Manuella kamerainställningar

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av Pegasusdroid, 25 jul 2020.

  1. Pegasusdroid

    Pegasusdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a
    Jag köpte min 3a vid förra black friday rean och jag är överlag mycket nöjd med telefonen. För sitt pris har den en riktigt bra kamera och jag kan ta bilder på vad som helst och få bra resultat förutom en grej. Norrsken
    Bilderna blir rent av skit dåliga och jag fick betydligt snyggare bilder av norrsken på min Honor7.
    Google har ju använt astrofotografi och att man ska kunna ta bilder av vintergatan som en del marknadsföringen så jag är lite missnöjd.
    Men problemet är ju att slutartiden är för kort och det verkar inte finnas några manuella kamerainställningar alls. Bör jag ladda ner en annan kamera app? Men isåfall så tappar jag väl mjukvaran i "night sight mode"? Det är väll ändå den mjukvaran som gör den största skillnaden? Att ta bilder på natten med lite ljus (en gatlampa i bakgrunden) är inget problem och jag får jätte snyggt resultat.
    Det är just när jag tar bilder av stjärnor eller norrsken där de finns väldigt lite ljus och slutartiden är fortfarande bara några sekunder.

    Kan jag manuellt ställa in slutartiden någonstans i googles inbyggda kamera app? Om inte, vad för kamera app är det jag vill ha?


    Edit: fixade länk
     
  2. Pegasusdroid

    Pegasusdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a
    okej jag kan ha löst problemet själv.
    mörkerläge är inte samma sak som "rymdläge". Utan man måste sätta på mörkerläge, låta telefonen vara helt stilla några sekunder och sen ska rymdläge så på automatiskt.
    Konstigt att det inte hänt för mig. Så fort det blir tillräckligt mörkt här i norrland så får jag ta mig ut och försöka igen.
    Men jag tycker fortfarande att det är lite drygt att det inte finns några manuella inställningar.
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Går att ordna. PX-camera är poppis, där kan du få manuella inställningar för astromode. Finns på XDA, googla lite så hittar du snabbt rätt.
     
    Pegasusdroid gillar detta.
  4. Pegasusdroid

    Pegasusdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel3a

    Tack så mycket, precis det jag var ute efter
     
    rickards gillar detta.
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Men annars så är det precis som du märkt, astroläget hoppar igång automatiskt, men det krävs ett stativ eller liknande. Handhållet går nog inte.