Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du meddelat den butik du köpt ifrån? Då det är avsändaren som ska starta en reklamation, i original landet i o med att det är en försändelse som kommit utrikes
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har meddelat säljaren och öppnat en polisanmälan.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad är det som gör att säljaren inte har skickat det där? Jag gör ingen bedömning i huruvida det är någon anställd postnord eller ej som gjort det - men jag tänker bara?
     
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Paketet skickades ut av ett större robotlager i Polen som bland annat skickar varor för OnePlus och rent generellt så är chansen väldigt liten att det är där som detta skett.
    I PostNords ägo försvann paketet mystikt utan att de visste var det var och sen dök det helt mystiskt upp på ett ombud när de själva inte ens visste var paketet befann sig. Redan innan jag hämtade paketet hade jag vissa farhågor och de visade sig vara sanna när det väl kom till kritan.
     
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det kan inte vara ombudet som fått paketet med dagens andra paket. inte scannat in det, istället plockat hem det själv. Postnord ser att andra paket som kommit den dagen scannats av ombudet, och därför vet inte postnord "vart paketet tagit vägen". Sedan scannas det av ombudet när han kommit tillbaka med det.
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Inte helt orimligt antagande, den andra teorin jag har är att chauffören länsat paketet på innehåll och sedan nu under kvällen lämnat av det tillsammans med dagens paket. I vilket fall som helst faller det automatiskt på PostNord då den butik som de anlitat är en underleverantör till dem.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vafalls, det var ju mycket fräckt @Zerge@Zerge. Var beställde du sparken någonstans? Kan de du beställde den av lämna en mer exakt vikt? Stämmer vikten överens på paketet med vad som stod angivet på fraktsedeln, eller har de som bytt ut innehållet inte brytt sig om att matcha den? Det skulle ju göra jobbet lite lättare med reklamationen till Postnord kanske, tänker man.
     
  8. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jo precis, jag blev nästan lite chockad för det är en sak om ett paket försvinner och en annan om någon faktiskt har tagit tid att byta ut innehållet. Paketet skickades från en säljare på Aliexpress som använder ett större varuhus i Polen för warehousing.

    Fraktetiketten påstår att vikten för försändelsen ska vara 26kg (men jag gissar på en del marginal) och när jag vägde försändelsen med egen våg fick jag ett utslag på 18.4kg.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad stod för vikt i Postnord-appen? Framgick bara vikten på fraktsedeln där? Det stämmer annars att de bara brukar ange ett ungefärligt värde på fraktsedeln, särskilt på större försändelser.

    Jag vet inte om Postnord loggar vikten själva när paketet kommer in till terminalen först, och om det är det värdet som står i postnord-appen, eller om de kanske bara går på fraktsedeln. Om de loggat vikten hade du i alla fall haft något bättre att jämföra mot kanske, för att bättre isolera var i kedjan det blev utbytt (om tjyven nu inte matchat vikten 1:1).
     
    Last edited: 2 okt 2020
  10. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Nu när du nämner det så kan jag även bekräfta att vikten ser ut att ha uppdaterats när den skannades på brevterminalen i Sverige och den vikt som rapporteras i appen är 18.55kg.

    Jag är 99.9% säker på att vikten var närmare 20-21kg innan det skannades in på Toftanäs och innan dess hade det hanteras på PostNords teminal utanför Köpenhamn, men hittar inga screenshots som bekräftar detta.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hör av dig till Postnord och se om du kan få fler detaljer om vikten, och väg paketet du fick med däcket i. Du kan ju också fråga Ali-säljaren vad sparken väger med tillhörande produktförpackning, och sedan enbart väga emballaget, och se om det är någon diff från övriga siffror. Med uteslutningsmetoden kanske det går att komma någonvart sedan.
     
  12. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Scootern ska väga 18.7 kg lös enligt affärer och 19.1 enligt segway. Och ca 21 kg med emballage enligt affärer, oklart om det är exakt. Sålänge scootern är i paket ska det nog inte gå att väga upp det till under 20 kg iaf. Borde ligga runt 21. 18.55 är för lite helt klart. Har den vägts till det på en terminal någonstans, då har nog scootern blivit norpad innan den kom fram till han som kör ut till ombden.
     
    bernard gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Själv är jag betydligt mer benägen att tro att leverantören i Polen kör ett fulspel och skickat ett däck, än att det är Postnord felet ligger hos. En tjuv på Postnord måste ju förstå att denne lider en extrem risk att åka fast, om han gjort något avvikande så kan det ha fastnat på övervakningskamera i terminalen och synas i loggar, och flera misstankar mot en och samma person måste göra Postnords säkerhetsteam riktigt misstänksamma mot den personen.
    En "engångskupp" av den anställde för 10 000 kr, och sen aldrig mer? För mig vore det inte värt att riskera jobbet för ynka 10 000 kr. Du får gärna undersöka detta så gott du kan, och återkomma med resultatet.

    Att paket försvinner från trackingen behöver inte vara något konstigt. När paketet försvinner från trackingen, så är Postnords svar givetvis "vi vet inte var paketet är" oavsett om det är något skumt i det hela eller inte. Av alla miljoner paket, kan de givetvis inte veta var paketet är om trackingen inte anger platsen, så det behöver inte vara något skumt när postnord anger att de inte vet var paketet är. Räcker att det är någon ny person på jobbet som glömmer att stämpla ett paket i ett visst skede av processen, så kommer trackingen att se märklig ut. Händer antagligen dagligen.

    Vad är det för ett däck? Inklusive fälg? Är gummi och fälg i gott skick, rent av nyskick? Leverantören kan inte ha skickat fel vara helt enkelt? Ett däck har ju ett visst värde, oavsett skick, det kan väl återvinnas. Tjuven borde ha lagt i något helt värdelöst, utan förmögenhetsvärde, kan tyckas.
     
  14. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Fel vara är det inte, det är ren skrot som varan ersatts med:
    [​IMG]
     
  15. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har grävt vidare och kan bekräfta att enligt säljaren skulle hela paketet väga 25kg.. så någon har fibblat runder och det stämmer bra överens med den vikt på 26kg som var på fraktetiketten.
     
    bernard gillar detta.
  16. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Ok, hade missat det. Den är ett år gammal. Postnord får däremot inte lämna försändelser utanför dörren på eget bevåg.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Då verkar det ju som att innehållet byttes ut innan paketet nådde terminalen i Sverige, eftersom den vid terminalen vägde 18,5kg? Vem var speditören som skötte leveransen mellan Polen->Sverige/Postnord?

    Tror inte någon på terminalen har möjlighet att byta ut innehållet innan det ankomstregistreras då det säkert är kameror och folk överallt, så det vore väl nästan uteslutet.

    Vet inte riktigt vem man kan skall reklamera till, men har inte Ali något köpskydd om man inte får varan, som på eBay? Du skall kanske öppna en "dispute" på Ali istället?
     
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det var först i sommras som vi fick Instabox på coop. Testade att välja Instabox när jag handlade på kjell o company i förrgår och idag plockade jag ut ett paket via en kod i coop. Väldigt smidigt.

    Det som var mindre bra var deras Instabox site
    Instabox ♥ Sveriges okrångligaste frakt

    ...logga in där med bankID krånglade och det fanns ingen QR support, ps min bankID hade samma dag börjat visa ett meddelade med att den går ut om 57 dagar och jag hade spenderat 1 timme samma dag för att få ett nytt BankID så mitt humör var väl inte på topp för att krångla mer den dagen men iallafall så tyckte jag det var krångligt.

    Använde mobilen så det var Gmail koder skickades till och min mobil visar inga notiser om gmail så jag missade dem (använder aldrig gmail mer än regga appar, forum etc), men provade flera gånger och hittade tillslut rätt men en timme till bortkastad heh.

    Tror det var Postnord som levererade så det var toppen snabbt för att vara dem.

    btw tack #bernard för tipset i en annan tråd om 10 meter hdmi 2.0b kabel
     
    bernard gillar detta.
  19. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    PostNord brukar funka ganska bra någon enstaka försening och att jag har en ombud som brukar söla, men detta känns borttappat.
    6B5B9480-03AE-48B8-810A-1E28C4B93B8E.jpeg
     
    bernard gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gå till ombudet o fråga om de kan kolla i deras lager eller vad man nu ska säga i butiken. Kan vara så att ombudet bara missat att scanna in ditt paket
     
    bernard gillar detta.