Diskussion: Redmi K30/K30 5G/Poco X2 (SD730G/SD765)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ica80, 17 apr 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är väl inte givet att varumärket Pocophone kommer lanseras igen i västvärlden? En annan möjlighet är ju att Xiaomi släpper K30/X2 med namnet MI 10T i västvärlden. Att 9T utgått talar för att det snart släpps en 10T och det kan nog i så fall inte bli någon annan telefon än K30/X2.
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Mi 9T är en grymt bra telefon, nästan lite för bra Xiaomis egna bästa. Det är väl samma Snapdragon chip i Mi 9T som det är i den betydligt dyrare Mi Note 10. Man kan tänka sig att Xiaomi gärna vill ha ut Mi 9T ur marknaden då den konkurrerar med Xiaomi egna dyrare telefoner.
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    K30/Poco X2 har något vassare chip SD730G mot SD730 som kan göra spelprestanda lite bättre, tror jag, inte minst med 120Hz.
    Med allt annat som skiljer har Poco X2 fler fördelar för mig personligen än MI 9T.
    Sett från min sida konkurrerar Poco X2 då än mer med de dyrare.
     
    Last edited: 7 feb 2020
    Millwad gillar detta.
  4. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Perfekt, värderar batteri framför prestanda, gör ändå inget vettigt på telefonen (läs sociala medier)
    Detta får nog bli ersättare för Oneplus 5t, om inte pixel 4a visar sig vara dunder
     
    Droid82 gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inget har hänt med priset på K30 hos importhandlarna trots att det nu gått flera månader sedan den släpptes. Normalt brukar man se en rejäl prissänkning några månader efter släppet. Riktigt märkligt. Hade tänkt beställa en K30 men $300 känns omotiverat dyrt.
     
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har också hållit ögonen på det. Normalt skulle priset gått ner med ca. en tredjedel på denna tid. Kan det ha nån koppling till corona viruset att produktionen bromsats tro.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det kanske har med det att göra. Får hoppas det lossnar snart eller att den lanseras officiellt i Europa.
     
    Droid82 gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har fått tag på 5G-modellen med SD765. Nypriset på instegsmodellen ligger nu på strax över $200 vilket är galet lågt sett till hårdvaran. Otroligt mycket telefon för pengarna. Speciellt skärmen överraskar med bra svärta och ljusstyrka utöver fördelen med 120hz. En av de bästa IPS-skärmarna jag sett på länge. Trodde den skulle vara mer lågbudget i stil med Redmi Note-serien. Kameran håller också hög nivå som det verkar.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  9. @JjE

    @JjE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER


    Kan du länka till vart du har köpt den?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Köpte den här på forumet av en medlem som i sin tur köpt den här: Buy Redmi K30 5G - Snapdragon 765G - 6GB/64GB - 120 Hz

    Har dock sett den gå för runt $215 på Aliexpress. Oavsett är det otroligt prisvärt. Har som sagt haft Redmi Note 9S som på ytan påminner mycket om K30 men fick ett betydligt bättre första intryck av K30, nog mest p g a den bättre skärmen.
     
    Nero och @JjE gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Fräckt, hoppades så mycket att den skulle komma till Sverige.
    Just nu väntar jag på att Redmi 10X ska nå Sverige genom någon nylansering med ett annat namn, då Redmi K30 uppenbarligen inte kommer få någon global release.

    Tror du att det är en mobil du kommer hålla fast vid en längre tid eller är det mer ett köp i form av ren nyfikenhet? Och hur är den att hålla i? Något klumpig som de flesta Redmi-lurarna?
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag testar i regel nya telefoner varje månad och oftast känner man ganska snabbt om en telefon bara är kul att testa en tag eller om det är något man vill använda längre. K30 känns verkligen som en telefon jag vill använda länge, det är ovanligt att jag får den känslan. Jag har dock lite speciell smak då jag föredrar MIUI 12 framför alla andra androidskin samt att jag föredrar en bra IPS-skärm framför en genomsnittlig AMOLED. Skärmen på K30 känns väldigt krispig och ljusstark och adderar man 120hz på det blir helhetsupplevelsen kanon. Sedan tickar den alla andra boxar; mycket bra batteritid (även med 120hz), bra prestanda och vad det verkar en vass kamera. Just nu kör jag kinesisk MIUI 12 Stable, har rensat bort all bloatware och då är det inte mycket som skilljer från att köra global mjukvara. Dock lär jag nog slänga in Xiaomi EU om någon vecka.

    Enda punkten där skon klämmer lite är väl tyngden och känslan i handen. Hade inte haft något emot om den var lite lättare. Dock känns den inte lika tung som t.ex. Mi Note 10. Men om du tycker att Redmi-lurarna brukar kännas klumpiga kommer K30 inte kännas mindre klumpig, det är en stor telefon som också är ganska tjock.

    Jag har också funderat på Redmi 10X men gillar att K30 har en lite större skärm och 120hz.
     
    Nero och Millwad gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tack för svar!

    Funderarade faktiskt en hel del på att köpa hem en Redmi K30 men det var just storleken som fick mig att inte göra det. Alla har vi ju olika smak och de Redmi-lurarna jag har haft har jag alltid gillat minus storleken och tyngden på lurarna. Jag skulle dock ljuga om jag sa att jag inte hade köpt K30 om den hade kommit med en global release och sålts på hemmaplan då den lockar på alla andra sätt.

    Hoppas dock att Xiaomi gör Redmi-lurarna något mindre framöver.
     
    flipp gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag installerat Xiaomi EU vilket fungerar kanon och är att föredra framför kinafirmware även om det också fungerade acceptabelt. Åkte ut på landet idag och fick då nöja mig med 3G HSDPA som dock är snabbt nog och fungerar utmärkt. Avsaknad av band 20 är verkligen en icke-fråga för mig, har svårt att förstå att så många hakar upp sig på det. Speciellt då de flesta bor i städer. Drygt 2000 kr för denna lur är verkligen ett kap. Synd att så många på forumet har "kinafobi" och "bandfobi" och hellre betalar dubbla priset för en Motorola Moto G 5G Plus trots att den har sämre skärm, kamera och byggkvalitet... allt är tydligen värt att offra för band 20... ;)
     
    Last edited: 8 aug 2020
    Nero, Ploki, mullsjomannen och 1 annan gillar detta.
  15. Emilem

    Emilem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Är riktigt sugen på nya K30 Ultra de lanserade i onsdags. Hittade från 349$ på Xiaomi Redmi K30 Ultra
    Verkar som den inte kommer släppas globalt, men inte omöjligt den kommer som en ny Poco inom snar framtid. Värt att vänta ett tag eller beställa Kinaimport?

    Har inte beställt telefon från Kina sen första Mi Note. Någon som haft problem med avgifter eller moms?
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan meddela att Android Pay numera fungerar på Xiaomi EU med upplåst bootloader. Genomförde mitt första köp idag.

    Beträffande batteritiden så har min K30 5G hittills dragit 10% per timme med skärmen tänd och 120hz enligt accubattery. Helt klart respektabla siffror.
     
    @JjE och mullsjomannen gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testade att gå tillbaka till 60hz idag och det är verkligen skillnad när man scrollar. Tyvärr känns det som att jag stör mig mer på 60hz än jag njuter av 120hz. Kanske hade man hellre varit lyckligt ovetande om 120hz....
     
    @JjE, Nero och mullsjomannen gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    mullsjomannen gillar detta.
  19. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    @flipp@flipp 120hz i all är men hur står det till med touch sampling rate på k30 5g? Följer den fingret likt iPhone och android telefoner med 180hz eller högre frekvens?

    Är sugen på Redmi k30 ultra som har 120hz uppdatering och 240hz touch samling. Det lär bädda för en följsam användarupplevelse. Kolla gärna din telefon med hjälp av några enkla ADB kommandon
    View: https://youtu.be/riWKa6hN_So
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vet ej vad den ligger på. Har inte ADB installerat så kan inte kolla lite snabbt. Får se om jag får tid senare. Min gissning är väl att det är likvärdig med Redmi Note 9S. Har inte uppfattat att den följer finger bättre än den som jag minns den. Sedan tycker jag inte mjukvaran är helt optimerad (inte ens på Xiaomi EU), twitter laggar t.ex. en del när man scrollar. Jag hoppas detta blir bättre med uppdateringar. För 2000 kr tycker jag dock att den är en oöverträffad telefon trots dess brister.
     
    mullsjomannen och flat7 gillar detta.