den delen går sönder, då man nästan garanterat kommer att falla illa. Den och styrstolpen är värst. Kravet på en duktigt rigid och solid konstruktion ökar med hastigheten.

    Jag hade i alla fall inte chansat :)
     
    Last edited: 20 jun 2020
    [email protected] gillar detta.
  5. MrKugoo

    MrKugoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Jo, du har rätt i det.

    Har förvisso kört en Kugoo s1 i ca 200-250 mil nu sedan april förra året. En billig, rolig instegsmodell, snabb och bra acceleration, men kanske inte den skönaste att köra. Tålighet dock över förväntan.

    Men oklart om detsamma gäller M4an, finns heller inte jättemycket att läsa om den även om mkt verkar positivt.

    Gällande G30 Max, vet du om den kan starta från noll eller om man måste knuffa igång den?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är samma med alla ninebot/xiaomi tror jag, att du måste knuffa igång dem (är en säkerhetsgrej, så den inte skall dra iväg om du kommer åt gasen medan du leder den), om du inte installerar custom firmware: ScooterHacking.org :: Max CFW Builder
     
    [email protected] gillar detta.
  7. MrKugoo

    MrKugoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack!
     
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    200-250 mil är ju väldigt långt.

    Skriv gärna om den resan i Kugoo S1 tråden vilja problem du haft samt hur du upplever batterikapaciteten och räckvidden idag

    Skulle tro det är längst avstånd på en Kugoo S1 i Sverige åtminstone.
    De flesta ger väl upp långt tidigare. :-)
     
  9. MrKugoo

    MrKugoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
    Kanske bör addera att många av dessa mil är genomförda på mitt lägsta fartläge, som är 40 % om jag minns rätt. Så det blir väl lite missvisande.

    Kanske hälften, eller till och med lite mer, två tredjedelar. Nu är batterieret halvdött och dör efter 5km normal körning. Så har beställt ett nytt.

    Med normal körning hade det väl räckt, 100-150 mil kanske, eller mindre, ingen aning.

    Dock sitter den ihop fortfarande, går på som vanligt. :)
     
    Last edited: 21 jun 2020
    Mindir gillar detta.
  10. Tjabaloo

    Tjabaloo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Har märkt att jag kommer nästan 5 mil om jag kör i 18. Kommer bara 3 om jag kör full fart. Kommer ändra till 20 max. Skulle aldrig köpa nån annan en g30d om det e samma pris.
     
  11. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag körde 26km på 75 minuter förra veckan (snitthastighet på 20.8km/h). Jag hade dock några stopp på ungefär sammanlagt 15 min. Tar man bort dom så hade jag en snitthastighet på 26km/h och hade ändå 41% batteri kvar när jag kom hem.
     
  12. Barbarossa81

    Barbarossa81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag köpte min ninebot G30 begagnad och den fungerande hur bra som helst.
    Men nu när jag låste den med appen första ggn och kom ut igen så går det ej att låsa upp! När jag drar låsknappen enligt anvisning höra det bara ett bip och den fortsätter vara låst.
    Ngn som vet ngt om detta eller vet var man ska vända sig? Ytterst tacksam isf.

    Så frustrerande att inte kunna åka med den!

    Med vänlig hälsning,
    Andreas
     
  13. Johan O

    Johan O Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  14. MrKugoo

    MrKugoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    7
  15. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Vet inte om frågan ställts tidigare i tråden, men ni som gjort en custom firmware - vilken hastighet kommer ni upp i på plan yta? Hur är accelerationen?
    Den går att starta från 0 då också, dvs behöver ej sparkas igång?
     
  16. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Om jag inte minns helt fel så är 34km/h det högsta du kan komma upp i utan att byta hårdvara. Ja, det går även att ställa in så den går att starta från stillastående. Det är dock inget jag skulle rekommendera. Har hört om en del olyckor som hänt p.g.a det. Skulle säga att du vill ha minst 3km/h (5 är default).
     
    bernard och Kingson gillar detta.
  17. kayo

    kayo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har en Ninebot Max G30D som går i 20 km/h. Dum som jag är försökte ställa om hastigheten till 25 km/h men filen som tankades över gjorde att scootern istället stänger av sig själv efter en sekund och det blev "error 19". Såg på ett amerikanskt forum att andra varit med om samma sak och att man kan tanka tillbaka orginalfilen då, jag lyckas dock inte connecta med scootern via bluetooth igen varken med appen eller via datorn. Så undvik att försöka detta.

    Min fråga är om någon har koll på om man löser problemet genom att köpa en ny control board?
    NINEBOT MAX G30 CONTROL BOARD ---- SHIFT.LT

    D.v.s. återställs allt till det normala igen då eller sitter uppdateringen/filen i någon annan enhet? Åker ju hellre i 20 km/h än inte alls...
     
  18. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden mellan modellerna egentligen? Sitter och kikar på G30 MAXP, vad skiljer den åt från G?
    Och är det nån här som köpt från geekbuying?
     
  19. Metalboy666

    Metalboy666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    My Blue Beauty :-)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  20. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Fan, bor du i Sverige med det där (ser ut som) engelska slottet :)?
     
    Last edited: 14 jul 2020