Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. CAP0ne

    CAP0ne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Men kan det verkligen stämma att den går så mycket saktare och att man tappar nästan 30% mer batteri jämfört med PRO1.. låter ju inte rimligt alls. Var har ni som testat köpt era? står de på kartong/serienummer var de är tillverkade och ur vilken serie? kanske första batchen som suger?

    Jag köpte en PRO1 som jag ej packat upp på inet häromdagen.. funderade på ta PRO2 istället när jag såg att den precis släppts..
     
    RuffyMan gillar detta.
  2. Alabastern

    Alabastern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Fick hem min idag, min första elsparkcykeln någonsin, tyvärr har jag inte kört Pro 1 att jämföra. Det har var mina upplevelser och funderingar efter dagens testkör:

    1. Direkt när jag packa upp den så kändes byggkvaliteten premium. Det är jag glad för, det var den viktigaste anledningen till att jag valde X365 Pro och jag är glad att jag vid uppackning kunder verifiera att den av allt att döma var så. Jag pallade inte köpa en sparkcykel som skulle gå sönder inom första året, det var viktigt för mig att sparkcykeln som jag köpte höll i minst 2 år och några tusen kilometer. Vi får se hur länge denna håller, jag avser att köra den nästan varje dag genom grus och upp och nerförsbackar

    2. Den kom laddad ungefär 80%, när jag tog ur laddaren och ville köra så börja den pipa, tydligen behöver man installera appen först och aktivera innan användning. Jag hade då redan Xiaoflasher appen installerat i mobilen, där så tror jag att jag läste att det fanns risk för krock mellan xiaoflasher jag valde därför att strunta i deras app och installerade direkt Xiaoflashers CM firmware(kostade 80kr) till sparkcykeln genom bluetooth från mobilen.

    3. Jag gick ut körde med 84% i laddning. Jag har kört 2-3 med citysparkcykelarna som man kan hyra, och järmfört med dem, upplevde jag min elsparkykel både snabbare och piggare - inte en jättestor skillnad med defintiivt att jag märkte av det. Jag kom upp i 30km/h i rak sträcka, ngn gång visade den 31km/h, jag såg dock aldrig den visa 32km/h. Oftast låg jag runt 26-28km/h och de berodde på två saker, motvind, även lite motvind påverkar hastigheten negativt men även små guppar, bara att köra på en vattenbrun får dig att sjunka under. Med andra ord förvänta inte dig att hålla 30km/h om inte förhållanden är optimala.

    4. Så efter att kört runt i cirka 10min nästan alltid på full gas återvände jag hem, laddningen låg på 74%. Jag bestämde mig för att ge mig iväg på en 13km lång resa till en destination jag förväntar pendla ofta i framtiden. Jag hann ladda ynka 1 procent, till 5% och påbörjade resan. Resan innehöll en hel del upp och ned försbackar, 2-3km av resan var dessutom i skogsmiljön. Hur klarade den av skogsmiljö? Acceptabelt, stötdämpare hade defintitvt gjort resan mer komfortabel. När 2,3km återstod av resan dog batteriet den började blinka rött och kort därefter slutade batteriet ge mig fart, skärmen var dock igång så jag började gå med den, efter ca 2km så slutade den blinka röt och visade en vit plupp, till min positiva överraskning så kunde jag åka sista 200metrarna med den. Det ska tilläggas att jag väger 105kg och på resan bar jag en ryggsäck som vägde ca 5-6kg. Så totalvikt 110kg med Xiaoflasher sportmode installerad gav mig 10km räckvidd med 75% laddning. Så om vi extrapolerar får vi 12,5km på 100%, de marknadsför 45km. Definitivt under mina förväntinngar, jag förstår att jag använder firmware som kapar på räckvidd dessutom väger jag klart mer än genomsnittet och kör på en hel del uppförsbackar, trots det hade jag hoppats på minst 20km. Såsom det ser ut nu måste jag offra en hel del hastighet och acceleration för att komma upp i räckvidd om 2kom

    5. Några snabba. Nöjd med acceleration, hastighet, KERS, och byggkvalitet. Missnöjd med räckvidd och hastighet på uppförsbacke(låg runt 10-15 km, vid tuffare uppförsbackar när mer än halva batteriet var slut låg jag ibland så lite som 5km/h då behövde jag kicka med bena själv).

    Jag återkommer eventuellt med mer info när jag använt sparkcykeln några dagar till och hunnit bli mer bekant. Har ni frågor hojta till så ska jag göra mitt bästa att svara.

    En sak är säker det här var i inte mitt drömåk, mitt drömåk ligger i prisklasssen 20-30k. Problemet är livstiden, elsparkcyklar verkar än så länge ha låg livstid. När elsparkcyklar visar att de kan köra mer än tiotusen km och håller i mer än 5 år då kan jag lätt motivera ett köp för 30k.
     
    bernard och Pettzon1 gillar detta.
  3. C-K

    C-K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Efter att ha kört en vanlig M365 i strax över 100 mil (utan punktering!) så uppgraderade jag förra veckan till en Pro 1.
    Tyvärr visade den sig ha en obalans i framhjulet som jag inte lyckades rätta till så det blev att byta in den.
    Då hade ju Pro 1 hunnit utgå så det blev en Pro 2 istället.
    Precis som andra skriver så känns det som att den är "nedställd" i mjukvaran jämfört med Pro 1.
    Accelerationen är något långsammare och hastigheten med mina 90kg blev inte mer än 24 på plan mark.
    Batteriets räckvidd har jag inte hunnit jämföra än men efter dagens pendling till jobb med en sträcka på 4,84 km så var det 84% kvar.
    Detta då efter att ha kört in en lite snäll CFW med hjälp av Xiaoflasher som jag kan bekräfta fungerar.
    Jag ändrade i princip bara hastigheten till 30 och den känns mycket rappare nu.
    Däcken pumpade jag givetvis direkt till 55-60 PSI, de låg på 20 PSI ur kartongen.

    Det känns som att de försöker göra den lite mer "rumsren" med nedställda värden, reflexer runt om och som jag upptäckte när jag rullade ner för en backe att den började pipa lite diskret som en varning när hastigheten kom över 30. Denna varning försvann efter patchning.

    Med de nu justerade värdena är jag helt nöjd och hoppas på många punkteringsfria mil.
     
  4. CAP0ne

    CAP0ne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Det känns kanske spontant att det skiljer sig rätt mycket på vad folk säger?

    ena personen säger att hans PRO2 drog över 70% av batteriet på en 13KM resa... medans din drog 16% på 5KM.. Med lite snabb huvudräkning med hur du kört idag så tar du dig alltså ca 32KM på en full laddning, vilket är helt ok?

    Körde du bara i 24 km/h som topphastighet när den inte var custom firmware? eller vad detta efter du hade flashat din PRO2?

    Jag kommer upp i 27 km/h på plan mark nämligen med min PRO1 out of the box..

    Pipet du får vid max hastighet... det är inte så att du har cruise control aktivt i xiaomi home appen?
     
    Last edited: 21 aug 2020
  5. C-K

    C-K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    @CAP0ne@CAP0ne Nu gjorde jag ju en ganska snäll justering av värdena. Inget fipplande med högre strömstyrkor eller liknande samt att min sträcka idag var 100% asfalt och lite nerför.
    Samt att jag kör med stenhårda däck.
    Men batteriåtgången beskrivet av Alabastern känns ju extrem.
    Kanske kan bero på skogskörning och mera backar?
     
  6. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Kul att du är nöjd!
    Pro 1 finns hos Banggood att beställa för 4 989:- med nån kupong jag hittade. Lager i Tjeckien. Annars ej till försäljning i Sverige vad jag kan se.

    Körde du CFW på din Pro 1 så du kunde jämföra Pro 1 vs Pro 2 med CFW på båda?
     
  7. C-K

    C-K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag hann inte med att köra CFW på min PRO 1 den korta tiden jag hade den så nej.
     
  8. C-K

    C-K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    24 km/h var innan jag flashade. På min Pro 1 hade jag också 26-27 km/h utan flashning.

    Pipandet var som jag beskrev när jag kom upp i över 30 km/h i nerförsbacke. Och det var inte cruise control för den hade kickat in tidigare. Och detta var ett repeterande ljud. Men det försvann som sagt efter flashning.

    Kan också lägga till att efter jag kört hem 5km idag hade jag 64 % batteri kvar. Uppförsbacke på hemvägen gjorde av med lite mer.

    Om jag inte minns fel så hade jag runt 80% kvar på min Pro 1 när jag kört samma runda så något är helt klart sämre med Pro 2.
    Förhoppningsvis så går det att rätta till med ny mjukvara så småningom. Eller så är det helt enkelt sämre batterier. För specen är ju densamma på båda.
     
    bernard gillar detta.
  9. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Vilken hastighet kommer du upp i på plant underlag nu med CFW?

    Upplever du någon förbättring med Pro 2 jämfört med Pro 1?
     
    bernard gillar detta.
  10. Peters81

    Peters81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3

    Tjena. Precis dragit igång min pro2 här med och den behöver ju helt klart lite mer power. Har en es4 också.

    och du har fått i en bättre cfw i din. Skulle du kunna förklara för en nybörjare hur man ändrar? Har tagit hem xiaoflasher. Men här ligger ju inga filer med. Och alla man kan ladda ner är till äldre firmw. Hur gör man tusen tack om du kan ge mig lite vägledning.

    Med vänlig hälsning, peter
     
  11. Peters81

    Peters81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3

    Nu fatta jag, man skulle bara pröjsa lite för låsa upp flashern. 44% batt och gör 30 nu. Helt annan scooter. Likvärdig pulver som es4an. Körde alla parametrar rakt upp och ner där dem stod. Nån som vet om detta är högbelastning för motor och batteri??


    Med vänlig hälsning, peter
     
    Lord Vader och bernard gillar detta.
  12. C-K

    C-K Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Maxa inte "current", utan var försiktig där. Känn också på motorn, hur varm den blir. Den blir varm på sommaren, men skall inte vara "brännhet".
     
    RuffyMan gillar detta.
  14. Peters81

    Peters81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Test körde mot es4:an innan och nu är det i princip samma prestandan på dem. Es4:an peakar 800w och det känns likvärdigt i pro2an nu Skitet bör hålla
     
    bernard gillar detta.
  15. Alabastern

    Alabastern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    En liten uppdatering efter att ha pendlat med den flera dagar, pumpat upp däcken och hittat en alternativ väg(mycket skonsammare, ingen skog och mindre backar), uppdaterade värden:
    Med full laddning kommer jag lätt upp i 31-32km/h vid optimala förhållande har jag även åkt 33km/h någon har jag även sett 34 km/h under nerförsbacke men det är mycket sällsynt. Väl framme brukar jag ha 2 pluppar kvar av 5 (ca 40% kvar), då är den anmärkningsvärt segare och mindre pigg än vid fulladdning. Min 13 km pendling brukar ta 33-35min alltså en medelhastighet om 24-25km/h vilket jag är nöjd med. Om ni undrar hur 13km färd kan döda 60% av batteriet så beror det på min vikt(väger 110km med min ryggsäck) och att jag kör med firmware som är inställt med en topphastighet på 34km/h.

    Gällande diskussionen om batterier och hastigheter med den nya pro 2. En teori är att de helt enkelt har samma batteri men däremot ändrat på inställningarna, t.ex att fulladdning numera inte är 100% men i själva verket kanske 85% - detta för bevara batteriet längre.

    Förresten de senaste dagarna när jag laddar så ändrar inte laddaren från grön till röd och visar att laddning pågår, istället tar det ett tag(kanske 5-20min) tills laddaren visar rött. Det är inget problem med själva laddningen förutom det. Något som upplevt liknande? Bör man vara oroad?
     
    Last edited: 26 aug 2020
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, så då måste du ladda på jobbet för att ta dig hem igen då, med andra ord? Lite tråkigt, men går ju så klart att lösa.

    Lite trist att den blir mindre pigg redan vid 40%. Det är något man förväntar sig inte sker förrän man ligger på under 15-20% eller däromkring.

    På min elcykel med Bosch 500Wh-batteri märker jag i princip ingen skillnad alls på effekten förrän ~10-15% (också trimmad, ~45 km/h).
     
    RuffyMan och Alabastern gillar detta.
  17. CAP0ne

    CAP0ne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej, Ok :)

    Är ju nämligen mer "out of the box" man får gå utifrån i första hand tycker jag :) batteriförbrukning samt vilken top hastighet man får ut... Jag väger själv 105kg och hamnar väl någonstans runt 110 med kläder, mobil osv på mig också.

    Nu har jag dock inte mätt riktigt hur många KM jag kör med min PRO1 då jag aldrig haft något besvär av att jag har kört slut på batteriet.. Vet bara att jag ligger på 27km/h på plant underlag och kör mest på cykelbanor då jag bor såpass centralt i Göteborg.

    Jag kommer eventuellt ta en PRO2 då jag redan har en PRO1 så kan jag göra lite tester.. är det så att jag känner att den är lite segare så ger jag den bara till frugan och kör på PRO1 själv..

    Men hur som helst.. Eftersom det är likadana specifikationer på bägge scootrar så ser jag det ytterst konstigt att dom inte presterar i stort sätt likadant.. Det skulle väl kunna vara så att de behöver lösa detta genom en firmware uppdatering då värdena kanske är satta fel eller icke optimalt?

    En annan lösning är väl om någon skulle kunna posta stock värdena som visas innan ni flashar era scootrar till "bättre" värden? då kan man ju jämföra stock värdena med PRO1 och PRO2 och på så vis se om det är där felet är eller om det nu är sämre batteri?
     
    RuffyMan och Alabastern gillar detta.
  18. maxpressure

    maxpressure Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skaffade en Pro 2 för någon vecka sedan och har flashat den med Xiaoflasher-appen med bra resultat. Lärde mig allt jag behövde veta i guiden som länkades ovan (CFW Toolkit Manual) och efter att ha fipplat med inställningarna 6-7 gånger innan det kändes perfekt så är jag nu mycket nöjd.

    Jag kommer nu upp i ca 30-31 km/h på rak asfaltsväg, och har fått en lagom acceleration med inställningen 45A i sportläget. De andra två lägen har jag ställt till lägre hastighet/acceleration för att passa övriga familjen. Det ska tilläggas att jag inte maxat inställningen i S-läget, utan jag kan komma upp i 33-34 km/h om jag gör det.

    En fråga: Är det någon som använder appen Mi Home för att göra ionställningar och låsa scootern? Är det i så fall någon som har lyckats få två användare att kunna använda appen mot scootern? För mig, som skapade kontot/hemmet i appen så funkar allt bra, men när jag bjuder in min fru till vårt "hem" i appen Mi Home så kan hon inte gå in på själva scootern i appen, den hoppar bara ut efter någon sekund. Om någon har fått detta att funka, med eller utan knep, så vore det intressant att höra mer om. Tack!
     
  19. Beast109R

    Beast109R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8 Flip
    Telefon 3:
    Motorola Edge 30 Pro
    Platta:
    Sammsung Galaxy Tab S2
    Funderar på att beställa Pro 1:an på Bangggod, är det någon som hart erfarenhet av att beställa därifrån? och isåfall gick allt smidigt? och det blir väl ingen tull o moms på den beställningen? och är det något annat jag bör tänka på? är det någon skillnad på denna jämfört med om jag beställer från en svensk sida?

    Mvh,
    /Stefan
     
    Last edited: 29 aug 2020
  20. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag beställde en Pro 1 från Bangood för en vecka sedan. Kostade 4 782 kr, borde komma nu i veckan. Går ej att beställa Pro 1 längre från svenska sidor numer vad jag vet då Pro 2 ersatt Pro 1.