Så det ni säljer är ett begränsat abonnemang alltså? Men där surfen aldrig tar stopp helt? Abonnemanget anser ni inte heller passa någon som vill använda mobilen fritt, utan någon som fortfarande ska hålla koll på hur man använder telefonen för att inte förbruka ”för mycket”?
Återigen tycker jag inte att jämförelsen med Fello är konstig. Ni verkar ju också sälja en surfpott, som varierar från kund till kund - utan att kund får veta hur stor denna surfpott är - med skillnaden att när surfen är slut hos er kan man fortsätta surfa i en begränsad hastighet.
Streaming fungerar absolut - sen är det väl upp till var och en att avgöra om det fungerar
bra. Jag tror många skulle säga att det inte fungerar bra att streama i 1Mbit/s.
Google säger att 1,1Mbit/s behövs för 480p-kvalitet på YouTube och 0,7Mbit/s för 360p. Enkelt test är ju att man ställer in en YouTube-video på 480p för att se upplevelsen (även fast det troligtvis kommer bli 360p, om hastighetsgränsen är 1Mbit/s för att slippa buffring).
Netflix å andra sidan skriver att 0,5Mbit/s är lägsta hastigheten som krävs, men de rekommenderar 1,5Mbit/s för lägsta kvaliten. För SD-kvalitet rekommenderar de 3Mbit/s.
Ett annat exempel: bild på Instagram. Räknar man snällt så verkar de ligga på ca 300KB. Det skulle alltså ta ca två sekunder för att ladda en sån bild. Vissa bilder är större - men det värsta? Det finns videor också!
Jag säger inte att det är fel att sälja ett abonnemang med 1Mbit/s - men det krävs att man har bra koll på hur man använder telefonen. Mycket vanligt användande kräver att man har högre hastigheter för att man ska få en bra upplevelse. Men absolut, för begränsat användande är det ett bra alternativ. Speciellt om man vet vad det innebär med 1Mbit/s.
”Uträtta 99% av dina digitala behov 100% av tiden” - blev nyfiken. Vad har ni fått dessa siffror från? 100% av tiden är även ett väldigt starkt påstående, eftersom man kan hamna utanför täckningsområdet, nätet kan ligga ner osv osv.
Förlåt om jag verkar otroligt kritisk - men mycket av det ni har skrivit här i tråden och vad som finns i era villkor är väldigt speciellt. Abonnemangspriserna ni har är bra och jag ser inget fel med vad ni gör - men villkoren är på ett sätt luddigt skrivna och ger er otroligt mycket frihet att när ni vill begränsa kunder som kanske inte ens använt mycket data.
Click to expand...