Telia RCS nedstängt på obestämd tid

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av discomega, 5 aug 2020.

  1. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Köpte en oneplus 8 pro och försökt få igång rcs utan att lyckas . Tydligen är det avstängt av Telia själva [emoji849]

    SMS+ - Telia.se
     
    EricG och KTM gillar detta.
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Tror Telia kommer att släppa exklusiviteten av RCS. Jag har kunnat aktivera RCS med lite hack förra året men tekniken är inte så attraktiv när det finns bättre IM appar. Google har ju släppte en alternativ till operatörernas servrar så det är ingen ide att hålla kvar tekniken exklusivt. Så RCS är blir som vilken annan IM app som WhatsApp, Signal,Telegram,Facebook Messenger och iMessage.
     
    Last edited: 6 aug 2020
    night77 och discomega gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Och dessutom så RCS lösning från Google (utan operatörernas godkännande) är inte heller något bra då den saknar kryptering. Jag hoppas Google inför kryptering o då kan folk verkligen börja använda den.
     
    Kristy, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Är väl bara att konstatera att RCS är ytterligare en av Googles iskalla lösningar?!?
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Typ .. känns som att Google har misslyckats med att implementera en lösning som iOS har haft i evighet och finputsas hela tiden. Man kan faktiskt skylla mer på operatörerna som inte hade velat implementera tekniken på ett smidigt sätt, i Sverige så har bara Telia visat stort intresse, resten av operatörerna har varit iskalla.. känns som att Whats APP till exempel är mycket bättre alternativ för att dela med sig bilder o filer ..
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    SMS är ännu populär i Staterna så Google har lobbat för att få operatör och tillverkare att samarbeta. iMessage är så viktigt att många inte släpper iOS. RCS är DOA pga standard och operatörerna jobbar inte tillräckligt snabbt att implementera den globala standarden och hittar på egna versioner. Tekniken är som Allo och Hangouts och Apple kommer inte implementera RCS för att SMS har stöd i 5G. Påtala om iMessage så finns Airmessage där man använder en gammal iphone som mellan hand.
     
    Last edited: 6 aug 2020
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    RCS har alltid varit okrypterat vilket är anledning för att ingen använder den. Planen var att skapa SMS baserad på data och inte text. Google borde ha köpt WhatsApp.
     
    katho och scotten gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar iofs som Google kan komma att köra end-to-end i sin egen implementering av RCS. Dvs den som förbiser operatörerna: Google Messages preparing end-to-end encryption for RCS - 9to5Google
     
    Kristy, dalton, katho och 1 annan gillar detta.
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror du på allvar att gemene man väljer bort RCS för att den inte är krypterad? Hade Google bara rullat ut RCS till alla Android-användare per automatik så kanske det hade kunnat bli något. Med sms fallback. Men det tar för lång tid.
    Imessage är det bästa som finns, att Google FORTFARANDE inte lyckats få till en så bra tjänst är bisarrt.
     
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det fanns en sån app innan, Hangouts. Att Google ger en alternativ till operatörernas servrar gör så att RCS blir vilken IM app som helst. Det är viktigt att operatörerna och Apple implementerar RCS för att det ska bli en skillnad. Många använder iMessage som guldstandard när man jämnför IM appar. RCS är okrypterade, standarden är helt kaos där operatörer försöker mjölka med tekniken och Apple säger nej till implementering vilket dödar användning. Om RCS blir populär i USA, då kommer folk att använda RCS i världen.
     
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag menar bara att det hade varit bra om
    Google hade valt att ”man up” och bara sätta en standard och sen rulla ut det till alla Android-mobiler via Android Messages (eller vad sms-appen nu heter). Sen efter ett visst datum så hade man kunnat säga att alla nya Android-mobiler skulle ha den appen förinstallerad. Då hade man ju fått lite spridning på den oavsett vad operatörerna vill eller inte vill. Sen får väl Apple hoppa på tåget eller inte. Då har man ju iaf börjat.
     
  12. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Skickade faktiskt frågan till Telenor för någon vecka sen, då de har ett tidigare uttalande om det:
    Telenor slår på meddelandetjänsten RCS

    Svartet kom idag, och de "har tyvärr ingen information" - så operatörerna verkar ju rätt ointresserade...
     
  13. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det blir en liknande WhatsApp funktionalitet dock i SMS/MMS appen. Inte alla kör med WhatsApp men alla kör med nån form av SMS klient.
     
    Kristy, matssoderstrom och FreddeN gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Tänk dig seamless messaging. RCS behöver inte registering av ett konto som iMessage men är en global standard.
     
    Kristy gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det riktigt jobbiga är att man inte kan knyta mer än ett nummer till Whatsapp, RCS och dylika tjänster.

    Tappar man tex sin telefon är man ju helt rökt om man främst använder whatsapp. Telefonen måste vara igång för att andra klienter skall fungera.

    eSIM gör förstås att man kan fixa ett nytt SIM-kort fort, men det är ju fortfarande mycket antikt att låsa en tjänst till ett SIM-kort/ett nummer. De flesta idag har mängder med uppkopplade enheter och vill kunna använda dem fristående.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tyvärr är väl facebook messenger fortfarande den enda meddelandeappen som lirar på alla plattformar samtidigt. Och just det faktum att typ alla har den appen. Hatar facebook som pesten men hittar ingen bättre lösning som inte innebär att man ska be folk ladda ner något annat.

    vad är det egentligen som hindrar google från att göra exakt samma sak som apple gjorde med imessage? Göra att sms går via googlekontot som standard, eller varför inte inaktivera sms helt och hållet, folk utan smartphones får skicka brev. Tycker det är helt orimligt att dom hela tiden fallerar, dom måste nog tvinga in folk lite och sen göra det typ lika bra som apple. Om dom lyckas och även släpper den till iphone så kanske dom på sikt kan motverka inlåsningen som imessage medför med en iphone.
     
    Kristy och N6290 gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    "Då SMS+ i sin nuvarande form inte helt stödjer teknisk standard har vi beslutat att tillfälligt stänga tjänsten för att ta fram en ny lösning."

    Telias lösning är ju fullt kompatibel med Googles RCS. Vad är det man behöver fixa egentligen?

    För mig funkar RCS fortfarande (Halebop).
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Inlåsning brukar väl inte vara så populärt hos Googles användare?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tyvärr är det väl här Facebook Messenger kommit in, det fungerar i princip alltid och det fungerar bra. Det spelar inte heller någon roll vilken telefonmodell personen man har kontakt med har. Det bara fungerar. Tror att det är svårt för någon annan att kunna konkurrera med det, eftersom Facebook har en så pass stor användarbas och man inte behöver registrera sig för något extra.

    Det som nog hindrar Google att göra som Apple gjort med iMessage är alla olika tillverkare som använder Android med alla olika lösningar och anpassningar av mjukvaran.

    Om Google skulle inaktivera SMS helt och hållet hade folk lämnat enheter som hade den begränsningen snabbare än snabbt. Det går inte att få 2FA-koder, information som man kan behöva missas, skicka meddelanden till personer med enheter utan RCS fungerar inte osv. Nej, det hoppas jag verkligen att de inte ens har tänk på.

    Skillnaden är att Apple inte har tvingat in någon i att använda iMessage. Det har fungerat seamless. Har mottagaren iMessage blir skicka-ikonen och bubblan blå, annars blir den grön. Meddelandet skickas på exakt samma sätt. Det enda som krävs är ett mobilnummer eller Apple-ID. Om dataanslutning saknas skickas meddelandet som ett vanligt SMS. Det kommer alltid fram. Jag tror inte heller att folk kommer lämna iMessage för en annan lösning, av den anledningen att iMessage är så inarbetat och verkligen bara fungerar på alla iOS-enheter. En separat app skulle bli som Facebook Messenger eller WhatsApp, vilket redan finns.