Vad är era åsikter om Motorolas telefoner?

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Hund, 28 okt 2019.

  1. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Låter inte jättelockande om man bara kan räkna med att den får uppgradering till nya Androidversioner under ett år... Det gör mig inte så taggad på Moto.
     
  2. Kombolt1

    Kombolt1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Dom flesta jag har haft tycker jag är riktigt bra och prisvärda i low-mid segmentet.
    Ofta riktigt bra batteri vilket är vik5igast för mig. Men dom billiga känns också mer robusta än andra b-modeller
     
  3. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    En stor fördel är att Motorola låter användarna själva bestämma över i stort alla inställningar och om appar ska vara aktiva eller ej.

    Jag har kört Motorola G8 Power ett par månader och är mycket nöjd, framför allt med drifttiden. Sedan har den ju några svagheter som t ex avsaknad av WiFi med AC men kan man klara sig utan det så är det mycket telefon för pengarna. På jobbet har vi testat G Pro* och Edge och de är bra telefoner och mycket prisvärda.

    * Att reta sig på med den modellen kan vara Googles sökfält som lägger sig på home screen och inte går att ta bort eller att inaktivera.
     
    Last edited: 18 jul 2020
    bernard gillar detta.
  4. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Vad är Wi-Fi med AC?
     
    pest46 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Gillade inriktningen de tog när Google tog över Motorola och gjorde få modeller som Moto X, Moto G etc..
    Väldigt stilrena och lätt för kunden att välja.

    Sen när Lenovo tog över blev det tyvärr lite rörigt. För många överlappande modeller/varianter, lite av samma misstag som Nokia/HMD Global gjorde. Det modulära experiment kändes kanske inte så lyckat i perspektiv heller.

    Måste det behövas hela 5 olika One modeller exempelvis?
    motorola one family | Motorola

    Kanske inte så förvånande i sig eftersom Lenovo även har ett rörigt sortiment i PC/laptop marknaden också, så många modeller så det är svårt veta vad man ska köpa som spekulant.o_O

    Men kompetensen finns nog inom företaget. Men jag tror de har fått lida av gamla misstag och det kanske tar ett tag att bygga upp varumärket på det mobila igen.
     
    Last edited: 18 jul 2020
    pest46 gillar detta.
  6. scotten

    scotten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    IEEE 802.11ac (Wi-Fi AC) är en WiFi standard även kallad Wi-Fi 5. En efterföljare heter IEEE 802.11ax, marknadsförd som Wi-Fi 6. Wi-Fi 5 började dyka upp på mobiler 2013.

    IEEE 802.11ac - Wikipedia
     
    pest46 och Mats Palmberg gillar detta.
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Ja, det är lite rörigt med flera modeller samt modeller som knappt hinner släppas innan efterföljande modellen är på väg ut. Sen så är uppdateringarna lite sega också, antagligen pga att de har så många modeller att hålla koll på.

    Jag gillar mina två Motorola-modeller jag haft. Deras version av Android är tilltalande, vanilla med lagom mycket tillägg. Prisnivån på deras modeller är också relativt bra, speciellt efter nån månad eller två när priset gått ner några procent (köpt mina bägge på rea ca 3 mån efter släpp).
    Trots de positiva punkterna så börjar konkurrensen hinna ifatt, finns mer att välja på i samma prisspann som har liknade funktioner.
     
    pest46 gillar detta.
  8. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    WiFi med AC är en standard för en högre överföringshastighet som använder två frekvenser (kanaler) på 5 GHz-bandet, multipla dataströmmar som läggs samman och ger mer bandbredd. Det har alltså inte G8 Power utan den stödjer den tidigare standarden, N (802.11n) och har heller inte Dual band (2.4 och 5 GHz band).
     
    Johnh3 gillar detta.
  9. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Märkligt att de nyare modellerna inte har det. Jag har en Motorola som jag gav ca 1200kr för, för ca ett år sedan den har både 2,4 o 5 GHz. För övrigt mycket nöjd med denna lur.
     
    pest46 gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har en tre års gammal Moto G6 Play som jag är mycket nöjd med, utom jag fick bara en Android uppdatering, Android 9.0. Har verkligen lust att köpa en ny när "2021 medellerna" kommer, (Android 11). Vill ha minst 4GB RAM och 5GHz WiFi, dock vill jag ha en som får mer än bara en Android uppdatering...!

    Gäller detta med "Android Enterprise-certifierad" fortfarande? Jag menar när de nya modellerna kommer, kan jag då hitta på listan vilka som är "Android Enterprise-certifierad"?
     
    Last edited: 13 dec 2020
  11. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Motorola har historiskt varit relativt bra telefoner för rimliga pengar och där användaren själv kunnat göra det mesta av anpassningar. Nu, med den senast lanserade serien, har de dock gjort en sväng i nordkoreansk riktning, och satt en fysisk knapp på telefonerna för att starta Googleassistenten. Knappens funktion går inte att stänga av och heller inte att ändra till att ha en annan funktion. Allt för glädjen att kunna kassera in några kronor extra från Google för det så kallade samarbetet...
    Jag hade gärna betalat lite mer för telefonen om jag hade kunnat, som tidigare, göra de anpassningar som passar mig bäst och utan påtvingade funktioner. Nu blir det att titta på andra fabrikat istället.
     
    bernard gillar detta.
  12. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    dom känns lika tråkiga som nokia typ.. inte alls intressanta, dom har inte mycket att komma med som xiaomi inte redan gör och deras pris är svårslagna...
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 23 jul 2021
    Kristy gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Moto är tyvärr inget att hänga i granen om man bryr sig om mjukvarustödet. Fine om det handlar om en billigare telefon, men när det rör telefoner som kostar mer än 4990 kr vill de flesta nog ha minst tre år.

    Att bara vara garanterad en OS-update (Android 12 är ju bara runt hörnet) för en flaggskeppstelefon är rätt ynkligt. Vad gäller Moto Edge 20-serien framgår ju inte heller när de lanseras, så det är ju möjligt att Android 12 stable redan är ute vid butikspremiären :)

    Historiskt sett har ju Moto också varit väldigt dåliga på uppdateringar, och det här var inte något styrkebesked direkt. Gick snabbt utför så fort Google släppte varumärket till Lenovo.

    Lenovo är ju också i särklass sämst på uppdateringar för tex plattor. Det är nästan så att de kan klassas som DoA på den punkten.
     
    Kristy och msandstedt gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Läs lite i artikeln :) Högst upp står det bland annat detta "Motorola said that the official who offered the statement was wrong and that the Motorola Edge 20 series will receive two years of bi-monthly security updates and at least two major Android updates."
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju innehållet i artikel jag vänder mig emot. Det är ju under all kritik med enbart två OS-uppdateringar för en nylanserad telefon som inte släppts ännu. I princip blir det bara en OS-uppdatering eftersom 12:an är så nära lansering/telefonen lanseras med Android 11. Man får Android 13 nästa år, och sedan blir det inget mer...

    Vad gäller säkerhetsuppdateringarna är varannan månad i två år också bland de sämsta i branschen.
     
    Kristy gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag har alltid varit förtjust i moto, gillar deras mjukvara nästan lika mycket som min favorit oneplus. inte så mycket klydd, men de extrafunktioner som finns är verkligen användbara. tyvärr var det länge sen jag själv hade en moto, då jag är lite kräsen och de ju inte har satsat fullt ut i premiumsegmentet på senare år, min sista moto var väl moto z tror jag. men jag är väl bekant med moto G-serien som varit go to för min gubbe i flera år. för nån som kvaddar lurar på löpande band som han är prisklassen den rätta, och för mig som måste agera teknisk support titt som tätt är de väldigt drägliga att hantera för sin prisklass.

    att framförallt budgetlurarna är väldigt eftersatta vad gäller uppdateringar ser min gubbe som en stor fördel - han avskyr när det kommer uppdateringar o_O.
     
    bernard gillar detta.
  20. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    För mig som byter mobil ofta är två års uppdatering inget som avskräcker mig från köp. På papperet ser nya Edge 20 Pro helt perfekt ut tycker jag, enda frågetecknet är om det finns MicroSD, annars har den det mesta jag söker.
    Har haft många olika Moto genom åren även om det för mig också var ett tag sedan nu, men gillar gränssnittet och har inte haft några problem med dom.