Telia RCS nedstängt på obestämd tid

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av discomega, 5 aug 2020.

  1. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    RCS blev nog inte det som operatörerna trodde.
    Den är för mycket beroende på Google/Apple/3rd party.

    Google hade all chans i världen att skapa detta tidigt innan men tog den inte.
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    det är exakt det jag syftar på. Google kontrollerar väl basfunktionalitet i android på samma sätt som apple kontrollerar ios. google kräver ju att vissa tjänster/appar ska finnas i Androidtelefoner så det bör inte vara ett problem att sätta en seriös meddelandeapp som standard. annars får tillverkaren köra aosp. förstår inte varför en androidtillverkare skulle motsätta sig en vettig konkurrent till imessage.

    sen ska funktionen vara lika valfri för användaren som imessge är. förstår inte varför man försöker lösa det genom någon märklig standard som alla världens operatörer ska stödja. apple frågade väl ingen operatör om lov för att aktivera imessage.

    nej exakt tvärtom förhoppningen är att google gör en meddelandeapp som funkar på alla plattformar.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Dvs inlåst hos Google istället?
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    med inlåst menar jag att man är fast i en plattform på grund av en viss funktion. vad menar du?
     
  5. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Dom har provat detta med Gtalk, Hangouts, Allo,Google+ men vad som fattas är en fluga. När WhatsApp och iMessage släpptes så var SMS dyrt och dom fick hela marknaden. Andra IM appar tog också en stor marknadsandel men idag är dom DOA medans Android inte hade en respons färdig för att skapa en effekt.

    Jag skulle inte kalla Facebook som alternativ, man behöver ett konto och många har slutat att använda Zuckerberg produkter.

    RCS fixar problemet med SMS. Långa meddelanden, bättre kvalitet av filer, skriv indikation,global standard och möjligtvis kryptering. 2FA kommer definitivt stödda RCS och med kryptering så blir det säkrare.
     
    Last edited: 14 aug 2020
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Nu när Zuckerberg förlorar användare så vill flera inte använda Facebook produkter. WhatsApp grundare varnade att man ska sluta använda produkten. Senare grundade han Signal med pengarna ochhar guldstandarden för kryptering. Jag vet att Android har Google inom sig men man kan försöka.
    Nja lite rätt har du men Google ha gjort avtal med OEMs för att ha Android Messaging som default vid installation av OS och RCS har stöd inom Lollipop och framåt. Felet däremot är hos operatörerna. Sprint och T-mobile samarbetar med Google medans AT&T och Verizon kör sin egna version av Universal Profile. I Sverige borde Telia, Tele2, 3tre, Telenor och alla MVNO ha haft RCS samtidigt. Det ända man fick var Telenors samarbete 2017 och Telias försök att mjölka RCS som 4G-samtal vilket misslyckades.

    RCS ska ha en inbyggd företags API för att processen ska vara seamless när man beställer mat,får AVI från posten eller om man pratar med kundservice. En RCS API borde fixa 2FA problemet och borde ge flera val av app för RCS. SMS kan inte tas bort för att det är en fallback. Istället borde Apple ge användare valet för SMS default. Hela grejen med iMessage är en gigantisk anti trust.

    Enda landet där gröna bubblan är ett problem är USA och därför satsar Google mest där för att det ska bli en ny fluga. Blå bubblan kommer med köpet, man kan inte undvika den om man använder iCloud och App store. Om man använder Android borde AirMessage fixa problemet med Iphone hipsters. En 3GS eller Mac Mini hemma är billigt för en iMessage server.

    Sammanfattningsvis så kommer Apple heller släppa iMessage till Android än att implementera RCS om operatörer hotar med att inte ge dom 5G certifikat. I en bättre värld borde alla använda Signal och Telegram.
     
    Last edited: 15 aug 2020
    Yoko666 gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men faktum kvarstår fortfarande att Facebook har en enorm användarbas och att många faktiskt användare Messenger för att hålla kontakten. Det varierar antagligen bland olika umgängeskretsar, i olika länder osv - men det är hur man än vrider och vänder på det ett otroligt enkelt och effektivt sätt att hålla kontakten med folk. Både de man känner och de man inte känner.

    Det finns inget krav på att använda iMessage när man har en iPhone. När man ställer in en ny iPhone får man frågan innan det aktiveras. Det går även när som helst att inaktivera i telefonens inställningar om man önskar. Då blir SMS det som används. Jag vågar nog även påstå att USA inte är enda landet är gröna bubblan är ”ett problem”. I Sverige har vi otroligt generösa mobilabonnemang i jämförelse med andra delar av världen.

    För mig personligen, är iMessage ett perfekt alternativ till Messenger för att hålla kontakten med folk i andra länder också. Att iMessage och FaceTime även är end-to-end krypterat skadar ju inte.

    Men i slutändan handlar val av meddelandetjänst bland annat om var i livet man befinner sig och hur ens umgängeskrets ser ut. Det som dock otroligt mycket talar för, bland annat, Messenger är att det är så otroligt smidigt.

    RCS, som tråden handlar om, verkar ha betydligt högre komplexitet och är alldeles för otillgängligt för att det ens ska vara något vettigt alternativ i dagsläget. Mycket med RCS verkar kräva att massa olika delar ska involvera sig och utveckla nya saker i sina system för att det ska fungera fullt ut, något som tyvärr skapar enorma problem för att få en bred användarbas - vilket i sin tur gör det ganska ointressant att bry sig om tjänsten.
     
    Yoko666 gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det som gör Imessage unikt är ju att tjänsten automatiskt väljer kontaktväg (data eller sms) beroende på ett antal förutsättningar, typ om motparten har Imessage, tillgången till datatrafik osv. Eller hur? Jag har läst att Apple har patent i USA på just den lösningen. Det skulle förhindra att Google eller någon annan bygger en likadan tjänst.

    I den bästa av världar skulle Android Messages vara förinstallerat som sms-app på alla telefoner med Google Mobile Services. Och om telefonnumret man vill skicka till finns registrerat som användare av samma tjänst, så skulle den automatiskt skicka över datatrafik, annars över sms. Då hade vi sett en riktig Imessage-konkurrent.
    RCS i sin nuvarande form är ingen större hit. Om desto fler operatörer ansluter sig skulle det kunna bli bra, men idag är det alltför fragmenterat. Att varje operatör är inblandad i RCS är både en styrka och en svaghet anser jag, på sikt är det antagligen en framtida standard som kommer bli rejält utbredd som ersättare för sms/mms, även om det går långsamt just nu.

    USA:s patentsystem är ju något som verkligen borde reformeras. I Sverige kan man inte få patent på datorkod/datorprogram, vilket man kan i USA. I Sverige får man istället upphovsrätt (copyright) till datorkod. Skillnaden mellan upphovsrätt och patent är av vikt i sammanhanget: Upphovsrätt kan man aldrig få till ett koncept eller en idé (exempel: vem som helst får skriva böcker om Pippi Långstrump, konceptet eller idén Pippi Långstrump är inte skyddat ur ett upphovsrättsligt perspektiv - däremot kanske ur ett varumärkesrättsligt perspektiv. Astrid Lindgrens upphovsrättsliga skydd sträcker sig enbart till de böcker hon skrivit, vem som helst får bygga vidare på hennes idéer).
    Patent får man däremot för just en idé eller ett koncept, Apple har alltså patent på idén bakom Imessage, ingen får bygga en lösning som fungerar likadant. Hänger ni med på skillnaden? I Sverige skulle Apple bara få upphovsrätt till just den specifika kod man skrivit för Imessage, inget skulle hindra någon annan från att bygga en likadan tjänst, så länge man inte kopierar Apples kod rakt av då. Nu skulle det antagligen krävas en kostsam licens från Apple om Google ska få bygga en likadan tjänst, vilket är sjukt (och hämmar utvecklingen).
     
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  10. kingbuzz

    kingbuzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det är aktiverat igen sedan några dagar för mig. (Telia företagsabonnemang)
     
    discomega gillar detta.
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Återaktiverar detta nu när Google går vidare med ett korstog mot root. Vet någon url för Telia gamla SMS+ server? Man kan lägga manuellt server för att undvika Google Jibe server.

    Sen kan man undra om Telia kommer välja RCS UP som Apple vill göra standard eller Google speciella version?
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Att Telias gamla RCS-server skulle finnas kvar flera år efter nedläggningen är nog uteslutet.

    Att man manuellt kan välja server, var har du sett eller hört om det? Skulle förvåna mig rejält om det går i någon av standard-apparna för rcs, typ Googles eller Samsungs meddelandeappar.
     
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    I USA kunde man aktivera RCS via specifika "Sandbox" länkar. Krävdes root men utförde ändringen via hemliga inställningar i appen.
     
  14. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    prova att aktivera enable Debug menu in Google Messages
    kopiera *xyzzy* in i sök funktionen

    När du aktiverar felsökningsläget kommer du att se ett meddelande som informerar om att felsökningsläget är aktiverat.

    vet inte om detta kan hjälpa dig på något sätt men ändå värt att undersöka
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.