Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. Droid86

    Droid86 Guest

    Jag bor i Västerås och här har inte Voi pass kommit ännu men ska tydligen göra det snart. Får hoppas att väntan inte är alldeles för lång.
     
    bernard gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Försvann de för att Voi skulle fixa strypning på sparkcyklarna så att de uppfyller lagkraven på motoreffekt, eller är det något helt orelaterat (något jag inbillat mig kanske rent av)?
     
    Droid86 gillar detta.
  3. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Jag jobbade med voi ett tag och anledningen till att de försvann va att förstörelsen i malmö/lund va enorm. Kidsen bröt upp displayen sen tjuvstarta med en nyckel. Åtgärden då va att plocka bort display. Men sen kom det falska kreditkort som gjorde att alla åkte runt gratis och de gick i sönder hela tiden och stod och pep överallt. Samlade man in hundra en kväll så behövde man fixa säkert 90 av dem. Stödet åkte av hela tiden batterier som va borta osv osv. De första voi va inte byggda för lund med alla gatustenar osv modellen höll inte.
    Första bilden på voieger 2 eller vad den nya modellen heter kom i september. Då stod den hemma hos marko som va citymanager för voi i malmö lund.
    Både tier och circ hade samma problem, tier va tidiga att byta sin modell.
    Circ försvann sen voi sen lime drog in sina i början av corona.
    Zaid som är cm för lime i malmö/lund va på malmöstads förvaring för att hämta ut 3 beslagtagna lime och han berätta att det fanns ett berg av voi och circ.
    Skulle egentligen kommit en ny modell av lime gen 3.5 till malmö i våras men de blev inget utan de är samma modell som de haft hela tiden. Varför de inte är tillbaka i lund vet jag inte men faktist
     
    Kimball, Droid86 och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var som tusan: Ja, nu när du säger det var det rätt kaotiskt när Voi gjorde inträde, men jag visste inte att det var så illa.

    Lite märkligt att de inte valt att gå in med den nya modellen, men det verkar ju som att Lund är en utmaning i vilket fall.
     
    Droid86 gillar detta.
  5. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Wind fanns också i malmö ett kort tag men de försvann lika snabbt som de kom typ.

    Både voi och lime är helt tillbaka dragna från helsingborg, så antar att de är dyrt att ha scootrar utsatta i mindre städer.
     
    Droid86 gillar detta.
  6. Droid86

    Droid86 Guest

    jaha finns inte Voi kvar i Helsingborg? Wind förvsann väl lika snabbt Stockholm också. Det verkar vara en tuff marknad det där med många stora aktörer (svårt för nybörjare) Även med kunder som letar efter den bästa och billigaste uthyraren.
     
  7. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    När voi kom så va de det billigare alternativet voi vs lime. Men lime's cyklar va grymt mkt roligare innan de ströps. Gick i 30kmh rejäla och rebusta. Sen kom strypningen och lime blev tråkigast.
    Voi började sen mixtra med priset vissa dagar kostade 1.50 vissa 4.50 och varannan scotter man låste upp va trasig.
     
  8. Droid86

    Droid86 Guest

    Oj oj 30km/h nu känns det som att det går typ i 18?riktigt slitna. Ja Voi hade ju 1,5kr när de lanserades i Stockholm sen ändrade de till ett minutpris beroende på väder, dag, plats och tid. (1,5-3kr). Jag vet inte vad det är för skitsnack det känns som att det är 2,5-3kr hela tiden.
     
  9. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Har aldrig behävt betala för en sparkcykel då voi i början gav bort freerides hela tiden tror tom jag har 250kr kvar tier gav också bort massa freerides har 14 kvar där. Hade lime som extraknäck och laddade typ 2000 limes innan min hyresvärd satte stop.
    Från mitten av januari tiill mitten av maj drog jag in 100k på att ladda limes. Plocka duben lime efter 02.00 fick du hålla cyklen till 07 dagen efter så den kunde man köra om man behövde.
     
  10. Droid86

    Droid86 Guest

    Jaha. Det var inte en dålig summa för att ladda Elsparkcyklar. Inte så mycket jobb ju men bara inte jättekul att ge sig ut varje natt cirka 02 och sen ut igen 07 men klart värt det. Voi har varit lite snåla med credits och gratisåkturer på senaste men nu tycker jag att de börjat igen. Massa tävlingar och jag kunde skrapa ihop 150kr att åka för i en tråd här på Swedroid. Fick du åka gratis när du jobbade för Voi?
     
    bernard gillar detta.
  11. Droid86

    Droid86 Guest

    Voi pass är också en bra deal. 24h pass och 30 dagars pass. Finns just nu bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag bor i Västerås och i appen har det stått ”Comming soon to your city” i en månad. Undrar vad de anser som ”soon” lite smådrygt.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Hyresvärden satte stopp, på vilket sätt då? Blev det för mycket släpande/springande i trappor nattetid, eller något med elen att göra?

    Hur många dagar i veckan jobbade du i snitt (5 dagar eller fler?), och hur många timmar jobbade du per gång, för att komma upp i den summan?

    Intressant jobb, rätt speciellt. Åkte du runt själv eller med någon vän/hjälpreda? Skötte du allting på egen hand, såsom egen bil osv, eller fick du någon utrustning av företaget du arbetade för?
     
  13. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Ja man jobbade själv, någon gång slog man ihop med en konkurrent och åkte och tömde lund. I början låg bounty på 70kr och va dynamisk så om en cykel stått länge så steg bounty. Efter ett tag sänktes bounty tilll 55 och många la ner. Sen sänkte dem till 40 och ännu fler slutade.
    Man fick 4 laddare när man började sen fick man köpa fler. Jag köpte upp av folk som slutade.
    Man va själv någon gång slog man ihop med en konkurrent för att töma tex lund.
    Jag tog de flesta till fots då jag bodde centralt i malmö. Jag plockade cyklar varje dag typ i en timme sen en timme satt sätta ut färdig laddade på morgonen.
    Efter 21.00 släppte de dem cyklar de tyckte skulle vara laddade dagen efter.
    Jag tog typ 16 varje kväll.

    Min hyresvärd akelius tyckter inte om att man använder deras el för att jobba hemma.
    Bodde 7e vån med hiss och ingen granne stördes tvärt om tyckte de va spännande och lånade ibland cyklarna. En cykel kostade 36öre att ladda från 0 till 100% de som släpptes kl 21.00 kunde ha halva batteriet kvar.
     

    Bifogade filer:

    N6290, Droid86 och bernard gillar detta.
  14. Droid86

    Droid86 Guest

    I Göteborg är lime cyklarna riktigt slitna. Om det inte är bromsen eller gasen som inte fungerar hänger delar löst osv. Kanske dags att uppdatera flottan? Men när man väl får tag på en som är fin är det riktigt kul. Åkte i en backe idag och märkte att scootern inte bromsar in av sig själv till 20km/h utan bara kör på. Kan vara farligt men bara man har kontroll på scootern och omgivningen. Kom upp i 32km/h
     
  15. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    De använder samma lime som kom 2019 bara det motorn är nedgraderad till 250w hastigheten är strypt till max 20 men blåser det så kommer man väl max upp o 12kmh lime är fruktansvärt tråkiga att åka på.
    Efter som jag flyttade från stan i våras har jag inte kunnat testa de nya voi än.

    Vill man extraknäcka för lime så är göteborg en bra stad då bountyn per scooter ligger på 57kr jämfört med malmö som ligger på 32kr
     

    Bifogade filer:

    Droid86 gillar detta.
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    förstår mig inte på alla småglin som åker runt med dom, hur betalar dom ? inte så konstigt alla sen är sönder och trasiga.... dom ska inte åka såna tycker man.
     
  17. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Intressant ändå att Akelius som, enligt min erfarenhet, totalt skiter i det mesta gällande vad som försiggår i deras lägenheter (haft problem flertalet gånger med kaotiska/konstant festande grannar men Akelius brydde sig aldrig om det), men då lägger märke till elförbrukningen i en specifik lgh! Trist för dig då det verkar varit väldigt lukrativt!

    F.ö. är ju de nya Voi-modellerna i GBG väldigt bekväma att köra får jag ändå säga! Går väl bara i 20km/h antar jag (finns ju inga displayer kvar) men jag själv föredrar bekvämlighet över hastighet de få gånger jag faktiskt nyttjar dem.

    Nuförtiden kan det ju enkelt lösas via månadspass som nämnts innan, att som förälder betala 399:-/mån så kan glinen roa sig bäst de vill känns säkert som en hyfsad investering för många kan jag tänka mig. Man såg ju dock brutalt många som åkte mycket innan i åldrarna 12-17 och många gånger då funderat över hur mycket pengar de lagt på det hela, för majoriteten kan ändå inte gjort det med stulna kreditkort känns det som.
     
  18. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    El ingick i min hyra men kostade 460kr per månad enligt hyresavin.
    Tror mest de handlade om avundsjuka då hon inte kunde motivera varför ungarna skulle få lov att ladda sina skoldatorer hemma eller pizza budet som laddade sitt el-cykel batteri hemma osv osv. Först tyckte hon att jag skulle betala extra för el sen när jag berätta vad de kosta blev de total förbud, satte tom ett vaktbolag som stod utanför porten varje kväll 21.00.
    Det va aldrig så att jag missköte genom att ha cyklar i trappen eller så.
    Hyresgäst föreningen tyckte det lät märkligt och ville försvara mig vid en ev tvist.

    Hade jag varit "hunter" voi's motsvarighet hade jag förstått, när de samlade in så låstes cyklen upp utan man fick balancera den på bakhjul och de pep och tjöt , med lime så låses cyklen upp och du kan köra den hem och tillbaka när du ska placera ut den.
     
  19. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Falska kreditkort sen kör de sönder dem slänger dem i kanalen osv den månad jag jobbade med voi så va 90 av 100 cyklar trasiga på något sätt.
    I början bröt de upp displayn sen pillade med en nyckel för att sen tjuvåka.
     
  20. Droid86

    Droid86 Guest

    Vois månadspass i Göteborg har ju är ett väldigt bra pris. 399kr. Kostar däremot 599kr i Stockholm.
     
    bernard gillar detta.