Köpa Xiaomi Mi TV från Amazon.de, olika modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Lave, 1 aug 2020.

  1. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Hej,
    Jag funderar på att köpa en Xiaomi Mi TV 4S (43") från tyska Amazon. Jag har ingen koll vilka tuners som gäller i SE; har någon erfarenhet av att beställa TV från utlandet? Den har enligt specen DVB-S2, DVB-C och DVB-T2 med HEVC. Är detta tillräckligt för SE? De enda markkanaler jag använder är SVT och TV4 ibland. Mest kör jag dock play-appar för dessa och Netflix, så borde inte spela så stor roll (?).

    Även intresserad av om någon vet skillnaden mellan Mi TV 4S ELA4378GL och L43M5-5ASP. Den förstnämnda verkar vara från i år och den sistnämnda från 2019. Kan dock inte hitta någon större teknisk skillnad i specen, däremot skiljer det sig prismässigt. Den äldre ligger på ca 300EUR med frakt till SE. Om ngn bara kan fylla på med min fråga om tuner så torde det vara en lagom TV för sovrummet.
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    .de är tyska varianter de har exakt samma el uttag som Sverige, och operativsystemet är ju desamma du kommer ju få välja svenska vid installationen, Europa har samma tuners likaväl DVB-T/T2/C etc

    Sverige om du har digital vilket är vårt nuvarande format i landet så ska du se så TV har stöd för minst DVB-C alla TV sätter inte in alla tuners vissa har bara 2 tuners i sig medans vissa har för samtliga stöd, men har du DVB-C så funkar de även i Sverige.

    4K i Sverige sänds oftast i VP9 när det är digitala formatet. MEPG är för DVD format

    Hade nog hellre köpt den från här.
    https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/tv/mi-led-tv-4a-32-eu
    https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/tv/mi-led-tv-4s-43-eu
    https://www.mistore.se/sv/ljud-video-bild/tv/mi-led-tv-4s-55-eu

    För då är den såld i Sverige vilket har 3 års reklamationsrätt medans EU reklamationsrätt inom EU är bara 2 år.
     
    bernard och Lave gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Prisskillnaden är dock inte obetydlig, men det är sant att man i regel sitter på en TV en längre tid, så att ha 3 års reklamationsrätt framför 2 år är inte dumt.
     
    Lave gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo och på tanke av hur Amazon hanterar garantier efter 90 dagar är horribelt också, finns 2 sätt de behandlar allt efter 90 dagar.

    1. Du får pengarna tillbaka plus behålla produkten, (det här har bara hänt mig när jag har handlat från USA)
    2. Eller så får du ett mail där dem be dig kontakta tillverkaren, så det blir smidigare vid garantier också.
     
  5. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Tack för er input!
     
  6. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Hmm, det låter ju kanon. [emoji848]

    Jag föredrar att i första hand kontakta tillverkaren av prylen som är trasig för att slippa mellanhänder.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet är att tillverkaren kan hänvisa dig till inköpsstället, då normalt tillverkaren har inget ansvar gentemot 3 parts kunden utan de har ansvaret mot sina återförsäljare, så även om du skickar den till tillverkaren så kan den sedan i sin tur skicka den till ditt inköps ställe vilket normalt kan dra ut på tiden för få igen varan.

    Det är företagen gentemot privatkunder som har reklamationer, företag mot företag har inga reklamationer, så normalt sätt bruka företaget som såld dig vara vara den som får ta reparationskostnader, och se till laga dessa om det inte går.

    Tillverkaren ansvar gentemot 3 parts kunden bruka normalt hoppa in gälla om företaget du köpt varan ifrån gått i konkurs.

    Garantier är något som inte behöver ges ut heller det är något tillverkaren ger sina återförsäljare, som i sin tur tar den.
    är det 1 år på varan och den går sönder efter 1.5 år, så är det stället du köpt varan på som är fortfarande ekonomisk ansvarig för produkten de har sålt, under X antal år beroende på vilket land.

    Sedan köper svenska tillverkare produkter direkt från tillverkare från typ USA, Asian etc så gäller ju inte garantierna normalt sätt heller.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det funkar bara om tillverkaren har någon lokal närvaro. Xiaomi har en annorlunda affärsmodell för att banta priserna, så de lägger bara ut allt på entreprenad, och tar inget eget ansvar för sina produkter.

    Den som sköter varumärket i respektive land lämnar bara support på lokalt sålda produkter som kommer från den egna distributionen. Det är därför man inte får någon hjälp om man tex köper en Xiaomi från Inet och sedan vänder sig till mi-store.se.

    Det normala är ju att göra som Samsung, OnePlus, Sony osv. och ta ansvar för alla produkter som säljs inom EU och som också säljs lokalt. Köper man tex Samsung S20 i Tyskland får man liksom support och service på den i Sverige utan konstigheter.

    Men samtidigt innebär ju ovanstående också högre pris, så man får välja lite vad som passar bäst i förhållande till pris osv.
     
    Mongroovy gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Köpt min första TCL Android TV från Lettland var typ 2.000 billigare jävlar när jag kontaktade [email protected] de sa bara att jag får vända mig till TCL i Lettland då återförsäljaren tillhörde Lettland och inte de Nordiska länderna, var tvungen köpa TCL TV av någon nordic återförsäljare för att den nordiska TCL supporten skulle hjälpa.

    Dock känner jag en som jobbar på TCL så kontaktade han personligen och fick ändå hjälp :)
     
    Mongroovy gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De tillämpar då kanske samma modell som Xiaomi gör, med olika lokala delar för att göra det billigare, istället för att ta ett helhetsansvar. Inte helt ovanligt bland kinesiska tillverkare.
     
    Mongroovy gillar detta.
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo men tror TCL har fixat det numera, då jag köpt min TCL 55EC780 från Lettland också gick på 6 990:- när den gick på 9 990:- i Sverige, har inte haft problem på den få support, och jag har redan fått Android TV 10 Beta versionen av polarn som jobbar på TCL :)

    Så sitter växla mellan orginalet ur box med Android TV 9.0 samt Android TV 10 versionen.
     
    Mongroovy gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är förstås mycket bättre. Man får se till att läsa på lite innan kring vad som gäller, så det inte blir något oväntat krångel sedan.
     
    tag och Mongroovy gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER


    Jag vill rätta en sak här direkt.
    om en tv har "minst DVB-C" betyder inte att den kommer att fungera i sverige.
    DVB-C står för Digital Video Broadcast - Cable. alltså att tv har en tuner som klarar kabelkanaler (med korrekt CI modul och kort) Markbunden sändning via luften heter DVB-T/T2 där T står för Terrestial.
    Den tredje vanliga standarden i TV är DVB-S/S2 där S står för sattelite.
    Det beror alltså helt på vad du vill titta på för utsändningar vilken DVB standard du vill att din tv skall klara.

    DVB-C - Wikipedia
     
    Mongroovy gillar detta.
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Stämmer fint men DVB-C som är för den Europiska marknaden kommer garanterad att fungera, köpt även TV från Tyskland också och andra Europiska länder med DVB-C aldrig någonsin haft problem få in kanalerna på någon.

    Väl bra mycket värre om du köper DVB-C på en TV avsett för en annan marknad än den europiska marknaden.

    DVB-C finns främst i följande regionerna.
    Europa, Asia and Syd Amerika, däremot har varje region olika Bandbredd (MHz)

    Då vi talar om den Europiska modellen i posten så kan man tydligt säga att DVB-C kommer fungera då Europa har gensamma bandbredd Mhz, däremot har Asian och Syd Amerika helt andra Mhz band än den Europiska.

    Så köper du en DVB-C avsätt för den amerikanska eller asiatiska marknaden så kommer den inte fungera i Europa om det inte är så att de stöder flera olika Mhz för göra TV att stöda samtliga regioner.

    Det är samma med LTE för telefoner banden i Europa alla europiska länder stöder flera olika band för täcka upp samtliga Europiska marknader.

    Detta har gjorts för att anpassa produkter till en fri handel inom EU du ska kunna köpa produkter i valfritt land och ha den fungerade i ett annat EU land.
     
    Last edited: 2 aug 2020
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Du missar min poäng helt.

    tittar man bara på kabelkanaler och är endast intresserad av dessa utsändningar så kan man säga att TV kommer att fungera när man tittar på enbart beteckningen DVB-C. Vill man istället titta på markbunden tv (via luften) du vet gamla Boxer (jo många i vårt avlånga land tittar faktiskt på dessa) så måste man se till att TV stödjer DVB-T/T2.
    Det finns även de som vill se sattelitsändningar utan separat tunerbox, de måste se till att TV stödjer DVB-S

    Man kan alltså inte med säkerhet uttala sig om att en TV köpt från Tyskland eller övriga Europa kommer att fungera i Sverige enbart baserat på DVB-C standarden.
     
    Ducceman och Mongroovy gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    DVB-T/T2 bruka normalt följa med på de flesta EU modeller också, finns andra band också, men den markbundna håller på försvinna från Sverige hur som helst, det är mest kabel och satellit

    ComHem skulle väl vara helt digital innan 2021 om man inte minns rätt, många ställen redan tappad sitt markbundna, även fler operatörer håller på ta bort det, kostar för mycket underhålla jämfört mot digitalt.

    Det är samma med ADSL försvann ju i princip också av samma anledning, lika väl hemtelefoner abonnemangen blir färre och kostnaden underhålla den stiger.
     
  17. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag tvivlar väldigt starkt på att DVB-T "håller på att försvinna" från Sverige inom en överskådlig framtid.

    Var någonstans har det släckts ner? Jag scrollade igenom Teracoms nyhetsartiklar bak till 2017 och såg inget om att marknätet hade lagts ner på något ställe.
     
    svenix gillar detta.
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    För det första. DVB-T/T2 är DIGITALA format, har inget med "band" att göra. Du tänker på de anloga Vhf och Uhf banden. DVB-T/T2 är alltså de DIGITALA marksändningar som sänds över hela landet. Det är många villor, privata hyreshus och sommarstugor som inte har någon annan TV-lösning. Detta kommer inte "försvinna" Kanalutbud i marknätet

    Comhem som du skriver om skulle vara helt digital 2021, det är sant. Det gäller i kabelnäten i bostads och hyreshus. man har till nu haft ett krav att de även skulle sända Analoga sändningar (Vhf, Uhf) i kabeltvnäten. detta för att man samtidigt dessa byggdes tog bort möjligheten att sätta upp egen utomhusantenn i bostads och hyreshus. Att Comhem tar bort Analoga sändningar i kabeltvnäten har inget med markbunden digital utsändning DVB-T/T2 att göra.

    Sattellit har tvärt om vad du säger minskat mest av de tre digitala sändningstyper vi har diskuterat här.
    En del villor använder detta fortfarande men gör detta oftast för att andra möjligheter ej finns på platsen då satellit är överlägset dyrast och kräver mest hårdvara.
     
    Ducceman, Mongroovy och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    DVB = Digital Video Broadcast. Allt med DVB är alltså digitala sändningar.
    DVB-C = C står för cable. Alltså digitala sändningar i kabelnät.
    DVB-S = S står för satellit. Alltså digitala sändningar via satellit. Finns även andra generationen DVB-S2 med högre komprimering, används ofta för HD-kanaler.
    DVB-T = T står för terrest. Alltså digitala sändningar via marknätet. I Sverige Boxers sändningar. Finns även en andra generation DVB-T2 som oftast används för HD-kanaler.

    Alla ovanstående är som sagt digitala sändningar och har inget med analoga sändningar att göra. I Sverige finns knappt några analoga TV-sändningar kvar annat än kanske i något privat kabelnät eller kanske hos Comhem på någon ort. Men det är på väg bort helt.
     
    Mongroovy gillar detta.
  20. Fox_88

    Fox_88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Var det bara tillverkningsåret som skiljde Mi TV 4S ELA4378GL och L43M5-5ASP? Eller kom du fram till något annat?