Övrigt: Om IOS funkar så här på Telefon och Dator kanske jag byter...

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Salvion, 7 okt 2020.

Taggar:
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Ekosystemet (som det tjatas mycket om, jag kan tänka mig att många suckar djupt just nu) är ju verkligen den största anledningen att köra Apple rakt igenom. Jag har gjort det i snart fem år och (bered er på suck nummer två), det fungerar verkligen som magi. Visst, kopplingen mellan Windows och Android har blivit mycket bättre senaste tiden, men det ger fortfarande en stark känsla av att saker synkas snarare än en enhetlig upplevelse. På Apple är det ingen synkronisering utan samma appar med olika optimering på alla plattformar som använder samma datakälla i molnet och därmed ger en helt sömlös övergång mellan de fysiska enheterna. Det är något man måste uppleva för att förstå hur bra det funkar.

    Jag personligen tror att det är skitsvårt att få till samma "känsla" som i Apples ekosystem när det är flera olika företag inblandade. Apples stora styrka är att de gör allting själva. Hårdvara och mjukvara.

    Teknik är ett av mina största intressen och därför testar jag kontinuerligt alla alternativ. Jag anser inte att jag är fast i Apples ekosystem och skulle byta direkt om det fanns nåt som funkade bättre för mig. Det som ser mest lovande ut just nu är faktiskt Samsung DEX. Förutom att det verkar vara omöjligt att få högre upplösning än 1080p på någon av mina monitorer så är det en trevlig användarupplevelse tack vare att det inte handlar om synkronisering utan att det är samma appar som körs i ett annat format bara.

    Skulle Apple ge oss en möjlighet att ansluta en iPhone till extern skärm och då få ett mer macOS-liknande interface så vore det game over. Men de verkar tyvärr inte så intresserade av den vägen, kanske för att det är för nischat till tekniknördar och inte något som medelsvensson skulle använda.
     
    RuffyMan och Salvion gillar detta.
  2. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Du har rätt i att de inte verkar gå den vägen. Men nu med de kommande Mac som får ARM så kommer ju Apple köra samma, in house, arkitektur rakt igenom. Vilket jag tror kommer göra upplevelsen ännu mera smooth.
    Lägg då till att eftersom det är ARM kommer man kunna köra exakt samma appar på iPhone, iPad och Mac (om utvecklaren tillåter), så kommer kännas ännu mera enhetligt för vissa appar.

    Så snarare Mac som går åt iOS-hållet än tvärt om, men de närmar sig varandra.
     
    Droid96 gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Sitter och har tråkigt på jobbet så vad gör man då....surfar runt och drömmer och funderar :P

    Inser att, Airpod och pro versionen har ganska olika design/form, och bara på det visuella så ser ju pro mer lik ut dom jag har till min pixel och jag "tror" att dom skulle passa mina öron bättre? intressant!
    också kollar jag priset :eek: jisses! ungefär 1200 kr dyrare än jag trodde...

    Ipad 128Gb med Wifi 4995 kr hmm dyrt men inte så att jag trillar av stolen som ovan.

    Så funderar man ju på nya Iphone, måste ju säga att jag gillar att det verkar bli raka kanter, den senaste luren en 6:a var ju hal som en tvål, förövrigt den enda telefon jag tappat som gått sönder..
    Gissar att jag siktar på den 6,1 tum, får väll se hur mycket skillnader det blir på den och Pro modellen?
    Telefonen är ju möjligen den mest använda "pryl" jag ha och många med mig, så den kan få kosta..:cool:
     
  4. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Dina val har lite att göra med teknikintresse. Apple är definitivt ett "set and forget" ekosystem. Väldigt smidigt och tryggt. Är själv en nörd som gillar att experimentera med olika typer av system och problemlösningar och där är utan tvekan Android min grej.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Stor suck.....

    Här pratar ni om fördelarna med Apple. Men alla nackdelar då? Tro mig, nackdelarna finns, och de är många, och glöms lätt bort i en tråd likt denna. Jag har flera gånger när jag träffat kompisar med Iphone stött på helt makalösa problem, de mest grundläggande sakerna som det helt saknas stöd för att göra i Iphone. Och varför säger ni ingenting när ni får er data, köpta filmer m.m. inlåst i Apples tjänster och oåtkomlig på icke-Apple-enheter, när ni inte ens kan skicka en bild eller musikfil till era kompisar, när era familjemedlemmar som har Android inte kan "casta" till er Apple TV, som således blir en helt värdelös hårdvara för dem, medan ni utan problem kan casta till Chromecast? Apple-enheter fungerar bara med varandra, men helt otroligt dåligt med icke-Apple-enheter. Min enda familjemedlem som har Iphone hatar den något otroligt, och skulle valt Android direkt om inte jobbet endast erbjöd Iphone.

    I princip alla funktioner ni nämner kan jag helt sömnlöst göra med mina Google-enheter, dvs Pixel-telefon, Chromebook-dator, Chromecast med mera. Jag köper helt och hållet att Apple säkert är duktiga på att sammankoppla sina enheter och fått integrationen att fungera snäppet bättre, men att Google och andra aktörer skulle vara så mycket sämre stämmer inte. Skummade igenom tråden, såg egentligen ingenting som jag inte kan göra med mina enheter, och då använder jag inte tredjepartsappar. Givetvis kan telefonen låsa upp datorn, det har ju funnits i många år, skulle det vara något nytt eller vadå? Alla Google-appar synkas helt klockrent mot molnet oavsett enhet, såsom Google Keep, Kontakter, Kalender osv. Hur kan det ens vara ett argument i frågan, något så grundläggande? Inget att klaga på, förutom att Android Messages webbklient ibland loggar ut utan anledning och är lite buggig, det är väl ett klagomål.
    Sen är Apple bättre på enhetsbackup av innehållet i Iphone, där ligger Google efter med Android och det är jag första personen att medge. Men tråden handlar ju främst om sammankoppling av enheter i ekosystemet, och inte i första hand om backup.

    Till TS:
    Tänk igenom riktigt ordentligt när du gör en övergång till iOS. Alla i min omgivning går mot att byta till Android. Jag har faktiskt inte hört en enda person i min umgängeskrets som bytt till Iphone de senaste åren. Bara motsatsen, då menar jag många personer jag pratat med, kollegor, studiekamrater osv. En nära familjemedlem med ännu större umgänge än mig säger precis samma sak, hon hör bara om övergång till Android. Anekdotisk bevisföring, men säger ändå rätt mycket.



    EDIT:
    Såg musikvideon. Vad är det som är så coolt med den? Hon smsar ju bara från datorn, ser inget annat av intresse? Går ju hur enkelt som helst att göra på Android, du nämner ju själv en app för det. Android Messages är en annan app, från Google. Varför skulle man gå över till Iphone/Apple bara för det?
    Om man inte använder sms så finns ju dessutom massor av andra bra webbklienter för chatt, typ messenger.com (Facebook Messenger) och hangouts.google.com för de som använder hangouts (inte så många).

    Det här snacket om "it just works" börjar ju bli rätt patetiskt. Tomma ord, inget annat. Nej, det "bara fungerar" inte, det uppstår massor av krångel, även med Apple-enheter, jag har själv sett det. Iphone är varken smidigare eller osmidigare än andra enheter på den punkten. Undrar vem som uppfann det konceptet, måste varit något marknadsföringssnille, lurar ju fortfarande många.
    När du måste koppla upp din Iphone till datorn och starta Itunes för att kunna utföra något väldigt grundläggande, som du utan problem hade kunnat göra i ett nafs på din Android utan hjälp av dator, tycker du då att Iphone "bara fungerar"?
     
    Last edited: 10 okt 2020
    tpalsson och polonius gillar detta.
  6. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Om har Android och vill sända textmeddelande från datorn så testa Google Messages. Personligen tycker jag det funkar ypperligt.
     
    N6290 gillar detta.
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Har du prövat själv eller går du bara på vad du läst och hört?

    Seriöst ställd fråga alltså.
     
  8. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Hade lite samma tänk förut om att det mest va snack och liten verkstad angående att det bara funkar på apples enheter. Och magin med imessage fattade jag inte alls.

    TILLS jag köpte mig en iPad Pro 11, en iPhone xr och Byggde en ryzentosh dator med fungerande airdrop osv. Kan med handen på hjärtat säga att jag inte kan tänka mig att gå tillbaka till android.

    Kan inte förklara det riktigt med det är helt enkelt inte samma grej att använda en android-telefon med en chromebook eller Windows-dator. Det är inte samma grej. Visst, det finns en uppsjö av appar och tjänster som gör ”samma” sak. Men det är helt enkelt inte samma sak.
     
    livinl0ud, Dejan195 och easycure1974 gillar detta.
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har aldrig fullt ut fattar grejen med snacket om ekosystem och att ”it just works”. Kanske är för att jag inte använder Mac (eller datorer överlag). Kan vara därför?

    Hur som helst så använder jag iOS för att jag får uppdateringar omedelbart och pga iMessage. Det i kombination med att jag kan styra barnens iPads samt att de vingklipper Facebook lite i kommande releaser gör att jag kommer fortsätta med Apple.

    Ogillar däremot att de håller på att missbrukar sin position en del. Det är inte bra för oss i längden.
     
  10. BasRutten

    BasRutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    När jag köpte mina mina Airpods Pro så fick jag veta att jag ej kunde lämna tillbaka dom efter att jag testat dom.
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @N6290@N6290
    Jag var tvungen att smälta det du skrev ett tag, först undrade jag om du bara provocerade när du skriver ett som jag uppfattar det aggressivt/hårt inlägg, men så sov jag på det och lugnande ner mig själv och läste det igen :)

    Jag tänker så här, jag kan hålla med om att du har absolut poänger i det du skriver men att du till 90-95% avfärdar hur andra upplever en sak är ju lite tråkigt kan jag tycka.

    För att jag inte skall tolka vad andra tycker så svarar jag för mig själv bara.
    Det ÄR lite svårt att beskriva vad jag både "söker" inom detta område, men också vad jag tycker "saknas"

    Jag tycker tex att det är lite jobbigt att inte själv förstå hur jag skall konfigurera eller använda olika appar ihop för att få ett önskat resultat, jag känner mig dum när jag inte själv begriper hur jag skall få fram en funktion, eller ännu värre när en funktion finns men jag har inte hittat eller upptäckt den...

    Ett exempel som jag lärde mig härom veckan. jag använder Google maps massor, tycker den är helt lysande, en sak jag inte ens visste att jag saknade var när någon här beskrev hur man kan ta fram en widget och då komma till Navigationsläge utan att ha ett satt mål att resa till, som att den följer när du kör, bara en sådan sak var ett mini-wow
    Det finns flera sådana exempel med saker som i "min värld" kräver att man studerar det och anstränger sig för att få det att funka, och /eller få ut full funktion av en app, och just det har inte jag intresset eller kunskapen att lägga tid på, DÄR känner jag att Apple ibland är tydligare, kanske för att det dom pekar på är just det jag söker? men ändå!

    Och tänk på en sak, vi är några här som "upplever" saker likadant eller liknande och det kan man inte bara ignorera och antyda att vi har fel eller är lurade elelr jag vet inte vad.

    Slutligen innan detta blir ännu längre...
    Det är ett bra råd du ger med att tänka noga innan man bestämmer sig och det är det jag försöker göra med denna post (eller det blev mitt mål efter responsen hehe)
    Jag tror faktiskt att jag är en person som ÄR apples målgrupp, intresserad av teknik som en användare men rätt kass på att konfigurera dom, och lite mer pengar än förstånd :P:o
    Sedan är det ju så att ingen av dessa 2 är bäst på allt, det är mer eller mindre kompromisser och det handlar bara om var man passar in i mallen som någon tekniker byggt tror jag.
     
    Puttesson, N6290, P.F och 1 annan gillar detta.
  12. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Han skrev ju för ett par veckor sedan att ingen vettigt funtad människa kan äga en iPhone, så jag hade nog tagit hans ord med ett par oceaner salt.
     
    easycure1974 gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig ägt en Apple-enhet. Däremot har jag genom kompisar testat och försökt hjälpa till att felsöka vid ett antal tillfällen. Det är sällan jag lyckats hjälpa kompisarna, jag har aldrig tyckt att Apple-enheter fungerar så enkelt som vissa vill påskina. Tvärtom anser jag att massor av inställningar och andra grejer är ologiskt placerade, det är ju en vanesak. Eller så saknas funktioner helt.

    Vad är det som fungerar annorlunda?
    Att hänvisa till "en känsla" duger ju inte. Skulle uppskatta några konkreta exempel på vad som är BÄTTRE i faktiskt mening.

    Vingklipper Facebook, har du lust att förklara vad du syftar på? Vore intressant att höra.

    Tanken var inte att låta arg eller provocerande, däremot tenderar såna här trådar att spåra ur med allmänt Apple-beröm som jag anser vara helt utan fog. Som jag skrivit ovan, att hänvisa till en abstrakt "känsla" eller "upplevelse" tycker jag inte duger. Det låter som rena trollerikonster, ni får ge tydliga exempel istället. Du får gärna ge några konkreta exempel på vad Apple gör bättre än konkurrenterna, vad avser sammankopplingen mellan enheter. Du har nämnt sms i datorn och vi har sagt att den funktionen finns lika integrerat i Googles ekosystem. Vad mer saknar du?

    Om den där musikvideon får dig att vilja gå över till Apple, så övergår det mitt förstånd. Det förekommer ju absolut ingen spännande funktion i den videon, förutom att skicka sms från datorn? Fattar inte alls grejen.

    EDIT:
    Kan tillägga. Det där med att Apple är "tydligare" är också något man hör ofta. Varför? Jag har aldrig upplevt Apples funktioner som tydliga när jag ska hjälpa kompisar, tvärtom är det ofta väldigt svårt att förstå anvisningarna och hur saker hänger samman. Nu kommer jag från Android-världen och är givetvis färgad av det. Antagligen är båda systemen lika tydliga (eller otydliga) men färgat av vad man är van vid sedan innan tycker man annorlunda. Ungefär som när jag upplever Apple som svårbegripligt och ej användarvänligt. Att som ni gör i den här tråden, peka med hela handen och säga att Apple är enklare, tydligare, begripligare, osv osv, det är ju helt galet egentligen. Ni förstår väl att det snarare är en vanesak?

    Det skrev jag i raseri efter att jag förstått att en Iphone inte ens kan göra en så grundläggande sak som att skicka filer över Bluetooth. Jag är fortfarande rejält chockad över det. Iphone har andra fördelar, visst, men en brist likt denna - liksom andra liknande brister - får mig att verkligen undra över varför Iphones är så populära :) Det kan ni väl ändå förstå?
     
    Last edited by a moderator: 11 okt 2020
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Skriv inte i raseri. Det är sällan givande för någon. Försök också att skaffa dig mer egen erfarenhet innan du avråder från produkter. Att skriva de inlägg du gjort utan att ens ha ägt en Apple-enhet känns oseriöst tycker jag.
     
    joström, iterva, pjm1891 och 1 annan gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tolka inte det med "raseri" bokstavligt. Det ordvalet var såklart ett försök att skoja lite.

    Jag har fått erfarenhet av Apples produkter genom åren, och inte blivit imponerad direkt. Vi har även en Iphone i familjen, och några vänner har Apple-produkter, så tycker min erfarenhet duger fint.
    Då finns ju ingen anledning att fortsätta utsätta mig för deras produkter, när jag uppenbart aldrig får grepp om deras fördelar, eller hur? Hur det skulle vara oseriöst att diskutera Apples produkter om man inte själv är en av de "invigda" som etablerat sig i ekosystemet förstår jag inte. Jag hittar ju inte direkt på de anmärkningar jag gjort mot företaget och dess produkter.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Nej, den är helt usel ärligt talat. Den här tråden handlar om samspelet mellan Apple-produkter ("ekosystemet"). Att du har testat några kompisars iPhones i olika sammanhang ger dig ytterst lite användbar erfarenhet för trådens ämne.

    Sen att du använder formuleringar som

    säger mig att du mest är här för att bråka. Sluta gärna med det och höj nivån.
     
    easycure1974, livinl0ud och Rockson gillar detta.
  17. knussin

    knussin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Ursäkta nu men skickar man ens bilder över bluetooth numera ? Känns ju lite 1900 talets grej [emoji85] rätt säker på att de går minst lika fort att göra det över tex telegram eller whatsapp [emoji85][emoji4]
     
    R3b0rn gillar detta.
  18. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Gillar verkligen Apple produkter men stör på att det är så slutet. Har jag köpt filmer eller om man som jag abonnerar på Apple TV vill jag kunna Chromecasta dem om jag vill. En Chromecast är smidig att ta med sig om man åker bort. Har tillgång till en personalstuga i fjällen där det finns en Chromecast, en Apple TV är inte så smidig i en sån stuga med många användare.
     
    N6290, jnsson och Salvion gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Köp film på t.ex. Youtube istället så är de plattformsoberoende och du kan casta från iPhonen.
     
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Visste jag inte ens att det gick att göra... Såg att jag fick upp de filmer jag köpt på Google Play filmer där. Apple har tidigare haft ett betydligt bättre utbud med filmer i 4k, hur är det idag? Sen är det ju det här med auto refresh rate också som funkar utmärkt i Apple TV. Chromecast är 50 eller 60hz. Vad är det för ljudformat på Youtube film?