Diskussion: Samsung Galaxy Tab S7 / S7+ (2020)

Diskussion i 'Galaxy Tab S' startad av Swedroid, 28 jul 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Samsung-Galaxy-Tab-S7-1594727866-0-12.jpg
    Tab S7 Plus:
    • Skärm: 12,4 tum AMOLED, 16:10, 2800 x 1752, 287 PPI, 420 nits
    • Snapdragon 865+
    • Minne: 6GB LPDDR5X /128GB, microSD
    • S-pen med 9 ms fördröjning (tidigare ~40 ms)
    • Fyrdubbla högtalare (stereo), Dolby Atmos
    • 10 090 mAh (upp till 16 timmar video)
    • 285 mm x 185 mm x 5,7 mm, 590 gram
    Samsung-Galaxy-Tab-S7-1595762284-0-0.jpg Samsung-Galaxy-Tab-S7-1595762273-0-0.jpg


    Tab S7:

    • Skärm: 11" LCD, 16:9, 2560 x 1600, 120 Hz, 274 PPI, 500 nits
    • Snapdragon 865+
    • Minne: 6GB LPDDR5X/128GB, microSD
    • S-pen med 9 ms fördröjning (tidigare ~40 ms)
    • Fyrdubbla högtalare (stereo), Dolby Atmos
    • 7040 mAh (upp till 15h video)
    • 253,8 x 165,4 x 6,34 mm, 495 gram


    Info via: Samsung Galaxy Tab S7 & S7+: Alles zum neuen iPad- & Surface-Ersatz
     
    Last edited by a moderator: 28 jul 2020
    corb06 och Sunbringer gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite udda höjd/bredd-förhållande. Ser man till både Microsofts, Googles och Apples mer produktivitetsinriktade verktyg, så gäller ju både 3:2 och 4:3 för Pixelbook, Surface och Ipad Pro.

    Det är märkligt att satsa på 16:10 eller 16:9 när alla andra med samma målgrupp i åtanke ändrat till något annat.

    Lite otippat också med LCD i elvatummaren om det nu stämmer, för den är ju egentligen bäst som mediaplatta förmodar jag, och då borde OLED vara mycket trevligare. För produktivitet vet jag egentligen inte om OLED är optimalt då en del verkar uppleva det som obehagligt att läsa på längre perioder (kika tex på omdömena för Dells XPS-laptops med OLED-paneler).

    De borde satsat på 11" OLED 16:9 för media/spel/stadia/xcloud/"resplatta"-gänget, och sedan 3:2 med LCD för tolvtummaren, för produktivitetsgänget som vill köra Photoshop och Lightroom eller jobba med doc, xls eller pdf och svara på mail.

    Att försöka kombinera bägge tror jag är ordentligt knepigt, eller är jag ute och cyklar?
     
    Last edited: 28 jul 2020
    flipp, R3b0rn, tooobe och 2 andra gillar detta.
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag ser gärna att båda plattorna är 16:9 eller 16:10 faktiskt. Jag skulle gärna kunna spela Xcloud, Steam, Stadia eller annat även på den större skärmen. Jag tror även att multi windows blir bra med större bredd vid kontorsarbete.
     
    bernard gillar detta.
  4. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    De nya tangentborden som har läckt verkar kunna bli riktigt bra med större track pad, större tangenter och en ytterligare rad med hotkeys ovanför siffrorna som är anpassade för både Dex och Android. Kanske skulle dessa plattor med tillbehör vara tillräckligt kompletta för ersätta en liten laptop vid resor faktiskt!

    [​IMG]
     
    larmar01 gillar detta.
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Personligen skulle jag om något i såfall föredra tvärtom - jag kommer när det gäller surfplattor alltid att vilja ha den mest magiska skärmen i den största storleken jag kan få tag i, och det är helt och hållet för streaming så 16:10 blir bra :). Enda orsaken till att köpa den mindre vore i såfall att ha en extra kompakt rese-enhet, (och ska jag ändå upp i 12.4 för det så kan jag ju lika gärna ta min minsta windowslaptop) och den kunde i såfall få vara i ett mer korttjockt format för att tillgodose fler olika behov. Men med det sagt känns det bra uselt att de i tab S-serien överhuvudtaget släpper en platta med icke OLED. man får allt hoppas att det är den bästa tänkbara LCD-skärmen.

    och slutligen skulle jag däremot kanske bli allra gladast om de släppte en ny 8-tummare i 16:10 med top notch prestanda och givetvis OLED, för det saknar jag verkligen.

    men det är fortfarande inte bakgrundsbelyst eller :ehm:?
     
    RuffyMan, Flagellant, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är lite förvånande att inte bägge har AMOLED. Tycker de snålat lite på minnet med (?). Kan en tillverkare som OnePlus slänga in 8GB LPDDR5 i en "budgettelefon" bör väl plattor som jag antar kommer kosta från 9990 kr erbjuda 8GB.

    Samsung pushar ju mycket för Dex också, med möjligheten att arbeta med fler skärmar, och då blir ju mängden arbetsminne än viktigare. 8GB hade platsat mycket bättre i speclistan.

    Hur som helst kommer det som du säger bli oerhört spännande att titta på skärmen när plattorna finns i butik. En så maffig OLED lär vara en upplevelse för sig, särskilt med senaste generation AMOLED.
     
    kissidor gillar detta.
  7. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag håller helt med om Oled och om att det som saknas är en storlek runt 8 tum med bra specar.

    Jag hade gärna sett 12.4 tum och 8 tum istället.

    Men att ha en Windows pc kommer inte ner i bärbarhet för handbagage som runt 500 gram med 12.4 plattan. Det tycker jag låter bra. Men jag tänkte inte på bakgrundsbelysning. Det hade verkligen varit perfekt att ha!
     
    ängegärd01, kissidor och bernard gillar detta.
  8. Roger K

    Roger K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Reserv / arbetstelefon.
    Platta:
    Samsung Tab S8 Ultra 5G
    Föredrar 16:9 eller 16:10. Har en iPad pro 11" 2020 och när man ser film på den så används typ halva skärmen. Oled gör dessutom bilden mycket trevligare att titta på. Sitter också ofta och håller i porträttläge med en youtubevideo spelandes och surfar eller gör annat på nedre delen av skärmen. Multitasking på Samsungs produkter passar mig mycket bättre än Apples variant, där man delar skärmen höger / vänster eller har videon spelandes ovanpå ex webbläsaren.

    Blir nog en Note 20 Ultra och en Tab S7+ tror jag.
    Ser fram emot eventet den 5.
     
    Flagellant och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är helt klart individuellt.

    Mitt bekymmer med 16:10 och 16:9 är att så lite information ryms på höjden, och i princip allt som rör produktivitet är optimerat för just höjden, tex webben, mail och ordbehandlare/dokument etc. Telefonerna drev ju verkligen på optimeringen på höjden. Även bildredigering fungerar bättre eftersom de flesta kameror tar bilder i 3:2-formatet.

    Två webbsidor bredvid varandra tycker jag fortfarande fungerar bra på tex Pixelbook, Surface laptop och Ipad, då nästan alla sajter är responsiva och anpassar innehållet.

    Visst kan man vrida på enheten och köra porträttläget, men det blir ju lite körigt med tangentbord osv anslutet. Samtidigt finns det ju fördelar som du nämner med att picture in picture mindre sannolikt stör innehållet. För video är det utan tvekan helt överlägset, och även de flesta spel i tex Appstore fungerar ju inte fullt ut i 3:2 på tex Ipad.
     
    Last edited: 29 jul 2020
    Sunbringer och livinl0ud gillar detta.
  10. larmar01

    larmar01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad Mini
    Tror hel klart att S7:orna kan ersätta en rese-laptop, ska bli riktigt spännande att se dem IRL efter release!!
     
    bernard gillar detta.
  11. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Köpte en iPad pro på 12"(?) till familjen.
    Tycker den är lite klumpig att ligga och surfa med i soffan!
    Att köpa tangentbord var i vårt fall pengarna i sjön, då ingen använder det!
    Hittar det skräpandes lite här och där, då alla rycker av det för att paddan blir ännu tyngre och klumpigare att hantera med det på.
    Lutade åt att köpa den vanliga storleken, men utan amoled känns det inte så lockande, så det får nog bli den större.
     
    R3b0rn gillar detta.
  12. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej, det här går åt fel håll? Jag har tab S4 som är 8:5/16:10. Att köra 16:9 är inte bra. Använder mest landscape mode och plattan hade helt klart haft nytta av ett par cm extra "på höjden" så den blir något mer fyrkantig. Inte gå till ett bredare format. I portrait mode känns den lite smal också. Hade inte spelat roll för film om plattan var "fyrkantigare" för det är ändå svart runt, för det är OLED. (Att S4 inte är "fyrkantigare" är största irritationsmomentet vid användning tycker jag.) Storleken 10.5-11" är väldigt behändig för slösurf.

    Problem två. No OLED!? Why? Det är väl billigare med LCD men det är fel väg att gå? Nu ska jag inte dissa skärmen utan att ha sett den såklart, men spontant känns det inte rätt. (LCD har väl sina fördelar också, men förr i tiden var LTPS typ sämsta LCDn.)

    Problem tre. 6GB RAM. Kinesiska budgettelefoner för barn har 6GB RAM... Samsung har vanan att snåla med RAM. S4 borde haft 6GB, inte 4GB, med tanke på priset. Det märks också att det är 4GB. S7 borde ha 8GB som standard. Känns som att Samsung fular sig för dom vet att det är lite konkurrens i segmentet premium-plattor. Så dyrt är inte RAM-minnet att det känns motiverat att snåla, med tanke på priset på plattan.

    Jag blir inte alls sugen, tyvärr. Sorry Samsung. :cry:

    Samsung verkar ha lite svårt att definiera sin målgrupp för den här produktserien. Har varit samma med tidigare modeller. Plattorna verkar inte riktigt veta om dom är för företagsanvändare för "produktivitet" eller om dom är för att slösurfa på i soffan och på resor.
     
    Egil gillar detta.
  13. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag har fortfarande min Samsung Tab Pro 8 (8.4") from 2014. Den storleken är kanon för casualsurf m.m. Batteriet är fortfarande kanon.

    Med det sagt så skulle jag gärna byta ut den men frågan är inte om Tab S5e egentligen är en bättre deal, S7 lär väl kosta från 7000?
    Lite tråkigt att trenden är surfplattor från 10 tum och uppåt, jag hade som sagt helst velat ha 8"
     
    Sunbringer och bernard gillar detta.
  14. larmar01

    larmar01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad Mini
    Kör min S2:a fortfarande, fungerar bra till surf, Netflix och enklare "PC-arbete" (tack Office-apparna!!!), har varit en trogen följeslagare de senaste 5 åren. Börjar dock bli sugen på en ny så knapparna (volym, on/off) har slutat att fungera och att batteriet är rätt kass. Ska bli spännande att se S7:an live när den väl kommer.
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite fler bilder från EVleaks:

    EeCm1jjXkAISNJa.jpg
    11 vs 12,4. Skärmytan blir en hel del större på 12,4 iom 16:10 vs 16:9.

    Ed95vQxXkAMIjPl.jpg Ed95vRCXgAAq3M3.jpg

    Tangentbordet ser rätt trevligt ut vid en första anblick. I motsats till Apple erbjuder Samsung funktionstangenter, vilket är uppskattat. Eftersom styrplattan ser ut att vara rätt rejäl också kan det bli en trevlig upplevelse att arbeta med, om man kommer överens med höjd/bredd-förhållandet. Medföljande stödet för XCloud är så klart lite festligt också.
     
    Sunbringer gillar detta.
  16. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag tror att vilken platta som passar bäst beror på så många saker att det är svårt att ge någon råd utan att veta mer om dem först och hur deras användning och preferenser är.

    Jag gillar att ha en platta runt 8 tum för korta resor på några timmar till några dagar och att kunna bära med mig en stor ficka eller liten väska. Som lätt kan tas upp och tas ner. Den kan även fungera i bil med karta.

    Jag gillar att ha Tab S5e på längre resor på några dagar till veckor eller hemma på bordet då det är skönt med större skärm under en längre tid då man inte behöver packa upp och ner den ofta. Exempelvis flygresor eller om jag är hemma och spelar ett spel med separat kontroll. Jag har den även i ett ställ och låter ibland den fungera som en fotoram med slideshow och videos.

    Om jag köper S7 kommer jag nog välja 12.4 tum för att ha hemma mest och kanske på längre resor, medan s5e på medellånga resor och en 8 tums platta har jag just nu för väldigt korta resor eller ibland att surfa eller läsa något en kort stund i sängen eller liknande.

    På Tab S7 plus ser jag framför mig möjligheten att fixa med bilder och videos efter en semesterdag kanske eller använda den till att skriva eller multitaska. Men framförallt ser jag fram emot att spela hemma i soffn, sängen eller på balkongen med stor bekväm OLED och kunna se detaljer i exempelvis spel som point and click, psremote, xcloud, geforce now och så vidare. Så jag tror inte att jag kan välja en enda storlek tyvärr. Men jag har just nu svårt att hitta en bra anledning att välja Tab7 då den ligger för nära i skärmstorlek till S5e och väger ungefär 100 gram me och inte har oled. Då vill jag hellre ha en mycket större som tab s7 plus som jag räknar med att inte ta utanför hemmet så ofta.
     
    kissidor gillar detta.
  17. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ja, nu var det inte min tanke att ge råd, men givetvis har du en poäng.
    Men jag skulle aldrig fixa att ha tre enheter och kategorisera resor som korta, medellånga och långa och utifrån det ta olika plattor. Köper jag en platta, då använder jag den som en platta oavsett hur kort eller lång resan är. Är det inte värt att ta med en platta så använder jag telefonen istället.
    Det ska vara smidigt.
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag hade börjat tro att jag var helt ensam i världen om att resonera sådär kring surfplattor, kul att det finns en till i alla fall :D.
     
    larmar01, Sunbringer, Mobik och 1 annan gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon sett mått/vikt på S7-plattorna ännu? Iom AMOLED för S7 Plus är det nog inte orimligt att den väger lite mindre.
     
  20. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag läste att s7 skulle väga 490 gram men jag minns inte källan. Ska kolla om jag kan hitta det igen.
     
    bernard gillar detta.