(Själv har jag en ES1 med samma motorstyrka) Ja, svaga sluttningar klarar den med liten eller nästan ingen minskad hastighet. I branta sluttningar kan hastigheten sjunka ned till typ 3 km/h som gör det svårt att hålla balansen och det går fortare att gå av och leda den.
Det där är ganska lätt att räkna på...
Motorn är på 250W
Beroende på hur mycket du väger så hamnar kanske din+sparkcykelns vikt på lite drygt 100 kg, det blir ungefär 1000 N.
Effekten som krävs för att lyfta 1000 N rakt upp med hastigheten 1 m/s är 1000 Nm/s d v s 1000 W. Det innebär att din sparkcykel med sina 250W har effekt att dra dig rakt uppåt i hastigheten 0.25 m/s, det blir 0.9 km/h.
Att färdas horisontellt kräver bortsett från luftmotstånd och andra friktioner inte något arbete, så för enkelhetens skull kan vi säga att all effekt går åt till att lyfta dig uppåt.
Så på en väg med 0 graders lutning kan du köra i full fart
På en vägg med 90 graders lutning kan du om du har tillräckligt bra grepp i däcken köra i 0.9 km/h
I en backe med 30 graders lutning (det är ganska brant) kan du köra i 0.9/sin(30) = 1.8 km/h
I en backe med 10 graders lutning kan du köra i 0.9/sin(10) = 5 km/h
I en backe med 5 graders lutning kan du köra i 0.9/sin(5) = 10 km/h
Ofta mäts backars lutning i %, då blir det ännu lättare att räkna:
I en backe med 10% lutning kan du köra i 0.9/(0.10) = 9 km/h
Ovanstående är som sagt lite beroende av vikt och beräkningarna har bortsett från luftmotstånd som ändå borde vara ganska lågt i låga hastigheter.
m v h Henrik
Click to expand...