Diskussion: Nvidia Shield, Vero4k+ - eller Chromecast with Google TV?

Diskussion i 'Android TV' startad av Volatyle, 5 okt 2020.

  1. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag är i behov av att titta på UHD, 4k bluray rippar och klurar på vilken typ av mediaspelare jag bör köpa. Ska tillägga att jag gärna vill ha en enhet som klarar allt. Ser gärna nativeappar som t.ex SVTPlay så jag kan styra allt med en fjärrkontroll (har idag ingen TV-mottagare).

    Med det sagt ser jag en fördel i att ha en mediaspelare som kör Android, så jag kan köra nämnda appar. Android stöder ju Kodi och upplägget skall vara att köra filmerna från mitt NAS / PC och således streama dom till min mediaspelare över nätverket.

    Hade gärna löst allt detta med den nya Chromecasten men efter att ha läst på kodiforumet om denna enheten börjar jag få kalla fötter, tror inte det kommer fungera så bra - den är optimerad kring streamingtjänster, inte egen content.

    Vero4k+ verkar skitbra, fullt stöd för Kodi men där tappar jag då det här med Android TV.

    Kvar blir Shield. Ni som har gått i samma tankar, jag är nyfiken på Er input?

    Och om det blir en Shield, räcker det med den mindre "rörformade" varianten eller behöver man gå upp på PRO?

    Tacksam för input i frågan!

    Vol
     
  2. snyft

    snyft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    35
    Har du kollat på kodi forumet?
    START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated October 2020)

    De pratar om Ugoos X3 som går att köpa för typ 5-700, den har android och kan ha dualboot så om du vill ha corelec(kodi fast optimerat för mindre boxar) så funkar det utmärkt. Osäker på hur Android apparna fungerar dock om den har ATMOS stöd osv.
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 587
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Shilden på 8GB rörformen räcker gott och väl och borde väl rekommenderas, men i princip skulle du dock kunna köra med vilken Android TV enhet som helst så länge den stöder 4K, men personligen föredrar jag ju 16GB modell automatiskt ovansett om det är en set top box, eller en TV, för köpt en TV med bara 8GB och problemet med den va att jag kunde inte ens installera alla de streaming appar och övriga appar jag kör med.

    Just nu förbrukar jag 10GB av 16GB, sedan Shielden på 16GB har ju 3GB ram vilket kan vara bra om du vill köra typ Plex Server direkt på den, sedan en NAS så man slipper ha typ servern på en dator och ha datorn på för komma åt biblioteket, lite mer kräm är alltid och föredra om man ska ha den som Mediaserver eller likande.

    Men så klart beror på vilka krav man ställer, och hur många appar man ska ha installerad men i praktiken funkar allt som har 4K stöd.
     
    Last edited: 5 okt 2020
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Tänk på att shield och andra android baserade spelare kodar om allt 2kanaligt ljud till 16bit 48khz. Shield gör inte det speciellt bra. Köpte själv en shield men lämnade tillbaka den då det var för dåligt ljud på den, platt och livlöst oavsett vad du försökte spela upp.
     
    bernard gillar detta.
  5. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Rekommenderar att du tar en titt på Emby för att streama från en NAS. På landet (utan NAS) kör vi en Shield 2017 med Kodi som spelar lokala filer på en USB disk. Mycket bättre än min gamla WD Live TV.