[Appförslag] SF Bio

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av alioooop, 8 apr 2010.

  1. Rojpen

    Rojpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    samma hära.. är ju en av dom apparna man måste ha ^^ synd bara att det ska ta sån tid då ipåne redan har den..
     
  2. Sigma78

    Sigma78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    På vilket sätt skulle den applikation som Zip har skrivit påverka ert släpp och användarnas möjligher att själv välja om de vill använda den officiella applikationen eller hemmahacket?

    Så länge det står klart och tydligt att appen inte har någon anknytning till SF, används på egen risk och är ett rent privat projekt... vad är problemet?

    Vi sitter nu i en situation där det finns en app som löser ett problem, men tvingas vänta på något som det inte finns en tidsplan på grund av.... vad? Att ni är rädda för att den är bättre än er egen?
     
  3. SF Bio

    SF Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nej, vi är inte rädda för att appen skulle bli bättre än en som vi själva står bakom. Vi vill däremot inte att det finns appar ute där vi själva inte varit delaktiga i utvecklingen och anledningarna till detta har vi redan tagit upp tidigare i tråden.

    Vad gäller släppet av Android-appen så har vi inte så mycket nytt att komma med tyvärr. Utvecklingen av appen kommer att göras parallellt med nya versioner av mobil.sf.se och iPhone-appen. De planeras att släppas innan nästa version av sf.se släpps. Arbetet med nya sf.se har påbörjats men är i ett väldigt tidigt skede och lansering ligger ganska långt fram i tiden.
     
  4. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Gör då som Sveriges Radio gjorde med den alldeles utmärkta appen SR player.
    De kontaktade utvecklaren och sedan vidareutvecklade de gemensamt hans app till Sveriges Radios officiella applikation.
     
    Last edited: 16 sept 2010
  5. clooak

    clooak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Instämmer, Det är dags att ni tar tag i det ni utvecklar... Att prioritera en Iphone app kan väl vara OK, men att inte prioritera det som är näst störst nämligen Android är förkastligt.

    Han som har utvecklat appen (som inte blivit godkänd av er) är nog mer än villig att samarbeta med er. Lyssna på de som använder era tjänster istället för att vara trångsynta. Använd er av hjälp från allmänheten... Det är så man utvecklar bra applikationer!

    SF Bio, Ta och tala med era utvecklingschefer och visa de den här tråden och kom ihåg börja samarbeta ist för att motarbeta projekt som dessa!
     
  6. Sigma78

    Sigma78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så allt som behövs är ett ok från utvecklaren att ni kan bli delaktiga i utvecklingen av den så är det grönt sen?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  7. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror inte Ni på SF riktigt inser hur viktigt och hur mycket det här påverkar...

    Finns massa gånger som jag skulle gått på bio rent spontant, men varit tvungen att komma hem för att kolla ordentligt och då inte haft orken/tiden längre att ta mig ut ur huset.

    Och nej, mobil.sf.se duger inte på långa vägar. Kom igen, finns det ens någon som "wapar" längre? För det verkar onekligen som att mobil.sf.se är utvecklat för detta.
     
  8. SF Bio

    SF Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Undantaget högupplösta trailers och navigatorn så finns det ingenting i iPhone-appen som du inte kan göra på mobil.sf.se. Länkarna i den sistnämnda är anpassade för pekskärm men i övrigt så skiljer de sig inte åt designmässigt. Det är dock självklart att en anpassad app är betydligt mer användarvänlig än en vanlig mobilsida. För att reservera biljetter så funkar dock mobilsidan precis lika bra som iPhone-diton.


    Nej.

    Jag har kontinuerlig kontakt med ansvarig för pågående och kommande projekt och han är medveten om era synpunkter och önskemål.
     
  9. lt-johan

    lt-johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är ingen jurist, men frågan är hur mycket laglig makt SF egentligen har att i västa fall plocka ner appen från Android Market. Att skrämmas med tveksamt tillämpbara lagtexter är lätt. Att faktiskt göra något åt det är en helt annan grej.

    Varumärket - OK, undvik "SF", "SF Bio" osv i appens namn och logotyp.
    Posters - ägs av filmstudios och inte SF. Finns överallt på nätet redan. Tror till och med studios släpper posters i sina press- och promotionkit.
    Texterna om filmers handling - Finns också överallt på nätet redan + citaträtten[1].
    Antal platser kvar - Citaträtt[1].
    Trailers - Återigen tveksamt om SF har något att säga till om här eftersom dom ägs av filmbolagen som gör dom. Kanske till och med finns i promotionkit också. Worstc-case: Embedda från Youtube eller länka.

    Jag tror att så länge du är tydlig med att du inte representerar SF och det inte är en officiell app, undviker SF:s varumärken, samt anger källor kan det rimligen inte vara ett brott att publicera den, men som sagt, jag är ingen jurist :-)

    [1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtt
     
    Last edited: 21 sept 2010
  10. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sant, för den som vill tänka igenom lagarna osv så vill jag påminna om http://www.sf.se/foretag/omsfbio/lankningspolicy där det står om vad som gäller..
     
  11. Sigma78

    Sigma78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bara för att SF skriver något på sin sida innebär inte det att de har på fötterna för att få rätt i domstol. Det är inte ovanligt att företag drar en rövare för att skrämmas. Jag har ett sådant exempel i kompiskretsen som gällde radiotjänst. De var kaxiga som bara den, men när de blev kontaktade av en jurist backade de på 5 röda.

    Jag är inte heller jurist, men jag håller med om att det juridiska läget inte är glasklart, speciellt inte om man undviker loggan och företagsnamnet.

    Det som är så kul med sådana här forum är att det finns läsare med alla möjliga bakgrunder. Kanske finns det någon med juridik i bagaget som kan sprida lite ljus över det här?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  12. trioni

    trioni Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fördel med att utveckla appar för andriod och iphone är möjligheten att enkelt uppdatera med nya features allt eftersom. En hög ambitionsnivå är eftersträvansvärt men här tycker jag att Ni på SF sätter krokben på er själva. Släpp en första version med basutbud vad gäller funktioner och bygg sedan därifrån. Ju längre tid ni dröjer desto sämre.

    Vad gäller den mobila webben, testade precis surfa in på SF.se. Hittade ingen länk till mobil.sf.se. Det enda som fanns var en länk till nått i stil med "SF i mobilen" där det inte heller fanns nån länk att direkt gå till den mobila versionen. Att sen en enorm banner täcker stora delar av ytan gör inte saken bättre. Använd gärna browsersniffning och erbjud möjligheten att direkt gå till den mobilaversionen om man surfar in från en handhållen enhet, om ni nu vill att man ska använda den versionen av SF.

    Sammanfattningsvis känns SFs mobila policy lite mossig. Att stoppa egenutvecklade appar när er egen ligger så långt in i framtiden är inte bra för nån. Däremot tycker jag det är bra att ni aktivt deltar i diskussionen.
     
  13. Noseone

    Noseone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är väl så här med företag som dominerar sin bransch, de tror att de kan bete sig hur som helst eftersom de har monopol.... men rätt var det är så slutar folk gå på bio eftersom de tröttnat på den nonchalanta jätten....
     
  14. htcbap

    htcbap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kom igen sf..
     
  15. SF Bio

    SF Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stora problemet med att "bygga därifrån" är att alla sådana jobb är gigantiska med det datasystem som vi har som grund. Det finns extremt mycket kopplingar mellan våra olika system och en liten ändring i ett av systemen kan påverka alla övriga. Systemreleaser är en stor apparat något så enkelt som att uppdatera sälj-/reervationsflödet kräver rejält med utvecklingstimmar och budgeten för IT-projekt är begränsad. Att dröjsmålet inte är bra förstår vi men av erfarenhet så vet vi att det kan bli betydligt mer kostsamt med släpp av tjänster som inte fungerar som det är tänkt (därmed inte sagt att forumitens skapelse inte skulle fungera).

    Vad gäller browsersniffing så är det ett önskemål som är framfört sedan länge. Dock har andra saker prioriterats högre och det blir nog först i samband med lanseringen av nästa version av sf.se som det finns med. Tyvärr.
     
  16. SF Bio

    SF Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försökt förklara att detta inte handlar om nonchalans men det har tydligen inte gått fram. Vi lägger stora pengar varje år för att erbjuda tjänster till våra kunder som andra företag med liknande bokningssystem inte är i närheten av. De kundsynpunkter kring våra tjänster som vi får in är en självklar del i detta utvecklingsarbete och jag skulle kunna räkna upp mängder av funktioner på sf.se, i våra Biomater eller i våra kassasystem som finns där för att våra kunder har efterfrågat dem.

    Att släpp av applikationer och ny funktionalitet kan ta tid är beklagligt men inget som vi gör för att vi "tror att vi kan bete oss hur som helst" eller för att jävlas.
     
  17. Noseone

    Noseone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hade ni haft en konkurent så hade ni arbetat snabbare... så enkelt är det. Konkurrens främjar företagande.
     
  18. mabl

    mabl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Y GT-S5360
    Info:
    Privata numret. KANONNALLE!
    Rant/ignorethis

    OT: Vad trött jag blir på alla som tjatar om konkurrens hela tiden. Det finns inga universiella sanningar när det gäller ekonomisk teori. Det är inte "så enkelt"! Ta detta exempel och ponera att det fanns en konkurrent som vi kan kalla Astoria. Astoria kastade ur sig en halvtaskig app så fort 1.5 släpptes som var fylld med buggar som fixas eftersom. För vissa användare är detta mumma som förstår att när android säger, "no connection till server" i sista steget så har INTE biljetterna bokats. SF väljer att konkurrera med kvalitet före snabbhet/flashiga funktioner och väntar EXAKT lika länge som de just nu gör. Släpper sedan en app som gör det den ska, är användarvänlig och har ett minimum av flashiga funktioner. Vilket företagande har främjats i detta fall?

    OT2: Följdfråga, kundens synvinkel. Är konkurrens bättre för kunden då? Skulle du vilja ha 2+ biografkedjor att "välja" mellan. Prispressen kanske skulle ha tryckt ner biobiljetten till 50 kr, men olika kedjor skulle lyckas förhandla exklusivitet på olika filmer vilket gör att om du vill se en film så vet du inte vem som visar den. Sen skulle olika kedjor kanske inte finnas i vissa städer så du kan inte lita på att du ens KAN se filmen. Lägg sen till ett antal system med tillhörande androidappar som pratar med sina bokningssystem på olika sätt och en vilja att låsa in sina kunder som gör att inga API öppnas upp vilket omöjligör en app som söker/bokar film oavsett biograf. Sån här skit gör att du som kund får möjlighet att välja, hurra!, du får välja om du vill se den här filmen (om marknaden gör det praktiskt möjligt för dig att du ska få se den, du bor i "rätt" stad med "rätt" bio som visar just din film) skitbilligt eller om du ska låta bli att se den.
     
  19. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  20. Noseone

    Noseone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Oj, kom du direkt från Moskva eller?

    Antar att du oxå tycker det vore bra om vi bara hade 1 telefonoperatör, ett telefonmärke, 1 bilmärke å bara potatis i den ända mataffären som fanns.

    o_O