Xiaomi Mi Robot Vacuum 3 robotdammsugare (3rd gen, 2019) Roborock S6x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 19 mar 2019.

  1. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Jag valde en S6 då den hade större dammbehållare än S5 max, för att den ska vara lite tystare, för att jag inte kommer använda moppfunktionen och för att jag hittade en till ett bättre pris än S5 Max och S6 Pure. Var helt övertygad om att S6 skulle vara bättre eller lika bra som S5 Max och S6 Pure, men nu när jag kollat lite youtube videor verkar det som att den klarar mattor sämre än både S5 Max och S6 Pure. Borde jag lämna tillbaka S6 och köra på någon av de andra istället? Isåfall hur många hundralappar extra är det isåfall värt?

    Fick min S6 för 4100kr och när jag beställde den låg S5 Max och S6 pure på mellan 4500-4800kr
     
    bernard gillar detta.
  2. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag tror fasiken inte du kommer märka skillnad. Köpte också S6an pga lägre annonserad ljudvolym, men ingen av dem är behaglig iaf.
     
    Jaxione och bernard gillar detta.
  3. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Det beror ju på hur många mattor du har.
    Jag köper alltid värstingmodellen, så slipper man ångra sig. Det svider bara just när man betalar.
     
    Prillinator och murana gillar detta.
  4. Gimbal

    Gimbal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en S6 sedan några månader tillbaka och den fungerar fint förutom en ny egenhet. Efter att kört ett rum enligt schema så brukar den stanna ett par sekunder, sedan stänga av borstar och sug och åka hem. Men nu på senare tid så står den istället still i upp till 3 minuter på fullt blås innan den kommer på att den ska hem.

    Smått irriterande, någon som har råkat ut för något liknande?
     
  5. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har en utmärkt S6!, men har fått mer och mer problem!

    Den fastnar i flera av våra långhåriga mattor..:teeth:.

    Den vita vispen har en galen förmåga att trassla in sig!!!.

    Tips på att lösa det?, funderar på att klippa ev vingarna en bit så det ska blir svårare att trassla. Men samtidigt så blir det ju sämre städat på andra ställen då....

    Ska man köra den på MAX?, eller är öppen för alla knep!. ( och nej vill inte göra no.go zoner på alla mattor... )

    :)
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om du inte vill skapa no go zoner så får du acceptera att den fastnar. Roboten är inte gjord för att kunna köra på alla typer av mattor tex långhåriga
     
  7. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men man borde ju egentligen kunna stänga av den vita vispen på mattor!, då vore den ju klockren! ;).

    Låter ju som en konstig bugg att inte klara av tjocka mattor, för den är ju stark som en björn annars :)
     
  8. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Slog till på en S6 i helgen. Fantastisk pryl!

    Dock lurar jag på om man skulle köpa en Google Nest Hub och ha hemma för att styra roboten.
    Går det att installera Roborock-appen på hubben? Eller är det bara röststyrning som gäller?
     
  9. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Om du byter till sidoborsten som är till S5 så fastnar det inte lika mycket. Är små borst istället för silikon som det är på S6 och senare modeller.
     

    Bifogade filer:

  10. Wide

    Wide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Aaaaaa tack!, ja det där har jag faktiskt funderat på! :)
     
    bernard gillar detta.
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    På Nest Hub är det bara rösten som gäller.
    Du kan dock casta ett gränssnitt med hjälp av Home Assistant.
    Med Nest Hub/Google Assistant är det bara basic funktioner som start/stop/paus/parkering som funkar.
     
  12. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Uppkommer det några problem om flera personer vill styra dammsugaren med olika telefoner? Inte samtidigt...
    Går det att duplicera kartor/schema osv till flera telefoner?
    Tänkte att barnen kommer hem, vill plugga och pausa dammsugningen och sedan sätta igång den tex.
     
  13. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Bör inte vara några problem, ni behöver bara vara inloggade på samma konto i appen. Det går även fysiskt pausa och starta dammsugaren.
     
    ulsa gillar detta.
  14. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Någon här som har S6 MaxV ? Fungerar objektdetekteringen/undvikningen med kamerorna så pass bra att det är motiverat att lägga 2000 kr mer än S5 Max eller S6?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Funderade på S6 MaxV men tyckte att det kändes lite onödigt. När man kollar youtubevideos så ser det så mycket smidigare ut när den undviker hinder istället för att köra in i saker. Men dom modeller utan kameran kör ju knappt in i grejer. Den nuddar bara grejerna lite lätt och kör vidare. Jag slog till på en S5 Max istället. Inte missnöjd med valet att köpa den billigare modellen. Hittade inget annat vettigt som skiljde dom åt. Fetare processor i S6 maxv dock..
     
    johanho och murana gillar detta.
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Vad har ni hittat för kommandon som fungerar bäst med Google för att starta dammsugaren? Läste att börja städa ska fungera t ex. Eller starta dammsugaren. Men kan man få den till att göra något mer specifikt? Förstår att Google Home appens rum-indelning inte blir samma som dammsugarens så styra vilket rum den åker till är väl långt bort i tiden. Men tänkte med moppfunktion eller hur länge den ska dammsuga eller vilken läge den ska dammsuga i kanske?
     
  17. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Det slutade med att jag köpte S6 MaxV pga. nyfikenheten på kamerorna/AI-funktionaliteten. Det fungerar rätt bra faktiskt och ska bli spännande att se vad den kan lära sig med tiden och framtida firmware updates. Om det är värt de 2000kr extra eller inte beror nog på vad man har för budget samt hur intresserad man är av tekniken. Det blir säkerligen minst lika rent med S5 Max :)

    Jag har bara testat "start the vacuum cleaner" och inte experimenterat mer än så.
     
    BrearedsDea och matssoderstrom gillar detta.
  18. Jotner

    Jotner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Airpods Gen. 2
    Jag har döpt mina Google Home-rum till samma som i Roborock-appen och har inte fått några problem (än!) med röststyrning. Har dock bara testat att säga "städa i köket/vardagsrummet" än så länge. Brukar förövrigt starta med att säga "börja städa/starta städning".
     
    BrearedsDea gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Intressant. Så det går alltså att döpa rummen i roborockappen? Och sen säga detta till Google. Blir absolut att testa detta. Har bara sagt Ok Google, städa. Och sen sluta städa. Och sen sa jag något som fick dammsugaren att åka tillbaka till laddningen. Minns inte om det var Ladda dammsugaren?
     
  20. Jotner

    Jotner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Airpods Gen. 2
    Precis! Fanns innan bara i Mi Home-appen men har nu levererats till Robrock-appen också, jag jag kunde äntligen radera Mi Home från telefonen.
    Jag kär oftast rutiner så den går tillbaka och laddar när den är klar, annars kan du bara säga att den ska ladda eller sluta städa.
     
    BrearedsDea gillar detta.