Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, brukar ta 1-2 dagar innan det kommer till PostNord för mig
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag blev så förbaskad att jag kände att jag var tvungen att ställa frågan till Amazon. Jag menar jag tycker inte det är OK om de före köpet nämner ett visst leveransdatum och sedan efter köpet när det redan är skickat plötsligt säger att det kommer en månad senare.

    Så jag skickade frågan till Amazon supporten. Jag fick svar nu på kvällen några timmar senare så svarstiden var OK. Men svaret de ger är att det är Postnord som har gett Amazon detta datum för när paketet kan vara framme. Så Amazon skyller på Postnord. I mina ögon verkar det helt otroligt att ett Postnord paket från Tyskland plötsligt ska ta en månad när det brukar gå på två dagar. Det enda uppmuntrande Amazon tjejen hade att säga var att hon trodde inte det skulle ta så lång tid. Max tio dagar gissade hon. Men det var bara hennes personliga gissning och inget löfte.

    Så det återstår att se vad som kommer att hända med detta märkliga paket som ska behöva fraktas i en månad från Tyskland till Sverige.
     
    bernard gillar detta.
  3. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Just 7 september tror jag är en bugg. Jag fick upp samma i söndags på det paket jag skrev om tidigare och blev lika frustrerad. Men på Måndag morgon så fick jag uppdatering från ”registrerad” till att paketet var i Danmark och i tisdags kom den fram. Förhoppningsvis blir det samma för dig, jag vet inte om det blir så ifall paketet står som ”Registrerad” för länge innan paketet kommer till PostNord för hantering.

    Edit: Vill tillägga att det fortfarande stod 7 september på Amazon.de trots att Postnord appen hade ett annat datum efter att flödet börjar rulla där.
     
    Last edited: 7 aug 2020
    svenix gillar detta.
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Mitt amazonpaket anlände till Toftanäs och enligt appen lämnade det sen Toftanäs igårkväll. Men samtidigt står det i appen (postnord) att paketet kommer på måndag. Vanligtvis får man paketet dagen efter att det lämnat Toftanäs.
     
    bernard gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för ditt stöd! :)

    Efter att ha tjatat med Amazon supporten har jag nu fått besked om att detta paket skickas från en Amazon anläggning i Italien. Det har jag inte råkat ut för tidigare. Amazon tror nu att paketet kommer att lämnas över till Postnord de närmaste dagarna och att det borde komma i nästa vecka eller veckan därefter. Återigen är detta inget löfte utan vad den enskilda support-medarbetaren "tror". Det officiella datumet är fortfarande den 7 september.
     
    bernard och kajsthlm18 gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Då har jag för första gången returnerat till amazon. Lämnade in paketet (dhl ombud) i måndags eftermiddag. Onsdag (två dagar senare) fanns pengarna på kontot. Så grymt imponerad. Det är ju snabbare än om man gör samma sak till netonnet.

    Så var inte rädda för att ångra köp. Dock vet jag inte om det är lika smidigt om man handlar av en som inte är "fullfilled by amazon".
     
    frpl, michael.f8, fryguy och 1 annan gillar detta.
  7. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Har dom börjat slipa på Postnord samarbetet inför Sverige releasen nu, har ett paket som skickades av amazon.de i morse kom till Köge under eftermiddagen och ska vara hos mig imorgon. Samma leveranstid som att beställa ifrån butik här hemma.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Handlar nog mer om vilket lager den skickas ifrån. Låter som om du har haft tur att Amazon skickat ifrån lagret i Hamburg (tror det är där de har ett) för det är nära till Köge då
     
  9. Xand

    Xand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2020
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2

    Samma sak hände mig, där de splittade på min order varav 1/4 artiklar skickades direkt med postnord, den prylen skickades från Hannover.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Amazon slutat skicka med DHL/UPS om man väljer "prioritet"?

    För andra gången skeppar Amazon det med Postnord för min del, så det verkar ta två dagar framför en dag. Uppskattningen var fredag-måndag, och nu när det skickats står det måndag. Tidigare gick det alltid på en dag via UPS för min del.

    Standardfrakten har alltså blivit snabbare och verkar ligga på ~2 dagar om man inte har otur, medan prioritetsfrakten blivit långsammare med en dag och är ju därmed så gott som meningslös att betala extra för.


    Edit: Möjligen verkar det som att de är mer benägna att dela upp ordern i fler leveranser om man väljer prioritet och har beställt några olika prylar som inte är på samma lager, men det tycks vara enda fördelen.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag betalar aldrig för snabbare frakt och mina ordrar blir nästan alltid uppdelade i flera sändningar.

    Jag tror det beror på vilket av Amazons lager prylarna finns i.

    Jag tror att en av skillnaderna med prioriterad frakt kan vara hur snabbt grejerna skickas iväg. Med gratisfrakten händer det att man får vänta typ tre dagar innan grejorna skickas. Sedan brukar det gå snabbt i 95% av fallen.
     
    bernard och Xand gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Uppdatering om min extremt långsamma fraktupplevelse med Amazon.de.

    Bakgrund: Tisdag den 4 augusti beställer jag en vara som påstås finnas i lager och som skall vara mig tillhanda den 7-10 augusti. Efter beställning och betalning är beskedet fortfarande att varan ska komma senast 10 augusti. Efter två dagar den 6 augusti när varan skickas så ändras plötsligt ankomsttiden till den 7 september, alltså en månad senare än tidigare besked.
    Det handlar om gratis frakt alternativet.

    Idag ser spårningen ut så här:
    upload_2020-8-13_12-14-39.png

    Det finns flera saker som ser skumt ut med detta.
    1. Kan varan verkligen komma från Lonate Pozzolo i Italien till Langenhagen i Tyskland på en timme och 24 minuter? En sträcka på 98 mil över två landsgränser och som enligt Google Maps tar drygt tio timmar att köra?
    2. Varför har paketet nu legat i Hannover sedan i fredags utan att något händer? Normalt brukar paket kunna komma till Sverige från Hannover på två dygn.

    Någonting är fishy här och Amazon säger inte sanningen. Jag har varit på supporten två gånger men bara fått svävande svar där de försäkrar mig att inte behöva vara orolig och att de "tror" att varan ska komma mycket snabbare än den 7 september.

    Den sannolikaste teorin är att Amazon kör en fuling och inte alls har varan i lager utan väntar på leverans. Under tiden fixar de en fejkad spårning.

    Det tråkiga är att jag är helt låst. För att få pengarna tillbaka är jag tvungen att vänta tills varan kommer. Eller att det gått en vecka efter att varan skulle ha kommit vilket innebär att vänta till den 14 september. Det känns som att jag sitter i limbo och att Amazon på ett fult sätt ändrat spelreglerna när de plötsligt utan förvarning efter beställning och betalning flyttar fram leveranstiden en månad.

    Jag vet att 95% av alla Amazon-ordrar flyter på utan problem. Det gäller även mina. Men jag vill lyfta fram att i enstaka fall kan det gå väldigt märkligt till och då är Amazon-supporten inte speciellt intresserad av att hjälpa till.

    upload_2020-8-13_12-36-39.png
     
    Last edited: 13 aug 2020
  13. Xand

    Xand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2020
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Delar din uppfattning, valde standardfrakten, fick dock bara vänta 1 dag innan första prylen skickades, de andra 2 har jag nu väntat på i 3 dagar. Nackdelen blir såklart (när de skickar med postnord och delar upp) att det blir fler vändor till postombudet som förvisso är nära undertecknad, men kan tänka mig att det blir problematiskt förde som har lite längre. Med fördel skulle Amazon antingen ha någon prioritering vid utcheckning om vad man vill ska gå först, eller önska att få en sändning. Beställde ett par hörlurar i våras som gick med UPS hela vägen till dörren.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Inte enligt svensk lag: "Du kan givetvis ångra dig även innan ångerfristen har börjat genom att kontakta säljaren och meddela detta." Ångerrätt | Hallå konsument

    Men jag vet inte om det är relevant när det gäller amazon.de
     
    svenix gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De kan ju ha flugits mellan lagren.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Känns inte heller så sannolikt om man tänker på tid för att lasta på lastbil, köra från lager till flygplats, lasta på planet, lasta av och köra till nya lagret, lasta av lastbilen?
     
    svenix gillar detta.
  17. Mimi

    Mimi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    när man ska handla från amazon.de och man väljer att betala i euro och summan är 586,83 euro, kommer de att omvandlas till svenska kronor automatiskt då, så de drar 6 036,32 kr från mitt kort då?

    Har inte beställt därifrån innan och har jag handlat så brukar jag alltid välja att betala med SEK, men läste här i början att för och slippa växlingsavgiften när man betalar i SEK så skulle man välja att betala i euro istället.
     
  18. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du väljer att betala i Euro så växlar du genom din kortutgivare istället och det brukar vara fördelaktigt mot Amazons dito.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man ska alltid betala i lokal valuta för att det ska bli billigast. Då dras de den växelkurs som din kortutgivare har.
     
    Mimi gillar detta.
  20. Xand

    Xand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2020
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2

    Amazon tar ett växlingspåslag på 4%, beroende på vilket kort du använder så är det kortutgivarnas växelkurser + eventuella avgifterna din bank tar, allt ifrån 0-2% ca. Swedbank som jag har tar 1,65% så det blir i regel alltid billigare att betala i lokal valuta.
     
    bernard och Mimi gillar detta.