Går det använd Ublock orgin flitret i OpenVPN config filen ?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 20 aug 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har börjat använda Openvpn på telefonen, när jag använde 4G samt publika wifi nätverk.
    OVPN tillhandahåller config filer jag använder, men jag undrar går det på någotsätt modifera detta så att man får ublock filtret ?

    För jag spar extremt mkt data om man blockar all skit, jag har ad blocker i Pyrope Browser, men det är enormt mkt "brus" i bakgrunden också i andra appar, som kan filtreras bort och man spar data och batteri. Man är alltså helt fel ute om man tror att det bara räcker att ha adblocker i webbläsaren, nästan alla appar har någon form av reklam i sig och är kopplade till olika reklamnätverk.. så gör stor skillnad om man kan filtrera hela ens anslutning och inte bara webbläsaren.

    Går det på något sätt med hjälp av Openvpn för android blockera reklam och trackers direket i config filen ?

    Adguard som jag annars kör som funkar mkt bra går inte inte köra när jag kör OpenVPN, då det bara går att ha en aktiv VPN tunnel i taget, jag får helt enkelt välja openvpn eller adguard.. När jag inte är hemma och kör wifi är det som det är just nu openvpn och Pyrope Browser adblocker. Men Adguard är utan tvkan en bättre adblocker.. går liksom inte riktigt att jämföra med den inbggda adblockern i pyrope eller andra browsers.

    Ett annat alternativ är att jag köper Ovpns tilläggstjänst som filtrerar din anslutning.. men tror tjänsten inte riktigt är färdig ännu och tror inte den är baserad på ublock orgin.. sist jag provade den hade jag problem med fleratal sidor som jag inte har med ublock orgin eller adguard. Jag vet i samtal med OVPN supporten att de har större visioner för filtrerings tjänsten i framtiden där man ska kunna i kontrollpanelen eller i klienten kunna styra filtret och vitlista sidor osv.. detta är dock något som är i framtiden..

    https://www.ovpn.com/sv/features/filtering
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Har du kollat vilka parametrar OpenVPN stödjer i sina configfiler? Om configfilerna stödjer att man lägger till blockering av URL:er kanske det går. Alternativt kanske just den app du använder stödjer något sådant.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nej inte kollat.. Men tänkte det skulle gå på något sätt då Adguard använder den metoden skillnaden är att adguard skapar en lokal vpn på telefonen. Dessvärre går det inte stacka vpn tunnlar I Android åtminstone inte utan android.
    Hade ju velat köra den lokala vpn tunneln först sedan låta den tå igenom OpenVPN.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det sätt jag menar skulle i så fall endast behöva en tunnel, dvs den som använder Open VPN. Om Open VPN eller appen har stöd för sådant vis configfilerna skulle det vara ekvivalent med att redigera hostsfilen och därmed skulle endast en VPN-tunnel behövas. Appen som använder Open VPN skulle alltså inspektera trafiken och blockera förfrågningar till visa URL:er
     
  5. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    En liten bump på tråden. Har det kommit någon lösning på problemet?

    Jag är i liknande sits, kör med adguard, har ovpn som leverantör, och vill antingen köra openvpn eller wireguard.

    Har en Android med root.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Snackade med supporten de har planer på att lägga till reklam blockering via dns
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ett annat alternativ kanske kan vara att sätta upp en egen PiHole-DNS på en Raspberry Pi och använda den som DNS server? En nackdel blir förstås att DNS-uppslagningarna i så fall måste ske utanför VPN-tunneln, vilket gör att man tappar mycket integritet eftersom uppslagen kommer synas för någon som kollar på trafiken även om den övriga trafiken går genom tunneln.

    Om det inte är viktigt med just tex OVPN eller annan leverantör kan man nog ganska enkelt sätta upp PiVPN tillsammans med PiHole för att blockera reklam.
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Inte sant om du använder DNS-over-TLS via "Privat DNS" under Wi-Fi och Internet-inställningar på din Android. Jag kör så mot en Adguard Home-instans som jag huserar hemmavid och med Let's Encrypt certifikat för DNS-tjänsten (och mycket annat förstås). [emoji4]
    Funkar bra, DNS-uppslagen förblir privata och jag får reklamblockering på köpet utan att bränna batterikapacitet på att ha en VPN-tunnel gång på telefonen. [emoji106]
     
    lassekongo gillar detta.
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Snyggt! Tänkte inte på att det finns inbyggt i Android! Bra lösning!