Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror på vad du har för mittmotor. För Bosch Active Line-motorn är optimal RPM 90 enligt Bosch-supporten. Vet dock inte hur det generellt sett ser ut, men skulle tro att många ligger däromkring. Hur hög din hastighet är då skiljer sig åt beroende på hjulens storlek, drev osv. fårstås, så det blir väldigt individuellt, men vill man optimera man kan konfigurera cykeln så att man hamnar så nära 80-90 RPM som möjligt vid en behaglig växel/motstånd/hastighet.
     
  2. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Precis som du säger verkar vridmomentet på navmotorer ligga mellan 28-40 som jag förstått det, så 30-32 är nog väldigt standard vad jag förstått.

    Hade ingen aning om att den arbetade som bäst i ~15km/h, det var väldigt väsentlig info, tror nog jag håller minst det tempot åtminstone 85% av nämnda backe/ar, så då känns det som, precis som du säger, att navmotorna i mitt fall ändå hade hjälpt till tillräckligt mycket för att vara värt det vilket var precis vad jag behövde få reda på! Tack!

    Hur är det generellt med en elcykel i övrigt, är det mycket mer underhåll än en vanlig cykel? Fler delar som behöver smörjas/underhållas av en själv eller cykelverkstad? Kan de i värsta fall stå en natt i regn utan tak, eller är det helt tabu och riskerar att förstöra väldigt mycket vid enstaka tillfällen? Förstår ju att under tak/inomhus såklart är allra bäst men... :)
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, med mittmotor så är det ju optimal kadens som är intressant men med en navmotor (som jag syftade på ovan) blir ju motorns optimala varvtal istället en viss hastighet.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, läste nog för snabbt. Ja, navmotorn är inte lika rolig på så vis, då det är tuffare att skräddarsy/optimera för en mer individuellt anpassad lösning.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En elcykel ska ju tåla att användas i regn men beroende på batteriplaceringen är inte alla lika regntåliga när batteriet inte sitter i cykeln. Underhåll på en cykel med navmotor är väl precis som på en vanlig cykel. Lite mer jobb när man ska byta däck eller fixa punktering på det hjul där motorn sitter bara. Just med navmotor så slits ju dessutom drivlinan (kedja och drev) mindre än på en vanlig cykel. Har man mittmotor däremot så är det enklare att serva hjulen men drivlinan slits hårdare eftersom motorn tillför extra kraft på kedjan.
     
    Kimball gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Japp, navmotor är tråkigare men det fungerar rätt OK ändå om målet bara är att transportera sig med mindre ansträngning. Cyklade ett år med navmotor (i bakhjulet) innan jag skaffade min första hoj med mittmotor. Numera används cykeln med navmotor väldigt sällan.
     
    bernard gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    IMG_20200805_133027.jpg
    Var och kollade på denna Crescent, borde väl vara bra grejer?
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har en Scott Sub Tour eRide 10 (2019) som jag är väldigt nöjd med och det verkar vara typ samma specifikationer på denna. Dock har Scott-cykeln bredare däck (50-622) men det är väl individuellt vad man föredrar där.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är 29000 kr relevant eller?
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Min scott-cykel kostade 31000 när den var ny förra våren/sommaren men reades ut för 26000:- på en del ställen framåt hösten. Priset är väl kanske att betrakta som normalt, det är snarare det ordinarie priset på 41995:- som känns lite overkligt högt. Hade det inte varit lite halvsvårt att få tag på elcyklar nu pga tillgång och efterfrågan så hade jag nog försökt hitta något billigare med motsvarande komponenter. Som läget är nu så kanske det är ett OK pris? Biltema tar ju 21000 för en hoj med Shimanomotor som har sämre vridmoment och en cykel som dessutom i övrigt har sämre komponenter så jo, det är nog ett rätt normalt pris ändå.

    EDIT: Men kolla upp att ramstorleken passar dig. Ska man lägga ner 30 tusen på en cykel så ska man se till att den passar.
     
  11. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Jag äger en Yosemite Low Step 28" damcykel av äldre modell som verkar vara rätt motsvarande E-comfort Plus. Jag har än så länge inte hittat en enda backe som elcykeln inte klarar av och jag cyklar väl lite drygt 2-3 mil varje dag året runt. Elassistansen driver upp till 25km/h, men når man den hastigheten slår den av helt, vilket kan bli lite störande ibland för den kan driva--> slå av--> driva osv inom några sekunder. Skulle du cykla 30-40km/h i en nerförsbacke så kommer motorn sluta driva, den kommer inte bromsa. Däremot rullar inte min cykel lika snabbt som en vanlig cykel utan elmotor, så ligger jag jämnsides med en vanlig cykel i nerförsbacke och vi båda bara rullar så rullar dom ifrån mig.

    På det stora hela är jag väldigt nöjd med min elcykel, med tanke på hur mycket jag använder min cykel och hur lite jag gör för att sköta om den. Däremot så märker jag att det är ganska mycket som börjar fallera på den, så jag har så smått börjat fundera på att köpa en elcykel med Bosch-motorn istället.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  12. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja den tordes vara helt motsvarande förutom lite större batteriet på nya modellerna!
    Skönt att höra, frågan är ju dock, hur länge har du haft den och med facit i hand, hade du hellre betalat det dubbla för något "vettigare" tror du rent spontant? Alltid lättare när man väl börjat se hur grönt gräset kan vara att vilja ha det ännu grönare såklart antar jag... :)
     
  13. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Häftigt, men jag hade nog avstått efter att ha läst Reddit:en kring den senate modellen/S3:an. Den nya cykeln verkar vara drabbad av flera barnsjukdomar och är svår att underhålla. Automatväxeln verkar sisådär också.

    Med många icke standardiserade lösningar innebär det att man blir rätt beroende av Vanmoof-centret för att serva dem, så det är ju bra att de öppnar ett servicecenter i alla fall.
     
  15. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Är det någon som har testat eller vet något om elscooter av märket Voltiano? Det har kommit ut ett flertal på auktioner och tradera men jag kan inte hitta någon information om dem. Specarna låter ganska bra och även priserna. Bör man undvika detta?
     
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Screenshot_20200810_083813_se.appcorn.Blocket.jpg
    Vad tror ni om den här ?är det något att cykla på landsväg?
     
  17. MrDog

    MrDog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Funderar på att skaffa elcykel nu i pandemitider då det cyklas mycket till jobbet, men är lite osäker på vad man ska köpa.

    Har ~6 km enkel väg, men rejält med backar, vilket också är största anledningen till att det vore skönt med elcykel - man tröttnar snabbt på att komma till jobbet svettig. Kommer nog byta jobb om 1-2 år, så då kan avståndet ändras. Sträckan till jobbet är bara asfalt, men jag skulle gärna vilja kunna använda den på grus också. Jag har inte bestämt exakt vad jag vill ha, men efter att ha läst den här tråden och testat en kollegas cykel tittar jag främst på mittmotor, gärna typ hybridcykel. Någorlunda snyggt placerat batteri är ett plus, men det måste inte vara helt integrerat i ramen.

    XXL har den här veckan REA på VeloCity Energy Boost för 14k. Inte i mitt tycke den vackraste cykeln i världen kanske, ej enormt 360 Wh batteri och inte de allra finaste komponenterna (Bafangmotor etc), men bra mycket billigare än de flesta andra mittmotorer. Tror ni det är något att ha? Bra att man faktiskt kan testa den i Göteborg med.

    Det är svårt att motivera mycket högre belopp för mig just nu, men vet samtidigt med mig att jag som prylnörd gärna vill ha bra saker som jag sen kommer tycka om att använda när jag ändå ska lägga så mycket pengar. Är det något annat man bör titta på med ett maxtak på säg 20k?

    Jag har 10 % studentrabatt på Bikester (nope*) och har därför varit lite lockad av priserna där, men det känns dumt att inte kunna provköra. Någon som har erfarenhet av dem och märkena de säljer? Mycket Ortler, framförallt. Som exempel finns Ortler Bozen (400 Wh batteri, mittmotor från Bosch) för strax under 18k efter rabatten. De har också märken som jag hört positiva saker om, t.ex. Winora.

    Edit: Såg när jag läste det finstilta att studentrabatten på Bikester inte gäller de flesta (alla?) elcykelmärkena. Redigerar inlägget så att ingen för upp förväntningarna i onödan.
     
    Last edited: 25 aug 2020
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Winora är väldigt bra och gedigna. Det är samma tillverkare som till Haibike, Ghost, Lapieere, Giant, Focus, Husquarna etc. Tror de flesta av dessa görs i samma fabriker.

    Den cykeln gör säkert jobbet, men den är lite klumpig med en vikt på 27 kg. Har inte själv testat Bafang-motorn, men 80 nm borde räcka för det mesta om siffran är någorlunda representativ. Jag skulle tippa att du kommer 2-3 mil med max assistans.

    För grus behövs inte så breda däck, sök på "gravel tires". Jag kör ett par WTB utan mönster på 700x36 mm på blandat underlag, men mest asfalt, då det blir väldigt bra rull. De går dock bet på lera/gyttja samt snö förstås (kör dock dubbat på vintern).
     
    Last edited: 17 aug 2020
  19. MrDog

    MrDog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hmm, lade inte märke till vikten. Det är ju lätt att komma upp i mer än 25 km/h på raksträckor, så kan tänka mig att den känns lite tråkigt med en så tung cykel när assistansen försvinner.

    Jag tror att jag avvaktar lite och ser om det kommer några bra priser på gamla modeller nu när det kommer nya.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bafang-motrerna går att förse med trim om man vill ha assistans över 25 km/h, men nej, det är nog ingen cykel man så enkelt manuellt trampar upp i så höga hastigheter efter 25.