Ställa om Tv:n till Digital.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 13 aug 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    En fråga om bildvisningen på digital vs analog TV. Ibland delas TV-rutan upp i flera sektioner, t ex med ett bilde av av programledaren i studio, och ett med en korre någonannanstans i världen. Ofta kommer det samtidigt också upp ett informationsfält nederst i rutan, ca 15% av rutans höjd. Det är på ett vis som det alltid har varit på CNN och BBC. Jag kan inte komma ihåg att det var sånn i analog-TV...? Eller är det bara mitt minne som inte funkar helt?
    Också några effekter jag inte kommer i håg, typ ett transparent fält i några sekunder över delar av huvudbilden med något meddelande.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag tror knappast att de har olika sändningar beroende på om det är analog eller digital men digital ger fler möjligheter att lägga på information i ett senare skede som i analog sändning måste nog göras innan bilden skickas ut så det är inte omöjligt att de ibland lägger på mer info i den digitala utsändningen.

    Enda sättet att jämföra är att titta på en analog sändning samtidigt som digital sändning men det är inte lätt att få till längre (finns det kvar några analoga utsändningar nu?)
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    [​IMG]

    En billig Skantic hos fruns mormor. Var bara att söka för digital kabel så var problemet löst
     
  4. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja bara ställa om från grundläget i sökning från antenn till kabel och sedan köra kanalsökning. Många tv har inställningen på antenn vid kanalsök.
     
    Sale och bernard gillar detta.
  5. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Så länge de har stöd för DVB-C är det ju enkelt ja. Ingen av våra två apparater hade det så Kuron fick sig en digitalbox medan sovrumstvn byts ut. Hittade en Xiaomi 4A 32 på netonnets fyndavdelning, blir kul att testa.
     
    Ekman och bernard gillar detta.
  6. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag fick ställa in från Antenn till Kabel och sedan valde jag att söka efter bara Digitala kanaler annars om man sökte som det var förvalt då dök upp även analoga kanaler efter sökningen.
    En av TV:n fick man manuellt ta bort de analoga kanalerna från TV:n, den andra tog bort alla analoga och lade till bara Digitala kanaler automatiskt efter sökningen...

    Här kan Ni själva söka på Er adress vilka Comhem kanaler ingår hos Er i grundutbudet utan kostnad, skulle Ni hitta fler Ni kan titta på just nu så betyder det som någon nämnde tidigare här att Comhem tillfälligt bjuder då och då på vissa av betalkanalerna utan kostnad:

    Ditt grundutbud
     
    geobjork och Ekman gillar detta.
  7. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Mina 3 TV tar emot digitalkanaler men min Sony inspelningsbara box gör tyvärr inte det...

    Jag fick hålla på med det inatt i flera timmar och så lyckades jag spela in på den bara om den kopplades in till TV:n via scart kontakt, så tog jag emot bara den digitalkanalen som TV:n var på och kunde spela in från men TV:n måste vara igång på den digitalkanalen under tiden.
    Jag skriver om detta också för många har hamnat i liknande sits inte bara med sin TV utan även med inspelningsbara boxar som inte tar emot digitalkanaler...
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Efter jag ställde om till digital TV på Com Hem upplever jag en något irriterande tröghet när jag byter kanal. Det som tidigare tog en bråkdel av en sekund tar nu ibland flera sekunder.
    Min TV är en elva år gammal Toshiba som inte var digitalförberett, som jag kompletterade med en Com Hem digitalbox, typ Humax CXHD-6000C.

    Någon som vet om det kan bero på TV:n eller digitalboxen? Eventuellt om det ågot som kan göras för att fixa detta?

    Jag är en frekvent kanalsurfare, så detta är rätt så märkbart i mitt tittarmönster.
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tv:n har inget med det att göra, det beror på boxen som troligtvis har för klen hårdvara. Prova att bryta strömmen en stund för att se om den blir piggare.
     
    geobjork gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja det är helt klart boxen som gör det, men jag tror nog att alla digital mottagare har en märkbar fördröjning, men det är nog subjektivt hur störande man tycker det är, och det är inte säkert att den boxen @geobjork@geobjork är det långsammaste. För att veta om en annan är snabbare så måste man nästan ta tiden mellan kanalbyten, och bara ett byte kan nog vara svårt att mäta. Om @geobjork@geobjork mäter hur lång tid det tar att bläddra 10 kanaler så snabbt bilden kommer fram och någon testar en annan box/TV så kan man nog få en jämförelse?
     
    geobjork gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @msandstedt@msandstedt och @F-Forward@F-Forward. Tackar för eran respons. Förstår att ny TV inte är lösningen i första hand. Jag skall följa noga med en stund på vad ni påpekar.

    Vad som är lite oregelmässigt dock, jag märkte inte detta i början, verkar som fördröjningen har ökat med tiden.
    Också, det varierar endel. Ibland går det som bara den, för plötsligt stanna upp et bra tag. Kan se ut som SVT1 är mest utsatt...?
    När bytet av kanal tar "onormalt" lång tid responderar jag av gammal vana (reflex från min gamla dåliga fjärrkontroll), med ett tryck till på fjärrkontrollen, och den byter då två kanaler. Irriterande! (Mitt eger fel, självklart)!
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Digitala kanalbyten är inte alls lika snabba som analoga av flera skäl.

    Dels så beror det på hur bilden sänds, i analoga system kommer det en ny bild var 25e sekund, teven kommer att visa en helt ny bild efter max 0,04 sekunder och det spelar inte så stor roll om visningen börjar någonstans mitt på bilden för det hinner ögat knappast uppfatta om bilden inte ligger helt rätt den korta stunden.

    I digitala sändningar har man komprimerat informationen så att hela bilder skickas ut först då hela bilden byts (kanske några gånger däremellan med), däremellan skickar man endast ut information om förändringarna från föregående bild så att om man byter kanal i en scen då bilden inte uppdateras på en stund så har mottagaren inte den blekaste aning om hur bilden ska se ut och den kommer bara att kunna visa de rörelser som sker i bilden sen förra hela bilden skickades ut vilket ger ett ganska udda resultat (det kan man se ibland i samband med störningar på digitala utsändningar, om informationen från en hel bild blir fel så kan rörelsen i den nya bilden visas över den gamla bilden).

    Sen beror det även på vilken kodning som används (engelskt namn Codec), olika kodningar fungerar på olika sätt, ju mer komprimerad bildinformationen är desto längre tar nog ett kanalbyte (det är åtminstone mitt teoretiska resonemang, ni som är bättre insatta i det här vet säkert med).

    Fördelen med analoga sändningar är därför mycket snabbare kanalbyten men digitala sändningar kräver mycket mindre bandbredd, man får plats med många fler kanaler inom de frekvenser som kanalerna sänds ut på och man kan dessutom ha mycket högre upplösning, det går även att baka in många fler tjänster i digitala sändningar, analoga sändningar har bara Text-TV som extra tjänst (som man ibland kan se som vita prickar i underkanten på TV-bilden om teven inte är rätt justerad).
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Tror du menar ny bild 25 gånger varje sekund?
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Självklart, ibland har även jag otur när jag tänker...
     
    Buzz gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hela digitalisering processen har varit katastrof för många men jag fixade uppdateringen redan vid Mars. För mig ser digital tv som upscaled analog TV. Finns ännu störningar på sändning och kabel uttaget är från tidig 90 tal så man får samma logistik problem som DAB radio där man samlar in för många kanaler på lite bandwidth. Man får inte SVT HD för att kanalen är inte must carry. Fick innan 2020 Barnkanalen och Kunskapskanal på 720p okodat.

    Gav ett förslag till villaföreningen att klippa Com Hem pga att nästan alla har IP-Only så folk kan spendera 115 kr per månad på ökat hastighet eller Netflix. Förslaget blev godkänt så nästa år är det adjö för Com Hem för att SVT PLAY räcker när man är tvungen att betala för propaganda skatten.

    I framtiden blir det annars parabolen som vi använde för utlänsk TV eller pirat IPTV.
     
  16. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 229
    Mottagna gillanden:
    876
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    skillander mellan dom olika boxarna för digital tv

    Tv-utrustning
     
  17. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    jag är heller inte så imponerad över digitalt, upplever också det tar längre tid när man vill trycka o byta kanal eller höja volym osv....
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Totalt sett tycker jag digitaliseringen ger en mycket bättre TV upplevelse på min elva års gamla "klonk" av en TV, dock ångrar jag lite på att jag inte köpte en ny 32" smart TV för rundt 3000:- i stället för boxen från Com Hem och en universal fjärrkontroll. Dock ingen katastrof!
    Bilden blev ett ljusår bättre när jag äntligen har lyckades ställa in färger och bakljus så det passar mig. Ljudet märker jag ingen ändring på, det har varit, och är fortfarande bra för mina öron.
    Tycker jag har fått en del finesser på bilden som jag inte kan komma ihåg fanns på analog, typ två "live" rutor samtidigt på skärmen. När en programledare i studion intervjuar någon en annan stans i världen, kan man se båda i var sin ruta samtidigt, plus en info.ruta nederst, typ CNN och BBC . Det kan jag inte komma i håg från analog TV...?
    Fördröjningen på kanalbyten är det mest plågsamma, dock börjar jag sakta vänja mig så jag inte trycker två gånger i tron på att fjärrens signal inte nådde fram till boxen.
    Skulle misstänka att hela omställningen kan bli ett problem för någon som i all huvudsak bara är van med att slå på och av TV:n, samt byta kanal.

    Orsaken till mitt lilla ånger på att inte köpa ny TV är två. Man kunne fått en modern smart TV med WiFi och alla andra finesser. Sen, en 32 tummare med något mindre yttermått. Då hadde den passad in i öppningen i hyllan i stället för att stå på utsidan. Estetiskt dock, jag kan leva med det. :P
     
    bernard gillar detta.
  19. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Har börjat höjas röster om att skippa comhem här med men är många av våra medlemmar som inte valde att dra in fiber när de begav sig då de redan hade comhemuttaget så blir ju en kostnad. Sen blir det ju många boxar om man vill ha tv i flera rum, tycker det är en fördel med comhem att jag har uttag i alla fyra sovrum med samtliga kanaler.
     
  20. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vet inte hur mina grannar får internet, telejacket har varit död sedan 5 år då Telia klippte kontakten. Dagen användning av internet kör över TV och om man vill så kan man nå marknätet med parabol, antenn eller fiber med 115 kr per månad man sparar. Det är valfritt. Man kan också använda den lokala kabel för att sprida sändningen till andra rum. Men nu nämnde du TV utan digitalbox vilket är omöjligt med dagen digitalisering.