Behövs Pixel längre?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Johnh3, 30 jul 2020.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Googles strategi har väl varit att få ut det bästa av deras tjänster på egen hårdvara, och kanske en plan B om Samsung distanserar sig från Google som Android världens största tillverkare. Men det har väl gått sådär med Pixel hittills. Nu med det nya avtalet med Samsung (Om det blir så) så undrar jag om de behöver tillverka egna mobiler?
    Reuters: Samsung kan lägga ned Bixby och Galaxy Apps Store helt och hållet - Swedroid


    Misstänker att i och med det, så kanske Google är mindre intresserat att ta Pixel till Sverige och andra länder.
    Kanske bättre de fullt ut satsar på mjukvara framöver på det mobila?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Pixel är väl också till för att Google internt skall kunna testa/utveckla Android på egen hårdvara.

    Även om Samsung går över till att göra som OnePlus, Sony och Moto m.fl., så förändras ju inte det faktum att Google i sådana fall helt tappar kontrollen över möjligheten att erbjuda en plattform till sina anställda/utvecklare som de kan bygga Android ovanpå.

    För att hela tiden släppa nya byggen behöver Google ha full tillgång till källkoden för drivrutiner osv. för alla komponenter de väljer att använda . Det blir ju genast besvärligt om de måste gå genom tex Samsung.

    De använder även Pixel-serien för att testa hårdvara, som tex ansiktsigenkänningen/motion sense i Pixel 4-serien, eller utnyttja pixel visual core för utvecklingen av GCam osv.


    Jag tror att Pixel-serien kommer att finnas kvar även om de inte lyckas sälja så bra, precis som Sony och LG fortsätter, just för att de måste ha tillgång till kunskapen och tekniken, då den är så relevant för så många andra områden.
     
    Last edited: 31 jul 2020
    AndliN, matssoderstrom, tpalsson och 2 andra gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det är klart att det måste finnas en ren version av Android på marknaden! Ska man lägga ner det marknadssegmentet helt, det vore ju oerhört märkligt och skulle skapa ett stort svart hål på marknaden. Kan väl säga att oavsett hur "vanilla" Samsung lyckas göra sina telefoner, så skulle jag aldrig köpa något sådant. Jag vill ha mjukvaran direkt från Google, inget bloatware inlagt och ingenting förändrat, ingen OEM som levererar sega uppdateringar eller säkerhetshål. Pixel (liksom Nexus) är ju en variant av Android, som vissa entusiaster är vana vid och kräver. Vad skulle vi annars köpa?

    Att Pixel har gått "sådär" beror nog på att Google inte vill förstöra för sina partners inom Android-programmet. Vilket är synd, då Pixel objektivt sett är den bästa mjukvara du kan få ;-)
     
    stelex, AndliN och bernard gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja fast det blir lite en motsägelse om Pixel skulle gå för bra så förstör det för sina OEM partners. Så de skulle alltså avsiktligt hålla igen?
    I så fall vore det kanske bättre att gå tillbaka till Nexus igen, då fick olika tillverkare varje år göra sin rena Android version. Eller en fick göra den stora och en annan fick göra den lilla mobilen.

    Nu tror jag i och för sig att orsaken till att Pixel serien går lite knackigt beror på en del felprioriteringar av funktioner snarare än att de medvetet skulle försöka bromsa försäljningen. Men nåväl vi får se hur de kommande modellerna slår.

    Tänkte mest på att nyheterna med Samsung sammanfaller med förseningar av Pixel 4a och att den ansvarige för kamerorna på Pixel lämnar och börjar på Adobe istället.

    Men vi får se hur det blir. För övrigt har Google sitt Android One program där entusiaster kan hitta rena Android mobiler utan bloat.
     
    Last edited: 31 jul 2020
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Förseningen av 4a tror jag beror på coronakrisen. Skulle vara oerhört märkligt om en överenskommelse med Samsung får Google att avsluta utvecklingen av en telefon de är i ett så nära skede att lansera. Jag tror dessutom Pixel-serien är här för att stanna.

    Om Google - ett av världens rikaste företag - verkligen velat sälja Pixel-telefoner i stora antal och konkurrera på riktigt med konkurrenterna (OEMs) om försäljning, så skulle de försökt sälja Pixel mycket aggressivare. Betydligt mer marknadsföring, och fler samarbeten med amerikanska mobiloperatörer. Och även lanserat på många fler marknader i världen. Så jo, jag tror att Pixels relativa "måttlighet" i försäljning beror på att Google inte vill bråka med OEMs och inte heller ser något värde i att öka försäljningen till absoluta maxtal. Google är ju trots allt ett mjukvaruföretag, inte primärt ett hårdvaruföretag, och deras stora intäkter ligger sannolikt i Sök och andra tjänster. Att klämma ut lite extra intäkter genom att sabba för sina OEMs skulle kunna bli dåligt.

    Låter nästan som att du letar efter anledningar till att Pixel-serien ska läggas ned? Vill du att Pixel ska läggas ned? Står att du har Iphone, förstår inte varför du tycks vilja Pixel något ont :P
    Jag ser absolut inga tecken på nedläggning, tror inte att något sånt kommer ske - och skulle bli oerhört ledsen om så visar sig vara fallet.

    Jag trodde Android One var lite av en flopp? Var köper man såna telefoner i Sverige idag? Inte hört talas om det på länge.
    Såvitt jag förstår kan även Android One-telefoner ha några enstaka appar från den OEM som tagit fram telefonen, kanske för att stödja speciella funktioner som telefonen har. Tror även helheten inte blir lika bra när ett företag gör hårdvaran, ett annat företag mjukvaran. Med Pixel är det ju Google som sätter samman en helhet av hårdvara och mjukvara, som gillas av många. (Säger inte att alla Pixel-telefoner varit perfekta, men jag gillar verkligen Googles approach till smartphones).
     
    AndliN gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag spekulerar lite bara. Egentligen gillar jag Pixel mobilerna i grunden. Men de har snubblat så många gånger med sin strategi så man har känt en viss frustration så jag undrar om inte den känslan finns internt inom Google också:
    Google's 2020 smartphone strategy looks like a mess

    Ja jag gick till iPhone det här året. Hade sett fram emot att se Pixel officiellt här, och hade nog köpt en då. Men ids inte importera från Tyskland etc..
    Ok, Samsung avtalet var kanske en ren slump som sammanföll med allt annat.
    Men lite oroande känns det på nåt sätt. Android One ser ut att vara en flopp. Och med tanke på Googles historia verkar de inte vara så uthålliga med projektet som går mindre bra även om de skulle ha råd med dem.

    Jag hoppas att de behåller Pixel, men att de utökar till alla marknader och blir riktigt seriösa. Microsofts Surface datorer finns att köpa i Sverige (Även om inte alla OEM.s kanske gillar det) så jag ser inte vad hindret skulle vara för Googles mobiler med ytterligare länder.:)
     
    livinl0ud gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Vad jag saknar Google Play edition-telefonerna. Något sådant kommer vi nog inte få se igen, tyvärr.
     
    RuffyMan, jnsson, N6290 och 2 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var ett riktigt roligt initiativ. Hade varit en dröm om man kunde köpa tex en Samsung och vid uppstart välja "Samsung" eller "Google" experience, hehe.
     
    AndliN, RuffyMan, katho och 3 andra gillar detta.
  11. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    exakt... jag skulle välja Google och om man får alltid snabbt nyaste betan mm.
    skulle jag nog välja det genast.

    tråkigt tråkigt... Och varför säljer inte Google pixel i alla länder. Lovar att det skulle sälja bättre och priset kanske lite bättre.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det verkar som Samsung trots allt inte är en partner att lita på, ett nytt avtal med Microsoft för att ersätta deras egen molntjänst istället för att välja en Google lösning som hade känts logiskt:
    OneDrive set to replace Samsung Cloud on Galaxy devices - SamMobile

    Så i perspektiv har nog Google inget val. De måste fortsätta med Pixel serien och helst satsa ännu hårdare, och utöka till fler marknader. HMD Global/Nokia är en för liten aktör i sammanhanget. Men de får gärna stötta dem också.
    Samsung vet man inte var man har riktigt:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=0MNiUQz7ed4
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  14. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Det mest irriterande med Pixel-serien, och de många problem Google har med den, är att det blir så smärtsamt tydligt hur mjukvarufokuserade de är som företag (och att hårdvaran för alltid kommer i andra hand).
     
    katho och Johnh3 gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De nya Pixel mobilerna var ändå fina. Gillar särskilt Pixel 5 med aluminium chassit. Men de finns kvar i samma länder som förut och utökar inte. Så jag tror försäljningen för Googles del riskerar att bli rätt blygsam. Samsung med sin strategi med nya Galaxy FE kapar åt sig en rätt stor del antagligen.

    Sen kommer flodvågen med alla iPhone 12 varianter inom kort. Så Google verkar förbli en rätt liten nisch aktör inom mobil hårdvara tyvärr.
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det är riktigt synd att de inte satsar på fler marknader då de idag är ensamma om att släppa relativt kompakta mobiler.
     
    Johnh3 gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I USA verkar de ha sålt rätt bra. Allt tog slut fort och det kommer inte nytt förrän i november. I Tyskland är de helt slutsålda, man kan inte ens lägga en beställning, och i Frankrike finns bara den svarta kvar att beställa.

    Men nej, så länge Google inte vill utöka med fler länder kommer de förbli en nischad aktör utanför de få länder där de säljs. I USA kan de nog gå rätt bra i och med det låga priset och att Pixel blivit ett rätt känt varumärke, samt att de inte tillverkas i Kina och kommer från ett amerikanskt företag.
     
    Johnh3 gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo fast det är svårt veta i början. Är de slutsålda och man måste vänta till november känns det som en lite knackig strategi. Har de tillverkat för få då?:)

    Nu har de ett rätt kort fönster i rampljuset innan iPhone 12 överskuggar dem.
    Nokia 7.3 med Snapdragon 690 ryktas komma i november också.

    Konkurrensen är tuff och så här flera år efteråt känns Googles strategi med hårdvara lite sådär.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Google har meddelade sina partners att höja producerings kapaciteten med 50% på Pixel 6, beställt 7 miljoner exemplar till börja med det sålde ju även fler enheter än Oppo under 2019.

    Självklart behövs Pixel det är unik telefon gillar också att de inte säljs på så många marknader så man känner sig ganska ensam i Sverige med en Pixel telefon inge trevlig ha en modell som typ 50% av folket i en lokal också kör på :)

    Google reportedly optimistic about Pixel 6 sales, increases production by 50% - Opera News (dailyadvent.com)

    IDC: Google outsells OnePlus with 7.2 million Pixel smartphones in 2019 | Ars Technica

    Pixel 6 gjorde sälj rekord hos Google under Q4
    The Pixel 6 is demolishing Google's sales records (androidpolice.com)
     
    Last edited: 2 feb 2022
    stelex, Kristy och bernard gillar detta.