Mesh och wifi extender

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Maria1, 15 sept 2020.

  1. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej, vi har haft en Wi-Fi extender av märket Netgear (Nighthawk EX7000) kopplat till vår Telia box. Efter flytt till nytt hus som har tjocka timmerväggar så räckte inte detta. Jag installerade ett mesh system TP-link Deco M9 Plus som fungerar superbra men jag får inte Netgear att ansluta till det nya mesh-nätverket, den kopplar upp sig till ursprungsnätet eller inget alls, försökt via alla möjliga instruktioner.

    Är det någon som vet om detta går? Eller behövs en annan extender till ett mesh-nätverk?

    Problem som ska lösas är att få igång tv-boxen från Telia som står på övervåningen och huvudroutern är på undervåningen. Det finns 3 mesh puckar i huset så det nya nätverket fungerar bra där tv:n står. Har även testat att ansluta tv-boxen till meshpucken men då hamnar Telia i ”dator läge” och det går inte att logga in

    Någon som har tips eller förslag på hur det kan lösas?
    mvh
    Maria
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej!

    Jag är inte helt säker på att jag hänger med på hur du har det kopplat. Stämmer följande:
    Telia Router -> TP Link Deco som då ger ett trådlöst nätverk? Din router från Telia, har du den i bryggat läge eller beter den sig som router också? Har du ställt in TP-Link som router eller bara som förlängning av WiFi?

    Jag är inte heller helt säker på att du kommer kunna använda din Telia-box om anslutningen sker via TP-Link Deco som router, eftersom IP-TV-boxar ofta brukar behöva lite speciella inställningar för att fungera felfritt.
     
    Maria1 gillar detta.
  3. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej, ja det stämmer Telia routern är kopplad till en av puckarna från TP Link. Telia routern finns kvar som nätverk så jag antar att den också är router, har ej ändrat inställningarna från Telia. TP Link deco är inställd som en router via appens wizard, och har då ett nytt nätverk för hela huset som vi surfar från via tp-link. Vi har således 2 nätverk även om det från Telia har dålig täckning i huset. När jag sätter in den tredje så får vi ytterligare ett nätverk men sen kopplar den in sig via Nätverket från Telia.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då hänger jag med!

    Jag är nästan helt säker på att du skulle behöva ha extendern ansluten till din Telia-router för att det ska fungera, men det kan ju vara värt att testa! I övrigt bör en inte ha två routrar, eftersom det kan skapa onödiga problem.

    Har du testat att fabriksåterställa din extender och gjort så att den blir som ny, och följt inställningsguiden för den igen?
     
    Maria1, jogge, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar! det funkar bra att koppla in extender till Telia routern, problemet är att Telia routern inte når bort till tv:n, så tv-bilden fryser. Det var därför jag köpte Mesh-systemet som gjorde nätet i huset bättre. Men eftersom extendern fortfarande går till Telia routern så
    Blir inte tv-bilden bättre . Har testat reset på extendern men får samma resultat, den kopplas antingen till Telia routern eller så hittar den inget nät alls. kanske att brygga Telia routern skulle funka? Eller om det går att få mesh-systemet mer som en förstärkare av Telia nätet och inte att ha ett eget nätverk? Eller så fungerar det helt enkelt inte..
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det önskvärda vore väl att kunna plocka bort extendern och bara köra med mesh-systemet för en blandning brukar sällan bli bra. Men det kanske är så att mesh-systemet inte är lika transparant som extendern. Lite långskott men det kanske har något med IGMP snooping - Wikipedia att göra, dvs att det behövs någon inställning för att låta mesh-systemet hantera IGMP.
     
    Maria1 gillar detta.
  7. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    @Buzz@Buzz, ja jag håller med. Tyckte att det var klockrent att backa in tv-boxen i En tp link Puck men tv-boxen kunde då inte logga in. Efter prat med Telias kundtjänst så sa de att tv-boxen tolkade signalen fel och betedde sig som en dator istället för en tv. De supporters bara sina egna lösningar (dvs Telias mesh och Telias extender), känns ju trist dock att behöva byta då båda produkterna i sig är bra... (och dessutom inte helt gratis)
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så brukar det vara, Telia ger endast stöd för deras egna lösningar. Enda lösningen är då om du lyckas sätta TP-Link i att endast vara trådlöst och inte bete sig som router.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  10. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack Både @Cupcakes@Cupcakes och @Buzz@Buzz ! ska testa mig fram med mesh-systemet
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  11. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja, det funkade! stort tack båda två
     
    Buzz och Cupcakes gillar detta.
  12. jjakan71

    jjakan71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag har en fråga till Maria10.

    Meshlösningen och Telia TV verkade till slut fungera för dig.
    Hur ser din setup ut? Ser den ut som (jag tror) nedan eller beskriv själv?
    Ditt mesh-system är TP-link deco M9 plus?

    media-converter/fiberuttag <- ethernet-kabel -> Nighthawk EX7000 (router) <ethernet-kabel> mesh-puck1 (accesspunkt) på undervåningen

    mesh-puck2 (accesspunkt) <- ethernet-kabel-> Telia Arris VIP 4302 (eller någon annan du har) <- hdmi-kabel -> TV på övervåningen

    Resultat: se vanlig/gammaldags/fjärrkontroll tv från telia, EJ telia play

    Mvh
    / jjakan71
     
  13. Maria1

    Maria1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej,

    Jag har 3 mesh-puckar, och kopplade om så att de inte blev ett eget nätverk. En vid huvudroutern , en vid trappan och en på övervåningen. Vid tv:n så har vi nighthawk extender ikopplat i Telia arris. fick det inte att fungerar när jag kopplade in Telia arris direkt i mesh pucken
    Mvh
    Maria
     
  14. jjakan71

    jjakan71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Maria1 (och alla andra)!

    Tack för svar. Bra att det fungerar för dig, förhoppningsvis kan detta hjälpa andra.
    Förresten vilken telia router har du? och vilken modell av Arris tv-box har du?

    Det som slår mig när jag läser om lösningen/inläggen några gånger är:

    Det borde räcka med Nighthawk EX7000 (för mig/andra) att kunna se Telia TV, eftersom maria1 gjorde detta i ett tidigare hus där wifit var tillräckligt (om wifit är tillräckligt i mitt/andras fall). Mesh-puckarna behövs i detta fall då wifit behöver förstärkas i det nya huset.

    Jag tror också routern har en stor avgörande del i att få Telia TV att fungera. Jag har Telias Netgear R6220 router och Telias arris vip 4302 tv-box. Kanske måste routern bytas ut mot en senare modell i mitt fall.

    Mvh
    / jjakan71