Uppdatering om min extremt långsamma fraktupplevelse med
Amazon.de.
Bakgrund: Tisdag den 4 augusti beställer jag en vara som påstås finnas i lager och som skall vara mig tillhanda den 7-10 augusti. Efter beställning och betalning är beskedet fortfarande att varan ska komma senast 10 augusti. Efter två dagar den 6 augusti när varan skickas så ändras plötsligt ankomsttiden till den 7 september, alltså en månad senare än tidigare besked.
Det handlar om gratis frakt alternativet.
Idag ser spårningen ut så här:
Visa bifogad bild 90515
Det finns flera saker som ser skumt ut med detta.
1. Kan varan verkligen komma från Lonate Pozzolo i Italien till Langenhagen i Tyskland på en timme och 24 minuter? En sträcka på 98 mil över två landsgränser och som enligt Google Maps tar drygt tio timmar att köra?
2. Varför har paketet nu legat i Hannover sedan i fredags utan att något händer? Normalt brukar paket kunna komma till Sverige från Hannover på två dygn.
Någonting är fishy här och Amazon säger inte sanningen. Jag har varit på supporten två gånger men bara fått svävande svar där de försäkrar mig att inte behöva vara orolig och att de "tror" att varan ska komma mycket snabbare än den 7 september.
Den sannolikaste teorin är att Amazon kör en fuling och inte alls har varan i lager utan väntar på leverans. Under tiden fixar de en fejkad spårning.
Det tråkiga är att jag är helt låst. För att få pengarna tillbaka är jag tvungen att vänta tills varan kommer. Eller att det gått en vecka efter att varan skulle ha kommit vilket innebär att vänta till den 14 september. Det känns som att jag sitter i limbo och att Amazon på ett fult sätt ändrat spelreglerna när de plötsligt utan förvarning efter beställning och betalning flyttar fram leveranstiden en månad.
Jag vet att 95% av alla Amazon-ordrar flyter på utan problem. Det gäller även mina. Men jag vill lyfta fram att i enstaka fall kan det gå väldigt märkligt till och då är Amazon-supporten inte speciellt intresserad av att hjälpa till.
Visa bifogad bild 90516
Click to expand...